מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

"תפקחו את העיניים, תסתכלו סביב"

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

אירועים חשובים ומהותיים מתרחשים במציאות בכל רגע נתון. אם נסגל לעצמנו עמדה של התבוננות ונהיה קשובים, נוכל לשים לב אליהם ולפעול. איך פועלים בצורה הטובה ביותר? עלינו להתאמן, להסתכל ברמזים שהקב”ה שולח לנו לשים לב למתרחש ומתוך כך לפעול.

מטרות הפעולה

1 החניכים יעמיקו בנושא השנתי בצורה חווייתית.

2 החניכים יבינו שככל שמתבוננים יותר במציאות כך אפשר למצוא דרכים רבות יותר לפעול בה.

3 החניכים יתנסו בהתבוננות במצבים ובמציאת הרמזים והדרכים לפעול.

 

ציוד נדרש: נספחים, הספר ‘זום’ (לא חובה)

מהלך הפעולה

 

שלב א

בשלב זה נראה שכשקורה משהו סביבנו אנו יכולים וצריכים להגיב עליו.

שחקו עם החניכים את המשחק ‘הרמז’. מטרת המשחק היא לגלות מיהו החשוד.

ספרו לחניכים את סיפור המקרה הכולל את כל הדמויות החשודות. חלקו לכל אחד קלף שבו מופיעה אחת הדמויות ודף שבו מופיעות כל הדמויות (נספח 1), דמות אחת לא תופיע אצל שום חניך בקלף, וזאת הדמות שאמורים לגלות. החניכים יסתובבו בחדר, וכאשר תורו להם לעצור הם יעצרו ויתחרו עם האדם הקרוב אליהם ביותר ב’אבן, נייר ומספריים’. המפסיד יחשוף לפני המנצח את קלפו, והמנצח יוכל לסמן בדף וי על הדמות שגילה. המנצח הוא מי שגילה מי האדם החשוד.

סיפור המקרה: יוכבד, אישה בת 85, מתגוררת בבניין רב-קומות, ולה חמישה בנים ו-13 נכדים. יוכבד אוהבת מאוד לצאת לשוק ולסופר לערוך קניות ולבשל למשפחה ולשכנים. בעקבות הקורונה חששה יוכבד לצאת מהבית לקניות, ולאט-לאט נגמר האוכל בביתה. יוכבד לא ידעה מה תעשה: מצד אחד נגמר לה האוכל, ומצד אחר מסוכן לצאת החוצה. יום אחד שמעה יוכבד דפיקה בדלת. היא פתחה את הדלת ומצאה סלסילה מלאת מצרכים. מי שם ליוכבד את הסלסילה ליד הדלת?

 

החשודים:

גדי – הבן של יוכבד שאיתו דיברה יוכבד אתמול וסיפרה לו שנגמר לה המזון

יצחק – השכן מהדלת ממול, שראה שיוכבד לא יצאה מהבית זמן רב

שולמית – מתנדבת מטעם העירייה בחלוקת סלי מזון לקשישים

רחל – נכדתה של יוכבד המתגוררת ברחוב הסמוך

משה – הירקן, ששם לב שיוכבד לא הגיעה זמן רב

שושנה – חברה של יוכבד, שיודעת שיוכבד חוששת לצאת

הערה למדריכים: ספרו על דמויות כמספר החניכים ועוד אחת כדי שיהיה קלף לכל חניך ועוד דמות אחד שהיא החשוד.

בסוף המשחק, לאחר הגילוי מי עזר ליוכבד, פרסו פתקים שרשומות בהם כל מיני דרכים שבהן ה’חשודים’ יכולים לעזור לסבתא בתקופת הקורונה (נספח 2). חלקו את הדמויות לחניכים כמו שחילקתם בתחילת המשחק ושאלו אותם באילו מהדרכים יכולה הדמות שלהם לעזור (כל חשוד יכול לעזור בכמה דרכים).

 

לשבטי אופק

בקשו מהחניכים לחשוב בעצמם על דרכים שבהן ה’חשודים’ יכולים לעזור ליוכבד ולשתף.

סכמו את המשחק: אחרי שאנחנו מתבוננים במציאות ורואים מה הצורך הקיים בה אנחנו צריכים לחשוב איך אנו יכולים לעזור, לעשות ולהשפיע.

 

שלב ב

בשלב זה נראה שככל שאנחנו מסתכלים יותר במציאות כך אנחנו מוצאים יותר דרכים להשפיע.

 

אפשרות 1:

השתמשו בספר ‘זום’ מהסוף להתחלה: הראו לחניכים את התמונה הגדולה ובקשו מהם לזכור את הפרטים ולספר לכם מה הם זוכרים. בכל שלב עברו לתמונה הקטנה יותר עד שהחניכים יצליחו לזכור את כל הפרטים בתמונה.

 

שאלו את החניכים:

  • באיזה מצב אנחנו שמים לב יותר לפרטים במציאות? מה אנחנו צריכים לעשות כדי לשים לב אליהם?

סכמו: ככל שאנחנו מתבוננים ומתמקדים יותר ככה אנחנו רואים יותר ושמים לב למה שקורה ולמה שמתרחש ויכולים לפעול בהתאם.

 

אפשרות 2:

הראו לחניכים תמונה ובה פרטים רבים (נספח 3) ובקשו שיזכרו כמה שיותר פרטים. הסתירו את התמונה ושאלו את החניכים שאלות עליה (נספח 4). הראו שוב את התמונה ובקשו מכל חניך וחניכה לבחור דמות אחת. שאלו שוב את השאלות. נראה שכל חניך וחניכה יזכרו את הפרטים שקשורים לדמות שבחרו.

 

לשבטי אופק –

בקשו מכל חניך וחניכה לחשוב ולשתף מה הם היו אומרים לדמות שבחרו אילו היו פוגשים אותה או איך היו עוזרים לה.

הסבירו: ככל שאנחנו קשובים למה שסביבנו ומתמקדים בו כך אנחנו שמים לב אליו יותר. לפני שבחרנו בדמות מסוימת היה לנו קשה לזכור את הפרטים, אבל ברגע שהתמקדנו ידענו לספר על הדמות שלנו. לפעמים אנחנו הולכים ברחוב ולא שמים לב למה שקורה מסביבנו, אבל אם נשתדל להיות קשובים למה שקורה סביבנו, נוכל לפעול בהתאם ולהיטיב לסביבה.

 

סיכום

בפעולה ראינו שיש לנו בחיים המון רמזים שנמצאים ממש לידנו, וככל שנחפש אותם ונתמקד בהם כך נמצא יותר מהם. בכל מה שנמצא יש דרך המתאימה לצורך ולנו שבה נוכל להשפיע.

 

נספחים

 

נספח 1 –

תמונות של כל החשודים

הערה למדריכים: הדפיסו כל תמונה בנפרד כדי לחלק לחניכים (מומלץ להדביק על בריסטול כדי שלא יראו מאחור מה יש בקלף). נוסף על כך הדפיסו דף ובו שמות כל החשודים. כאשר החניכים יאספו די רמזים הם יוכלו להשוות את הקלפים שבידם לדף של הדמויות וכך יזהו את החשוד החסר.

 

 

 

נספח 2 – דרכים לעזור ליוכבד

להתקשר ליוכבד לשאול מה שלומה

לעשות ליוכבד קניות בסופר פעם בשבוע

לשלוח ליוכבד ירקות מהשוק

לבקר את יוכבד תוך שמירה על מרחק של שני מטר ועטיית מסכה

להכין ליוכבד חוברת פעילויות לבית

לעשות עם יוכבד פעילות גופנית בזום

לדאוג שכל יום אחד הנכדים יתקשר ליוכבד

לכתוב ליוכבד מכתב שמספר מה עשיתי היום ושואל בשלומה

להביא ליוכבד פרחים

 

 

נספח 3 –

 

נספח 4 – שאלות על הציור

כמה נדנדות בתמונה?

האם רוכב האופנים נוסע על המדרכה או על הכביש?

כמה מוכרים יש בקיוסק?

האם ארבעת הבנים שעומדים ביחד משחקים כדורסל?

מה נמצא על הגג של הגמ”ח?

כמה ציפורים עומדות ליד  הקיוסק?

כמה ילדים יש על המתקנים?

האם לאישה עם העגלה יש נעלי ספורט?

מה מונח על הספסל?

כמה ילדות צובעות בגואש?

ליד מה עומדת הילדה שבוכה?

מה עושה הנערה עם חולצת התנועה?

 

דעתך חשובה לנו