מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הלכות תשעה באב

פעולה וירטואלית על בית המקדש

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
כללי
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

ימי בין המצרים טומנים בחובם הלכות ומנהגים רבים. מטרת ההגבלות והאיסורים היא בין השאר לחבר אותנו למהות ועומק המשמעות של התקופה הזו, שמלווה אותנו לאורך ההיסטוריה של עם ישראל עד ימינו אנו ולעתיד לבוא.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייפגשו עם מנהגי האבלות החלים בתשעה באב
  2. החניכים יבינו את משמעות ההלכות האלו
  3. החניכים ישתפו כיצד הם יכולים להתחבר לקיום הלכות אלו

מהלך הפעולה

שלחו לחניכים הזמנה מקדימה ובה בקשו מכל אחד לחשוב על השאלה- “כיצד אני מעביר את צום תשעה באב?”.

 

פתיחה-

אפשרות א’- (וואצאפ) – בקשו מכל חניך לשלוח בקבוצת הווצאפ השבטית אימוג’ים שמתארים את התעסוקה שלו בצום תשעה באב (אימוג’ים של סרט, תפילה, שינה, חברים וכדו’).

אפשרות ב’- (זום) בקשו מהחניכים לשתף כיצד הם מעבירים את הצום שלהם.

הערה- אצל חניכים קטנים שלא צמים ניתן לשאול לגבי אחים או הורים ואז למקד את השאלה: כיצד מעבירים אצלנו בבית את צום תשעה באב.

לאחר מכן שאלו את החניכים- מהי בכלל המטרה של הצום? למה צריך את כל האיסורים האלה?

שלב א’-

אפשרות א’- (זום) שחקו עם החניכים טריוויה (נספח 1) על הלכות תשעה באב. בקשו מכל החניכים להביא מראש לפעולה דפים שעליהם כתוב 1, 2, 3. בכל פעם תשאלו שאלה- וכל חניך ירים את התשובה שהוא חושב שנכונה. מי שטועה- יוצא מהחידון (מכבה מצלמה או עובר למיוט).אפשר לענות על השאלות גם בצ’אט.

אפשרות ב’- (וואצאפ)- שאלו שאלה פתוחה וכל פעם החניכים צריכים להשלים כמה שיותר מהר את התשובה (נספח 2) 3 הראשונים מקבלים נקודה.

סכמו- בתשעה באב אנו נוהגים מנהגי אבלות רבים בשונה משאר הצומות. נראה שמשמעות הצום איננה רק זיכרון לאירוע מכאיב מן העבר אלא יש ליום זה משמעות עבורנו גם כיום.

 

שלב ב’-

למה בכלל יש את כל האיסורים הללו? כל צום לזכר ההיסטוריה אינו מכיל את כל 5 העינויים, במה שונה תשעה באב?

אפשרות א’- ההיסטוריה חוזרת-שתפו את החניכים בכרטיסיות שונות (נספח 3) של אסונות שקרו לעמ”י לאורך ההיסטוריה. שאלו את החניכים- כיצד יתכן שכל אלו קרו בתשעה באב?

אפשרות ב’- לעורר את הלב. הקריאו או הקליטו לחניכים את הקטע בנספח 5 המדבר על משמעות הצום.

סכמו- ההלכות והאיסורים של תשעה באב באים לעורר אותנו להבין שיש ביום הזה כוח מיוחד שמצד אחד מביא הרס וחורבן ומצד שני יש בו כוח לבניין וצמיחה, וזה תלוי בנו. אם אנחנו מסוגלים להתמקד במה שהיה, ללמוד מהטעויות ולשפר את המעשים אז נתקרב לבניין.

 

שלב ג’-

אפשרות א’– בקשו מכל חניך לכתוב קבלה אחת שהוא מקבל על עצמו השנה בצום בכדי שיהיה יותר משמעותי עבורו.

אפשרות ב- בקשו מהחניכים לחשוב כיצד ניתן לעורר את החניכים בסניף או התושבים בעיר להיות יותר מחוברים לתשעה באב השנה.

 

רעיונות:

יצירת סרטון עם ההלכות שישלח לחברי הסניף

הוצאת פוסט מעורר מחשבה והעלאתו לסטטוס

כתיבת שלטים ותלייה ברחוב

 

נספחים

 

נספח 1-

כמה זמן אורך צום ט’ באב?

24.5 שעות

12 שעות

24 שעות

 

מה אסור לעשות במהלך הצום?

לשתות ולאכול

לשתות, לאכול ולהדליק אש

לשתות

 

מה אסור לעשות בתשעה באב, אבל מותר ביום כיפור?

ללמוד תורה

להעביר אש

לשיר

 

מה עושים כאשר צום תשעה באב חל בשבת?

הצום נדחה ליום ראשון

הצום מהתורה וחייבים לצום

הצום מבוטל

 

מה נוהגים כדי להרבות באבל?

יושבים על הרצפה

לא אומרים שלום

אומרים קינות

כל התשובות נכונות

 

למה נוהגים שלא לכבס בגדים וללכת לים ב-י’ באב?

כי צריך לעבור מהאבל לשגרה בהדרגה

כי עיקר שריפת בית המקדש הייתה ב-י’ באב

כי אנשים מותשים מהצום

 

מה נוהגים לעשות בסעודה מפסקת?

לאכול מאכלים עגולים

לאכול ביצה בישיבה על הרצפה

לאכול מעל ל-3 תבשילים להקשות את הצום

 

איזו מגילה קוראים בערב תשעה באב?

רות

קהלת

לא קוראים מגילה

איכה

 

אילו הלכות נוהגות בשבוע שחל בו תשעה באב?

איסור לכבס

איסור שמיעת מוזיקה

אסור לאכול בשר

כל התשובות נכונות

 

נספח 2-

5 האיסורים בתשעה באב הם – אכילה, שתיה ______  __________  __________. (רחיצה, נעילת הסנדל, תשמיש)

נהגו לאכול בסעודה מפסקת ___________ (ביצה בישיבה על הרצפה)

אסור לשמוע_______ ולקיים ___________בתשעת הימים (מוזיקה, חתונות)

נהגו שלא לכבס בגדים ולהסתפר עד לעשירי באב ב_____________ (חצות היום)

בערב תשעה באב קוראים מגילת ___________(איכה)

מה עושים אם הצום יוצא בשבת? (דוחים ליום ראשון)

 

נספח 3-

 

נספח 4-

“קל דעת אחד שאל את רבי יוסי בר מבריסק: מה הטעם במנהגי האבלות של שלושת השבועות?

האם אין הם מיותרים? השיב לו רבי יוסי: משל למה הדבר דומה? לדליקה שפרצה בעיר וכילתה כמה בתים.

מי מבעלי הבתים שאכפת לו מהאסון שקרה, מפשפש בתילי האפר, אוסף ושומר לעצמו את שרידי מה שהיה ביתו. כך יזכור ויפעל לבניין ביתו בקרוב. מי שהאסון אינו נוגע אליו והוא אף אינו מנסה להציל את מה שעוד אפשר להציל, מובטח לו שגם לא ישקיע בבניין ביתו מחדש.

והנמשל: כל זמן שאנו מתאבלים באופן מעשי על חורבן ירושלים והמקדש – מובטח לנו שיקום וייבנה מחדש כי אנו מעידים בכך שאיננו אדישים לחורבן ומצפים בכל רגע לתקומה.”

 

 

דעתך חשובה לנו