מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

שליחות- האסיפה הישראלית

שליחות- האסיפה הישראלית

דף לימוד ראשון - מפתחים עין לאומית

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
שליחות
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

בדף הלימוד הראשון נעסוק בפיתוח נקודת מבט לאומית ובהגדלת המוכנות הנפשית שלנו להיות שליחים במציאות. דבר זה כרוך ביציאה מעצמנו, בהקשבה לסביבה ובפקיחת העיניים לסובב אותנו.

 

השבוע (י”א–י”ב במרחשוון) יתקיימו כינוסי ‘האספה הישראלית’ – זוהי קואליציה של תנועות הנוער בישראל, תנועות חברתיות, אישים וארגונים חברתיים. ברית הקואליציה מבוססת על אמנה – מסמך עקרונות משותף, תשתית לחיבור בין הגופים השונים – המניחה את השוויון וההסכמה על פי רוב כבסיס למדינה יהודית-דמוקרטית.

 

התנועה שותפה לקואליציית ‘האספה הישראלית’ זו השנה החמישית, מתוך נקודת מבט לאומית ומתוך הבנה ששיח מכבד וכן בין הציבורים השונים בעם הוא משימה לאומית מדרגה ראשונה שעומדת בפנינו כאשר אנו רוצים לפעול בתחומים המעסיקים את הציבור הישראלי. היכולת שלנו להיות שותפים עם העם, מחוברים לכלל ולעשייה הציבורית הכללית היא צורך לאומי שניבט אלינו מכל מקום.

 

 

אבל איך יודעים מהן המשימות הלאומיות? איך נדע מה הצרכים של עם ישראל? ומי אמר שנוער צעיר כמונו יכול בכלל להשפיע על המציאות במדינה?

 

מהלך הלימוד:

 

בדרך

קוֹל קָרָא והָלַכְתִי,

הָלַכְתִי כִּי קָרָא הַקּוֹל.

הָלַכְתִי לְבַל אֶפּוֹל,

אַך עַל פָּרָשַת דְּרָכִים

סָתַמְתִי אזנַי בַּלוֹבֶן הַקַּר

וּבָכִיתִי כִּי אִבַּדְתִּי דָבָר.

(חנה סנש, ללא שפה – שירים)

 

  • מהו הקול ששמעה סנש? מהי המשמעות של פרשת דרכים?
  • אילו מחירים אישיים שילמה סנש כשצייתה לקול? מה היה קורה לו התעלמה מהקולות?
  • מהם הקולות הקוראים היום לנוער? מהן פרשות הדרכים שאתם רואים בדרך?

 

 

“אף פעם לא אשכח את תשובתו. לא אשכח אפילו באיזה מעמד ניתנה. לי נתן את תשובתו בחדר מואר אור קלוש, אי שם בפינה נידחת בצ’לסי, ואולם העם היהודי קיבל את תשובתו בהרי ארץ ישראל ועמקיה, וגם העם לא ישכח אותה לעולם. הגשמת תוכניתו הראשונה נמנעה בגלל התפוררותה של רוסיה; את התוכנית השנייה הגשים. את דבריו לא רשמתי- אין צורך: הם נשתמרו יפה בזכרוני גם בלא זה. באותו חדר קטן, בקיץ 1916, גולל בפני את הרעיון הפשוט והנשגב של ה’חלוציות’.

 

– חלוץ פירושו ‘צועד בראש’, אמרתי. באיזה מובן? פועלים?

 

– לא, זהו מושג הרבה יותר רחב. כמובן, דרושים גם פועלים, ואולם לא זהו המובן של המילה ‘חלוץ’. לנו יהיו אנשים המוכנים ‘לכל’, לכל מה שתדרוש ארץ ישראל. ל’פועל’ יש האינטרסים הפועליים שלו, לחיילים ה- esprit de corps שלהם; לרופא, למהנדס ולכל השאר יש הרגלים משלהם, אם אפשר לומר כך. אולם אנו צריכים להקים דור, שלא יהיו לו אינטרסים ולא יהיו לו הרגלים. מטיל ברזל סתם. גמיש – אבל ברזל. מתכת, שאפשר לחשל ממנה כל מה שיש צורך בו בשביל המכונה הלאומית. חסר גלגל? אני הגלגל. חסרים מסמר, בורג, גלגל תנופה? קחו אותי. צריך לחפור אדמה? אני חופר. צריך לירות? אני חייל. משטרה? רופא? עורכי דין? מורים? שואבי מים? בבקשה, אני עושה את הכל. אין לי פרצוף, אין פסיכולוגיה, אין רגשות, אין לי אפילו שם: אני – האידיאה הטהורה של שירות, מוכן לכל, אינני קשור בשום דבר; אני יודע רק ציווי אחד: לבנות.

 

– אין בני אדם כאלה, אמרתי.

 

– יהיו.

 

שוב טעיתי והוא צדק. הראשון מבני אדם אלה ישב לפני. הוא בעצמו היה כזה: עורך דין, חייל, פועל במשק חקלאי. אפילו לתל-חי בא לחפש עבודת-אדמה, מצא שם את מותו מכדור של רובה, אמר ‘אין דבר’, ומת כבן אלמוות”

(זאב ז’בוטינסקי, ‘מגילת הגדוד’ כרך אבטוביוגראפיה, עמ’ 205–206).

 

 

  • מהו חלוץ לפי הקטע? מהן התכונות העיקריות הנדרשות לדור החדש כפי שהוא מצטייר ממנו?
  • האם בעינכם הקטע רלוונטי להיום? מיהו האדם הנדרש כיום במציאות?

 

 

“בשעה שברא הקב”ה את אדם הראשון נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן. אמר לו ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך” (קהלת רבה ז, יג).

 

 

  • מה משמעות הציווי: “תן דעתך”?
  • כיצד שיח ומפגש בין מגזרים יכולים להועיל לציווי האלוקי?
  • מה יסייע לנו ליצור מציאות מתקנת עולם כיום?

 

 

בע”ה השבוע יתקיימו כינוסי ‘האספה הישראלית’. לאור מה שלמדנו, מה המשמעות של נוכחותכם באירוע?

 

כאשר תגיעו לאירוע, מה חשוב לכם שיקרה? על מה הייתם רוצים לשים דגש?

 

 

כעת חפשו את אירוע האספה הקרוב לסניפכם, ארגנו הסעה או הגעה עצמאית, וניפגש שם

 

דעתך חשובה לנו