מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

רעיונות ליישום נושא - מחוז מרכז קיץ התשע"ח

סוג הפעולה
עשייה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | חבריא ב' | יובל | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד חצי שעה
מערך
1/3
2 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

שבוע ‘ואהבת’ – עם הפנים לקהילה

בעקבות החלטת הוועידה המחוזית, שלפיה בשבוע אחד במהלך השנה יקיים כל סניף פעילות או התנדבות בקהילה הסובבת אותו בהובלת צוות נחשון, הקובץ שבידיכם מזמין אתכם לממש זאת עם החניכים שלכם יחד. בשונה מן הפעילות השוטפת הרגילה של צוות נחשון, שמטרתה ליצור שינוי מתמשך, הדרגתי ומעמיק בסביבה ובמדינה שלנו, שבוע ‘ואהבת’ הוא הזדמנות לצוותי ההדרכה להדגים לחניכים שלהם כיצד עושים שינוי קטן בעולם וכיצד מזהים את הצורך של האחר וממלאים אותו, ולו פעם אחת.

אם יש בסניף שלכם צוות נחשון, הרי שהוועידה המחוזית קראה לו להוביל תהליך זה, ובכל מקרה לכם המדריכים יש אחריות והזדמנות לחזק את ‘שריר האכפתיות’ של החניכים שלכם. בשבוע הזה אפשר לתרום תרומה קטנה לקהילה שסביבכם בדרכים רבות, וחלקן מפורט בקובץ שלפניכם, המכיל רעיונות לפעולות למגוון גילים ובמגוון צורות. חלק מהרעיונות מיועדים לשבוע ‘ואהבת’ עצמו, וחלק יכולים לשמש בסיס ללמידה ולדיון בשבועיים שלפני שבוע ‘ואהבת’, כהכנה לעשייה.

באהבה ובהערכה,

קובי אשבל,

רכז ההדרכה המחוזי

 

 

בנק רעיונות:

לפניכם הצעה לערב חב”ב שיכין אתכם לקראת העשייה בשבוע ‘ואהבת’ (במערך הקיץ של המחוז יש גם הצעות לפעולות לחבריא א’).

חלקו את חברי חבריא ב’ לזוגות או לשלשות. כל זוג או שלשה ייפגשו עם אחד מהאנשים המאיישים תפקיד בקהילה (רעיונות לתפקידים בנספח 1), ובסך הכול שלוש או ארבע דמויות. המטרה היא ליצור חיבור בין חברי הסניף לבין דמויות בקהילה על ידי שאלות שהחברים יישאלו (נספח 2). בסניפים קטנים אפשר גם להיפגש עם דמות אחת בלבד.

לאחר הראיונות כנסו את כל חב”ב והשבטים הבוגרים לערב מיוחד, ובו תלמדו את אחד מדפי הלימוד של המחוז לקיץ, ובהמשך יספר נציג מכל קבוצה על השיחה שלה כדי לחשוב יחד איך הסניף יכול לענות על אחד הצרכים שהציגו להם אנשי הקהילה.

 בסוף הערב בחרו רעיון אחד למיזם שירימו חברי הסניף בשבוע ‘ואהבת’.

נניח לדוגמה כי הסניף שלכם או השבט שלכם הגיע למסקנה כי מחפיר ומביש שלאנשים ביישובכם או  בשכונתכם לא אכפת מכך שאברה מנגיסטו, יהודי לוקה בנפשו, שבוי בידי חמאס. בתגובה למצב אתם יכולים לארגן פעולה של העלאת מודעות לבעיה, כלומר לקיים בסניף ערב שדנים בו בבעיה. תוכלו להזמין לערב הזה הורים ודמויות משמעותיות נוספות בקהילה של משפחות הילדים בסניף. בהשקעה לא גדולה אפשר לקחת כמה סדינים ישנים או קרטון גדול וחתוך, להכין עם החניכים שלטים ולתלות אותם במקומות מרכזיים בשכונת הסניף או ביישוב; שלטים שבמשפט אחד יזעקו על העוול או יזמינו אנשים לערב שאתם מתכננים לקיים בסניף. כך גם תעשו מעשה טוב למען יהודי במצוקה וגם תחברו אנשים אחרים לחשוב על העניין הזה ולדבר עליו.

זו הייתה רק דוגמה אחת. להלן רשימה קטנה ומצומצמת של צרכים אפשריים בקהילה שלכם:

  • לסייע למשפחות חד-הוריות
  • לסייע לאימהות שבני זוגן הם אנשי קבע המשרתים הרחק מהבית
  • לסייע למשפחות המתמודדות עם עוני
  • להפיג בדידות של קשישים
  • לסייע למשפחותיהם של בעלי צרכים מיוחדים
  • לגשר על ניכור בין חלקים בעם – לאחות את השסע החברתי
  • לסייע לאנשים שנוצלו או שנפגעו
  • לשפץ גינה
  • לעזור לזקנים או לאנשים בודדים בשיפוץ הבית
  • לעשות קבלת שבת קהילתית בחוץ
  • להתנדב בקייטנה של בית ספר לחינוך מיוחד
  • לעשות מפגש שכנים סביב תשעה באב ללימוד או לשיחה מעניינת
  • להרים מיזם ארוחת שבת/ סעודה שלישית בין שכנים

 

להלן רשימת דרכי פעולה שכל אחת מהן יכולה לתת מענה לכל אחד מן הצרכים שברשימה הקודמת:

  • לסייע סיוע חומרי, כלכלי, כגון לממן תרופה למישהו או לחלק סלי מזון
  • לארגן פעולות להעלאת המודעות לבעיה, כגון לקיים ערב שיוקדש לדיון בעניין או להעלות סרטון ליוטיוב ולהפיצו בקבוצות ווטסאפ בשכונה
  • לקיים מפגש בעל ערך מוסרי
  • לארגן הפנינג, תהלוכה או מסיבה

דוגמה נוספת: אפשר לקיים מפגש בעל אופי של הפנינג בין חניכי השבט או הסניף לבין קשישים במועדון גיל הזהב ביישובכם. מועדונים כאלה פעילים רק בשעות הבוקר, ובשנת הלימודים אי אפשר להתנדב בהם (החניכים ואתם בבית הספר). הקיץ הוא הזדמנות לעשות אירוע משמח קטן וחד-פעמי שבו החיוך של הזקנה יפעיל כמה גלגלי חשיבה אצל החניכים ויחזק את ‘שרירי האכפתיות’ שלהם.

 

נספחים

 

נספח 1 –

פעילים בקהילה שאפשר לדבר איתם:

  • מנהל/ת מתנ”ס
  • מנהל/ת בית ספר
  • רכז/ת חברתי/ת או רכז/ת תרבות
  • אחראי גמ”ח או רכז/ת עזרה הדדית
  • רכז/ת קליטה
  • אדם בעל יוזמה קהילתית
  • מזכיר/ת היישוב או המושב
  • ראש המועצה הדתית או רב הקהילה
  • אחראי ביטחון היישוב או המושב
  • רכז/ת נוער

 

נספח 2 –

שאלות לריאיון:

  1. מהו תפקידך בקהילה? מה את/ה עושה בפועל?
  2. ספר/י לנו על מצב הקהילה בתחום הנ”ל
  3. מה החזון שלך בנוגע לתחום עיסוקך?
  4. על מה את/ה עובד/ת כרגע?
  5. מה אנחנו יכולים לעשות למען התחום הנ”ל?
  6. האם הסניף היה שותף אי פעם בפעילותך? איך?
  7. מהם הצרכים העיקריים של הקהילה היום בעיניך?

דעתך חשובה לנו