מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

שמירה על החיים

תקציר הפעולה

הנושא שהמחוז עוסק בו במהלך הקיץ הוא ערך השמירה על החיים בכלל ובטיחות בדרכים בפרט. משום חשיבותם הגדולה של נושאים אלו ראוי מדי פעם להיזכר בהם ולרענן את תפיסתנו בנוגע אליהם. מתוך רצון שחניכי יובל יהיו שותפים למהלך המחוזי, ומתוך הבנה שנדרשות התאמות של הפעילויות ונדרש תיווך של הנושא, מוצעת לכם פעולה מותאמת שניגע בה בחשיבות נושאים אלו ובהתמודדות האישית שלנו איתם.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על חשיבות השמירה על חייהם ועל חיי אחרים.
  2. החניכים יבינו את החשיבות שבשמירה על כללי הבטיחות בדרכים.
  3. החניכים יגדירו כללים לשמירה על החיים ולבטיחות בדרכים.

מקורות להרחבה: https://sites.google.com/site/zherotbadra5em/text

ציוד נדרש:

כתבות, ציוד להצגה.

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א

לכל שלב מוצעות כמה אפשרויות, כל אחת מתאימה לרמת תפקוד שונה של חניכים. התאימו את הפעילות לחניכים שלכם.

אפשרות א: חפשו כתבות מהשבוע האחרון הקשורות לנושא הבטיחות בדרכים ודברו עם החניכים על הכתבות. שאלו: מה קרה לפי הכתבה? מה הייתה הבעיה? איך היה אפשר לפתור את מה שקרה? מה אנחנו לומדים מהכתבה לחיים שלנו?

אפשרות ב: ספרו סיפור או הציגו הצגה שקשורה לנושא (נספח).

בהתאם לרמת החניכים נסו לעבד איתם את מה שראינו עכשיו:

לחניכים ברמה גבוהה – עבדו עם החניכים את הסיפור או ההצגה דרך שאלות פתוחות (ראו אפשרות א).

לרמה גבוהה פחות – הכינו כרטיסיות ‘כן’ ו’לא’ והתאימו את השאלות לשאלות ‘כן ולא’.

 

בשלב זה רצינו שהחניכים יבינו שאכן יכולה להיות סכנה גדולה בדרכים, ושקשה שחיים של בני אדם נתונים בסכנה, ולכן חשוב להיות מודעים וזהירים על מנת שנשמור על כולנו חיים ושמחים.

 

שלב ב

בשלב זה נעבור לחלק המעשי. שלב זה חיוני לפעולה, מכיוון שההתנסות מחדירה את המסר עמוק יותר. הפגישו את החניכים עם כמה שיותר מקרים שדורשים מאיתנו זהירות והמחישו אותם ככל יכולתכם:

  • אפשר לצאת עם החניכים לכביש הקרוב וללמוד על חצייה נכונה במעבר חצייה.
  • אפשר לדמות נסיעה ברכב (בספסלים בחדר או ברכב של אחד המדריכים), ולהמחיש חגירת חגורות בטיחות או להסביר שמותר להעיר להורים על שימוש בטלפון בנהיגה.
  • אפשר לדמות יציאה לטיול עם החניכים ולוודא שלכולם יש מים, כובע וכו’.
  • אפשר לדבר על היגיינה, שגם היא שומרת עלינו.

 

 

שלב ג

לאחר שהחניכים למדו והתנסו, הגיע תורם לנסח ולהגדיר לעצמם כללים לחיים בטוחים.

אפשרות א: נסו לגרום לחניכים לנסח לבד את הכללים לשבט ולהכתיב לכם (בשבת אפשר לכתוב קודם, ולחשוף רק אחרי שיאמרו).

אפשרות ב: כתבו את הכללים מראש, עברו עליהם עם החניכים וודאו שהם הבינו הכול.

דוגמאות לכללים (כמובן, כל שבט יתאים לעצמו את הכללים על פי אופיו):

  • חניכי שבט יובל לא מטפסים על דברים מסוכנים בסניף
  • חניכי שבט יובל חוגרים חגורת בטיחות
  • חניכי שבט יובל מגיעים מוכנים למסעות ולמחנות
  • חניכי שבט יובל שומרים על כללי ההיגיינה

 

סיכום

התחלנו בלימוד על חשיבות השמירה על החיים ועל כללי הבטיחות בדרכים. לאחר מכן התנסינו בפעולות מחיי היום-יום וראינו איך שומרים על החיים בצורה נכונה, ולבסוף הגדרנו כללים לשבט ששומר על החיים.

 

נספח

 

סיפור על זהירות בדרכים (אפשר להפוך להצגה):

שמעתי צפירה אדירה וחריקת בלמים חזקה, נבהלתי מאוד.

ירדתי במדרגות לכיוון הרחוב וראיתי אנשים ליד ילד קטן ששכב על הרצפה.

התקרבתי כדי לראות, וראיתי את דוד, הבן של השכנים, מחוסר הכרה.

אחד האנשים התקשר להזמין אמבולנס, ואני רצתי לקרוא לאמו של דוד.

הכדור של דוד התגלגל לכביש והוא רץ אחרי הכדור, לכן נדרס.

אימא של דוד הגיעה ושמעה את הנהג אומר: “לא ראיתי אותו, הוא רץ לכביש בפתאומיות”.

דוד שכב על הרצפה מחוסר הכרה.

האמבולנס הגיע, ואני חשבתי לעצמי “מסכן דוד, הרי הוא כל כך קטן, האם הוא יהיה בסדר?”

אנשי האמבולנס הרימו את דוד והכניסו אותו לרכב ונסעו לבית החולים איתו ועם אימו הבוכה.

דעתך חשובה לנו