מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

תנועה של עם

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | מעפילים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

למי מאיתנו יש משפחה או חברים בחו”ל? מה הופך אותם ליהודים? מה שומר על הזהות היהודית שלהם? איזה קשר יש להם ליהודים אחרים בכל העולם, ובפרט למדינת ישראל? ומה הקשר שלנו אליהם? בפעולה זו נעסוק ביהדות התפוצות ובקשר שיש ליהודי התפוצות אלינו, יהודים הגרים בארץ, ונשאל אם אנו נדרשים לפעול למענם.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יפנימו שהם חלק מתנועה גדולה, בני עקיבא, הפועלת גם בארץ וגם בעולם
  2. החניכים ייחשפו למצב יהדות התפוצות ולפעילותה החשובה של תנועת בני עקיבא העולמית
  3. החניכים ידונו בדרכים לחיזוק הקשר בינם לבין חניכים בתנועת בני עקיבא מכל העולם

 

ציוד נדרש: לכל קבוצה: מפת ארץ ישראל, מפת העולם, כרטיסיות.

מהלך הפעולה:

שלב א –

חלקו את השבט לשתי קבוצות, ותנו לכל קבוצה מפת ארץ ישראל וכרטיסיות עם שמות של יישובים שיש בהם סניפים של בני עקיבא (נספח 1). בקשו מהם למקם את הסניפים על המפה. הקבוצה שתסיים ראשונה למצוא את כל היישובים ולהניח את הפתקים על המפה – תנצח.

שאלו את החניכים אם הם יודעים כמה סניפים יש בארץ. אפשרו להם לזרוק מספרים (התשובה הנכונה היא 370), ואחר כך תנו לכל קבוצה מפה של כל העולם וכרטיסיות של מדינות שיש בהן סניפי בני עקיבא (נספח 2), ובקשו מהם למקם את הסניפים על המפה. הקבוצה שתסיים ראשונה – תנצח.

שאלו את החניכים אם הם יודעים כמה סניפי בני עקיבא יש בעולם חוץ מסניפי ארץ ישראל (התשובה הנכונה היא 150 סניפים ביותר מ-30 מדינות), ואם הם ידעו בכלל שיש תנועה ששמה “בני עקיבא העולמית”.

אפשרות א – הסבירו לחניכים כי בני עקיבא העולמית היא תנועת בת של בני עקיבא בישראל, וכי היא פועלת בתפוצות. מזכ”ל התנועה הוא רועי אבקסיס. מספר החניכים בתנועה הוא כ-20,000, והיא שמה דגש על הזהות היהודית של החניכים, על מניעת התבוללות ועל עידוד עלייה. את הסניפים מפעילים בעיקר שליחים מארץ ישראל שיוצאים לפעול בחו”ל כמה שנים.

אפשרות ב – ג’נגל ספיד אנושי: העמידו את החניכים במעגל (בשבטים מעורבים הפרידו למעגל בנים ומעגל בנות, וגם בשבטים שיש בהם חניכים רבים מומלץ לפצל לשניים), והעמידו בקבוק במרכז כל מעגל.

חלקו לכל חניך וחניכה כרטיסייה או שתיים שיש בהן תשובה (נספח 3). שאלו שאלה (נספח 4), והחניכים שהתשובה אצלם (הקפידו שלפחות שני חניכים בכל מעגל יחזיקו באותה תשובה) צריכים לחטוף את הבקבוק שבמרכז. החניך שהצליח לחטוף מקבל את הכרטיסייה של חברו. המטרה היא לאסוף כרטיסיות רבות ככל האפשר.

 

שלב ב

אפשרות א – בקשו שני מתנדבים ואמרו להם שנגמר התקציב של בני עקיבא, ועלה רעיון לסגור את בני עקיבא העולמית. חניך אחד יציג את העמדה מדוע יש לסגור את בני עקיבא העולמית, למה היא איננה חשובה לנו כל כך, וחניך אחר יציג מדוע אסור לסגור אותה. על כל חניך לנמק לפחות שלושה נימוקים משכנעים.

אפשרות ב – חלקו לחניכים כרטיסיות עם דילמות, ודונו בקבוצות או כולם יחד (נספח 5).

סכמו: הבנו שלבני עקיבא העולמית יש תפקיד חשוב בשמירה על הצביון היהודי של עם ישראל בגולה. הרבה פעמים לילדים בחוץ לארץ אין שום קשר ליהדות מלבד הסניף. הסניף מסייע לשמור על הניצוץ היהודי, ובעזרת ה’ בזכותו תימנע התבוללות של נוער זה (הסבירו לחניכים מהי התבוללות: כאשר יהודי מתחתן עם גויה הילדים שלו כבר אינם יהודים, וככה עם ישראל מאבד נשמות מישראל). אפשר להניח על הרצפה כרטיסיות נתונים על מצב יהדות התפוצות (נספח 6).

שלב ג –

דונו עם החניכים:

הבנו שאנחנו חלק מתנועה שכוללת יהודים מהארץ ומהעולם. אבל איך אנחנו קשורים אליהם? מה אנחנו יכולים לעשות כדי למנוע התבוללות? איך אנחנו יכולים לחזק את הקשר עם יהדות התפוצות?

(כיווני מחשבה אפשריים: להתכוון יותר בברכת “תקע בשופר גדול לחירותנו” בתפילות עמידה, לשמור על קשר עם מישהו שגר בחו”ל, לדבר יותר בשבחה של הארץ ולמנוע ירידה מארץ ישראל, לשלוח סרטון לסניף בני עקיבא בחוץ לארץ).

מדריכים יקרים! בנספח 6 ו-7 יש נתונים על בני עקיבא העולמית ועל יהדות התפוצות בכלל. עיינו בחומרים אלו לפני הפעולה.

 

סכמו את הפעולה:

מצב היהודים בתפוצות הולך ורע. יהודים רבים מאבדים את זהותם היהודית. לנו, כאחים שלהם, כחברים באותה התנועה, יש אחריות כלפיהם, ועלינו לפעול בכל המישורים כדי לשנות את המצב.

 

נספחים:

נספח 1:

 

קריית שמונה

 

באר שבע

 

חיפה

 

ירושלים

 

אילת

 

עפולה

 

צפת

 

קריית גת

 

נתניה

 

בית שאן

 

תל אביב

 

אשדוד

 

ערד

 

טבריה

 

 

נספח 2:

 

ארצות הברית

 

הולנד

 

אוסטרליה

 

אוסטריה

 

ארגנטינה

 

קנדה

 

ברזיל

 

בלגיה

 

פינלנד

 

צרפת

 

גרמניה

 

מקסיקו

 

איטליה

 

ניו זילנד


 

נספח 3:

היכן פועלת בני עקיבא העולמית? בתפוצות

מיהו מזכ”ל תנועת בני עקיבא העולמית? רועי אבקסיס

כמה חניכים יש בבני עקיבא העולמית? 20,000

על מה שמה דגש בני עקיבא העולמית? על הזהות היהודית של החניכים

מה בני עקיבא העולמית מנסה למנוע? התבוללות

מה בני עקיבא העולמית מעודדת? עלייה לארץ ישראל

מיהם המפעילים העיקריים של בני עקיבא העולמית? “שליחים” מארץ ישראל שפועלים בחו”ל כמה שנים

 

נספח 4:

 

בתפוצות

 

רועי אבקסיס

 

20,000

 

הזהות היהודית של החניכים

 

התבוללות

 

עלייה לארץ ישראל

 

“שליחים” מארץ ישראל שפועלים בחו”ל כמה שנים

 

נספח 5:

 

דילמה 1:

יסמין מסיימת השנה כיתה ח’ בבית הספר היהודי בעיר שלה, והוריה מתלבטים אם לשלוח אותה לבית הספר היהודי בעיר. שנת הלימודים בבית הספר היהודי עולה קרוב ל-20,000 דולר, ואילו הלימודים בבית הספר הכללי ניתנים חינם, ויסמין תקבל השלמת שעות יהדות ועברית בימי ראשון. ליסמין יש עוד חמישה אחים קטנים.

 

דילמה 2:

אילן מנהל מחנה קיץ של בני עקיבא בדרום אפריקה. זהו מחנה קיץ גדול שמשנה את החיים של החניכים ומספק חוויה יהודית וציונית שנמשכת כל השנה. השנה עלתה בהנהלת המחנה ההצעה לפתוח את המחנה לילדים שאינם דתיים כדי להגדיל את קהל היעד, לפתח את התשתית של המחנה ולהשפיע על ילדים רבים יותר. אילן יודע שמהלך כזה ישנה את אופי המחנה, ומתלבט מה נכון לעשות.

 

דילמה 3:

לואי לומד בבית ספר דתי שאינו ציוני. הוריו של לואי באים לפגישה עם מנהל בית הספר של לואי, והוא מוכיח אותם קשות על שלואי השתתף באירוע לציון שבעים שנה למדינת ישראל. המנהל, שבא מרקע חרדי, מסביר להם שזו לא רוח בית הספר, ושהוא אינו יכול לקבל התנהגות כזו. הוא מסביר להם שאם לואי ימשיך ללכת לאירועים כאלה, הוא לא יוכל להמשיך ללמוד בבית הספר היהודי. ההורים די בשוק ומתלבטים מה לעשות להבא.

 

דילמה 4:

ג’ייסון גר באוסטרליה מרחק נסיעה של שעה מבית הכנסת. הוא נוסע בכל יום לבית הספר ובחזרה, אך בשבתות הוא בבית לבד. בזמן האחרון הוא החל להתחזק, ורוצה ללכת לבית הכנסת לתפילות בשבת. אם יגיע לתפילות יוכל להישאר לפעילות תנועת הנוער הדתית שפועלת בו, אך המרחק רב מדי להליכה ברגל.

 

דילמה 5:

משפחת שליין ציונית מאוד. השנה הם מתלבטים למי להצביע בבחירות: דונלד טראמפ נשמע טוב מאוד לישראל, אבל מבחינת אמריקה הוא אינו נראה מועמד ראוי. הדעות במשפחה חלוקות למי כדאי להצביע.

 

נספח 6:

הידעת?

רוב היהודים חיים היום בתפוצות

 

הידעת?

מספר היהודים בגולה מצטמצם, אך לא הודות לעלייה לארץ אלא בגלל התבוללות

 

הידעת?

מספר היהודים בארצות הברית הוא 5.7 מיליון

 

הידעת?

מעריכים כי אם לא נעצור את ההתבוללות, בעוד 300 שנה תיכחד מהעולם יהדות התפוצות!

 

הידעת?

מספר היהודים החוזרים לארץ במגמת ירידה משנת 2013

 

הידעת?

אחוז ההתבוללות הגבוה ביותר בעולם הוא ברוסיה: 75% מהיהודים שם מתבוללים!

 

הידעת?

מתוך 50 שמתחילים קורס גיור, רק שבעה מסיימים

 

הידעת?

 שארית הקהילה היהודית באתיופיה מונה כ-8,000 איש המחכים לקבל אישור עלייה לארץ

 

הידעת?

העיר בעלת האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר היא ניו יורק

 

הידעת?

לפי נתוני סקר שנערך בארצות הברית, שישה מתוך עשרה יהודים אמריקנים יתחתנו עם לא יהודים

 

הידעת?

מספר היהודים בעולם היום עומד על 14.1 מיליון, אותו מספר שהיה לפני 47 שנה

 

הידעת?

הקהילה היהודית בעלת אחוז הצמיחה המהיר בעולם נמצאת ב…ברלין!

 

הידעת?

בארץ 56% מהציבור מרגישים שיהודי התפוצות הם אחים שלהם, וכ-20% מתנגדים להיגד

 

הידעת?

בשנים האחרונות עולה אחוז הנישואים בין יהודים ללא יהודים בתפוצות באחוז בכל שנה, ועומד כעת על 10%

 

הידעת?

לשליש מיהודי ארצות הברית היה עץ חג המולד ב-2012

 

הידעת?

הקבוצה הדתית הגדולה ביהדות ארצות הברית היא של הרפורמים, וכ-30% אחרים מגדירים את עצמם חסרי דת

 

 

נספח 7:

מתוך אתר משרד החוץ

 

  1. מאז הגלות הראשונה (586 לפני הספירה) והפזורה היהודית ברחבי העולם מתקיימת מערכת יחסים ייחודית ודינמית בין יהודים החיים בארץ ישראל ובין אלה החיים מחוצה לה. אף שמפרידים ביניהם שטחי ארץ גדולים, במדינות רבות היהודים נשארו אומה אחת הקשורה בהיסטוריה, בדת ובמולדת משותפת, וכן בהתחייבות מאוחדת לקיום הגשמי והרוחני של העם היהודי. הקמת מדינת ישראל (תש”ח, 1948) מימשה את החלום הישן בן אלפיים השנים לחזור למולדת הקדומה ולהשיב לחיים את הריבונות הלאומית.

לפי אומדנים שנעשו בעת האחרונה, אוכלוסיית היהודים בעולם עומדת על יותר מ-13 מיליון, ו-41 אחוזים מהם חיים בישראל. היהודים בכל מקום השתתפו בקשת רחבה של היסטוריה, שאיפות ועניינים, והיו מעורבים בדיאלוגים מתמשכים במגוון רחב של נושאים.

יהדות התפוצות, בהכירה את המעמד המרכזי של ישראל בחיי היהודים, השתתפה בבניית הארץ על ידי סיוע חברתי, פוליטי וכספי וכן על ידי עלייה לישראל, הפיכתה לביתה והוספת הכישורים המיוחדים והרקע התרבותי שלה לפסיפס הישראלי. מסורת ארוכה של סיוע הדדי בין היהודים מופגנת ברשת הרב-ממדית של ארגונים המיועדים לספק מאות דרישות יהודיות וישראליות.

ישראל מצידה מבקשת באופן קבוע לחזק את הקהילות היהודיות ואת הקשר האיתן על ידי עזרה לזקוקים לה, קידום פעילויות מונחות ישראל, לימודי עברית, הזדמנויות עסקיות וביקורי קבוצות ויחידים בישראל.

מדינת ישראל מייחסת חשיבות רבה לביטחון הקהילות היהודיות בכל רחבי העולם. בעקבות העלייה באנטישמיות בזמן האחרון נאבקת ישראל בגזענות בכלל ובאנטישמיות בפרט, ועימה נאבקים הארגונים היהודיים וממשלות אירופה, ארצות הברית וחלקים אחרים בעולם.

 

  1. צפו ביוטיוב “בני עקיבא העולמית”:

https://www.youtube.com/watch?v=AfCDu0R27e8&t=47s

שליחות מונטווידאו, אורוגוואי – תנועת בני עקיבא העולמית:

 

 https://www.youtube.com/watch?v=zPCE4tc0DtM

 

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו