מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

סיפור אהבה...

אהבת ישראל

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

כמו שכולנו יודעים דוגמא אישית היא אחד האלמנטים המשמעותיים ביותר בתהליכים חינוכיים. אחרי כל המילים, כל הפעולות וכל המשחקים נעשה לחניכים שלנו: מה שבאמת עובר ומשפיע זה האישיות שלנו בעצמה.

מה שנעשה ומה שנאמר כשזה לא מתבטא בהתנהגות שלנו בחיי היום יום – לא יוכל לעולם לעבור אל החניכים… מתסכל? אולי, אבל אמיתי וגם מכריח אותנו המדריכים להיות תמיד בתהליך של התקדמות והתפתחות אישית שהיא מפתח להדרכה ולהשפעה על החניכים שלנו.

ההבנה הזו מלווה אותנו גם במערך זה ועל כן כסיכום לעיסוק באהבת עם ישראל, אנחנו מבקשים ביחידה זו להפגיש את החניכים עם מספר מודלים ודמויות בהיסטוריה היהודית שיכולות להיות עבור כולנו דוגמא אישית לאהבת ישראל.

מטרות הפעולה

  1. החניך יפגוש דמויות שמבטאות בחייהן את המושג: אהבת ישראל.
  2. החניך יפתח בתוכו הזדהות עם הדמויות ומתוך כך יתפתח בתוכו רצון להיות קשור, אכפתי, משפיע ושייך לעולם שסביבו.
  3. החניך יחפש את הדרך שלו להיות מוסיף טוב ואוהב בחברה בה הוא חי.

מהלך היחידה:

 

השלבים של יחידה זו יהוו שלבים במשחק “חפש את המטמון” בעקבות מספר דמויות המסמלות מודל לאהבה.

 

הדמויות בהם נעסוק הם:

 

  • אברהם אבינו
  • אהרון הכהן
  • רבי לוי יצחק מברדיצ’ב
  • הרב אברהם יצחק הכהן קוק
  • רבי אריה לוין

 

 

כל קבוצה תעסוק באחת מהדמויות וכל שלב יקדם את החניכים שלב נוסף בהיכרות, במפגש ובלימוד של הדמות. בסופו של המשחק, תצטרך כל קבוצה לשתף את שאר השבט בדמות שהכירה ובהזדהות שהיא גרמה לה. כדאי מאד להשקיע ברמה האסטטית של פעולה זו – זה יכול לתרום המון להצלחת המשחק, וממילא גם להצלחת יצירת הזדהות עם הדמויות..

 

כל אחת מהדמויות תהיה מוגדרת ע”י צבע מסוים שילווה את הכרטיסיות שלה במהלך המשחק כולו.

 

 

שלב א’:

 

בשלב זה תערוך כל קבוצה היכרות ראשונית עם השם והתמונה של הדמות שאיתה היא תצעד במהלך הפעולה הקרובה.

 

 

הכן חמישה בריסטולים בחמשת הצבעים שהגדרת.

 

על כל בריסטול הדבק דף עם השם של הדמות שהוגדרה ע”י הצבע ועם תמונה של הדמות (במקרים בהם יש תמונה המצורפת בנספח). גזור כל בריסטול לשש חתיכות שירכיבו פאזל של הדמות והחבא את החתיכות לפני הפעולה ברחבי החדר או הסניף.

 

 

חלק את החניכים לחמש קבוצות (במידה והשבט שלך קטן, ניתן להחליט האם כל קבוצה תיפגש עם יותר מדמות אחת, או שהשבט שלך יוותר על חלק מהדמויות) ואמור לכל קבוצה מה הצבע שהיא צריכה לחפש בחדר.

 

 

לאחר שכל קבוצה מוצאת את שש החתיכות, הנחה את הקבוצה להרכיב את הפאזל ולראות מי הדמות שתלווה את הקבוצה שלהם.

 

 

שלב ב’:

 

לאחר שבשלב הקודם פגשה כל קבוצה בעזרת משחק המחבואים של הכרטיסים את הדמות שאיתה תיפגש, אנחנו מבקשים בשלב זה להתקדם עוד צעד קדימה בהיכרות ולהבין מה התקופה ומה ההקשר שבו פעלה כל אחת מהדמויות.

 

 

לפניך חמש כרטיסיות ובהם שאלות מנחות להיכרות ראשונית עם כל אחת מהדמויות. גזור את הכרטיסיות והדבק כל אחת מהן על בריסטול בצבע שהוגדר לדמות.

 

קבוצה שסיימה את הרכבת הפאזל מהשלב הקודם, תקבל ממך את הכרטיסייה החדשה ותצטרך כמה שיותר מהר לגלות את התשובות לכל השאלות שבכרטיסיה.

 

אמור לחניכים שהם יכולים לצאת החוצה, לחפש אנשים או להיעזר בכל מקור מידע אחר שנגיש להם.

 

קבוצה שמסיימת לענות על כל השאלות, תיגש אליך, תענה את התשובות ובמידה שהיא אכן צדקה: תעבור לשלב הבא.

 

אברהם אבינו:

  1. לפני כמה שנים בערך חי אברהם אבינו?
  2. באיזו ארץ נולד אברהם אבינו?
  3. באיזה גיל היה אברהם אבינו כאשר נולד לו יצחק?
  4. כמה ילדים היו לאברהם אבינו בסוף ימיו?
  5. בכמה כסף קנה אברהם אבינו את מערת המכפלה?

 

אהרון הכהן

  1. לפני כמה שנים בערך חי אהרון הכהן?
  2. איך קראו לאבא, לאמא ולאחים של אהרון הכהן?
  3. בן כמה היה אהרון הכהן כאשר עם ישראל יצא ממצרים?
  4. איפה נפטר ונקבר אהרון הכהן?
  5. איך קראו לארבעת הבנים של אהרון הכהן?

 

רבי לוי יצחק מברדיצ’ב

  1. לפני כמה שנים בערך חי רבי לוי יצחק?
  2. באיזה ארץ קבור רבי לוי יצחק?
  3. לאיזו תנועה בעולם היהודי השתייך רבי לוי יצחק?
  4. מה הכינוי הנפוץ לרבי לוי יצחק?
  5. איך קוראים לספר שכתב רבי לוי יצחק?

 

הרב אברהם יצחק הכהן קוק

  1. לפני כמה שנים בערך חי הרב קוק?
  2. איזה ישיבה הקים הרב קוק בירושלים?
  3. איך קראו לבן של הרב קוק?
  4. איפה קבור הרב קוק?
  5. מה הכינוי של הרב קוק? (רמז אחד השבטים בבנ”ע)

 

רב אריה לוין

  1. לפני כמה שנים בערך חי הרב אריה לוין?
  2. איפה קבור הרב אריה לוין?
  3. מה הקשר בין רב אריה לוין לבית הכלא?
  4. מה הקשר בין רב אריה לוין למחלת הצרעת?
  5. מה הקשר בין רב אריה לוין לבין שיירת הל”ה לגוש עציון?

 

 

לפניך רשימת תשובות למקרה שאתה לא יודע. אנחנו ממליצים לך לפני פעולה זו ללמוד קצת על חמשת הדמויות בעצמך. ככה תוכל גם אתה לעבור תהליך של הזדהות עם הדמויות האוהבות הללו וממילא להעביר את המסר טוב ונכון יותר לחניכים שלך.

 

 

אברהם אבינו: 1. לפני 4000 שנה  2. אור כשדים  3. בן 100  4. שמונה בנים (יצחק, ישמעאל ועוד שישה בני קטורה)  5. 400 שקל כסף עובר לסוחר

אהרון הכהן: 1. לפני 3500 שנה  2. יוכבד ועמרם, משה ומרים  3. בן 83  4. בהר ההר  5. נדב, אביהו, איתמר ואלעזר

רבי לוי יצחק מברדיצ’ב: 1. לפני 200 שנה  2. אוקריאנה  3. התנועה החסידית  4. סניגורם של ישראל  5. קדושת הלוי

הרב קוק: 1. לפני 90 שנה  2. ישיבת מרכז הרב בירושלים  3. הרב צבי יהודה  4. בהר הזיתים בירושלים   5. הראי”ה (שבט הרא”ה קרוי על שמו)

רב אריה לוין: 1. לפני 50 שנה. 2. ירושלים  3. מכונה “רב האסירים” היה הולך כל שבוע לבקר את האסירים שבכלא ולקרב אותם לתורה ולמצוות  4. היה הולך כל שבוע לבית החולים למצורעים, מקום מפחיד שאף אחד לא היה מעיז להתקרב אליו, על מנת לקרב את הנמצאים שם לתורה ולתת להם חיבוק אוהב. 5. כאשר נפלה שיירת הל”ה ולא ידעו איזו גופה שייכת לאיזה חייל, לקח הרב אריה לוין תנ”ך ובשיטה שהנהיג הגר”א, פתח את התנ”ך ועל פי רמזים שבדף שיצא, החליט מי הגופה שלפניו.

 

 

שלב ג’:

 

לאחר שבשלב הראשון כל קבוצה יצרה היכרות בשם ובתמונה עם הדמות שלה, ובשלב השני ערכה כל קבוצה היכרות ראשונית וכללית ביותר עם הדמות שלה, אנחנו מבקשים בשלב זה להגיע לעיקר והוא מפגש עם סיפור או שניים על האהבה של הדמות לעולם, לעם ישראל ולאדם.

 

 

לפניך חמש כרטיסיות ובהם סיפורים על חמשת הדמויות. הדבק כל אחד מהסיפורים על בריסטול בצבע המתאים לדמות, וחלק לקבוצות.

 

כל קבוצה תצטרך לקרוא את הסיפור ולהמציא הצגה בה משפחה שהיתה נוכחת באירוע המתואר בכרטיס תתאר לשאר חברי השבט את שפגשו וראו בדמות המופלאה שבה עסקו. כדאי להביא לחניכים תלבושות ותחפושות על מנת להפוך את העסק לחי ומרתק יותר..

 

אברהם אבינו

אברהם אבינו מכניס אורחים היה. יום אחד היה חם מאוד בחוץ, ואברהם ישב בפתח האוהל .

והנה ראה שלשה אנשים הולכים בדרך. רץ אברהם לקראתם והזמין אותם אל האוהל. הגיש להם מים לרחוץ את ידיהם ורגליהם. שחט להם עגל והגיש אותו להם. כאשר סיימו האורחים לאכול ושאלו את אברהם: כיצד יוכלו להודות לו? הוא ענה להם: לי, אתם לא צריכים לומר כלום וגם לא לשלם, אבל אני מבקש שתודו לריבונו של העולם שאני מאמין בו ותברכו אותו בברכת המזון.

האורחים שהתפעמו כל כך מהאהבה שהקרין אברהם אבינו אליהם: טיפל בהם במסירות גדולה כל כך בלי שאפילו הכיר אותם, רצו להתקרב לאמונה ולאלוקים שבו האמין אברהם האוהב. על תכונה מופלאה זו שהתגלתה באברהם בכל עוצמתה שזכה אברהם אבינו שהקב”ה יכנה אותו בשם: “אברהם אוהבי”…

 

אהרון הכהן

אהרון הכהן היה אוהב שלום ורודף שלום. כאשר ראה שני אנשים שרבים אחד עם השני, מה עשה? הלך אהרן אצל אחד מהם, התיישב בביתו והתחיל לדבר עימו. אמר לו: “בני, ראיתי את החבר שלך מצטער כל כך על המריבה שיש ביניכם. הוא קורע את בגדיו ויושב ובוכה ממש כאילו מישהו נפטר במשפחתו. כששאלתי אותו: למה אתה בוכה כל כך? הוא ענה לי: אני מתבייש מהחבר שלי שרבתי איתו. אני התחלתי במריבה הטיפשית הזו ורוצה כל כך להשלים ולא יודע איך…” כך היה יושב אהרון הכהן אצל אותו אדם ומספר לו, כמה חברו מתחרט על המריבה וכמה חברו מרגיש אשם ואחראי למריבה. לאחר שהרגיש אהרון שהחבר נרגע מהכעס ומהמריבה, היה יוצא והולך לחבר השני, מתיישב גם בביתו ומתחיל לדבר עימו בדיוק אותם הדיבורים: אמר לו:  בני, ראיתי את החבר שלך מצטער כל כך על המריבה שיש ביניכם. הוא קורע את בגדיו ויושב ובוכה ממש כאילו מישהו נפטר במשפחתו. כששאלתי אותו: למה אתה בוכה כל כך? הוא ענה לי: אני מתבייש מהחבר שלי שרבתי איתו. אני התחלתי במריבה הטיפשית הזו ורוצה כל כך להשלים ולא יודע איך…” אהרון הכהן היה יושב כך גם אצל החבר השני, עד שנרגע גם הוא מכעסו.

למחרת כאשר נפגשו שני החברים שהיו במריבה, חשב כל אחד שהשני מתחרט על המריבה ואפילו לקוח עליה אחריות. מיד השלימו שני החברים, התחבקו והתנצלו.

כך היה אהרון אוהב שלום ורודף שלום. תכונת השלום וחיפוש האהבה בין הבריות שהתגלתה באהרון הכהן בשיא עוצמתה באה לידי ביטוי במדרש המתאר שכל בית ישראל בכו בפטירתו של אהרון הכהן. כל העם הרגיש שהלך מנהיג דגול שלימד את כולם שיעור באהבת הבריות.

 

רבי לוי יצחק מברדיצ’ב

רבי לוי יצחק מכונה “סנגורם של ישראל”. וזאת למה? בבית משפט יש תמיד שני בעלי תפקידים: קטגור שמאשים את הנאשם וטוען שהוא חייב, וסנגור שטוען שהנאשם זכאי ומנסה לעשות הכל כדי להוכיח זאת. רבי לוי יצחק שהיה אוהב גדול של עם ישראל, ראה בעיניו שעם ישראל חוטא הרבה פעמים ולא מתנהג על פי התורה והמצוות, ובכל זאת היה משתדל הרבה לפני הקב”ה על מנת ללמד זכות על העם ולהוציא את עם ישראל זכאי בדין. כל כך גדולה היתה אהבתו לעם, עד שהסיפור מספר שבערב יום כיפור, כאשר בית הכנסת היה מלא באנשים , לפני שהחזן התחיל בתפילת “כל נדרי”, נעמד רבי לוי יצחק על הבמה ואמר: “הקב”ה, אני מבקש לעמוד כסנגור בבית הדין שלך, בו אתה עומד לדון ולשפוט את עם ישראל ביום הנורא והקדוש הזה. אתה יודע שאם היית אומר לגויים שיש להם מצווה לאכול בערב יום כיפור, היו כולם אוכלים ומשתכרים וכשהיה מגיע הלילה והיו צריכים הגויים ללכת לבית הכנסת: היו כולם הולכים לישון מרוב היין ששתו ובית הכנסת היה ריק מאנשים. תסתכל על עמך ישראל, אולי במהלך השנה אנחנו חוטאים ולא תמיד עושים את רצונך, אבל אנחנו היהודים, עמך, לא כך: בית הכנסת מלא מפה לפה, כולנו כאן עומדים בבית הכנסת לקראת היום הגדול. זכה אותנו בדין ודון כל אחד מעמך לשנה טובה ומתוקה.. הכינוי לו זכה רבי לוי יצחק מבטא יותר מכל את דמותו הנאצלת: סנגורם של ישראל. היכולת של רבי לוי יצחק לחפש ולמצוא תמיד את הטוב ולבוא עם הנקודה הטובה הזו במשפט של עם ישראל לפני הקב”ה, עמדה ועומדת לזכותנו.

 

הרב אברהם יצחק הכהן קוק

הרב קוק חי בארץ ישראל בתקופה בה התחילה הציונות החילונית לפרוח. כלפי הנוער החילוני, שמרד בהוריו החרדים ועלה לארץ על מנת להפריח את השממה, היתה התנגדות גדולה בקרב הציבור החרדי שראה במעשה של הנוער כפירה. הרב קוק שהיה מלא בתוכו באהבת ישראל גדולה, התעצב על כך שהנוער חושב שעל מנת להיות ציוני ולהעלות לארץ הוא צריך לזרוק את החיים הדתיים שלו, אבל יחד עם זאת מתוך אהבתו הגדולה לעם ישראל ולארץ ישראל, הבין שהמעשה הציוני שהנוער הזה עושה הוא מעשה גדול שיוביל ברבות השנים להקמתה של מדינת לעם היהודי. הרב קוק, לא פחד משאר הרבנים שהביעו התנגדות גדולה לנוער החילוני-ציוני ורצה לחזק אותם במעשה הציוני שלהם ולקרב אותם בחזרה לתורה ולמצוות. באחת מהשנים, ערך הרב קוק את “מסע המושבות” במסע זה לקח איתו הרב קוק עוד שמונה רבנים שחשבו כמותו וסייר בין המושבות שהוקמו ע”י הנוער החילוני, על מנת לדבר איתם, להביע את ההזדהות שלו עם המעשה הציוני שהם עושים ולקות שאולי בדרך של אהבה וחיבוק הוא גם יצליח לקרב אותם בחזרה לקב”ה. מספרים שבאותו מסע, שהה הרב קוק בשבת באחת מהמושבות החילוניות. בהבדלה אמר הרב קוק: “בדרך כלל בכוס של הבדלה, אני לא נוהג לערבב מים בכוס. היין שבכוס אמור לציין את ההבדלה בין קודש לחול, כמו שאנחנו אומרים בהבדלה. אבל כאשר אני נמצא כאן במושבה, אני מבין שגם עבודת החול: כיבוש האדמה, עבודת החקלאות ושאר מעשי החולין בם בעצם מעשה של קודש, ועל כן אני מערבב מים בכוס ההבדלה, על מנת שנזכור כולנו שהעבודה שאתם עושים כאן היא מלאכת קודש!

הנוער הציוני שהיה רגיל עד עכשיו לספוג בעיקר כעסים וצעקות מפי רבנים, נדהם לראות את האהבה הגדולה שהפגין הרב קוק כלפיו, וכל האנטי שפיתחו הנוער לקב”ה ולתורה נעלמו.. 

הרב קוק שמבטא בדמות שלו בצורה מופלאה כל כך את מידת האהבה לכל, זכה להעמיד דור שלם של ציונות דתית שמחפש ללכת בדרכו: לפעול למען שמו של הקב”ה אבל באהבה ובאמונה גדולה.

 

רב אריה לוין

רב אריה היה מכונה “רב האסירים” וכל זאת למה? בכל שבת, במשך 25 שנה היה הולך לבית הכלא ומדבר עם האסירים השונים. בעיקר נקשרה נפשו באסירים שנשפטו ע”י הבריטים (ששלטו אז בארץ) בגלל מעשי הציונות שלהם, אך לא רק איתם דיבר הרב אריה לוין, גם לפושעים הגדולים ביותר ידע רב אריה לוין להתקרב ולהקרין אהבה. פעולה נוספת שנודע בה הרב אריה לוין היתה ביקור המצורעים: בתקופתו של רב אריה לוין היה בירושלים: בית חולים למצורעים. הצרעת נודעה אז כמחלה תוקפנית מאד ומדבקת. כל מי שחלה בה ושפז ישר בבית החולים ובדרך כלל המשפחה שלו ניתקה איתו מגע על מנת שלא תדבק ועל מנת שאף אחד לא ידע שמי מהמשפחה שלהם נדבק במחלה הנוראית. החולים היו בודדים ועצובים, עד שהגיע רב אריה לוין שהקפיד לבקר אותם מידי שבוע, להראות להם אהבה וחיבה, לפתח איתם שיחה ולהזכיר להם שהם לא לבד.. הביקורים הללו בבית הכלא ובבית החולים למצורעים היו ביקורים של אהבה וחיבור לאותם אנשים מדוכאים שהחברה האנושית כבר מזמן דחתה אותם מעליה.

רב אריה לוין שגם היה תלמיד חכם גדול, נזכר בציבור לא בזכות חכמתו וגאונותו בתורה אלא בזכות תכונה אחת שהלוואי ונצליח כולנו ללמוד ממנה משהו: אהבת אמת של הבריות כולם.

 

 

לאחר שכל קבוצה קוראת את הסיפור ומכינה את ההצגה שלה, עבור לשלב הבא.

 

 

שלב ד’:

 

בשלב זה, שהוא השלב האחרון של העבודה בקבוצות סביב הדמויות, אנחנו מבקשים שכל אחת מהקבוצות, תגדיר לעצמה מה למדה מהדמות ומה היא רוצה ליישם מהלימוד שלה.

 

 

לפניך חמש כרטיסיות עם שאלות לחשיבה. הדבק כל אחת מהכרטיסיות על בריסטול בצבע המתאים לצבע שהגדרת לכל דמות וחלק לכל קבוצה שסיימה את הכנת ההצגה.

 

אברהם אבינו

מה התכונות שמאפיינות את אברהם אבינו?

נסו לחשוב על משהו חדש אחד שלמדתם על אברהם אבינו

בחרו תכונה אחת שאתם רוצים ללמוד וליישם מאברהם אבינו

 

אהרון הכהן

מה התכונות שמאפיינות את אהרון הכהן?

נסו לחשוב על משהו חדש אחד שלמדתם על אהרון הכהן

בחרו תכונה אחת שאתם רוצים ללמוד וליישם מאהרון הכהן

 

רבי לוי יצחק מברדיצ’ב

מה התכונות שמאפיינות את רבי לוי יצחק מברדיצ’ב?

נסו לחשוב על משהו חדש אחד שלמדתם על רבי לוי יצחק מברדיצ’ב

בחרו תכונה אחת שאתם רוצים ללמוד וליישם מרבי לוי יצחק מברדיצ’ב

 

הרב אברהם יצחק הכהן קוק

מה התכונות שמאפיינות את הרב אברהם יצחק הכהן קוק?

נסו לחשוב על משהו חדש אחד שלמדתם על הרב אברהם יצחק הכהן קוק

בחרו תכונה אחת שאתם רוצים ללמוד וליישם מהרב אברהם יצחק הכהן קוק

 

הרב אריה לוין

מה התכונות שמאפיינות את הרב אריה לוין?

נסו לחשוב על משהו חדש אחד שלמדתם על הרב אריה לוין

בחרו תכונה אחת שאתם רוצים ללמוד וליישם מהרב אריה לוין

 

 

שלב ה’:

 

כסיכום למסע ההיכרות וההזדהות עם הדמויות, אנחנו מבקשים שכל קבוצה תשתף את שאר השבט בתהליך שעברה ביחידה זו.

 

כל קבוצה תציג בפני השבט את כל הממצאים שאספה:

 

  • מי הדמות שפגשה?
  • מה התשובות לשאלות הטכניות שאספה על הדמות?
  • הצגת הסיפור שקיבלה?
  • מה נקודת ההזדהות שלה עם הדמות והתכונה שבחרו החניכים ליישם?

 

 

כדאי בהמשך השבוע לתלות על קירות הסניף את הכרטיסיות של הפעולה הזו, על מנת שהדמויות ימשיכו להיות בחלל החדר ולחלחל לעולמם הפנימי של החניכים.

 

 

סיכום:

כסיכום ליחידה זו ולמערך כולו שעסק באהבת ישראל, אנחנו מציעים ללמד את החניכים את השיר הבא.

 

תוכל להעביר בין החניכים במהלך השבוע שקודם לפעולה דיסק עם השיר, ככה יתחילו ללמוד את השיר כבר במהלך השבוע וגם יחכו ויצפו לפעולה של שבת, ואפשר גם ללמד אותם את השיר רק בשבת עצמה.

 

כך או כך, כדאי לצלם לחניכים את המילים ולשיר יחד..

 

 

אהבת ישראל בנשמה

 

אלפיים שנה אני נודד
מחפש את הארץ אותה אני אוהב
כל יום מחדש הלב נשבר
כל יום מחדש אולי מחר
מתי הגאולה?

 

אני מאמין באמונה שלמה
בביאת המשיח בארץ ישראל של אהבה
בכל יום שיגיע
הנה הנה זה בא
-אהבת ישראל בנשמה.

כל בוקר ציון אליך אני מתפלל
לא ינום לא ישן שומר ישראל
כל יום מחדש אני אוהב
כל יום מחדש מכל הלב
שלום על ישראל

אני מאמין באמונה שלמה
בביאת המשיח בארץ ישראל של אהבה
בכל יום שיגיע
הנה הנה זה בא
אהבת ישראל בנשמה.

אהבת ישראל בנשמה

 

 

דעתך חשובה לנו