מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מגדלים חבורה

מגדלים חבורה

פעולה לשבט סיני לשבת לפני המסע

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
מעגל השנה | חנוכה
  • מתאים לשבת
7 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

  1. כל חניך ישתף מהי חבורת השבט בשבילו
  2. השבט יבין שיש בידו את האחריות לגדל חבורה
  3. החבורה שתיווצר תשים במרכז את הרצון לעשות טוב

 

מהלך הפעולה

 

שלב א’- הקשר שלי לחבורת השבט

  1. המדריך יניח חפצים שונים במרכז המעגל (דובי, מראה, כדור, ספר, מטפחת, בקבוק מים, נעל בית וכו’) ויבקש מכל חניך לשתף מה זה השבט בשבילו.

לחלופין, ניתן להכניס את כל החפצים לשקית, כל חניך יוציא חפץ אקראי ויסביר למה זה מסמל את השבט.

  1. מה משותף ל..?: המדריכים יכינו מראש רשימות של 3-4 חניכים בעלי מכנה משותף (אחים בכורים, אוהבים פסטה, מנגנים בגיטרה וכו’), כל פעם יקראו בשמות של החניכים בעלי המכנה המשותף והשבט יצטרך לגלות מה משותף ביניהם על ידי שאלות של כן ולא.

לבסוף המדריכים יקראו את השמות של כל חברי השבט (או יגידו ‘מה משותף לכל חברי שבט סיני?’) והחניכים יצטרכו למצוא משהו שמשותף לכולם.

  1. לימוד- קראו והסבירו יחד עם החניכים את הקטע הבא:

“היחס של כנסת ישראל ליחידיה הוא משונה מכל היחוסים של קיבוץ לאומי ליחידיו.. הנשמה של היחידים [בישראל] נשאבת ממקור חי העולמים באוצר הכלל, והכלל נותן נשמה ליחידים. אם יעלה על הדעת להינתק מהאומה, צריך הוא לנתק את נשמתו ממקור חיותה, וגדולה היא משום כך ההזדקקות, שכל יחיד מישראל נזקק להכלל, והוא מוסר תמיד את נפשו מבלי להיות נקרע מהאומה, מפני שהנשמה ותקונה העצמי דורש כן ממנו” (אורות ישראל, ב,ג)

הרב קוק מסביר כאן שבעמ”י ערך הכלל הוא משמעותי כיוון שכל יחיד ויחיד ניזון ממנו ויחיד שמוציא עצמו את מהכלל מנתק את עצמו ממקור החיים הפרטיים שלו והכלליים של החבורה.

  1. דיון: מה זה אומר שהכלל, הקבוצה, החבורה נותן כח לפרט? ומה זה אומר שהפרט נותן כח לכלל? איך זה בא לידי ביטוי בשבט שלנו?

(אפשר לנהל את הדיון בעזרת סבב ראשוני שבו כל אחד ישתף איזה כח השבט מעניק לו)

סיכום ביניים: השבט שלנו הוא חבורה, חבורה שקשורה אחד לשני ומעניקה כח אחד לשני, כח של חבורה נמדד בקשר בין הפרטים בחבורה.

 

שלב ב’- משמעות של כניסה לחב”ב

  1. נפזר על הרצפה אמירות שונות ביחס לחב”ב ונבקש מכל אחד לעמוד ליד האמירה שאיתה הוא מזדהה:

להיות חבר חב”ב זה אומר שהתבגרנו

להיות חבר חב”ב זאת אחריות

להיות חבר חב”ב זה להשתייך לחבר’ה הבוגרים של הסניף

אין הבדל בין להיות חב”בניק לבין להיות בחב”א

להיות בחב”ב זה אומר להציק לחניכים הקטנים

להיות בחב”ב זה  לעשות מנגל חב”ב כל חמישי בערב

אם אנחנו חב”בניקים אז אין משמעות לשבט ולמדריך

החיבור בין כל חב”ב יותר חשוב מהחיבור לשבט

השבט והפעולות של השבט יותר חשובים מאשר פעילויות של חב”ב

 

נבקש מכמה חניכים שיסבירו את הבחירה שלהם- מדוע זאת האמירה שאיתם הם מזדהים?

  1. נראה לחניכים תמונה של צאן ללא רועה (נספח 1), נבקש מהם שיגידו מה חסר בתמונה.

נשאל- האם אתם יכולים להמשיך יחד עם החבורה גם ללא מדריך? האם החבורה הזאת יכולה להמשיך הלאה לאורך זמן? איך?

  1. עם הכניסה לחב”ב השבט קיבל את האחריות על עצמו להוביל ולהנהיג את השבט, לגדל את השבט למקומות חיוביים, זה לא רק בידי המדריך, זה ממש בידיים של חברי השבט!
  2. חלקו ל6-5 חניכים פתקים עם שמות של חפצים, בקשו מכל חניך לתאר את חבורת האנשים שיושבת מסביב לאותו חפץ ועל ידי כך שאר השבט יצטרך לנחש מה החפץ:

בקבוק בירה, פיצה, משוואת אלגברה, חומש, מגלשה, טאבלט.

  1. נשאל: למה/האם הדבר שסביבו אנחנו מתאספים מגדיר אותנו?
  2. [לשבטים עם עומק שאפשר לפתח איתם דיון משמעותי] נניח במרכז המעגל פלקט שרשום עליו ‘ישראל באומות כלב באיברים’ (ריה”ל, כוזרי)- מה המשמעות שעמ”י נמצא במרכז? שהוא הלב? איך זה מקדם את העולם?
  3. סבב: מה אני רוצה לשים במרכז של חבורת השבט שלי?

 

סיכום: האחריות שיש לנו בתור חב”ב היא אחריות לשבט, אבל לא לדאוג לשבט באופן סתמי אלא לבחור לשים במרכז השבט את עשיית הטוב, את העשייה למען האחר.

 

צ’ופר: לב/קליעה למטרה שעליו רשום ‘שמים את השבט במרכז’

נספחים:

דעתך חשובה לנו