מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כולנו עולים חדשים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

מטרות הפעולה

החניך יבין כי קליטת עליה היא אינה משימה רק של הילדים שעלו עכשיו אלא משימה של כל עם ישראל. מתוך ההבנה הזו החניך יעריך את העולים על הצעד הקשה שהם עשו, וישתדל יותר לשים לב לעולים שסביבו.
בנוסף, ולא פחות חשוב, ננסה לתת מקום בפעולה לחניכים העולים אצלנו בשבט. זה לגמרי היום שלהם!

מהלך הפעולה

 

חלק ראשון- פתיחה

 

  • קודם כל ולפני הכל, חשוב מאוד להתאים את הפעולה לאופי השבט שלכם ולאופי העולים אצלכם בשבט. כדאי לחשוב מראש איפה ניתן לשלב אותם שירגישו שיש להם מקום של כבוד בפעולה הזו, וכמובן לשים לב לא לפגוע בנקודות רגישות עבורם.
  • נחלק את החניכים ל2-3 קבוצות ונעשה ביניהם חידון קטן. כל פעם נזמין נציג, נראה דגל והנציג הראשון שיידע איזה דגל זה יזכה את הקבוצה שלו בנקודה. אפשר גם לא לחלק לקבוצות ופשוט להראות לכל החניכים- תלוי בגודל ואופי השבט.
  • על כל מדינה שמראים את הדגל שלה הקבוצה גם צריכה לנחש כמה יהודים חיים שם.
  • סך הכל בעולם: מתוך 14 מיליון יהודים, רק כ7 מיליון חיים בארץ. רק קצת יותר מחצי!
  • בסיום החידון נשאל את החניכים:
    • למה אתם חושבים שכל כך הרבה יהודים לא גרים בארץ?
    • אם הייתם במקומם הייתם עולים לפה?
    • למה לדעתכם הם לא עולים?

 

חלק שני- קשיים

 

  • מתודה א’: נקריא כמה משימות בשפת העולים בסניף שלנו (צרפתית/אנגלית/אמהרית).
    מן הסתם רק העולים יבינו את המשימות, והשאר לא יבינו מה קורה..
    נשאל- למה לא ביצעתם את המשימות? איך זה הרגיש לא להבין את השפה?
  • מתודה ב’: בקש מהחניכים לעצום עיניים ונעשה להם מעיין “דמיון מודרך” שמודיעים להם שהם עוזבים את המדינה עכשיו ועוברים לגור במדינה אחרת.

(אפשר כמובן גם לבחור רק אחת מהמתודות)

  • עכשיו אחרי שהנגשנו קצת מהקושי לחניכים, ננסה לגרום להם לחשוב על עוד קשיים שהעולה חווה. על מנת לעזור לחניכים להתרכז בדיון, נכתוב מראש כמה תשובות מוכנות ונניח כל פעם על הרצפה.
  • אם יש חניך עולה חדש שרוצה לספר קצת על העלייה שלו זה יהיה מדהים!
    כמובן שכדאי לברר מראש עם החניכים אם הם רוצים לספר, ולעזור להם לחשוב על כמה נקודות.
  • כדאי לעמת אותם עם התשובות שהם ענו קודם- אתם מבינים עכשיו למה הם לא עולים? אתם בטוחים שכל כך מהר הייתם עוברים למדינה אחרת?
  • על כל קושי ננסה לחשוב איך אנחנו, כילדים בכיתה ג-ה, יכולים לעזור לעולים החדשים שעלו.

 

חלק שלישי- סיכום

 

  • אפשר לספר עם הצגה/סיפור של מבצע אנטבה. סיפור שממחיש את המחויבות שלנו לכל יהודי- רק בגלל שהוא יהודי.
  • קצת מתוך ויקיפדיה:
  • מבצע יונתן או מבצע אנטבה (כינויו הצבאי של המבצע היה כדור הרעם) היה פעולה צבאית שביצע צבא הגנה לישראל באוגנדה ביום ראשון, 4 ביולי 1976 (ו’ בתמוז ה’תשל”ו), במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פראנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים גרמנים ופלסטינים, במהלך טיסתם מישראל לצרפת. למרות התבצרותם של החוטפים במדינה עוינת, כמעט כל החטופים חולצו בשלום. במהלך המבצע נהרגו שלושה בני ערובה וכן מפקד סיירת מטכ”ל, יונתן נתניהו, ובעקבות זאת נקרא המבצע על שמו.
  • בסרט שעשו על הסיפור, נואם המפקד יוני נתניהו נאום קצר ומרגש מאוד:

“אנחנו יוצאים למבצע של אלפי ק”מ מהארץ, כדי להציל ישראלים רק בגלל שהם ישראלים ויהודים. בגלל שאם אנחנו לא נעשה את זה, אף אחד לא יעשה את זה בשבילנו”

 

נסכם: אף אחד מאיתנו לא בחר להיות יהודי, נולדנו לזה. זה גם מה שמקנה לנו את האחריות והערבות ההדדית כלפי כל כל יהודי בעולם. מסתובבים בינינו ובמדינה שלנו עולים חדשים בכל הגילאים שעשו צעד מאוד קשה וכל כך מיוחד ועלו לארץ על אף כל הקשיים שראינו שיש בזה. להרבה מאיתנו יש את הזכות להרגיש פה בבית ואנחנו צריכים לפתוח את הלב ולגרום לכולם להרגיש בבית במדינה שלנו שהיא מדינת היהודים. אם יש לנו חבר שלא מרגיש פה בבית- זאת אחריות שלנו! ואנחנו צריכים לחשוב כל אחד מאיתנו איך אפשר לתת יד במשימה הזאת.

ציוד:

  • עזר חידון- דגלי מדינות
  • מספרים של יהדות התפוצות
  • משימות כתובות לפי שפת העולים בסניף
  • רשימת קשיים של העליה

דעתך חשובה לנו