מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

רק להאמין בלי לדעת

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים | ניצנים | מעלות | מעפילים | הרא"ה
משך הפעולה
עד שעה
מערך
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בשנת השמיטה נדרש החקלאי להפקיר את השדה שלו ולסמוך על הקב”ה שידאג לרווחה הכלכלית שלו. שמיטת השדה דורשת לשחרר ולהפנים שיש דברים שאינם בשליטת האדם. בפעולה נתעסק בחשיבות של היכולת לשחרר דברים מהשליטה שלנו ובביטחון הגדול בקב”ה שזה דורש.

 

 

מטרות הפעולה

 

  1. החניכים יבחנו את המצבים בחיים שבהם קשה להם לשחרר דברים משליטתם.
  2. החניכים יחזקו את מידת הביטחון שלהם בקב”ה על ידי לימוד והעמקה.
  3. החניכים יעריכו את החקלאים על מסירות הנפש שלהם בשחרור השדה בשמיטה ויכינו סרטון תמיכה או ערכות תמיכה בחקלאים.

 

ציוד נדרש: שני צעיפים לכיסוי עיניים, כיסאות, קטעים (נספחים 1, 2), אביזרים לערכות.

שלב א: משחקים שדורשים אמון

מסלול מכשולים בעצימת עיניים

בלגנו את החדר כדי שייווצר בו מסלול מכשולים. חלקו את החניכים לשתי קבוצות. בחרו שני נציגים מכל קבוצה, אחד מוביל ואחד מובל בעצימת עיניים. תנו לקבוצות להתחרות זו בזו. הקבוצה שהחניך המובל שלה יגיע ראשון לנקודת הסיום, תנצח.

 

שאלו את החניכים שהובלו בעצימת עיניים:

  • איך הרגשתם כשמישהו אחר הוביל אתכם?
  • היה לכם קשה לסמוך על אדם אחר שיוביל אתכם? למה?

 

מעגל כיסאות

הושיבו את כל החניכים במעגל והצמידו את כיסאותיהם זה לזה. בקשו מהחניכים להישען זה על זה והוציאו את הכיסאות בהדרגה. אם החניכים מצליחה להישען זה על זה בלי כיסאות בכלל, אפשר לבקש מהם למחוא כפיים בשלב הראשון, ובשלב השני – ללכת לעבר מרכז מעגל.

 

שאלו את הקבוצה:

  • איך הרגשתם כשהוצאנו את הכיסאות?
  • מה גורם לנו לסמוך על אחרים?
  • היכן בחיים שלכם הייתם רוצים לשחרר מהשליטה שלכם ולסמוך על הקב”ה או על אנשים אחרים?

 

שלב ב: שחרור דורש ביטחון באחרים!

בקשו מהחניכים לעמוד במעגל בלי להחזיק ידיים. בחרו מתנדב והנחו אותו לעמוד באמצע בעיניים עצומות ולהרפות את הגוף. החניכים צריכים לדחוף אותו ביניהם. אחרי כמה מסירות מתחילים להרחיב את הרווחים במעגל עד למצב שהחניך כמעט נופל (כלומר, הוא צריך לזרום עם החברה ולעבור מאחד לאחר בביטחון מלא).

 

שלב ג: החקלאי בשנת השמיטה

הניחו על הרצפה תמונה של חקלאי. שאלו את החניכים: אילו קשיים עומדים בפני החקלאי בשנת השמיטה?

אפשר לכתוב את התשובות שלהם על דפים או להניח בסוף את הכרטיסיות (נספח 1).

 

שלב ד: קטע קריאה

קראו יחד קטע.

לשבטים בוגרים: איזו אפקטיביות יש לשמיטה בימינו (נספח 2).

לשבטים צעירים: ספר החינוך, מצווה פד (נספח 3).

שאלו:

  • איך לדעתכם החקלאים מרגישים בעקבות הצורך לשחרר את השדה ולסמוך על הקב”ה שידאג לפרנסה שלהם?
  • מה יעזור לנו לחזק את הביטחון שלנו בקב”ה ולסמוך עליו יותר בחיים שלנו?

 

סכמו: במשחקים ראינו שקשה לנו לשחרר דברים מהשליטה שלנו ולבטוח באחרים. שנת השמיטה היא הזדמנות בשבילנו להרפות, לחשוב על הדברים בחיים שלנו שאנחנו צריכים לשחרר את השליטה שלנו בהם ולבטוח בקב”ה שיעזור לנו, בדומה לחקלאים, שמשחררים את השדה שלהם וסומכים בביטחון גדול על הקב”ה שידאג לפרנסה שלהם.

 

שלב ה: תמיכה בחקלאים

הכינו עם החניכים ערכות תמיכה (אפשר להכין שלטים ולאסוף ממתקים) לחקלאים שומרי שמיטה.

אפשרות נוספת היא לצלם עם החניכים סרטון תמיכה בחקלאים שיביע את ההערכה אליהם על המסירות שלהם בקיום מצוות השמיטה.

 

נספח 1

 

 

 

 

 

 

 

 
   

 

 

 

 

 

כרטיסיות

  • קושי כלכלי
  • המון זמן פנוי
  • האדמה נפגעת כי לא מטפלים בה
  • אנשים אחרים לוקחים מן הרכוש שעמלתי עליו

 

 

נספח 2

איזו אפקטיביות יש לשמיטה בימינו? (חדוה אריאל)

איזו אפקטיביות יש לשמיטה בימינו?!

הוא שואל אותי

אנחנו כבר רחוקים מהאדמה

וגרים בבניינים רבי קומות, קונים מזון בסופרמרקט.

אז מה קשורה השמיטה הזאת לחיים שלי?

ולמה לי להתעסק בזה בכלל?

צודק. אני עונה לו בשקט,

באמת אתגר גדול כל הסיפור הזה של השמיטה המקראית,

שרחוקה מהקיום היום-יומי של רובנו.

שש שנים עובדים ומעבדים את האדמה

ובשנה השביעית פשוט מוותרים,

זו הזמנה להשעין ראש אחורה

לתת לטבע לעשות את מה שהוא יודע

כשאנחנו מתבקשים שלא להפריע לו.

שנת שמיטה

מבקשת מאיתנו לתת לאדמה להתאושש.

אז אולי יש פה ניסיון להציע

להתבונן ולהקשיב לאיזה רעיון

ולחשוב באמצעותו על האפקטיביות שלו?

ואני אומרת לו – אולי!

אולי זו הזמנה ללמוד מרעיון השמיטה

איך להרפות את השרירים,

איך לוותר, איך לשחרר,

איך להמתין בסבלנות עד שגם אדמת חיינו

תצליח מעט להתאושש?

מי כמונו יודע

שקשה כל כך להרפות אחיזה, בעלות, שליטה,

לשחרר.

ואולי העוצמה שלנו

היא בעצם בהצלחת עשיית שמיטה אישית?

 

נספח 3

“משרשי המצווה. לקבוע בלבנו ולצייר ציור חזק במחשבתנו עניין חידוש העולם […] ולמען הסיר ולעקור ולשרש מרעיוננו דֵבַר הקַדמות […] ועוד יש תועלת אחר נמצא בזה, שיוסיף האדם ביטחון בשם יתברך, כי כל המוצא עם לבבו לתת ולהפקיר לעולם כל גידולי קרקעותיו ונחלת אבותיו […] ומלמד בכך הוא וכל המשפחה כל ימיו, לא תחזק בו לעולם מידת הכילות הרבה ולא מיעוט הביטחון” (ספר החינוך, מצווה פד).

 

 

דעתך חשובה לנו