איתור סניפים וכפרי בוגרים
זה תשעים שנה שבני עקיבא נתונה בעשייה בלתי פוסקת. אנו רוצים להבין את גדול השפעתה של בני עקיבא ולהגדיר את היעדים הבאים שעליה לפעול בתחומם.
לבני עקיבא יש דרך: דרך תורה ועבודה. תורה ועבודה אינה רק סיסמא שחוזרת על עצמה אלא צורת התנהלות של ממש.
בפעולה זו נלמד על האופן שבו בני עקיבא לוקחת אחריות על המתרחש בעם ומובילה בכל התחומים בדרך תורה ועבודה, ונדון במורכבויות העולות מההובלה בדרך זו.
מקורות להרחבה:
http://bneiakiva.org.il/id/ חוקת בני עקיבא המלאה.
ציוד נדרש:
כתבות ותוכניות
שלטי ‘תורה’ ו’עבודה’
פלקט חוקת התנועה
סיפורים לחלוקה
רמקול להשמעת השיר (רשות)
כתרים ‘בעד’ ו’נגד’
שלב א – 90 שנה של עשיה
נפתח את הפעולה בהיכרות עם מגוון התחומים שבני עקיבא מובילה.
פזרו על הרצפה במרכז המעגל כתבות מהעיתון “זרעים” (נספח 1) וקטעים על התוכניות בבני עקיבא (נספח 2). הסבירו לחניכים שאתם מפזרים גם כתבות וגם תוכניות. אם החניכים לא מכירים את העיתון, אמרו להם שזרעים הוא הביטאון של תנועת בני עקיבא בישראל, וכל החברים והחניכים בתנועה יכולים לקרוא בו מה חדש בתנועה ועוד כתבות מעניינות בנושאים שקשורים לתנועה.
הניחו על הרצפה שתי כותרות, “תורה” ו”עבודה”, רחוקות מעט זו מזו. בקשו מהחניכים למיין את הכתבות והמפעלים לטורים, ואם יש כאלה שמתאימים גם וגם, שיניחו אותם בין הטורים, במרחק מתאים מכל טור לפי השייכות לערכים.
לאחר שהחניכים יסיימו, סכמו: בני עקיבא פועלת כמעט בכל תחום אפשרי ולוקחת אחריות לעשייה בעם. אנחנו רואים שהתנועה מובילה בדרך של תורה ועבודה.
שאלו את החניכים: מה פירושה של הובלה בדרך של תורה ועבודה?
הקשיבו לתשובות החניכים והשאירו את השאלה פתוחה.
שלב ב – מה זה אומר בעצם?
הניחו פלקט על הרצפה ובו קטע מתוך חוקת בני עקיבא (נספח 3), ובקשו מאחד החניכים לקרוא אותו בקול.
חלקו לחניכים את הסיפור על הקמת התנועה (נספח 4) מתוך הספר “מעשה הבא בחזון” של יחיאל אליאש. קראו אותו עם החניכים יחד.
סכמו: אנחנו רואים שמתחילת דרכה ועד היום בני עקיבא שואפת להוביל, לשנות ולקבל אחריות למציאות בתחומים חברתיים, תורניים וערכיים, במקרים מסוימים ובתהליכים ארוכים, בכל התחומים.
שלב ג –
הסבירו לחניכים שעכשיו נדון בדוגמה למקום שבו אנו מגלים את המורכבות הזאת. הקריאו את הטקסט הזה:
“בעוד ימים מספר תתקיים האספה הישראלית לרגל יום הזיכרון לראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז”ל. מטרת האספה היא להניע את חברי תנועות הנוער לפעול לשינוי מתוך ממלכתיות, אחריות ציבורית והקשבה עמוקה לקולות השונים בחברה הישראלית, ולקחת אחריות אישית, תנועתית ולאומית” (מתוך פרסום האספה הישראלית תשע”ט),
בקשו שני חניכים מתנדבים. אחד יקבל כתר או שלט “בעד”, והאחר – “נגד”. העמידו את החניכים בשני צדדים ובקשו מהם להביע עמדה מתאימה בנוגע להשתתפות באספה. פתחו דיון בנוגע להשתתפות באספה ובררו אם היא תואמת את ערכי התנועה או לא. בקשו מחניכים אחרים בשבט לסייע למתנדבים ולהוסיף סיבות בעד ונגד.
נקודות שכדאי לשים לב שעולות במהלך הדיון:
סכמו את הדיון ואמרו כי התנועה באופן עקרוני בחרה להשתתף באספה זו מתוך אמונה שיש לנו מה לומר ומה לתרום לחברה הישראלית ולשיח בתוכה מחד גיסא, ומאידך גיסא אנו רוצים להיות שותפים וקשובים למציאות שסובבת אותנו. זה בדיוק ביטוי של הערכים שחשובים לנו ושל מציאת הדרך הנכונה לפעול במציאות על סמך עקרונות התנועה.
זו דוגמה למציאות שבה התנועה מובילה בדרך תורה ועבודה. הדרך עלולה להיות מורכבת ומאתגרת ולדרוש עבודה קשה ורגישות, אך יש בה אמת גדולה, שותפות עם אל ונאמנות לערכיה של התנועה.
סיכום –
סכמו את מהלך הפעולה: הכרנו כל מיני פעילויות שבני עקיבא פועלת בעם וראינו איך כולן מגשימות את הערכים תורה ועבודה.
לאחר מכן למדנו מה פירוש ההובלה בדרך של תורה ועבודה וראינו שהיא יושבת ביסוד הפעילות של התנועה מהקמתה ועד היום.
אחר כך העלינו את המורכבות שיש לנו במציאת איזון נכון בין העמידה על עקרונות התנועה לבין שמירה על האחדות בעם.
ערכו סבב סיכום ובקשו מהחניכים לשתף באחת משתי השאלות או בשתיהן:
לסיום הפעולה השמיעו את השיר “קדש חייך בתורה וטהרם בעבודה”. אם הפעולה בשבת, אפשר לשיר אותו יחד?.
נספח 1 –
כתבות מעיתון זרעים
נספח 2 –
מפעלי התנועה
התוכנית פועלת על ידי גרעינים של ארבעה עד שישה חברים העוברים לגור בעיר חדשה, ללמוד בה ולחיות בה.
חברי הגרעין משתלבים כתלמידים מן המניין בכיתה י”ב בתיכון המקומי ומצטרפים לכוחות החיוביים הקיימים בכיתה, בסניף ובעיר, ופועלים איתם יחד בפעילות ערכית וחינוכית בבית הספר, בסניף ובקהילה.
מטרות התוכנית:
תוכנית גרעיני שנת השירות היא תוכנית קדם-צבאית לבנים ולבנות השואפת לתת מענה לאתגרי החברה הישראלית ולבנות שכבת מנהיגות המצמיחה מנהיגות חברתית בערים, בעיירות ובמוסדות, מתוך ערכי תורה ועבודה.
חברי גרעיני השי”ן-שי”ן פועלים בכל רחבי הארץ, בערים, בעיירות פיתוח, בכפרי נוער, בבתי ילד, בעמותות, במוסדות לבעלי צרכים מיוחדים ועוד, ומקבלים לידיהם תפקידי מפתח המניעים תהליכים חברתיים וחינוכיים בערים ובמוסדות.
התוכנית מכוונת את בוגריה לשירות משמעותי בצה”ל וליציאה לפיקוד ולקצונה. לאחר השירות בוגרי התוכנית משתלבים בתפקידי מפתח בחברה הישראלית.
שנים רבות הייתה ההגשמה העיקרית של התנועה בגרעיני נח”ל, ובשנים האחרונות בתנופת ההגשמה התנועתית חודשו גם גרעיני הנח”ל.
במהלך המסלול חברי הגרעין יוצאים לארבעה חודשי לימוד תורה והכנה לקראת פרק משימה.
בפרק המשימה חברי הגרעין עוסקים משימה חינוכית-חברתית בליווי נוער במסגרות חינוך פורמליות ובלתי פורמליות, פעילות תנועתית ועוד.
את תוכנית השחר הקימה בשנת תשנ”ה (1995) תנועת בני עקיבא בישראל, והתוכנית הייתה לפורצת דרך בתחום המנהיגות לנוער יוצא אתיופיה והצליחה בתוך זמן קצר להוביל מגמה ייחודית ורבת משמעות בנוער ובקהילה.
השחר מדגיש את חשיבות החיבור למסורת, לשורשים ולקהילה שבה צמחו בני הנוער, ומתוך כך לשילוב בכלל החברה הישראלית ולעשייה בה. השחר מכוון את חניכיו ואת בוגריו למנהיגות, לפעילות ולהגשמה אשר יחוללו שינוי פנימי בקרב יוצאי אתיופיה ובחברה כולה.
היום פעילים בשחר כ-250 בני נוער תלמידי תיכון בעשרים קבוצות מנהיגות ברחבי הארץ.
מטרת התוכנית היא להפוך את תנועת הנוער בני עקיבא ואת הסניף המקומי למשמעותי ולמשפיע על התאקלמות העולים בחברה הישראלית, לגרום לילדים ולנוער העולים להיות חלק מרכזי ככל האפשר בסניף, ביישוב ובחברה. יעדי התוכנית הם להשלים את הפערים של החניכים העולים ארצה בהכרת המנטליות השונה ולתת לילדים כלים להתאקלמות בארץ.
עוד מטרה של התוכנית היא להשפיע על החברה הקולטת: להעלות את המודעות לעלייה בקרב החניכים שנולדו בארץ כדי ליצור לעולים סביבה מקרבת ומקבלת.
מטרת הגרעין היא לפעול בשכונות ולתת לחבר’ה זריקת מרץ ערכית, חברתית ודתית בכל התחומים. בגרעין יש היום כ-200 חברים.
בשבע השנים האחרונות פועלות קבוצות ייחודיות המיועדות לתלמידי כיתות י”א–י”ב, הנקראות ‘סיירת יונתן’. חברי הסיירת הם בוגרי הגרעין, בני השכונות אשר עברו סינון ומיון לפני קבלתם לקבוצה, והם מובילים תהליכים חשובים בגזרתם.
הפעילות כוללת מפגש שבועי עם מדריך בוגר, התנדבויות בשכונה, הפעלת מועדוניות, מפגשי העצמה, פעילויות חינוכיות וימי כיף גרעיניים, שבת סמינריון שנתית, ערבי התעוררות, התנדבות סביב מעגל השנה ועוד.
המחלקה מכשירה את פעילי התנועה, את הקומונריות ואת המדריכים לשילוב החניכים עם הצרכים המיוחדים בתנועה. המחלקה עוסקת בהתאמת מסעות ומחנות, בהנגשת סניפים וביצירת חומרי הדרכה מותאמים. נוסף על כך המחלקה פועלת לשינוי עמדות חיובי כלפי אנשים עם צרכים מיוחדים ולהעלאת המודעות החברתית לעניין.
נספח 3 –
קטע מתוך חוקת בני עקיבא
מטרת התנועה:
נספח 4 –
סיפור מתוך הספר “מעשה הבא בחזון” של יחיאל אליאש
ביום רביעי, כ”ד באדר א’ תרפ”ט, כינסנו את החברים הראשונים שהיו תלמידי כיתה ח’. בשיחה זו סיכמו החברים על ייסוד בני עקיבא, תנועת נוער של תורה ועבודה. מטרת הארגון לחנך דור עברי בריא ואמיץ, מסור ונאמן לעמו, לארצו, לתורתו, החי מעבודתו על פי התורה.
הצעירים האלה הוזמנו לבוא בשבת הקרובה למועדון הפועל המזרחי לשיחה איתי. כשהגעתי למועדון בשבת אחר הצהריים, מצאתי כעשרים צעירים יושבים לשמוע שעור תורה מפי מורה. החלטתי שתחילה עליי לשכנעם שאני אחד מהחבורה וכולנו ביחד מקימים תנועה חדשה (לא בית ספר). תיארתי לפניהם את התנועה כפי שראיתיה בעיני רוחי וציינתי שזכו ובחלקם נפל להיות המייסדים של בני עקיבא בארץ ישראל.
הם הצטרפו בהתלהבות, ונבחר ועד שראה את עצמו אחראי לכל ענייני הסניף, לניקיון וסדר. היום הדלקת אור בסניף אינה כרוכה בשום מאמץ, אבל בתקופה זו לא היה חשמל בירושלים, ובבני עקיבא הייתה מנורת נפט שכל רוח מצויה גרמה לפיח על הזכוכית.
החברים הראשונים התחילו לרכוש חברים חדשים. בינתיים התגבש הסניף בירושלים, והיו בו יותר משמונים חברים. זה היה הסניף הראשון של בני עקיבא.
הסניף היה בחדר אחד במבנה של הפועל המזרחי. החלטנו לעשות גינה בחצר – גינת פרחים וגינת ירקות שישמשו אותנו במסיבות עונג שבת. החברים התלהבו, העבודה נעשתה במסירות, מפני שזה היה חלק מתוכנית של תורה ועבודה. הבעיה הייתה מאין לוקחים כלי עבודה. היה צורך לרכוש פמוטים, מפות לשולחנות לשבת וכלי עבודה לגינה.
זכורני שלקחתי הלוואה פרטית על שמי בסך חמש לירות ושילמתי מכיסי בתשלומים חודשיים. עם חמש הלירות הלכתי לחנות במאה שערים וקניתי את הכלים. החברה הצעירים ניהלו את כל ענייני הסניף. בתוך זמן קצר ארגנו ספרייה, וחברים ניהלו אותה. ועדת החגיגות הייתה קבועה ודאגה לתוכניות לכל חג וחג.
לא קלה הייתה העבודה בגינה, אבל החברים עבדו באמונה ובהתלהבות. בתקופה זו הנהגנו גם מסיבת קבלת שבת לפני הדלקת הנרות, וחוג עובדי הגינה הביא את הפרחים מתוצרת הגינה וקישטו שולחן שבת בעת הדלקת הנרות.
ידענו שאחד הדברים המעכבים את גידול בני עקיבא הוא חוסר הידיעה של המוני הנוער על הרעיון הזה, והרגשנו שמחובתנו ללכת לכל צעיר וצעירה ולספר להם על כך. כדי להגשים את רעיון תורה ועבודה התארגנו קבוצת חברים וחברות בתור גרעין לקבוצה חקלאית של בני עקיבא אשר צריכה לקום. בפסח יצאו חברי הקבוצה לטייל לאדמות ‘רודגס’ שעל יד פתח תקווה. כעבור מספר חודשים הקימו שם את קבוצת בני עקיבא. היום נקרא המקום כפר אברהם. ההתלהבות בסניף הייתה רבה, אולם לא קלה הייתה יציאת חברי הגרעין.
כחודש ימים ישנו תחת כיפת השמיים, שניים בכל מיטה, לאחר מכן הגיעו האוהלים ולאחר זמן הובא אף צריף שנקבע כחדר אוכל. סניף ירושלים אף הוא שלח מתנה – ספסלים – והחברים עצמם הקימו סוכה, והיא שימשה מחסן בגדים ומטבח.
התנאים היו קשים. לחם צר ומים לחץ היו מנת חלקם, ורק התלהבות הנעורים חזקה אותם. אחרי יום עבודה מפרך הלכו כדי לארגן סניפים חדשים בסביבה.
לימוד התורה היה חסר לבני הקבוצה, ולכן ארגנו שעורים בגמרא ובאמונה.
היום, כחמישים שנה מיום היווסד בני עקיבא, בעת כותבי את זיכרונותיי, הנני מרוצה מהדרך שבה הלכנו, בתקופת הבראשית של הארגון.
[…] היום כבוד הוא להיות חבר בבני עקיבא. כולם מאמינים בכוחם של חברי בני עקיבא לחולל גדולות ונפלאות. המשיכו את השרשרת, אזרו עוז, וה’ יצליח את דרככם ליישב שממות אדמת ארץ ישראל ולהביא את דבר ה’ לבית ישראל.
שאו את הדגל ברמה. ה’ עמכם!