תקציר הפעולה
בני עקיבא היא תנועת נוער. מה פירוש המילה “תנועה”? למה בחרו להשתמש בשם הזה?
תנועה מבטאת את היכולת שלנו כקבוצה להשתנות, לפעול, להתקדם ולקדם בהתאם למציאות. אבל איך נדע מה עלינו לעשות? כיצד עלינו לפעול?
בפעולה הקרובה נחווה כיצד הקב”ה שולח לנו רמזים דרך המציאות כדי שנבין מה עלינו לעשות, איך עלינו לפעול. אנחנו פשוט צריכים לשים לב.
מטרות הפעולה
- החניכים יעמיקו בנושא השנתי באמצעות פעילות חווייתית.
- החניכים יבינו כי אנחנו צריכים לפעול מתוך התבוננות במציאות.
- החניכים יתנסו בשמיעת קול ה’ דרך המציאות.
ציוד נדרש: נספחים לפי המתודות שבחרתם.
מהלך הפעולה
שלב א:
פעולה זו בנויה על חדר בריחה. חלקו את החניכים לשתי קבוצות וערכו ביניהן תחרות מי מצליח לפענח את הקוד הסודי ולצאת מהחדר. אפשר לערוך את התחרות לשתי הקבוצות במקביל בחדרים נפרדים או בזו אחר זו באותו החדר.
מומלץ להגדיר מראש זמן מרבי. אם עד אז לא יצליחו החניכים לגלות את הקוד הסודי, יפתחו המדריכים את הדלת, והקבוצה השנייה תנצח ניצחון אוטומטי.
מטרת חדר הבריחה היא שהחניכים יעמיקו העמקה חווייתית בתפיסה שלמדנו בפעולה הקודמת. החניכים צריכים להתבונן במציאות שמולם, לחשוב מה היא אומרת להם, אילו רמזים היא שולחת להם, ולפעול בהתאם. ככה בדיוק הקב”ה מצפה מאיתנו לעשות. הוא מכניס אותנו למצבים ומצפה שנתבונן ונלמד מה עלינו לעשות כתוצאה מכך.
במהלך המשימות יאספו החניכים שישה מקלות ארטיק, וכדי לפענח את הקוד הסודי הם יצטרכו לחבר את המקלות בסדר הנכון כך שייווצר כיתוב שיחשוף להם את הקוד הסודי (נספח 1). הם יצטרכו להזין את הקוד במנעול שניצב על הדלת וכך לפתוח אותה. אין חובה להשתמש במנעול, אפשר להדביק על הדלת דף (נספח 2) שעליו הם צריכים לכתוב את הקוד, וכך המדריכים יוכלו לפתוח את הדלת.
רשימת ציוד:
- מנעול עם קוד של שלושה מספרים או דף (נספח 2)
- שישה מקלות ארטיק שעליהם כתוב הקוד הסודי כמפורט בפתיחה
- חמישה בלונים
- פתק שכתבו עליו “שמות יד” (נספח 3)
- ספר תנ”ך או חומש שמות ועוד כחמישה ספרים אחרים
- תמונה של ים (נספח 4. עדיף להדביק את התמונה על מצע קשיח)
- שתי מעטפות
- ארבע תמונות של השבט מכל מיני אירועים
- תיבה
- פתק שכתובה בו המילה “אצ’יקיקיקוקו” או כל שם של מורל אחר (נספח 5)
- קערה מלאת חול או אדמה
- לוח שעם
- כרטיסיות (נספח 6)
- כ-40 נעצים
- כ-15 גומיות משרדיות או גומיות שיער
- פתק הנחיות (נספח 7)
- ארבע חולצות בארבעה צבעים
- שמונה אטבים, שני אטבים לכל צבע של חולצה
- חוט שישמש חבל כביסה
- ארבעה דפים, על כל דף כתובה אחת מהאותיות “מ”, “ט”, “ו”, “ס” (נספח 8)
- חוטי דיג
- כשבעה מטוסי נייר
- דפים כמספר החניכים
- עטים כמספר החניכים
- שלטי מוטיבציה (נספח 11)
כיצד הדברים מסודרים בחדר?
- חמשת הבלונים יכולים להיות מפוזרים על הרצפה או תלויים על אחד הקירות.
- בפינה אחת כל הספרים (ובכללם התנ”ך או החומש) מונחים על שולחן או על מדף. בתוך התנ”ך בספר שמות פרק יד יוחבא מקל ארטיק.
- התמונה של הים תלויה על אחד הקירות. מאחורי התמונה מודבקת מעטפה, ובתוכה מקל ארטיק ותמונות של השבט. מאחורי כל תמונה כתובה אות, ואם מסדרים את התמונות לפי הרצף הכרונולוגי והופכים אותן נוצרת המילה “תיבה”.
- באחת הפינות בפינה מוצבת התיבה (עדיף על שולחן, מעל מפת על-בד), ובתוכה מקל ארטיק ופתק שכתוב בו “אצ’יקיקיקוקו” (נספח 5).
- בפינה אחרת בחדר מונחת קערה ובה חול או אדמה. בתוך החול מסתתר אחד ממקלות הארטיק, ועל אחוריו כתוב “יהושע ייבין 15”.
- בפינה אחרת מוצב לוח השעם, ובו נעוצות בנעצים הכרטיסיות (נספח 6) על פי הסדר המופיע בנספח. ליד הכרטיסיות תלויות הגומיות ומעטפה שמונחים בה מקל ארטיק ופתק הנחיות.
- בפינה אחרת מתוח החוט שישמש חבל כביסה, ועליו תלויים האטבים: שניים צמודים מכל צבע (לדוגמה: שניים כחולים, שניים צהובים, שניים אדומים ושניים ירוקים). לצד החבל יונחו ארבע החולצות, לכל חולצה מוצמד דף עם אות (נספח 8). שימו לב שאתם מצמידים את הדפים לחולצות על פי הסדר, כדי שהחניכים יתאימו בין החולצה לאטבים ותצא להם המילה “מטוס”. לדוגמה, אם האטבים הכחולים היו הכי מימין ולאחר מכן הצהובים, האדומים ורק משמאל הירוקים, הצמידו את האות “מ” לחולצה הכחולה, את האות “ט” לחולצה הצהובה, את האות “ו” לחולצה האדומה ואת האות “ס” לחולצה הירוקה.
- מהתקרה משתלשלים מטוסי הנייר. על אחד מהם מודבק אחד ממקלות הארטיק, וכאשר פותחים את קיפולי הנייר (נספח 9) מגלים כי מצויר על הדף ארטיק.
- השלטים יהיו תלויים ברחבי החדר (נספח 11).
מהלך הפעילות:
הכניסו את החניכים לחדר. יהיה להם טלפון אחד. עמדו גם אתם בתוך החדר. שלחו להם הקלטה:
“חניכים יקרים!
בחודש הקרוב ננסה לסגל לעצמנו תפיסה חדשה. תפיסה שמרגילה את עצמנו להתבונן במציאות, לחשוב מה הקב”ה מנסה ללמד אותנו דרכה ולפעול בהתאם. בשעה הקרובה נתרגל את התפיסה הזו. אתם נכנסים עכשיו לחדר, והוא יינעל מייד. כל דבר בחדר יכול לסייע לכם למצוא את קוד הפתיחה של הדלת. התבוננו סביבכם, היו קשובים, נסו לחשוב אילו סימנים ורמזים נשלחים אליכם כדי שתבינו את המשימה. כל דבר שתעשו יוביל אתכם לדבר הבא. בהצלחה!”
מייד לאחר מכן שלחו להם את הקישור הזה:
https://www.youtube.com/watch?v=jjnDqVEr8Gw (קישור לסיפור מעשה בחמישה בלונים)
- על החניכים להבין כי עליהם לפוצץ את הבלונים התלויים על הקיר או מפוזרים בחדר. בתוך אחד הבלונים יהיו מקל ארטיק ופתק שעליו כתוב “שמות יד” (נספח 3). על החניכים להבין כי עליהם ללכת למדף הספרים, להוציא משם את התנ”ך או את חומש שמות ולפתוח בפרק יד (המתאר את קריעת ים סוף). שם יחכה להם מקל ארטיק נוסף.
- על החניכים להבין כי עליהם ללכת לציור של הים (נספח 4) בעקבות הפרק על קריעת ים סוף. החניכים יצטרכו למצוא את המעטפה שמאחורי התמונה ולהוציא ממנה את התמונות והמקל. את התמונות הם יצטרכו לסדר על פי הרצף הכרונולוגי, ואם יהפכו אותן הן ייצרו את המילה “תיבה”.
- החניכים יצטרכו ללכת לתיבה, לפתוח אותה, למצוא בתוכה מקל ארטיק נוסף ואת המילה אצ’יקיקיקוקו (או שם של כל מורל אחר. נספח 5). החניכים יצטרכו להבין כי עליהם לשיר את המורל המדובר, ומעט אחרי שיתחילו לשיר הפעילו דרך הטלפון שלכם את השיר “כמה חול” ( https://www.youtube.com/watch?v=B6bq8q0o-NU).
- החניכים יצטרכו ללכת לקערת החול ולמצוא בתוכה מקל ארטיק שבאחוריו יהיה כתוב: “יהושע ייבין 15”. החניכים יצטרכו לגלות (אפשר באמצעות גוגל) כי הכתובת הזאת היא כתובת ההנהלה הארצית של בני עקיבא.
- החניכים ילכו ללוח השעם שעליו קוביות עם סמלים ומושגים הקשורים לבני עקיבא (נספח 6). על הלוח תלויות גם גומיות וגם מעטפה שבתוכה מקל ארטיק ופתק עם הנוסח המופיע בנספח 7.
- אחרי שהם ימתחו את כל הגומיות תצא צורה של חולצה (דוגמה בנספח 10). הם צריכים ללכת לערמת החולצות המונחות בצד ולתלות אותן על החבל לפי הסדר: החולצה האדומה באטבים האדומים, החולצה הירוקה באטבים הירוקים, החולצה הכחולה באטבים הכחולים, והחולצה הצהובה באטבים הצהובים. לאחר שיתלו את החולצות על פי הסדר תצא להם המילה “מטוס” (נספח 8. האותיות יוצמדו לחולצות מבפנים או מבחוץ, לבחירתכם).
- על החניכים להבין כי עליהם לפנות למטוסי הנייר התלויים על התקרה. לאחד מהם יהיה מוצמד מקל ארטיק, וכאשר יפתחו את קפליו יהיה ציור של ארטיק (נספח 9).
- כעת על החניכים לסדר את המקלות שאספו לאורך כל הפעילות לפי הסדר, וכך יצא להם הכיתוב הזה: “הסיסמה: 479”. על החניכים להכניס את הקוד במנעול או לכתוב אותו על הדף התלוי על הדלת (נספח 2) ולפתוח אותה.
שלב ב:
לאחר שהחניכים יצליחו לפתוח את הדלת ותכריזו על הקבוצה הזוכה אספו את כל החניכים למעגל ושאלו אותם:
- איך ידעתם מה עליכם לעשות?
- האם זכור לכם מצב בחיים שבו הרגשתם קצת כמו חדר בריחה?
סכמו: כמו שבמשחק הייתם צריכים להתבונן בחדר, לחשוב ולפעול בהתאם, ככה זה גם במציאות. הקב”ה לא תמיד אומר לנו במפורש מה עלינו לעשות, לא קיבלנו הנחיות מפורטות מה לעשות בכל מצב מחיים, והרבה פעמים אנחנו עומדים נבוכים מול המציאות ולא יודעים מה עלינו לעשות, או גרוע מזה, לא מנסים להבין. הייתם יכולים להיכנס לחדר, לחכות שהזמן יעבור, ובסוף היינו פותחים לכם את הדלת. אבל מה עשינו בזה? חטאנו לשליחות ולמהות שלנו.
הנושא השנתי הוא “קול קרא והלכתי”: אנחנו צריכים להתרגל להתבונן במציאות, לחשוב מה ה’ רוצה מאיתנו ולהתנהג בהתאם. הקב”ה מזמן לנו כל הזמן דברים ורמזים. אנחנו יכולים להתעלם מהם, אבל מצופה מאיתנו, כאנשים מאמינים, כחברי תנועת נוער שמטרתה לשנות את המציאות, לחשוב מה עלינו לעשות לנוכח המציאות ולפעול כדי לקדם את העולם.
שלב ג:
חלקו לכל חניך וחניכה דף ועט. בקשו מהם לכתוב אירוע חריג שקרה להם השבוע ולנסות לחשוב בשביל מה הקב”ה זימן להם את האירוע הזה ומה עליהם לעשות בעקבות האירוע והמחשבות עליו.
בסוף אפשר לתת לכמה חניכים לשתף במחשבותיהם.
נספחים
נספח 1 –
נספח 2 –
נספח 3-
נספח 4-
נספח 5-
נספח 6 –
בקובץ מצורף
נספח 7 –
מתחו גומיות בין הנעצים של התשובות הנכונות על פי הסדר:
- מקים תנועת בני עקיבא
- המנון התנועה
- שנת ההקמה
- מזכ”ל התנועה
- סיסמת התנועה
- ברכת התנועה
- חניכי שבטים זרעים–הרא”ה נקראים גם…
- מספר המחוזות התנועה
- מספר החניכים בתנועה
- 10. התנועה נקראת על שם
- שם השבט המיועד לילדים בעלי צרכים מיוחדים
- שם מיזם “שמיניסטים לעיירות פיתוח” / “שמיניסטים לעשייה פעילה”
- כתובת ההנהלה הארצית
- מקים התנועה
נספח 8 –
מ
ט
ו
ס
נספח 9 –
ארטיק
נספח 10 –
דוגמה למשימה בנספח 7
נספח 11-
שלטים לאווירה ולחידוד המסר
קול קרא והלכתי
חשבו: מה המצב אומר לכם?
התבוננו היטב ונסו לחשוב: מה עליכם לעשות עכשיו?
רק אם תהיו קשובים תצליחו לצאת מכאן
מה הדבר הזה מנסה לרמוז לכם?