מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

יצירת תרבות משנה מציאת!

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד חצי שעה
מערך
1/3
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

מתוך רצון שחניכי יובל יהיו שותפים למהלך המחוזי, ומתוך הבנה שנדרשות התאמות של הפעילויות ונדרש תיווך של הנושא, מוצעת לכם פעולה מותאמת שבה נלמד את הנושא שמחוז שרון–שומרון החליט להתמקד בו במהלך הקיץ, והוא ‘תרבות’. במסגרת הנושא נלמד מהי תרבות, כיצד היא נוצרת וכיצד היא משפיעה עלינו. כל אחד ינסה למצוא בעצמו את הכישרון המיוחד שלו, וניצור יחד תרבות יהודית סניפית.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייחוו כיצד נוצרת תרבות.
  2. החניכים ילמדו שבכל אחד יש כישרון מיוחד שמוסיף לתרבות הכללית.
  3. החניכים יקיימו ערב כישרונות שבטי או סניפי שבו כל אחד יביא לידי ביטוי את יכולותיו המיוחדות.

מהלך הפעולה:

שלב א

בשלב הראשון ננסה להבין מהו המושג ‘תרבות’.

הגדרה : תרבות היא הדרך שכל האנשים מתנהגים זה עם זה” (הגדרה פשוטה יותר: “איך כולם מתנהגים”).

 

שחקו את משחק התנועות

הוציאו את אחד החניכים החוצה ובחרו חניך אחד שיוביל את התנועות וכולם צריכים לחזור בדיוק אחרי מה שהוא עושה. על החניך שיצא להיכנס ולנסות לזהות מיהו החניך שמוביל את שינוי התנועות.

לחניכים שמתקשים לבצע תנועות אפשר לשחק את אותו המשחק רק בהשמעת קולות שונים.

אם זה מתאים פחות, אפשר גם לתת לכל חניך וחניכה כרטיסים בצורות (עיגול, ריבוע, משולש) או בצבעים שונים, והחניך המוביל ישנה בכל פעם צורה או צבע, וכולם יצטרכו להרים אחריו את הפתק מהר ככל האפשר כדי שהחניך היוצא לא יזהה אותו.

לאחר המשחק הסבירו: כמו שכאן היה מישהו שכולם עשו את מה שהוא עשה, כך תרבות היא מצב שבו כולם מתנהגים אותו הדבר בגלל משהו משותף, למשל: כי הם מאותו עם או מאותה הארץ.

 

שלב ב

אחרי שהבנו שתרבות היא יצירה של כולם וקשורה בהתנהגות מסוימת, נלמוד שיצירה של תרבות יהודית תלויה בכל אחד מאיתנו.

הסבירו לחניכים: לכל אחד יש כישרון, משהו שהוא טוב בו וכשהוא עושה אותו נוצרת תרבות, התנהגות נעימה, יפה וטובה יותר בשביל כולם. כמו כלי נגינה שכולם מנגנים את הקול שלהם ויחד יוצרים מנגינה אחת, או כמה ילדים ששרים יחד שיר וככה הוא נשמע יפה (אפשר להמחיש זאת על ידי ביצוע אחת מן הדוגמאות).

פזרו ברחבי החדר שלטים עם הגדרה או תמונה של כישרונות (נספח 1), ומתחת לכל שלט תלו שקית ובה פתקים מתאימים (שירה, ריקוד, יצירה, חברות). בקשו מהחניכים להסתובב בחדר ולבחור כל אחד משהו שהוא טוב בו, שמשמח אותו. כל חניך ייקח פתק עם הציור המתאים לתחום שבחר.

התכנסו ובקשו ממי שרוצה לשתף בבחירה שלו.

  • למה הכישרון הזה משמח אותך?
  • האם את/ה משתמש/ת בו היום? עם חברים? בכיתה? בסניף?

 

עוד אפשרות: אם לא מתאים להסתובב אפשר למכור את הכישרונות במכירה פומבית –  לחלק כסף מודפס, וכל חניך יבחר מה הוא רוצה לקנות לעצמו.

 

שלב ג

אחרי שהבנו קצת מהי תרבות והכרנו בעצמנו את התכונות שמשמחות אותנו ועל ידן יש לנו כוח ליצור תרבות, התנהגות ודרך חיים של יהודים בארץ ישראל, נקיים פעילות שבה כל חניך וחניכה מביאים לידי ביטוי את הכישרון שלהם.

  • אפשר לקיים ערב כישרונות ממש, כמובן בליווי המדריכים ובסיועם ובהכנה מראש
  • אפשר לצלם שיר או קליפ שבו כל חניך וחניכה מחזיקים חפץ ששייך לכישרון או לתכונה המיוחדת שלהם, ולהקרין אותו לסניף או להורים
  • אפשר להכין לוח או שלט גדול ‘התרבות הסניפית שלנו’, ולתלות בו תמונות של כל חניך וחניכה עם הכישרון או התכונה שלהם (מחזיק בגיטרה, מחופש לטבח, מוקפת בחברים שמחים)

 

נספח

מוזיקה

<a href=’https://www.freepik.com/free-vector/circle-made-of-music-instruments_781006.htm‘>Designed by Freepik</a> 

בישול-
 <a href=’https://www.freepik.com/free-vector/hand-drawn-background-of-cook-with-tray_1134665.htm‘>Designed by Freepik</a>

 

ריקוד-

 
 
 
 
 
 
 
 
שמחה-
 
 
 
 
 
קסמים-
 
 
 
 
 
 
כתיבה או חיבור שירים- 
 
 
 
 
 
 
 
 
בעלי חיים –

 
 
 
משפחה-
 
 
 
 
 
בית ספר- 
 
 

 

דעתך חשובה לנו