מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

פעולת חבריא א' לערב שבת - אני שייך לעם!

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא א
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
  • פעולה סניפית
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

זכינו להיות חלק מעם ישראל, עם הנצח. כבר מראשיתו של העם מימי אברהם, יצחק ויעקב אבותינו, הוא בולט בייחודו. לאורך השנים עמים ואימפריות מסביב קמו ונפלו, העולם השתנה, מהפכות קרו, ועם ישראל חי וקיים, ובטוח בצדקת דרכו כעם סגולה. השייכות לעם ישראל היא זכות וברכה, היא נותנת לנו ביטחון ומוסיפה משמעות בחיינו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יחוו מה כוחה של השייכות
  2. החניכים יעמיקו בשייכות לעם ישראל
  3. החניכים ישתפו בקשר שלהם לעם ישראל
גוף הפעולה:
 
 
פתיחה – קבוצת שייכות
שחקו עם החניכים את משחק התנועות. הוציאו חניך אחד מחוץ לחדר, בחרו חניך אחר מהקבוצה שיהיה אחראי להתחיל ולשנות תנועות והנחו את שאר החניכים לעקוב אחריו. החזירו את החניך שיצא והנחו אותו לעקוב ולגלות מי החניך שהתחיל. ניתן לשחק מספר פעמים.
 
לאחר המשחק, שאלו את החניך שיצא: כיצד הרגשת כשכל הקבוצה נעה יחד, בלעדיך?
שאלו את כל החניכים: מה הופך כמה אנשים להיות קבוצה? מה הפך אתכם להיות קבוצה?
 
הסבירו לחניכים ששייכות לקבוצה היא דבר חשוב: היא נותנת משמעות ומאפשרת לפעול יחד. זה יכול להיות מטרה משותפת במשחק (וכך כולכם עשיתם את התנועות), מנהיג שמקובל על כולם, עבר או עתיד משותפים (מעמד הר סיני), וכמובן דברים בחיים האישיים שלנו: השבט שלנו, הכיתה שלנו, המשפחה שלנו. 
 
 
שלב א’ – מעגלי השייכות שלנו
ערכו מעגל פגישות. הושיבו את החניכים בשני מעגלים אחד בתוך השני, כאשר המעגל הפנימי יושב עם הפנים החוצה והמעגל החיצוני יושב עם הפנים פנימה, כך שכל שני חניכים יושבים אחד מול השני. בכל חמש דקות זרקו שאלה לחלל האוויר (נספח 1) וכל זוג ידבר עליה. לאחר חמש דקות, המעגל החיצוני עובר כיסא אחד ימינה כך שנוצרים צמדים חדשים. שאלו שאלה נוספת וכן הלאה. 
 
 
שלב ב’ – לחיי העם הזה
חלקו לחניכים את השיר “אני שייך לעם” של ישי ריבו (נספח 2). אפשר לקרוא ואם מכירים גם לשיר יחד. 
 
 
שלב ג’ – יחד כל הדרך
בקשו מהחניכים לחשוב על הקשר שיש להם לעם ישראל, איך הוא מתבטא, אולי דווקא בימים אלו של המלחמה, כיצד הם מרגישים שייכים.
 
בקשו מהחניכים לשתף, ובמידה ויש הרבה, ניתן לעשות את הפעילות בקבוצות קטנות או בזוגות.
לאחר מכן ערכו סבב שיתוף קצר למי שרוצה.
 
שאלו את החניכים: לפי השיר שראינו, ובכלל ממה שאתם יודעים- מה מיוחד בעם ישראל? מה הופך את העם שלנו להיות קבוצת שייכות? האם השיר חידד לכם כיצד אתם שייכים ואיך?
 
 
סיכום
ראינו במשחק כי שייכות לחבורה היא משמעותית ומעניקה בטחון, בררנו יחד מה הקשר שלנו לעם ישראל, ומה הופך את העם שלנו לקבוצה מיוחדת ואותנו לחלק ממנה. במיוחד בימים שאנו נמצאים בהם, השייכות שלנו לעם ישראל מורגשת ומשמעותית. בהמשך השבת נברר גם מה השייכות הזו דורשת מאיתנו.
 
 
 
 
נספחים:
 
 
נספח 1
ספרו על חוויה משפחתית אהובה עליכם
ספרו על יוזמה או מעשה טוב שעשיתם בכיתה בתקופה האחרונה
שתפו בחבורה שאתם שייכים אליה: במשפחה (למשל בני דודים), בשכבה, ביישוב או בעיר
ספרו על החוויה שהכי זכורה לכם מהשבט 
 
 
נספח 2
אני שייך לעם / ישי ריבו
אני שייך לעם
הכי עתיק בארכיון
אני שייך לעם
שלא הבין כל היסטוריון
אני שייך לעם
אפילו הטבע מתחתיו
אני שייך לעם
שים גדול נס מפניו
אני שייך לעם
שעוד יזכה לראות את הסוף
אני שייך לעם
שעליו פילסף כל פילוסוף
אני שייך לעם
שהיגיון בו לא תופס
אני שייך לעם
שבשבילו נברא הנס
 
אז מה נשתנה
העם שלי מכל העמים
שבכל העמים אליליהם
לא רואים ולא שומעים
והעם שאליו אני שייך
ה׳ הוא אלוקיו
 
אני שייך לעם
ששרד בכל עידן
אני שייך לעם
שלא פיתח אותו מדען
אני שייך לעם
שמאמין בחכמים
אני שייך לעם
שעם אביו הולך תמים
אני שייך לעם
שקרא מי לה׳ אלי
אני שייך לעם
שאף הוא שייך אלי
אני שייך לעם
הנבחר ומאחר
שאני שייך אליו
אני מודה ואני שר
 
אז מה נשתנה…

דעתך חשובה לנו