איתור סניפים וכפרי בוגרים
כל מי ששמע אי פעם על בני עקיבא יודע שהתנועה לוקחת אחריות על המתרחש בעם ושואפת להוביל בכל תחום. איך היא עושה זאת? בפעולה זו נכיר את הערכים שמתווים את דרכה של התנועה ונראה היכן הם באים לידי ביטוי בפעולתה.
מקורות להרחבה:
ציוד נדרש:
כתבות
שלטי תחומים
חלקי פאזל
כרטיסיות תוכניות
חומרי יצירה להכנת הכרזות
רמקול להשמעת השיר
שלב א – קדימה בני עקיבא!
אפשרות א – פזרו על הרצפה במרכז המעגל כתבות מתוך העיתון “זרעים” (נספח 1). אם החניכים לא מכירים את העיתון, הסבירו לחניכים שאתם מפזרים על הרצפה כתבות מתוך עיתון זרעים, שהוא הביטאון של תנועת בני עקיבא בישראל, ובו כל החברים והחניכים בתנועה יכולים לקרוא מה חדש בתנועה ועוד כתבות מעניינות במגוון נושאים שקשורים לבני עקיבא.
אמרו לחניכים להסתובב בין הכתבות, ולאחר כמה דקות אספו את הכתבות וחלקו לכל חניך וחניכה כתבה או יותר. הניחו בשורה שלטים עם כותרות שונות, כל כותרת מייצגת תחום אחר בעשייה (נספח 2). בקשו מכל חניך וחניכה למיין את הכתבה שלהם לפי תחום הפעילות המתאים לה.
אפשרות ב – חלקו כתבה לכל חניך וחניכה, והניחו בשורה את שלטי הכותרות (נספח 2). לאחר שהחניכים יקראו לעצמם את הכתבות שלהם, בקשו בכל פעם מחניך אחר לקרוא בקול את הכתבה שלו ולסווג אותה לתחום המתאים.
הסבירו לחניכים: מה כל הכתבות מספרות לנו? קראנו בכתבות על המון תחומים שבהם בני עקיבא פועלת, מובילה ומקבלת אחריות. וזה לא הכול, חוץ ממה שקראנו יש עוד הרבה דברים שתנועת בני עקיבא עושה, בכל מקום ובכל פלג בעם.
שלב ב – תורה ועבודה
הסבירו לחניכים שאתם הולכים לחלק להם כרטיסיות בדרך מיוחדת: אתם קוראים משפט, והם משלימים את המילים החסרות. מי שמשלים מילה, מקבל כרטיסייה.
קראו את המשפטים (נספח 3) וחלקו את הכרטיסיות (נספח 4) לחניכים שמשלימים את המילים.
אמרו לחניכים שעל הכרטיסיות הממוספרות כתובים חלקים מתוך חוקת בני עקיבא, ערכי התנועה.
בקשו מהחניכים לקרוא את הכרטיסיות לפי הסדר.
שאלו את החניכים: באיזו דרך התנועה פועלת ומובילה? מהם הערכים שבולטים מאוד בכל מה שקראנו?
כוונו את החניכים לענות שהערכים שהזכרנו הם תורה ועבודה, ואנו שואפים לחיות בדרך זו.
בקשו מהחניכים להסביר מה זה אומר, להוביל בדרך תורה ועבודה. מהי תורה? ומהי עבודה?
סכמו: אנחנו רואים שבני עקיבא שואפת להוביל ולקבל אחריות בדרך של תורה ועבודה: להגדיל את התורה ולשמור על ההלכה ועל אורח חיים של תורה, ולהוביל את העבודה, את הפעילות ואת העשייה, בכל מקום שעם ישראל צריך, בכל התחומים.
שלב ג – מגשימים את החזון!
חלקו את החניכים לזוגות. כל זוג יקבל כרטיסייה שכתובה בה תוכנית של התנועה (נספח 5), וכמה פרטים על התוכנית. בקשו מכל זוג להכין פרסומת לתוכנית של התנועה: בשבת הם יכינו פרסומת לרדיו, וביום חול אפשר להכין כרזות. בקשו מהחניכים להסביר בפרסום מה טוב בתוכנית ואיך היא מממשת את ערכי תורה ועבודה.
לאחר מכן יציג כל זוג את הפרסומת שהכין.
סיכום –
סכמו את מהלך הפעולה: ראינו כל מיני פעילויות שבני עקיבא פועלת בעם, ומיינו אותן לפי תחומים. ראינו שבני עקיבא פועלת כמעט בכל תחום אפשרי בעם.
לאחר מכן למדנו שבני עקיבא מובילה בדרך של תורה ועבודה, וגם שמנו לב שהתורה ועבודה מרכזיות מאוד מאוד בכל דבר שהתנועה עושה.
אחר כך חזרנו לראות כל מיני חלקים בפעילות של התנועה, ועשינו להם פרסומת תורה ועבודה: בכל מקום בני עקיבא מגשימה את הערכים שלה ומוציאה אותם לפועל!
לסיום הפעולה השמיעו את השיר “קדש חייך בתורה וטהרם בעבודה”. אם הפעולה בשבת, אפשר לשיר אותו יחד?
הצעה לצ’ופר –
עיגול בריסטול תכלת ועליו סמל התנועה עם האותיות תי”ו ועי”ן מודגשות, שמחוברת אליו סיכת ביטחון? (כך אפשר גם להסביר איך תורה ועבודה קשורות לסמל, וגם להרגיש ממש חלק מההובלה של התנועה)
נספח 1: כתבות מתוך עיתון זרעים
נספח 2: כותרות של תחומי עשייה
ציונות, חינוך, תורה, התיישבות, ביטחון, צרכים מיוחדים, שכונות, שבת, יום ההוקרה לפצועי צה”ל, מעורבות חברתית
נספח 3: משפטים להשלמה
נספח 4: כרטיסיות חוקה – הדפיסו כל כרטיסייה בנפרד
נספח 5: תוכניות התנועה
התוכנית פועלת על ידי גרעינים של ארבעה עד שישה חברים העוברים לגור, ללמוד ולחיות בעיר חדשה.
חברי הגרעין משתלבים כתלמידים מן המניין בכיתה י”ב בתיכון המקומי ומצטרפים לכוחות החיוביים הקיימים בכיתה, בסניף ובעיר, ופועלים איתם יחד בפעילות ערכית וחינוכית בבית הספר, בסניף ובקהילה.
מטרות התוכנית:
תוכנית גרעיני שנת השירות היא תוכנית קדם-צבאית לבנים ולבנות השואפת לתת מענה לאתגרי החברה הישראלית ולבנות שכבת מנהיגות המצמיחה מנהיגות חברתית בערים, בעיירות ובמוסדות, מתוך ערכי תורה ועבודה.
חברי גרעיני השי”ן-שי”ן פועלים בכל רחבי הארץ, בערים, בעיירות פיתוח, בכפרי נוער, בבתי ילד, בעמותות, במוסדות לבעלי צרכים מיוחדים ועוד, ומקבלים לידיהם תפקידי מפתח המניעים תהליכים חברתיים וחינוכיים בערים ובמוסדות.
התוכנית מכוונת את בוגריה לשירות משמעותי בצה”ל וליציאה לפיקוד ולקצונה. לאחר השירות בוגרי התוכנית משתלבים בתפקידי מפתח בחברה הישראלית.
שנים רבות הייתה ההגשמה העיקרית של התנועה בגרעיני נח”ל, ובשנים האחרונות בתנופת ההגשמה התנועתית חודשו גם גרעיני הנח”ל.
במהלך המסלול חברי הגרעין יוצאים לארבעה חודשי לימוד תורה והכנה לקראת פרק משימה.
בפרק המשימה חברי הגרעין מחולקים לתעסוקה בשני תחומי פעילות:
האחד הוא משימה חינוכית-חברתית בליווי נוער במסגרות חינוך פורמליות ובלתי פורמליות, פעילות תנועתית ועוד.
השני הוא חידוש ערך ההתיישבות והעבודה החקלאית באזור עוטף עזה.
מטרתה להצמיח מנהיגות ערכית קהילתית מתוך הקהילה האתיופית. בני הנוער בתוכנית משמשים דגם לחיקוי ודוגמה אישית בשכונותיהם ובקהילה כולה.
את תוכנית השחר הקימה בשנת תשנ”ה (1995) תנועת בני עקיבא בישראל, והתוכנית הייתה לפורצת דרך בתחום המנהיגות לנוער יוצא אתיופיה והצליחה בתוך זמן קצר להוביל מגמה ייחודית ורבת משמעות בנוער ובקהילה.
השחר מדגיש את חשיבות החיבור למסורת, לשורשים ולקהילה שבה צמחו בני הנוער, ומתוך כך לשילוב בכלל החברה הישראלית ולעשייה בה. השחר מכוון את חניכיו ואת בוגריו למנהיגות, לפעילות ולהגשמה אשר יחוללו שינוי פנימי בקרב יוצאי אתיופיה ובחברה כולה.
היום פעילים בשחר כ-250 בני נוער תלמידי תיכון בעשרים קבוצות מנהיגות ברחבי הארץ.
מטרת התוכנית היא להפוך את תנועת הנוער בני עקיבא ואת הסניף המקומי למשמעותי ולמשפיע על התאקלמות העולים בחברה הישראלית, לגרום לילדים ולנוער העולים להיות חלק מרכזי ככל האפשר בסניף, ביישוב ובחברה. יעדי התוכנית הם להשלים את הפערים של החניכים העולים ארצה בהכרת המנטליות השונה ולתת לילדים כלים להתאקלמות בארץ.
עוד מטרה של התוכנית היא להשפיע על החברה הקולטת: להעלות את המודעות לעלייה בקרב החניכים שנולדו בארץ כדי ליצור לעולים סביבה מקרבת ומקבלת.
מטרת הגרעין היא לפעול בשכונות ולתת לחבר’ה זריקת מרץ ערכית, חברתית ודתית בכל התחומים. בגרעין יש היום כ-200 חברים.
בשבע השנים האחרונות פועלות קבוצות ייחודיות המיועדות לתלמידי כיתות י”א–י”ב, הנקראות ‘סיירת יונתן’. חברי הסיירת הם בוגרי הגרעין, בני השכונות אשר עברו סינון ומיון לפני קבלתם לקבוצה, והם מובילים תהליכים חשובים בגזרתם.
הפעילות כוללת מפגש שבועי עם מדריך בוגר, התנדבויות בשכונה, הפעלת מועדוניות, מפגשי העצמה, פעילויות חינוכיות וימי כיף גרעיניים, שבת סמינריון שנתית, ערבי התעוררות, התנדבות סביב מעגל השנה ועוד.
מתוך הבנה שהחינוך בדרך תורה ועבודה נכון גם לחניכים עם צרכים מיוחדים, המחלקה פועלת להגדלת מספר החניכים עם הצרכים המיוחדים בתנועה ולהתאמת הפעילות בתנועה לחניכים אלו.
המחלקה מכשירה את פעילי התנועה, את הקומונריות ואת המדריכים לשילוב החניכים עם הצרכים המיוחדים בתנועה. המחלקה עוסקת בהתאמת מסעות ומחנות, בהנגשת סניפים וביצירת חומרי הדרכה מותאמים. נוסף על כך המחלקה פועלת לשינוי עמדות חיובי כלפי אנשים עם צרכים מיוחדים ולהעלאת המודעות החברתית לעניין.