מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

יחד! כולנו יחד!

תקציר הפעולה

מתוך רצון שחניכי יובל יהיו שותפים למהלך המחוזי, ומתוך הבנה שנדרשות התאמות של הפעילויות ונדרש תיווך של הנושא, מוצעת לכם פעולה מותאמת שבה נלמד על ‘ואהבת לרעך כמוך’ עם הפנים לקהילה. החניכים יבינו את הכוח שיש לקהילה(קבוצה), וכן ילמדו שלכל אחד תפקיד חשוב בתרומה לקבוצה זו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על חשיבות הקהילה בחייהם (הקבוצה).
  2. החניכים ירגישו את החשיבות של כל אחד בקהילה.
  3. החניכים ישתתפו בפעילות למען הקהילה, כל אחד ברמתו הוא.

ציוד נדרש:

חוט צמר ארוך, מעטפות או טופי, נספחים.

מהלך הפעולה:

שלב א

בשלב הראשון ננסה להבין מהם המעגלים שאנחנו שייכים אליהם, מהן הקבוצות, ה’קהילות’ שלנו בחיי היום-יום.

פזרו על הרצפה שלטים או תמונות של מעגלים שונים בחיינו (נספח 1) – חברים, משפחה, בית הספר.

שאלו את החניכים:

  • איך כל קבוצה עוזרת לנו, משמחת אותנו, משפיעה עלינו?

אם החניכים בעלי יכולת מילולית גבוהה, אפשר לנהל דיון קצר ולשמוע את דעות החניכים.

אפשר לעשות את הדיון בעזרת היגדים. תנו לכל חניך וחניכה פתקים שכתובות עליהם הספרות 1 עד 3, ובקשו מהם לבחור איזה פתק להרים בהתאם להיגד (1 – לא, 2 – קצת, 3 – מאוד).

היגדים לדוגמה:

  • המשפחה שלי עוזרת לי כשקשה לי
  • אני אוהב/ת לשחק עם חברים
  • בבית הספר המורה שלי עוזר/ת לי להצליח בלימודים
  • אבא ואימא שלי מקשיבים לי ואוהבים אותי
  • כשעצוב לי החברים שלי באים ומצחיקים אותי

 

שלב ב

בשלב השני ננסה להרגיש את כוחה של קבוצה.

פתחו בקריאת הסיפור על עשרת הבנים. אפשר גם להמחיז אותו כהצגה ולשתף את החניכים (נספח 2). דרך הסיפור הסבירו לחניכים עד כמה חשוב להיות מחוברים ומאוחדים כדי שכל אחד ואחד יוכל להרגיש חזק יותר.

אפשרות א: שחקו ‘פלונטר’ – כל החניכים יושבים במעגל, ואחד החניכים מקבל חוט צמר. החניך צריך לזרוק את חוט הצמר לאחד החניכים האחרים תוך כדי שהוא אומר עליו משהו טוב. החניך שאליו זרקו זורק לחניך אחר, ואומר עליו משהו טוב, וכך ממשיכים עד שכל החניכים מחזיקים חוט ובאמצע נוצרת תסבוכת.

מטרת המשחק היא להראות שכאשר אנחנו זה עם זה, מעודדים, משמחים ועוזרים, נוצר במעגל קשר חזק מאוד שקשה לפגוע בו.

אפשרות ב: פזרו ברחבי החדר שלטים עם שמות חברי השבט או תמונותיהם, ומתחת לכל תמונת חניך תלו מעטפה. במרכז החדר הציבו שולחן ובו מילים טובות או תמונות (נספח 3), וכל חניך וחניכה יסתובבו בחדר ויכניסו לתוך מעטפות חבריהם דברים טובים שמשמחים אותם.

אפשרות אחרת: כל חניך וחניכה יקבלו שתי סוכריות טופי ויצרכו לתת אותן לשני חניכים אחרים ששימחו אותם לאחרונה.

 

שלב ג

לסיכום, אחרי שהתעסקנו בחיזוק קהילת השבט, נחשוב עם החניכים כיצד אנחנו יכולים לעזור ולצאת אל הקהילה הרחבה של השכונה או העיר.

חשבו עם החניכים או החליטו לקיים פעילות אחת (כל שבט על פי יכולותיו), לדוגמה:

  • לחלק פתקי ‘שבת שלום’ וטופי
  • לכתוב שלט גדול של ‘יום טוב משבט יובל בני עקיבא’ ולתלות בכניסה לשכונה
  • לסייע באריזת מצרכים לנזקקים
  • לצלם שיר או סרט ולשלוח לתושבי השכונה

 

נספחים

נספח 1 – 

 

נספח 2 –

היה היה אב ולו עשרה בנים. שלח האב את הבנים ליער וביקש מכל אחד לאסוף מקל. חזרו הבנים, והביאו כל אחד מקל. אמר להם האב: “בואו ואלמד אתכם משהו”. לקח מקל אחד ושבר אותו לשניים, ואמר: “מקל אחד נשבר בקלות”. לקח את תשעת המקלות שנשארו, עשה מהם ערמה אחת וניסה לשבור אותה, אך לא הצליח. אמר האב: “ראו, בנים יקרים, גם אתם כמו המקלות, אם תלכו לבד יהיה קל לשבור אתכם, אבל אם תישארו יחד, שום דבר ואף אחד לא יוכל לשבור אתכם לעולם”. זהו כוחה של קבוצה.

 

נספח 3 –

שמח

חברותי

מצחיק

אוהב לעזור

יצירתי

אמיתי

רגוע

שקט

חכם

נעים

חייכן

חבר טוב

דעתך חשובה לנו