מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כולנו עולים!

כולנו עולים!

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קליטת עליה
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

אחוזי העולים לארץ הולכים ויורדים. למה? כנראה משהו קשה להם! איך אנחנו יכולים להבין את העולים ולהצליח לעזור להם אם אף פעם לא התמודדנו עם קשיים כמו שלהם? בפעולה נבין לעומק את הגורם המונע מיהודי התפוצות לעלות ונגלה במפתיע שכולנו מתמודדים עם אותו הקושי בחיינו האישיים.

מטרות הפעולה

  1.  החניכים יעלו גורמים אפשריים המקשים על העלייה לארץ ועל הקליטה בה.
  2.  החניכים ישימו לב שגם הם מתמודדים עם קשיים דומים לקשיי העולים החדשים ויזדהו איתם.
  3.  החניכים יציעו דרכים להתמודדות עם הקשיים שהעולים החדשים חווים.

ציוד נדרש: (רשות)

  •  לוח או גיליון נייר שאפשר לרשום עליו
  •  דפים לבנים או דפי דפדפת

מהלך הפעולה:

שלב א – למה יהודי התפוצות נשארים בתפוצות ?

בשלב זה ננסה להבין מה גורם ליהודי התפוצות שלא לעלות לארץ.
מוצעות כאן שלוש מתודות אפשריות, בחרו את האפשרות המתאימה ביותר לשבט שלכם.

אפשרות 1 – ישיבת ממשלה
דמו עם החניכים ישיבת ממשלה (אפשר לארגן את החדר ולהציב שולחן גדול במרכז, וסביבו ישבו החניכים, מנו ראש ממשלה, שר עלייה וקליטה, יושב ראש כנסת, אחראי שיסכם את מסקנות הישיבה וכו’) העוסקת בנתון המטריד: “בעשר השנים האחרונות חלה ירידה ניכרת במספר העולים ארצה. בשנה האחרונה מספר העולים הוא הנמוך ביותר בעשר השנים האחרונות”. כדי להציע פתרונות יעילים, חברי הישיבה מבינים כי ראשית עליהם לאתר את שורש הבעיה, ולכן התכנסה הישיבה כדי לנסות להבין את הלך החשיבה ואת מערכת השיקולים של יהודי החי בתפוצות, ולהסיק מה מונע מבעדו לעלות ארצה.
(הקפידו שהדיון יתמקד בגורמים לבעיה ולא בהצעת פתרונות.)

 

אפשרות 2 – דיון
תלו על הקיר או הניחו במרכז המעגל דף ובו עקומה של מספרי העולים בשנים האחרונות (נספח 1).
שאלו את החניכים מהי עמדתם בנוגע לנתון זה – בעייתי, מטריד, טבעי?
נסו לשער איתם יחד מה הסיבה למצב הנראה בעקומה.

אפשרות 3 – סיפור
ספרו לחניכים את סיפורה של אנאל לוין, המתגוררת בצרפת (נספח 2).
שאלו את החניכים למה לדעתם משפחת לוין אינה עולה לארץ ישראל, ומה הם מרגישים בנוגע לזה.

לאחר העלאת הגורמים האפשריים לבעיית העלייה, הכניסו את כל ההצעות תחת כותרת אחת – “קושי לצאת מאזור הנוחות”.
ודאו כי החניכים מבינים את המושג (כדאי גם לחשוב בעצמכם מהי ההגדרה של אזור נוחות – אוסף התנאים שמעניקים לאדם תחושת ביטחון ומאפשרים לו להיות במיטבו. למשל, שפה מוכרת, חברה ידועה, הזדמנות לשימוש בנקודות חוזק – דיבור, ציור, לימוד, עמידה מול קהל ועוד. באופן טבעי אזור הנוחות משתנה מאדם לאדם, וכשהאדם יוצא מאזור הנוחות שלו קשה לו יותר להרגיש טוב וחזק עם עצמו וכלפי הסביבה).

שקפו לחניכים כיצד כל גורם שהם ראו כמעכב עלייה, שורשו בבעיה זו – בקושי לצאת מאזור הנוחות.

 

שלב ב – לכולנו קשה לצאת מאזור הנוחות שלנו

בשלב זה ננסה להזדהות עם הקושי של העולים לצאת מאזור הנוחות ונראה איפה כל אחד מאיתנו מתמודד עם נקודה זו בחייו האישיים.

המסקנה שהגורם המרכזי המעכב את עליית יהודי התפוצות הוא שלא נוח להם לעלות, יכולה לעורר בנו התנגדות מסוימת: “בגלל שלא נוח לא עולים? הרי בשביל כל דבר צריך לעשות ויתורים, ובוודאי שבשביל ערך מרכזי כל כך נידרש לוויתורים גדולים!”
העצימו את הקושי הזה לחניכים.

 אפשרות 1 –

כתבו על דף גדול ‘אני מרגיש/ה לא בנוח כש…” ופזרו מסביב משפטי השלמה שונים (נספח 3).

בקשו מכל חניך או מכמה מתנדבים לקחת את המשפט שהם הכי מזדהים איתו ולהסביר למה.

בסוף שאלו את החניכים ובקשו מהם לענות בכנות: האם אתם תמיד מצליחים להסתדר מחוץ לאזור הנוחות שלכם?

הסבירו לחניכים שאלו בדיוק אותם קשיים שעולים חדשים חווים, אבל באופן תמידי וכנראה קיצוני יותר מהם, מפני שהמעבר מהאזור המוכר והנוח שלהם לאן שהם הגיעו היום גדול יותר, וגם להם, כמו לכל אחד מאיתנו, קשה לעשות שינויים מהירים ולהשתלב במקום שאין לנו אזור נוחות מוכר וידוע.

 

אפשרות 2 – מה אתם הייתם עושים?
הציגו בפני החניכים סיטואציות שונות (נספח 3) המציגות קונפליקט בין האזור הנוחות לבין אידיאל מסוים.
בכל סיטואציה שאלו את החניכים: מה אתם הייתם עושים?
הראו להם שאזור הנוחות מהווה שיקול משמעותי בקבלת ההחלטות שלהם, ולעיתים הוא גובר גם על שיקולים אידאולוגיים כאלה ואחרים.

כעת שובו והזכירו את השאלה שהקשינו על העולים: בגלל שלא נוח לא עולים?

הראו לחניכים כי גם אנחנו, בדרכנו, מתקשים להתעלות מעל המחסומים האישיים שלנו.

 

שלב ג – עולים

בשלב זה, אחרי שהזדהינו עם יהודי התפוצות וראינו שכולנו מתמודדים עם הקושי לפרוץ את אזור הנוחות שלנו בדרך זו או אחרת, נשאל: איך אנחנו עוזרים לעולים מתוך הזדהות?

הזכירו לחניכים את הסיבות שהועלו בתחילת הפעולה לכך שהיהודים בתפוצות אינם עולים לארץ וכי הם מכירים את הקושי שהעולים מתמודדים איתו מעולמם האישי, ונסו איתם יחד להציע פתרונות שיכולים לעזור לעולים.
(כדאי לחשוב מראש על דרכי התמודדות אפשריות כדי לכוון את החניכים אם הדיון גווע.)
חשבו עם החניכים על עולים שאתם מכירים, על קושי שאתם יודעים שהם מתמודדים איתו וכיצד אתם יכולים לעזור להם.

 

 סיכום

בתחילת הפעולה הופתענו לראות שהסיבה המרכזית המונעת מיהודי התפוצות לעלות ארצה היא חוסר נוחות. במבט נוסף ראינו שהבעיה הזאת אינה מנת חלקם הבלעדית של יהודי התפוצות, אלא כולנו מתמודדים איתה כמעט בכל תחום בחיינו.
הבנו שכולנו, במובן מסוים, נשארים ב’תפוצות’ של עצמנו ומתקשים לעלות ולהגיע למחוזות חדשים בחיינו. וכשאנו מצליחים להתגבר – כולנו קצת עולים חדשים.

ככל שנהיה מחוברים יותר לקושי של העולים, נבין יותר מה ההתמודדות שלהם ונדע להציע עזרה משמעותית ונצרכת יותר.


 

נספחים

נספח 1

 

נספח 2

אנאל לוין היא ילדה בת עשר שגרה עם משפחתה בצרפת. אנאל הולכת בכל שבת לסניף בני עקיבא בעיר שלה, ושם שירה, השליחה, מעבירה לה ולחברות שלה פעולות בכל מיני נושאים מעניינים.
בשבת האחרונה דיברה שירה על ארץ ישראל ועל כמה חשוב לאהוב אותה ולעשות דברים בשבילה, והחשוב מכול – לעלות לגור בה.
שירה כל כך התלהבה כשהיא דיברה, שכל הדרך בחזרה מהסניף אנאל לא הפסיקה לחשוב על הדברים שלה.
כשהיא הגיעה הביתה החליטה אנאל לפנות לאימא שלה: “אימא, למה אנחנו לא עולים לארץ ישראל?”
אימא הסתכלה באנאל בחיוך קצת עצוב, וענתה לה: “את יודעת, אנאלי, שאנחנו אוהבים מאוד את עם ישראל ואת ארץ ישראל ואת ירושלים, אבל אנחנו גרים כאן כבר המון זמן. זה הבית שלנו”.
“אבל שירה אמרה שארץ ישראל היא הבית האמיתי של כל היהודים, ושם אנחנו צריכים להיות!”
אימא ליטפה את ראשה של אנאל ופנתה למטבח. “שירה אומרת לכן דברים יפים ונכונים, אבל קשה לעשות אותם ממש עד הסוף. אולי כשתהיי גדולה יותר תביני את זה”.

 

נספח 3 –

משפטי השלמה “אני מרגיש/ה לא בנוח כש…”

(התאימו אותם לחניכים שלכם לפי הכרתכם אותם):

  • כשאני מתארח/ת בבית שאני לא אוהב/ת את האוכל שמגישים בו
  • כשאני מרגיש/ה לבוש/ה שונה מכולם באירועים
  • כשאני לא מבין/ה את השפה או את הסלנג שמדברים סביבי
  • כשאני מרגיש/ה שמדברים עליי אבל לא יודע/ת את זה בוודאות
  • כשאני מרגיש/ה שעובדים עליי בקניות כי אני לא מכיר/ה את המחירים
  • כשאני יושב/ת בשיעור אנגלית או מתמטיקה ולא מבין/ה את מה שלומדים
  • כשיוצאים לטיול ולא ברור לי עם מי אהיה בחדר או ליד מי אשב באוטובוס
  • כשאני מספר/ת בדיחה ואף אחד לא צוחק
  • כשאני נמצא/ת במסגרת חדשה שאני לא מכיר/ה בה אף אחד
  • כשאני בא/ה להתיישב בבית כנסת שאני לא מכיר/ה בו אף אחד
  • כשאני הולך/ת לאירועים משפחתיים שאני לא מכיר/ה בהם את רוב הנוכחים
  • כשאני צריך/ה לדבר מול קהל שאינו מורכב מחברים שלי
  • כשאני מרגיש/ה שכולם מבינים משהו שאני לא מבין/ה

 

 

נספח 4 –

חשבו על מקרים דומים הקשורים לעולם ולגיל של החניכים שלכם, והתאימו אותם להם:

  • יאיר תכף מסיים את כיתה ח, והוא צריך לבחור איפה הוא רוצה ללמוד בשנה הבאה.
    מצד אחד, יאיר היה תמיד ה’דוס’ בחבורה, ועכשיו יש לו הזדמנות ללכת ללמוד בישיבה תיכונית שממש תתאים לשאיפות התורניות שלו. מצד שני, כל החברים של יאיר ממשיכים ללמוד בתיכון הדתי השכונתי, ויהיה לו קשה מאוד לעבור למסגרת חדשה, שיהיה בה לגמרי לבד.
    מה אתם הייתם עושים?

 

  • נעה עלתה להסעה אחרי יום ארוך ומתיש במיוחד בבית הספר. היא הרכיבה אוזניות והתכוננה לנסיעה ארוכה שבה תוכל קצת לנוח לפני שתגיע הביתה ותצטרך לעזור לאימא ולאחים שלה, שמחכים שתגיע.
    ליד נעה התיישבה אחת הבנות מהכיתה שלה, והתחילה לשפוך בפני נעה את ליבה.
    נעה התלבטה אם לוותר על הזמן היחיד שלה להירגע קצת מהיום הארוך שעברה ולתת לחברה שלה את התמיכה וההקשבה שהיא מבקשת.
    מה אתם הייתם עושים?

 

  • לשבט הגיע חניך חדש, והוא טיפוס קצת מוזר.
    השבט קבע להיפגש הערב בפיצה, ויונתן מתלבט אם להתקשר לחניך החדש ולהזמין אותו להצטרף, למרות שהוא לא יודע איך שאר החבר’ה יגיבו, והוא גם לא בטוח שהוא רוצה להיות אחראי לילד הזה ולגרום לו לחשוב שהם חברים.
    מה אתם הייתם עושים?

 

  • השנה שבט מעפילים מארגן את טקס יום השואה בסניף. הטקס בעוד שלושה ימים, ואף אחד מהחניכים עדיין לא התנדב להיות הקריין.
    לניר יש פחד במה מטורף, אבל הוא מבין שמישהו חייב להתנדב לתפקיד הקריין בטקס.
    מה אתם הייתם עושים?

 

  • כל החברים בכיתה רואים בימים אלו תוכנית טלוויזיה מוצלחת, ורק עליה הם מדברים בכל הפסקה. אצלך בבית אין טלוויזיה ומותר לך להשתמש רק חצי שעה ביום במחשב, לכן אתה לא רואה את אותה סדרה. בהפסקות אתה מרגיש לא בנוח שאתה לא יכול להיות חלק מהשיחה של כולם. מה תעשה? איך תרגיש?

 

  • החברים מארגנים ערב פיג’מות וסרט אצל מישהו מהשבט, וכולם נשארים לישון באותו בית. ההורים שלך לא מבינים למה צריך להישאר שם כל הלילה ומחליטים שהם אוספים אותך הביתה בסוף הסרט. מה תעשה במצב כזה? איך תרגיש?

דעתך חשובה לנו