מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

שליחות ותפילה מתוך דמותו ודרכו של הרב אלישע וישליצקי זצ"ל

"כל העוסקים בצורכי ציבור באמונה"

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
כללי
משך הפעולה
עד שעה
מערך
9 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בשבת פרשת שמות אנו מציינים את פטירתו של הרב אלישע וישליצקי. נקודה מרכזית בדמותו הייתה הפעילות והמחויבות הגדולה למען עם ישראל, וזאת מתוך חיבור ישיר אל עולם הרוח והקודש. נושא החורף שבו עוסקת התנועה הוא תפילה.
בפעולה זו ננסה להבין שעל מנת לפעול במציאות פעולה משמעותית יש צורך ישיר בקשר עם הקב”ה. הכוחות הניתנים לנו, התפילות שאנו נושאים כדי להצליח בדרכנו והאמונה בדרך ובתהליך הם האור המוביל אותנו לעשייה לאומית ואישית.

 

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו את דמותו של הרב מתוך תפיסת השליחות שלו ופעולתו במציאות.
  2. החניכים יבינו כי כוח פעולתנו בעולם נובע מחיבור לקב”ה.
  3. החניכים ישתפו בבקשת תפילה על עשייה שהם עסוקים בה.

מקורות להרחבה:

 https://katzr.net/a3e25e או כתבו בגוגל: מהי תפילה – הרב אלישע וישליצקי

https://katzr.net/ebd1f9 או כתבו בגוגל: האזינו: הרב אלישע וישליצקי בשיר אחרון – כיפה

 

ציוד נדרש: סיפורים, כרטיסיות

 

גוף הפעולה:

 

שלב א –

 

פזרו על הרצפה כרטיסי משימות (נספח 1), העמידו את חניכי השבט סביב המשימות ובקשו מהם למלא את כל המשימות. כל אחד ייקח משימה, ימלא אותה, ולאחר מכן ייקח עוד משימה עד שייגמרו כל המשימות. הקציבו זמן למילוי כל המשימות.

 

לאחר שהחניכים יסיימו למלא את כל המשימות שבו איתם במעגל ושאלו: מה גרם לכם לבצע את הפעולות? האם היו פעולות שהיו קשות לביצוע? מה עזר לכם לבצע אותן?

 

סכמו: בחיים יש לנו כל מיני משימות שעלינו למלא. כאשר אנו מחוברים למטרה ברורה (כאן המטרה היא להספיק הכול בזמן), כאשר יש לנו רוח אשר מובילה אותנו, המשימות נעשות על הצד הטוב ביותר.

 

שלב ב –

ספרו מעט לחניכים על דמותו של הרב אלישע וישליצקי (אפשר לכתוב את המידע על כרטיסיות נפרדות ולחלק לחניכים כדי שיקראו בקול):

 

הרב אלישע וישליצקי נולד בשנת תשי”ד בקיבוץ יבנה (ליד אשדוד) ולמד בישיבת מרכז הרב.

היה חבר צוות בית המדרש “מהות” – בתי מדרש למורים וקהילות מייסודה של תנועת אל עמי. היה שותף בהקמה ובחיזוק של תנועת הבוגרים בבני עקיבא.

היה שותף בתנועת מרימים את הדגל וקשור לליווי חינוכי ורוחני של גרעינים תורניים בכל רחבי הארץ.

מסר שיעור שבועי רב משתתפים במכון מאיר.

לימד גם במכון אורה והעביר שיעורים רבים ושיחות ברחבי הארץ.

כיתת רגליו לאורכה ולרוחבה של ארץ ישראל כדי ללמד תורה, לעודד, לחזק ברכיים כושלות ולהיטיב בכל אשר יכול. נפטר בכ”ה בטבת תשע”ט.

 

 

 

בשלב השני ננסה להבין מהי “שליחות עם אל” מסיפורים על חייו של הרב אלישע וישליצקי.

  1. אפשרות א (שבטים צעירים): הקריאו את הסיפורים על הרב (נספח 2). פזרו כרטיסיות תכונות (נספח 3) ובקשו מהחניכים לחשוב אילו תכונות עזרו לרב לפעול כפי שפעל. שאלו את החניכים: האם גם בנו התכונות האלה קיימות?

אפשרות ב (שבטים בוגרים): הקריאו את הסיפורים ובקשו מהחניכים לחשוב ולדון בשאלות אלו:

  • האם הפעולות של הרב היו יכולות להתקיים בניתוק מן האמונה הדתית שלו?
  • מה הכוח והמסר המשמעותי שהרב מנסה להעביר לאנשים שהוא מוביל?
  • האם גם בנו יש תכונות כאלה? מה יכול לעזור לנו כאשר אנחנו פועלים במציאות?

 

  1. בשבטים הצעירים אפשר גם לשחק ‘המלך אמר’ או ‘טלפון שבור’ כדי לחדד את המסר.

הסבירו: כמו במשחקים האלה גם בחיים שלנו החיבור למטרה, לשורש, לקב”ה, הוא שיוצר את היכולת לפעול פעולה טובה, מדויקת ונכונה יותר. הפעולות שלנו נובעות מכוח האמירה של המלך, והחיבור חשוב ומהותי על מנת שנצליח.

 

שלב ג –

 

  1. לשבטים צעירים: פתחו במשחק מרוץ שליחים.

שאלו את החניכים: איזה כוח ניתן לנו כשאנחנו שליחים של משהו, כשאנחנו לא פועלים רק מכוח עצמנו? האם השליחות גם מחייבת אותנו?

 

 

  1. לשבטים בוגרים:

אפשרות א – הקריאו לחניכים את הקטע של הרב סולובייצ’יק ‘האדם נברא כשליח’ (נספח 4).

שאלו את החניכים:

  • האם אנחנו מרגישים שחיינו הם חיי שליחות?
  • האם אנחנו מתפללים על העשייה שלנו שתצליח?
  • מה נותן לנו כוח לפעול?
  • כיצד אפשר לחזק את הקשר שבין הקב”ה לבין פעולתנו במציאות? (תפילה, אמונה, עשיית טוב)

 

אפשרות ב – חלקו לחניכים את ברכת מי שבירך לקהל (נספח 5) שהקליט הרב וישליצקי עם בניו לפני שנפטר.

שאלו את החניכים:

  • מדוע לדעתכם בחרו להקליט דווקא שיר זה?
  • מה משלבת הברכה בנוגע לשליחות? בכוח מי אנו שליחים?
  • מה מעוררת בכם הברכה הזו?

 

שלב ד –

לסיכום ערכו סבב וכל חניך וחניכה ישתפו במשפט בקשה אישי הנוגע לפעילות או לעשייה שלהם במציאות.

לדוגמה:

  • יהי רצון שה’ ייתן לי כוח להתמודד עם… להצליח ב…
  • יהיה רצון שנצליח להרם את יריד ההתנדבות שלנו
  • יהיה רצון שנצליח להוסיף עוד טוב ב…

 הערה למדריכים: לשבטים צעירים אפשר להדפיס כרטיסיות עם אפשרויות להתחלה כדי להקל עליהם להתנסח (נספח 6).

 

סיכום:

בפעולה נפגשנו עם דמותו של הרב אלישע וישליצקי, שאחת מתכונותיו הייתה השליחות והעשייה במציאות מתוך חיבור ישיר לקב”ה, מתוך אמונה בצדקת הדרך ותפילה להצלחתה. גם בחיים שלנו אנו פועלים בכל מיני מישורים – בסניף, במשפחה, בבית הספר – והיכולת שלנו לחבר את העשייה עם הקשר לקב”ה מכוח שליחותו ולהתפלל אליו להצלחת העשייה מחזקת אותנו ונותנת כוח לפעול ביתר מרץ.

 

 

 

נספחים:

נספח 1 –

כרטיסי משימות

  • לקרוא בקול: קדש חייך בתורה!
  • להעלות חיוך על פניו של חבר
  • לשיר את המנון בני עקיבא
  • לצחוק בקול
  • לתת כיף למדריך
  • לשתות כוס מים בלי ידיים
  • לספר את כיפה אדומה מהסוף להתחלה
  • לעשות סיבוב מסביב לסניף
  • ללכת לשאול בשלום הקומונרית
  • לעזור לאדם ברחוב
  • לקרוא פרק תהלים
  • למצוא שלושה חניכים בעלי אותה מידת נעליים
  • לרקוד ריקוד
  • לחפש שני חניכים שהשמות שלהם מתחילים באותה אות
  • ללכת עד סוף הרחוב ולחזור
  • להתגלש במגלשה
  • לדבר במשך דקה על המצב בארץ
  • לחייך במשך דקה
  • לחבר חמשיר על השבט
  • לקרוא את פרשת השבוע

 

נספח 2 –

סיפורים על הרב אלישע

  • כאשר עלה בליבי להיות סוכנת נסיעות התעוררה לי דילמה. מה אעשה אם יפנו אליי לקוחות וירצו לקנות ממני כרטיס טיסה לשבת? שיתפתי את הרב אלישע בשאלה, וזאת הייתה תשובתו: “ולמה את חושבת שתגרמי לחילול שבת? אולי תחשבי שתמנעי חילול שבת? בכל פעם כשמישהו ירצה לטוס בשבת תאמרי לו שיש טיסה נפלאה וזולה יותר לפני שבת!” המשפט הזה מלווה אותי מאז גם בעבודתי וגם בתחומים אחרים. תמיד לחשוב איזה טוב אפשר להוציא מכל מצב.

 

  • היומן של הרב לקביעת פגישות היה יומן שהכין בעצמו מדפי A3; השבוע היה מתחיל בשבת, ואחר כך היו ימות החול. ללמדנו שכל השבוע יונק את כוחו משבת קודש. הרב היה משתדל להקפיד להתפלל מנחה גדולה, כי איך אפשר לחכות כל כך הרבה זמן בלי להתפלל. כאשר היינו צריכים לקבוע פגישות או שיעורים, אם הזמן היה קרוב למנחה הרב היה אומר: “קודם נתפלל, נקבל כוחות חדשים, ואז נוכל לקבל החלטות”. וכנ”ל לגבי פגישות שהיינו צריכים לתאם ביום חמישי לשבוע שלאחר מכן, הוא היה דוחה לקבל החלטות לאחר שבת, כי נקבל כוחות משבת.

 

  • הרב אלישע היה מגיע להעביר שיעורים בין השאר בישיבת מעלה אפרים בבקעת הירדן. לפני כמה שנים היו הגרעין התורני והישיבה במעלה אפרים במשבר רציני מאוד, על סף סגירה. מתוך רצון לקבל חיזוק ולהמשיך את הפעילות ראשי הישיבה והגרעין פנו לרב אלישע, והוא הזמין אותם אליו. בשיחה נאמר מה שנאמר, ומתוך רצון לחזק גם את אנשי הגרעין התורני צילם אחד הנוכחים את הרב אלישע בכמה דברי חיזוק.

מאז ההודעה על הפטירה מתעוררת המחשבה איך נמשיך בלי הסרגל שמיישר את המחשבה האנושית עם המגמה האלוקית, בלי הקריאה “הנני” – לשון ענווה וזריזות. ואז שלחו באחת הקבוצות את אותו סרטון של הרב אלישע, ומאז מהדהד בראש אותו משפט.

“תפקידנו הוא לא לעסוק בסיכויים אלא לפעול… להגיד לקדוש ברוך הוא: אנחנו המשכנו – אתה תבוא איתנו”.

 

נספח 3 –

כרטיסיות תכונות

  • אהבה
  • אמונה בקב”ה
  • מסירות
  • חוכמה
  • קשר לקב”ה
  • סקרנות
  • התמדה
  • זריזות
  • סקרנות
  • תמימות
  • חוסן נפשי
  • אמונה בדרך
  • תפילה

 

נספח 4 –

דברי הרב סולובייצ’יק

“האדם נברא בתור שליח…

את העובדה שמישהו חי בזמן מסוים, בתקופה מיוחדת, ובמקום מוגדר, ולא נולד בתקופה אחרת ובנסיבות אחרות, נוכל להבין אך ורק אם נקבל את עצם הרעיון בדבר שליחותו של האדם.

ההשגחה יודעת היכן וכיצד, יכול הפרט-היחיד, על חסרונותיו וכוחות הנפש האצורים בו, לקיים את שליחותו. באילו נסיבות ותנאים ובאיזו חברה יהא זה בכוחו של האדם למלא את שליחותו.

בורא העולם פועל בהתאם להלכה ,כי לא יתכן למנות שליח כדי לבצע תפקיד, שהוא למעלה מכוחותיו של השליח. זוהי שליחות ,שאי אפשר לקיימה, והיא מחוסרת כל ערך, מאחר שאם ממנים אדם למלא שליחות, מן הראוי ליתן לו את היכולת לפעול כשליח.

משום כך נברא היחיד בתקופה ובמקום, שבהם יוכל לקיים את פעולתו לשם קיום שליחותו”.

 

נספח 5 –

מי שבירך לקהל

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבותֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקב. הוּא יְבָרֵךְ אֶת כָּל הַקָּהָל הַקָּדושׁ הַזֶּה עִם כָּל קְהִלּות הַקּדֶשׁ. הֵם וּנְשֵׁיהֶם וּבְנֵיהֶם וּבְנותֵיהֶם וְכָל אֲשֶׁר לָהֶם. וּמִי שֶׁמְּיַחֲדִים בָּתֵּי כְנֵסִיּות לִתְפִלָּה. וּמִי שֶׁבָּאִים בְּתוכָם לְהִתְפַּלֵּל. וּמִי שֶׁנּותְנִים נֵר לַמָּאור וְיַיִן לְקִדּוּשׁ וּלְהַבְדָּלָה וּפַת לְאורְחִים וּצְדָקָה לָעֲנִיִּים. וְכָל מִי שֶׁעוסְקִים בְּצָרְכֵי צִבּוּר בֶּאֱמוּנָה. הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא יְשַׁלֵּם שכָרָם וְיָסִיר מֵהֶם כָּל מַחֲלָה וְיִרְפָּא לְכָל גּוּפָם וְיִסְלַח לְכָל עֲונָם. וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשה יְדֵיהֶם עִם כָּל יִשרָאֵל אֲחֵיהֶם. וְנאמַר אָמֵן.

 

נספח 6 –

התחלות של בקשות אישיות

  • יהי רצון שאצליח להתמיד ב…
  • יהי רצון שה… שאנחנו עושים יצליח…
  • יהי רצון שה’ ייתן לי כוח לעזור ל… ב…
  • יהי רצון שאצליח להיות משמעותי/ת ב…

דעתך חשובה לנו