איתור סניפים וכפרי בוגרים
הקומונרית תעביר סדנה זו, שהיא שלב בתהליך תנועתי שמטרתו לחזק את התפילה בסניפים. הסדנה מועברת לצוות הדרכה מכיוון שתפקידם להוביל את הצד הרוחני בסניף ולנהל את התפילות (צוות ארגון ונחשון שותפים לנושא מכיוונים אחרים). בסדנה אנו רוצים שהמדריכים יבינו שהתפילה צריכה להיות חלק ממסגרת הסניף. תפילה היא מצוות שבשגרה, מצווה שיש לה זמנים, שנדרש בה ציבור. מצווה שנמצאת בלב הקשר שלנו עם ריבונו של עולם. כתנועה דתית המעמיקה השנה בנושא “מצווה ועושה” אנו רוצים לחזק את התפילות בסניפים: להוסיף תפילות במקומות שאינן בימי חול ובשבת ולהפוך את התפילות הקיימות למכובדות ומחברות את השותפים בהן. חשוב לנו ליצור מחויבות לתפילה והבנה שהיא חלק מהלו”ז שלנו, שיש בה הלכות וצורת התנהלות ראויה, ועם זה איננו רוצים ליצור התניה שלילית שתפילה היא דבר מעיק ושבוחנים אותנו בו כל הזמן. בסדנה נפרוס ארבעה כלים מרכזיים לחיזוק התפילה בסניפים:
קומונרית יקרה,
רגע לפני שאנחנו צוללים פנימה עצרי רגע לחשוב כדי שהסדנה תהיה מדויקת לסניף שלך:
מהי תפילה בשבילך? איפה הנושא הזה פוגש אותך?
איך נראית התפילה בסניף שלך?
מהם שני הדברים המרכזיים שחשוב לך לחזק בה?
שימי לב, מתווה הסדנה בנוי מכמה אפשרויות, בחרי את מה שמדויק ומתאים לך יותר. השלימי מקומות התלויים בסניף או תוספות שחשובות לסניף שלך ושני בו חלקים שחשוב שייאמרו אחרת אצלכם.
מתווה
פתיחה (5 דקות): בחרי את האפשרות שמתאימה יותר לצוות שלך ותכניס לאווירת הסדנה הנכונה יותר לסניפך.
אפשרות א –
סרטון תפילה בגוש קטיף: התחילו את הסדנה בצפייה תפילה מרגשת שבאה מהלב. הסרטון חזק אבל גם כבד. הראו שתיים-שלוש דקות מהסרטון.
לסרטון המלא: https://www.youtube.com/watch?v=yIXKB4NiZSc או חפשי ביוטיוב “פתח שערי שמים תפילת מנחה אחרונה נוה דקלים גירוש עקירה התנתקות גוש קטיף”
שאלי בעקבות הסרטון:
מה גורם לתפילה להיות עוצמתית וחזקה? האם רק בזמני משבר זה יכול לקרות? האם אתם זוכרים תפילה שהייתה משמעותית לכם? מה היה שם?
אפשרות ב –
סרטון אנדרדוס על תפילה. להתחיל ממקום קליל שרומז יותר על הצד ההלכתי ומבנה התפילה.
אחרי הצפייה אפשר לעשות סבב: איזה רגש עולה בי בתפילה או הלכה בתפילה שלא ברורה לי, ואפשר להתקדם הלאה ללא שיח על הסרטון עצמו.
או חפשי ביוטיוב “אנדרדוס – המזכיר”
אפשרות ג –
התחילי את הסדנה מחברי הצוות, מהחיבור שלהם לתפילה השגורה והרגילה. עשי סבב ובקשי מכל אחד לשתף במשפט מהתפילה שמרגש אותו (לדוגמה, אותי תופס “השיבה שופטינו כבראשונה” בגלל המצב במדינה, אותי תופס “אלוהיי, נשמה שנתתי בי טהורה היא” כי זה מזכיר לי שלא משנה מה, הנשמה שלי טהורה, ולכן היא גם יכולה להגיע לדברים גדולים).
גוף:
חלק א – חשיבות התפילה כחלק ממסגרת הסניף
אפשרות א – פזרי את ההיגדים על הרצפה. כל אחד מחברי הצוות יקבל שלוש מדבקות וידביק אותן על שלושת ההיגדים שהוא מסכים איתם ביותר. לאחר מכן ערכו דיון: איפה יש הרבה מדבקות? איפה אין? למה? אפשר לבקש מהם לשתף באחד ההיגדים שבחרו.
אפשרות ב – הקריאי את אחד ההיגדים. מי שמסכים עם ההיגד יעמוד, ואחד היושבים ואחד העומדים יסבירו את עמדותיהם.
הרכיבי לך את דף הלימוד המדויק לסניף שלך בתוכן, באורך וברמת הקושי של הקטעים.
אפשרות א – חלום פתוח: הניחי על הרצפה נייר רצף גדול ובקשי מהחברים לצייר את התפילה האידיאלית בעיניהם בסניף (אפשר להוסיף חומרי יצירה). שיחשבו על הנראות של בית הכנסת, על זמן התפילה, על החזן, המנגינות, האווירה.
בררו יחד מה ציירו, מהי תפילה אידיאלית. הדגישי את המרכיבים ההלכתיים, המסגרתיים וגם המשמחים, את הלב והייחודיות של הסניף בתפילה.
אפשרות ב – אור אדום, אור ירוק: בקשי מהחברים לציין את כל הדברים הטובים הקורים בתפילה שלכם בסניף (חשבו על כלל התפילות: מנחה בשבת, ליל שבת, לפני טיולים) וכתבי אותם על דפים ירוקים. לאחר מכן בקשי מהם לציין את כל הדברים הלא טובים, הבעיות והמורכבויות, וכתבי אותם על דפים אדומים. העמידי את הדפים זה ליד זה ונסו לחשוב יחד איך מפחיתים דפים אדומים ומוסיפים דפים ירוקים (אפשר להוסיף את הרעיונות שצצים בדפים בצבע אחר).
אפשרות ג – רצף התפילה: חלקי לכל זוג מדריכים את רצף תפילת מנחה בשבת (נספח 3). בקשי מהם לחשוב על התפילה בסניף שלכם, לסמן שני מקומות שצריכים שיפור ולחשוב על שני מקומות בתפילה שאפשר להוסיף בהם משהו כדי להפוך אותה לייחודית ומחברת.
חלק ב – איך להוביל תפילה משמעותית בסניף (15 דקות)
הבנו למה התפילה חשובה בכלל ולמה היא חשובה כל כך בסניף שלנו. המטרה של החלק הזה היא להכשיר את הצוות שלך לאיך: איך משפיעים על אופי התפילה בסניף? את החלק הזה אפשר ללוות במצגת או לפזר את הכותרות על הרצפה ולדבר על הנקודות שבכל סעיף (אם את משתמשת במצגת אפשר להוסיף בה את הסרטונים והלימוד).
https://katzr.net/bc2810
החלק הזה אוגד המון נקודות וטיפים, ואנחנו מזמינים אותך לכתוב את שלושת הטיפים המתאימים ביותר לסניף שלך, אלו שתופסים אותך.
רשמי אותם:
צירפנו לכל סעיף הצעה למתודה, אבל כדי שלא להעמיס וגם מפאת קוצר הזמן אנחנו ממליצים לך לבחור את הסעיף החשוב ביותר בעינייך והמשרת ביותר את מטרותייך, ורק בו לעשות את המתודה. המתודה מדגישה את המסר ומחברת את חברי הצוות לרעיון, ולכן לחלק שחשוב לך במיוחד תקדישי תשומת לב וזמן רב יותר.
סמני את הסעיף המרכזי בסניף שלך.
רעיון למתודה: מצבים (נספח 4)
נקודות שחשוב לשים לב אליהן בהובלת מסגרת התפילה:
רעיון למתודה: חברי הצוות ישתפו בסבב תפילה שזכורה להם כמיוחדת. עוד אפשרות: לתת לחברי הצוות למלא דף מונחה לחשיבה על מה הם רוצים להתפלל בתפילה הבאה.
נקודות שחשוב לשים לב אליהן כדי לעורר אהבה וחיבור לתפילה:
רעיון למתודה: פרסי על הרצפה כל מיני משימות מהצד ההלכתי-ניהולי של התפילה (נספח 5) ובקשי מכל אחד מחברי הצוות לעמוד ליד הלכה לפי הגדרות שתקריאי (נספח 6). לאחר כל הגדרה בקשי מאחד מהחברים להסביר למה בחר בהלכה זו.
נקודות שחשוב לחזק כדי לגבש צוות מוביל תפילה:
רעיון למתודה: הדפיסו ברכה לסניף והדביקו אותה בסידורים. בקשי מכל זוג מד”שים לכתוב הקדשות לחניכים שלהם. עוד אפשרות (שלוקחת זמן): חלקי קנווסים – כל חבר צוות ייצור לבית הכנסת שלט שבו משפט או פסוק.
נקודות שחשוב לשים לב אליהן ביצירת מרחב תפילה ראוי:
סיכום –
אפשרות א: כל זוג מד”שים יחשוב על שני דברים שהוא רוצה לעשות (או להימנע מלעשות) כדי שהתפילה תהיה משמעותית יותר לחניכיו. אפשר לעשות סבב שיתוף.
אפשרות ב: בקשי מכל אחד מהחברים לשתף בנקודה אחד שדיברנו עליה והוא מקבל עליו כדי שהתפילה בסניף תהיה טובה יותר.
לאחר מכן המשיכי לחלק הפרקטי של הישב”ץ על פי המטרות שבחרת לקדם בתפילה בסניף ולפי החלוקה בין הצוותים בסגל.
חלק ג’- תכל’ס:
הציגי לחברים את המטרה שלהם לתקופה הקרובה. אם את חושבת ששיתוף חברי הצוות בבחירת המטרה יעודד מוטיבציה גבוהה יותר לקבלת אחריות, שתפי אותם בחלק הזה ובחרו יחד מטרה אחת מהרצונות שעלו בשלבים הקודמים.
כתבי את המטרה על גיליון בריסטול או על נייר רצף ובקשי מהם לציין יעדים שיעזרו לסניף להגיע אל המטרה: צעדים, פעולות או מיזמים שיכולים לקדם את השגת המטרה שנקבעה.
לפי מספר חברי הצוות בחרו את היעדים שתתמקדו בהם ובקשי מהם להשתבץ ליעדים. זכרי: תפסת מרובה לא תפסת!
טיפ: במהלך החלק הזה הזכירי לחברי הצוות שהיעדים והמטרות הם הדרך להתקדם לעבר הרצון הגבוה שלנו. חייבים להוריד את הרצון למעשים פרקטיים שיגרמו לו לצאת לפועל כדי שלא יישאר רק בגדר הצעות יפות.
דרכים מקוריות להשתבץ לתחומי אחריות:
חלקי לחברי הצוות צ’ופר – תפילת הדרך (נספח 6), כי גם בדרך הארוכה שאנחנו מתחילים כעת צריך לבקש מהקב”ה שיעזור לנו. בתחתית התפילה בקשי מכל אחד לכתוב את האחריות שקיבל עליו לקראת המטרה הגדולה.
בהצלחה רבה!
נספחים:
נספח 1 –
היגדים על תפילה (מומלץ להוסיף היגדים שרלוונטיים במיוחד לצוות שלך)
נספח 2 –
לימוד: בין מחויבות לחיבור
“רַבָּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, בְּכָל יוֹם מִתְפַּלֵּל אָדָם שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה.
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, מֵעֵין שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה.
רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, אִם שְׁגוּרָה תְפִלָּתוֹ בְּפִיו יִתְפַּלֵּל שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה, וְאִם לָאו מֵעֵין שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה:
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, הָעוֹשֶׂה תְפִלָּתוֹ קְבַע, אֵין תְּפִלָּתוֹ תַּחֲנוּנִים.
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, הַמְהַלֵּךְ בִּמְקוֹם סַכָּנָה, מִתְפַּלֵּל תְּפִלָּה קְצָרָה. אוֹמֵר, הוֹשַׁע הַשֵּׁם אֶת עַמְּךָ אֶת שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל, בְּכָל פָּרָשַׁת הָעִבּוּר יִהְיוּ צָרְכֵיהֶם לְפָנֶיךָ. בָּרוּךְ אַתָּה ה’ שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה” (משנה, ברכות ד, ג).
“איתמר, רבי יוסי ברבי חנינא אמר: תפלות אבות תקנום;
רבי יהושע בן לוי אמר: תפלות כנגד תמידין תקנום” (בבלי, ברכות כו ע”ב).
“מאי קבע?
אמר רבי יעקב בר אידי אמר רבי אושעיא: כל שתפלתו דומה עליו כמשוי.
ורבנן אמרי: כל מי שאינו אומרה בלשון תחנונים.
רבה ורב יוסף דאמרי תרוייהו [אמרו שניהם]: כל שאינו יכול לחדש בה דבר” (בבלי, ברכות כט ע”ב).
“לפני התפילה צריך להיות ציור הנפש כאילו היא נחלשת ממשא קדרות הרעיונות, הרחוקים ממושגי השלמות ואור פני-מלך חיים […] אבל כשחסר הציור האמיתי הזה, ותחת אשר מתכונת התפילה הראויה היא להוסיף אומץ ולהחליף כוח בנפש ורגשותיה, ועוד תוסיף ליגעה, אין זאת צורת התפילה השלמה, שהיא צריכה לבוא מצד הרגש פנימי ולא מצד קביעות חובה חיצונית, שאז בהכרח תהיה דומה כמשואי” (הראי”ה קוק, הקדמה לעולת ראי”ה).
“ונמצא שאין תפילת החסיד דבר שבמנהג או שבהרגל, כשירת הזרזיר והתוכי, אלא שכל מלה מחשבה עמה וכונה בה. בדרך זו תהיה שעת התפילה לחסיד כגרעין הזמן ופריו, ושאר השעות תהיינה לו כדרכים המוליכות אל שעה זו, שלבואה הוא מצפה, כי על ידה הוא מדמה אל העצמים הרוחניים ומתרחק מן הבהמיים […] והנה ערך כל אלה לנפש הוא כערך המזון לגוף, שכן תפילת אדם טובה לנפשו, כשם שהמזון תועלת לגופו. וכן ברכת כל תפילה שורה על הדם עד שעת תפילה שאחריה, כשם שכח הסעודה שסעד מתקיים בו עד שיסעד סעודת לילה. אולם, ככל אשר תתרחק שעת התפילה תלך הנפש הלוך וקדור מטרדות העולם הבאות עליה […] אך בשעת התפילה מטהר האדם את נפשו מכל מה שעבר עליה בינתיים ומכין אותה לקראת העתיד” (ריה”ל, כוזרי, מאמר שלישי).
“אפילו מי שאינו צבוע ושקרן גמור, אף על פי כן כשהוא נצרך לבריות קשה לו מאוד שתהיה תפילתו באמת גמורה לאמיתה. כי אף שמתבייש בעצמו להתפלל בשקר גמור ממש ורוצה להתפלל באמת, אבל האמת היא שהוא מטעה את עצמו ועושה איזו תנועה או מחיאת כף בשביל איזו פנייה של פרנסה או כבוד וכיוצא באלה וגונב דעת עצמו וממציא לעצמו סיבובים במחשבתו שהוא צריך באמת לעשות אותה תנועה בתפילתו ומכסה השקר באמת” (ר’ נחמן מברסלב, קיצור ליקוטי מוהר”ן סו).
נספח 3 –
רצף מנחה של שבת
הקטע בתפילה | עומדים או יושבים? | הסברים והערות |
אשרי + ובא לציון | יושבים | כל אחד אומר בלחש. את “קדוש, קדוש, קדוש ה’ צבאות” ו”ברוך כבוד ה’ ממקומו” אומרים יחד בקול |
קדיש | אשכנזים עומדים, ספרדים יושבים | קדיש הוא “דבר שבקדושה”, ואסור לדבר בעת שמיעת קדיש |
הוצאת ספר תורה “ויהי בנסוע הארון…” | עומדים | מוציאים את ספר התורה מארון הקודש כדי לקרוא בו |
עלייה לתורה | העולה לתורה עומד, הציבור יושב (ויש המחמירים לעמוד) | עולים לתורה שלושה אנשים. כל אחד מהם מברך על העלייה. כאשר העולה אומר “ברכו את ה’ המבורך” הקהל עונה “ברוך ה’ המבורך לעולם ועד” ומשתחווה |
קריאה בתורה | יושבים | קוראים את תחילת פרשת השבוע הבאה |
הגבהת ספר התורה | עומדים | מרימים את ספר התורה (ספרדים לפני הקריאה, אשכנזים אחרי הקריאה). הקהל מסתכל על הכתב, מצביע עליו ואומר “וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל על פי ה’ ביד משה” |
הכנסת ספר תורה “יהללו את שם ה’ כי נשגב שמו לבדו…” | עומדים | מכניסים את ספר התורה בחזרה לארון |
תפילת עמידה | עומדים ברגליים צמודות | מתפללים תפילת עמידה בלחש וברגליים צמודות |
חזרת הש”ץ | יושבים או עומדים | לפי הקטעים (ויש הנוהגים לעמוד בכל חזרת הש”ץ) |
קדושה | עומדים ברגליים צמודות | עונים לחזן לפי הקטעים. כשאומרים “קדוש, קדוש, קדוש”, “ברוך כבוד ה’ ממקומו” ו”ימלוך ה’ לעולם” מתרוממים על קצות האצבעות. אסור ללכת או לדבר |
מודים דרבנן | עומדים | בזמן שהחזן אומר את ברכת “מודים” הקהל אומר בלחש את “מודים דרבנן” שכתוב בקטן בצד. בתחילת הברכה נוהגים לכרוע |
צדקתך | עומדים | בשבתות חג ומועד ובשבתות שלפני יום שלא אומרים בו תחנון אין אומרים צדקתך |
עלינו לשבח | עומדים | ב”ואנחנו כורעים ומשתחווים” כורעים ומשתחווים |
נספח 4 –
מצבים
דולב היא חניכה בכיתה ה’, ובכל שבוע מתנהל איתה דיון אם תיכנס לתפילה או לא. יש נוהל ברור בסניף: אם לא נכנסים לתפילה, לא נכנסים לפעולה. לפעמים היא נכנסת בפרצוף חמוץ ולפעמים היא לא נכנסת, ואז יש דיון בלתי נגמר לפני הפעולה אם היא יכולה להיות בה או לא. מחר יש לך שיחה אישית איתה ואת מתלבטת מה נכון להגיד.
נהלו את השיחה בין דולב למדריכה שלה.
אתה באמצע התפילה ויש חניך מאחוריך ועוד שתי בנות מאחורי המחיצה שלא מפסיקים לדבר. כבר אמרת ששש כמה פעמים וזה לא עוזר. הם מצחקקים ומדברים בלי סוף.
הציגו את המצב פעם אחת בזמן קריאת התורה ופעם נוספת בזמן שמונה עשרה
(אפשר להחליף זוג מדריכים בין הזמנים).
אתה מדריך נבטים, וזה פשוט קשה. החניכים שלך לא יודעים איך להתפלל. אין להם מושג מה עושים בכל שלב וזה גורם להם להתפזר. בכלל, הסניף די גדול, והחניכים הקטנים נאבדים בתפילה. אתה והמד”ש שלך קבעתם ישיבת חשיבה איך לעזור להם בתפילה ולהפוך אותה למשמעותית יותר בעיניהם.
נהלו את השיחה בין המד”שים.
נספח 5 –
הצד הניהולי של התפילה
נספח 6 –
הגדרות
[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2019/12/nispach-yashvatz-tfilah.docx”]
[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2019/12/nispach-sadnat-tfilah.docx”]
![]() |
![]() |