מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

סיכום מעגלי זהות

הצעה לפעילות עם השבטים החדשים/ צעירים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

מהלך הפעולה

 

שלב א’:

ניתן לכל אחד מהחניכים ציור של ארבעה מעגלים זה בתוך זה (מצורף בנספח) ויחד איתם ננסה להיזכר במעגלי הזהות בהם עסקנו:

  • המעגל הפנימי ביותר הוא אני
  • המעגל השני הוא המשפחה שלי
  • המעגל השלישי הוא החברים שלי
  • המעגל הרביעי הוא המדינה בה אני חי

 

 

נפזר על הרצפה כרטיסים ובהם מילים שונות  או תמונות ונבקש מהחניכים למיין אותם לקבוצות לפי הקשר שלהם למעגלי הזהות השונים:

 

אבא, אמא, אחים, רגשות, השם שלי, שם המשפחה שלי, תכונות, צבע עיניים, גובה, דגל, כותל מערבי, צבא הגנה לישראל, משחק, לריב, להשלים.

 

 

לאחר שהחניכים מצליחים למיין את הכרטיסים לקבוצות השונות ונזכרים בעזרתם במעגלי הזהות בהם עסקנו, נעבור לשלב הבא.

 

 

שלב ב’:

בשלב זה נבקש להבין יחד עם החניכים מה יהיה חסר להם בחיים אם ייקחו מהם מעגלי זהות מסוימים.

 

לפניך ארבעה ציורים של ילד הנמצא בסיטואציות שונות המייצגות את מעגלי הזהות השונים:

 

  • ילד עם המשפחה שלו
  • ילד בסניף עם חולצת תנועה
  • ילד בגן המשחקים עם חברים
  • ילד ליד חייל במדים

 

 

נראה לחניכים את הציורים ונספר ביחס לכל אחד מהם סיפור שבו הילד נשאר בלי משפחה/בלי הסניף/בלי חברים/בלי חייל.

 

צריך להיזהר שהסיפורים לא יבהילו את החניכים אלא יסופרו בצורה של חיוך. בכל אחד מהסיפורים נשאל את החניכים: מה יקרה לילד שפתאום מגלה שאין לו את המשפחה/הסניף/החברים/החייל?

 

 

כמובן שהמוקד של השאלה והתשובה צריך להיות כזה שיגרום לחניכים לחשוב מה המעגלים הללו נותנים להם בחיים שלהם.

 

במידה ונראה לך שהחניכים יסתבכו, תוכל לפזר על הרצפה את הכרטיסיות המצורפות ובהם מילים וציורים ולהציע לחניכים לבחור מתוך הכרטיסיות מה כל אחד מהמעגלים מעניק להם:

אוכל

כביסה

שעון מעורר

יד מחבקת

כדורסל

מחשב

רובה

ציור של בית

פח זבל אזורי

 

 

כסיכום לשלב זה נשחק עם החניכים עם המילה: תודה.

חלק את השבט לשתי קבוצות, כאשר כל קבוצה תקבל הברה אחת מתוך המילה “תודה”: כאשר אתה מרים את יד ימין הקבוצה שקיבלה את ההברה “תו” תצטרך לצעוק אותה בקול רם ואילו כאשר אתה מרים את יד שמאל הקבוצה שקיבלה את ההברה “דה” תצטרך לצעוק אותה בקול רם.

 

חזור על המשימה כמה פעמים, כך שהמילה “תודה” תישמע שוב ושוב בחדר.

 

לאחר מכן: שאל את החניכים:

  • האם אי פעם יצא לכם לומר תודה לאבא ואמא על האוכל, הכביסה ושאר הצרכים שהם נותנים לכם?
  • האם אי פעם יצא לכם להגיד תודה לחברים שעוזרים ומשחקים איתכם?
  • האם אי פעם יצא לכם לומר תודה לחיילים ששומרים עלינו?

 

 

נביא לפעולה חומרי יצירה ונכין יחד מכתבי תודה שכל חניך יתן לאבא ואמא שלו, לאחד החברים שלו ולחייל שהוא מכיר.

 

 

שלב ג’:

לפני השלב הבא שיעסוק בשאלה מה אנחנו יכולים לתרום ולתת לכל אחד מהמעגלים בהם עסקנו, אנחנו מבקשים לעשות אתנחתא וללמד את החניכים את הפזמון של השיר “לתת”. הפזמון עוסק בדיוק בנקודת ההבדלה שבין נתינה לקבלה.

 

 

לתת, את הנשמה ואת הלב

לתת, לתת כשאתה אוהב

ואיך לומדים את ההבדל

שבין לקחת ולקבל

עוד תלמד לתת לתת.

 

 

ושוב בקצרה ההוראות כיצד ללמד שיר:

  • אתה שר את השיר באופן מלא מההתחלה ועד לסוף והחניכים מקשיבים.
  • חלק את השיר לחלקים קצרים ולמד את החניכים חלק אחרי חלק, כאשר כל פעם אתה שר את החלק הנלמד בקול והם חוזרים אחריך מספר פעמים. כאשר אתה מלמד חלק נוסף לאחר מספר פעמים שהחניכים שרים את החלק החדש, חזור על שני החלקים שנלמדו יחד, לפני שאתה עובר לחלק השלישי של השיר.
  • שיר יחד עם החניכים את השיר באופן מלא מספר פעמים. משהו מהשיר, גם אם לא כולו, נקלט.
  • במידה והחניכים לא ממש קלטו את השיר, תן להם לשיר את המילה החוזרת בשיר שלנו: לתת, בכל פעם שאתה מרים את היד..

 

 

במידה והחניכים שלך זוכרים את משמעות השם “יובל” בו עסקנו בפעולה הראשונה, תוכל להזכיר גם בהקשר לשיר את היכולת לתת ולקבל כמו היובל שמקבל מים ונותן אותם הלאה.

 

 

שלב ד’:

שלב זה של הפעולה יעסוק בשאלה מה אני יכול לתרום לכל אחד מהמעגלים שאני שותף ושייך אליהם וגם מקבל מהם כ”כ הרבה.

 

 

הבא איתך לפעולה קוביות משחק ובנה יחד עם החניכים מבנים שייצגו כל מיני מקומות:

  • הבית שלנו
  • בית הספר שלנו
  • בית הכנסת שלנו
  • הסניף שלנו
  • המדינה שלנו

 

 

לאחר שאתם מסיימים את בניית המבנים, העמד את החניכים בעיגול ואמור לכל חניך שהוא צריך לחשוב ביחס לכל אחד מהמבנים ולמה שהם מייצגים: מה הוא תורם או רוצה לתרום למעגל הזהות. כל חניך שמצליח לחשוב על רעיון – אומר אותו בקול רם ושולח את ידו למרכז המעגל. לאחר שכל החניכים מצליחים לחשוב על תרומה שלהם למעגל הזהות – הנחה את החניכים להניח את הידיים זו על גבי זו ולצעוק יחד את המשפט: “גם אני תורם!!”.

 

בצורה זו תעבור עם החניכים מבנה אחרי מבנה, מעגל זהות אחר מעגל זהות ונסה לעזור להם לחשוב על מעשים שהם אולי קטנים אבל יהפכו אותם לשותפים ותורמים ונותנים למעגלי הזהות.

 

 

סיכום

כסיכום למערך זה שעסק במעגלי הזהות שלנו, נביא לפעולה את כל הבריסטולים שהחניכים יצרו במהלך הפעולות:

  • תעודת הזהות שלהם
  • עץ השורשים של כל חניך
  • שלט לבית עם שם המשפחה של החניך
  • דפי צביעה של חברים צבועים
  • דגל ישראל

 

 

נניח את הבריסטולים על הרצפה וניתן לכל חניך לנסות ולזהות את הבריסטולים שלו. לאחר מכן נתלה את כל היצירות על קיר הסניף, כך שכל חניך רואה את מעגלי הזהות שלו באופן מרוכז.

דעתך חשובה לנו