מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

פעולת חבריא א' – אחרי המפקד

פעולת חבריא א' – אחרי המפקד

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא א
משך הפעולה
עד שעה
נושא
חלומות | שאיפות | נושא שנתי | חודש ארגון
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

וגם אני חולם כמו יוסף? חלום הוא משהו שאנו מכירים כבר מימי אבותינו בתנ”ך. האם הוא רלוונטי גם היום? האם גם אנחנו יכולים לחלום? בפעולה זו ניחשף לאנשים שחלמו והגשימו ונבין מה נצרך כדי שנוכל לחלום ולהגשים בעצמנו.

מטרות הפעולה

  1.  החניכים יבינו שחלומות הם משהו קדוש ובעל ערך רב, וקיים עוד מימי התנ”ך.
  2. החניכים ייחשפו לאנשים שחלמו והגשימו את החלומות שלהם גם בימים שלנו.
  3. החניכים ידונו מהו הדבר שהכי נצרך להגשמת חלום.

ציוד: ערכת משימות מודפסת לפי אחת מהאפשרויות

מהלך הפעולה:

 

שלב א: פעילות משימות
חלקו את החניכים לכמה קבוצות של 3–30 חניכים (לפי גודל הסניף. אפשר גם להתחלק לפי שבטים אם זה מסתדר מבחינת המספר).

אפשרות 1: מעטפות
הדפיסו מראש ערכות משימות לפי מספר הקבוצות שהסניף יחולק אליהן.
כל קבוצה תקבל ערכת שכוללת שלוש משימות. שימו בכל מעטפה משימה אחת ומספרו את המעטפות. במהלך הפעולה הקבוצה תקבל בכל סבב את המעטפה המתאימה על פי מה שמספרתם מראש.

אפשרות 2: תחנות
הדפיסו מראש עותק אחד (או יותר, לפי מספר הקבוצות) של ערכת המשימות: בסך הכול שלוש משימות בכל ערכה, וכל ערכה מיועדת לשלוש קבוצות. בכל סבב כל קבוצה עוברת למשימה אחרת (לסניף שמתחלק לשלוש קבוצות הדפיסו ערכה אחת. לסניף שמתחלק לשש קבוצות הדפיסו שתי ערכות).
פזרו כל משימה בקצה אחר של החדר. ודאו שכל קבוצה עוברת בכל שלוש התחנות ושאין שתי קבוצות בו בזמן באותה תחנה.

ערכת המשימות הקבוצתית כוללת את הדברים האלה:

 

  1. חידון על חלומות בתנ”ך
    חלומות יוסף (השמש והירח והאלומות), חלום יעקב, חלום פרעה וחלום שלמה בגבעון.
    המשימה:
    עליכם לסדר את פתקי החלומות לפי סדר הופעתם בתנ”ך (נספח 1).
  2. התאמה בין החולם לחלום
    תנו לחניכים שני סוגי פתקים: פתקי חלומות ופתקי חולמים (תמונות של אנשים שחלמו והגשימו).

המשימה:
התאימו בין האנשים שחלמו את החלום ובין החלום שלהם (נספח 2).

 

  1. בחירת מניע להגשמת חלום והצגתו
    פזרו פתקים שבהם מילים המסייעות להגשמת חלום. על כל קבוצה לבחור פתק אחד שלדעתם הוא החשוב ביותר כדי להצליח להגשים חלומות.
    דוגמאות: דמיון, מוטיבציה, כסף, חזון.

 

המשימה:
בחרו נציג. הוא ינסה בסוף כל שלוש המשימות לשכנע את כולם מדוע דווקא מה שהקבוצה שלכם בחרה היא הדבר החשוב ביותר כדי להצליח להגשים חלום.

 

שליחים, נהלו את החלק הזה: קראו לנציג מכל קבוצה והשליטו סדר כדי שכל קבוצה תציג בתורה את מה שבחרה (נספח 3).

סיכום

בזכות המשימות ראינו שחלומות קיימים כבר שנים רבות. כבר בימי התנ”ך היו אנשים שחלמו חלומות, מימי יעקב אבינו ועד לשלמה המלך. לכל אחד מאיתנו יש חלום, משהו שהיינו רוצה שיתגשם ויתממש.

באחת המשימות ראינו אנשים שחלמו והגשימו במהלך השנים האחרונות וגם בימינו. צריך להבין שכל אחד מאיתנו מסוגל לחלום בגדול ולהגשים את החלום.
השלב הבא בדרך להגשמת החלום הוא להבין מה אנחנו צריכים כדי שהוא יתגשם.
בעקבות מה שהעלו נציגי הקבוצות שאלו את החניכים: מה יעזור לאדם להגשים את החלום שלו? מה יעזור לכם להגשים את החלום שלכם?

 

נספחים:

נספח 1

“וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱ-לֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ”
“וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם שִׁמְעוּ נָא הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי. וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי”
“וַיֹּאמֶר הִנֵּה חָלַמְתִּי חֲלוֹם עוֹד וְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים מִשְׁתַּחֲוִים לִי”
“וְהִנֵּה מִן הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ. וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן הַיְאֹר רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל שְׂפַת הַיְאֹר. וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת”
“וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים עֹלוֹת בְּקָנֶה אֶחָד בְּרִיאוֹת וְטֹבוֹת. וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים דַּקּוֹת וּשְׁדוּפֹת קָדִים צֹמְחוֹת אַחֲרֵיהֶן. וַתִּבְלַעְנָה הַשִּׁבֳּלִים הַדַּקּוֹת אֵת שֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַבְּרִיאוֹת וְהַמְּלֵאוֹת”
“…בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהים שְׁאַל מָה אֶתֶּן לָךְ”

 

תשובות:
1. “וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱ-לֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ” (בראשית כח, יב)
2. ” וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם שִׁמְעוּ נָא הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי. וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי” (בראשית לז, ו–ז)
3. “וַיֹּאמֶר הִנֵּה חָלַמְתִּי חֲלוֹם עוֹד וְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים מִשְׁתַּחֲוִים לִי” (בראשית לז, ט)

  1. “וְהִנֵּה מִן הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ. וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן הַיְאֹר רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל שְׂפַת הַיְאֹר. וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת” (בראשית מא, ב–ד)
  2. “וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים עֹלוֹת בְּקָנֶה אֶחָד בְּרִיאוֹת וְטֹבוֹת. וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים דַּקּוֹת וּשְׁדוּפֹת קָדִים צֹמְחוֹת אַחֲרֵיהֶן. וַתִּבְלַעְנָה הַשִּׁבֳּלִים הַדַּקּוֹת אֵת שֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַבְּרִיאוֹת וְהַמְּלֵאוֹת” (בראשית מא, ה–ח).

בונוס

“…בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהים שְׁאַל מָה אֶתֶּן לָךְ” (מלכים א ג, ה)

 

נספח 2

סולם שמלאכים עולים ויורדים בו
מדינה ליהודים
להקים ישיבות הסדר
להקים תנועת נוער דתית-לאומית
להקים התנחלויות
לטוס לחלל
לעלות לארץ ישראל ולהשתתף בבניינה

 

**תמונות

 

סולם שמלאכים עולים ויורדים בו יעקב אבינו
מדינה ליהודים בנימין זאב הרצל
להקים תנועת נוער לצעירים עם צרכים מיוחדים ובלי צרכים מיוחדים עדי אלטשולר
להקים ישיבות הסדר הרב חיים דרוקמן זצ”ל
להקים תנועת נוער דתית-לאומית יחיאל אליאש
להקים התנחלויות הרב חנן פורת זצ”ל
לטוס לחלל אילן רמון
לעלות לארץ ישראל ולהשתתף בבניינה חנה סנש

 

 

נספח 3-

דמיון – היכולת ליצור במחשבה דברים שאינם במציאות

מוטיבציה – דחף לביצוע מעשה

כסף

חזון – תמונה שאדם רואה בחלומו

שותף

סביבה תומכת

אמונה עצמית – ודאות ביכולת שלי להצליח

זמן

דעתך חשובה לנו