מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

תכונות בדרך

דרך ההליכה - בירור התכונות הנצרכות לאדם ההולך בדרך.

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בפעולה הקודמת ביררנו את משמעות הנתינה, ובפעולה זו נלמד על מושג השליחות מדמויות מופת בעם היהודי ונלהיב את החניכים על רעיון זה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יתעסקו בקשיים העלולים לצוף כשהאדם נמצא בדרך.
  2. החניכים יבררו אילו תכונות צריך לרכוש אדם ההולך בדרך.
  3. החניכים יעלו תכונות העשויות לסייע להם כשיתקלו במצבים כאלה.

ציוד נדרש:

תחפושות להצגה – זקן, מקל הליכה, תחפושת של חיה כלשהי, כובע. תמונות ומשפטים, תפילת הדרך, צבעים, חוט, חרוזים.

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א –

 

העלו קשיים היכולים לצוץ לאדם ההולך בדרך.

 

  • הציגו כמה מצבים של אדם ההולך בדרך ונתקל במכשולים
  • אדם שהולך בדרך ונתקל באדם זקן שהולך לאט ואי-אפשר לעקוף אותו – ומתעצבן
  • אדם שנתקל בחיה ומפחד
  • אדם שצריך לטפס על הר גבוה וחושש שלא יהיה לו כוח
  • שאלו את החניכים איזה קושי היה בכל אחת מההצגות.

 

 

שלב ב –

 

בררו אילו תכונות יכולות לעזור במצבים הנ”ל.

 

  • שאלו על כל הצגה איזו תכונה תעזור לאדם להתגבר על הקושי.
  • בקשו מהחניכים להציג את אותן הצגות אך הפעם להראות את הצד החיובי, עם ההתגברות על הקושי.

 

יש שבטים בהם יהיה פשוט יותר לחניכים לסיים הצגה אחת, לדבר עליה ומייד להציגה שוב, ויש שבטים שבהם החניכים יוכלו להתרכז גם כאשר יחזרו לעניין ההצגה כעבור זמן. חשבו מה נוח יותר לחניכים שלכם.

 

שלב ג –

 

נשליך את התכונות שלמדנו עליהן על חיינו האישיים.

 

העלו מצבים מחיי היום-יום של החניכים, והם יצטרכו להעלות תכונות שיעזרו להם בהתמודדות. למשל: יוצאים לטיול עם בית הספר והמסלול קשה (נדרשת אמונה בעצמי), הדרך הביתה חשוכה (להתגבר על הפחד), קשה לי לשבת בשיעור או בפעולה והמורה או המדריכים עוזרים לי בכל פעם לשבת עוד קצת (סבלנות). כמו כן אפשר להתאים את הדוגמאות לחניכים הספציפיים – אם יש חניך שלומד ללכת, לדבר או עובד על להשתמש פחות בידיים וכו’ הציגו גם את הדוגמאות האלה לחניכים ספציפיים (כמובן, רק אם זה לא מבייש אותם).

 

אם החניכים צריכים יותר ויזואליות השתמשו בתמונות  ובמשפטים המצורפים (נספח 1).

 

 

הכינו עם החניכים תפילת הדרך  (נספח 2). הסבירו על התפילה, שעם כל ההשתדלות שלנו להיות טובים ולהתגבר צריך להתפלל שיהיה טוב.

 

אפשר להדפיס את התפילה בגדול ושכולם יצבעו יחד ואפשר להדפיס אותה בקטן לכל אחד ולתלות על חוט (אפשר גם לקשט בחרוזים) ושהילדים ייקחו אותה הביתה כצ’ופר.

 

 

סיכום:

 

בפעולה ראינו שההליכה בדרך לפעמים כרוכה בקשיים, למדנו אילו תכונות עשויות לסייע בקשיים הללו וראינו גם איך התכונות האלה עשויות לסייע לנו בדרכים שיש לנו ביום-יום.

 

נספחים

 

נספח 1 –

 

תמונות ומשפטים

תמונות נספח

להאמין בעצמי

להתגבר על הפחד

סבלנות

 

נספח 2 –

 

תפילת הדרך

יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה’ אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ,

שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, (וְתִסְמְכֵנוּ לְשָׁלוֹם),

וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם.

(אם דעתו לחזור מיד אומר וְתַחְזִירֵנוּ לְשָׁלוֹם)

וְתַצִּילֵנוּ מִכַּף כָּל אוֹיֵב וְאוֹרֵב וְלִסְטִים וְחַיּוֹת רָעוֹת בַּדֶּרֶךְ,

וּמִכָּל מִינֵי פֻּרְעָנֻיּוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת לָבוֹא לָעוֹלָם,

(וְתִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ)‏,

וְתִתְּנֵנוּ לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים בְּעֵינֶיךָ וּבְעֵינֵי כָל רֹאֵינוּ,

כִּי אל שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה וְתַחֲנוּן אַתָּה.

בָּרוּךְ אַתָּה ה’ שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה:

 

תפילת הדרך

 

דעתך חשובה לנו