איתור סניפים וכפרי בוגרים
כשעם ישראל נמצא בשיאו של ספירת העומר, בדרך לקבלת התורה, הוא נפגש עם יום שמעורר הרבה מחשבות. ל”ג בעומר הוא זמן נהדר שאפשר להתבונן בו בסיפורים מן העבר, דרך מרד בר כוכבא, תלמידי רבי עקיבא ודמותו של רשב”י, ולחשוב כיצד הנושא של ‘ואהבת לרעך כמוך’ נוגע גם בחיים שלנו כיום. בשעות רבות אלו שאנו יושבים סביב המדורה נרצה לחזק בנו את מצוות ‘ואהבת לרעך כמוך’ על ידי הפעילויות שלפניכם.
מצורפים כאן רעיונות מגוונים לפעילויות שאפשר לעשות עם החניכים מסביב למדורה. שיהיה חג שמח, משמעותי ובעיקר בטיחותי
‘ואהבת לרעך כמוך’ – בירור משמעות המושג.
קטעי לימוד לשבטים הצעירים:
שאלה מנחה: על פי הספורנו, איך ידע האדם שהגיע למידת ‘ואהבת לרעך כמוך’?
אמר להם הרב: “ואהבת לרעך כמוך”.
כשיצאו שאלו החסידים זה את זה: “כיצד ייתכן שאלו ראשי התיבות?” אך אף אחד מהם לא הבין.
למוחרת אזרו אומץ וחזרו לרב: “כבוד קדושת האדמו”ר, אפשר אולי להסביר לנו שוב מהם ראשי התיבות של בל”ק?” האדמו”ר חזר ואמר: “ואהבת לרעך כמוך”.
אזר אחד החסידים אומץ ואמר: “כבוד הרב, אבל זה לא מסתדר עם האותיות!”
האדמו”ר אמר: “כן, זה כן מסתדר, בי”ת היא וי”ו, שנשמעת אותו דבר כשהבי”ת אינה מודגשת, ל=לרעך, ק=כמוך, כ”ף או קו”ף, מה זה משנה, זה אותו צליל”.
בחוץ עמדו החסידים ואמרו איש אל רעהו: “הכיצד רבנו אומר דברים שכאלה? הרי לא ייתכן שהוא מבלבל את האותיות?”
אבל אם האדמו”ר אמר, האדמו”ר אמר ולא מתווכחים.
אחד החסידים לא יכול לסבול את ההתבטלות המוחלטת של החסידים, נכנס לבדו לאדמו”ר בלי שחבריו ישימו לב להיעדרו ואמר לאדמו”ר: “כבוד קדושת האדמו”ר, זה לא מסתדר!”
ענה האדמו”ר ואמר: “בטח שלא מסתדר, מה חשבת, ש’ואהבת לרעך כמוך’ זה רק כשמסתדר? ואהבת לרעך כמוך זה גם כשלא מסתדר, גם כשמישהו לא במיוחד שומר תורה או מצוות צריך ‘ואהבת לרעך כמוך’, גם כשמישהו לא עובד את ה’ כמו שאתה חושב שצריך לעבוד את ה’ שייך ‘ואהבת לרעך כמוך’. ‘ואהבת לרעך כמוך’ זה לא רק כשהכול מתאים אלא גם ובעיקר כשלא הכול מתאים״.
שאלה מנחה: מה אנחנו יכולים לעשות כדי לאהוב כל אדם בישראל?
קטעי לימוד לשבטים הבוגרים:
שאלות למחשבה: על פי הרמב“ן, איזו מידה יש לעקור מהלב כשאוהבים את החבר? מה לדעתכם פירוש המושג ”לתת שיעורין באהבה“?
שאלות למחשבה: מה משמעות הביטוי ‘כמוך’ על פי בעל ה’באור’? אילו הוכחות הוא מביא כדי לבסס את דבריו? מה אפשר ללמוד מהמקור על אהבת כל אדם בישראל? האם אתם מסכימים עם דבריו?
שאלות כלליות לדיון:
חבילה עוברת
הכינו חבילה עוברת, והמשימות שבחבילה יהיו קשורות לנושא של ‘ואהבת לרעך כמוך’. שבו במעגל, השמיעו מוזיקה והעבירו את החבילה מיד ליד. בכל פעם שהמוזיקה נעצרת מי שהחבילה אצלו ימלא את המשימה.
רעיונות למשימות:
משימה קבוצתית: מציירים ‘ואהבת לרעך כמוך’
חלקו את החניכים לקבוצות ובקשו מהם לעצב כרזה מנצחת לכלל ‘ואהבת לרעך כמוך’ מחומרים שימצאו בסביבה (עלים, עצים, פרחים וכדומה). על הכרזה לבטא את הרעיון שזהו אכן וכלל גדול בתורה.
אפשר אחר כך לרכז את הכרזות על קירות הסניף תחת הכותרת ”ואהבת לרעך כמוך“.
ציוד שיש להביא למדורה:
פעילות שבטית: משחק דילמות
בחרו חניכים שיציגו את הדילמות לפני שאר השבט או הציגו את הדילמות בעצמכם. בסוף כל הצגה דונו על פתרון הדילמה. הדילמות ממחישות את הקושי בלאהוב את החבר כמוני (‘ואהבת לרעך כמוך’):
דילמה 1:
יש מחר מבחן גדול מאוד. כבר למדת את רוב החומר ותכננת לעשות לך יום כיף ורק בערב לעבור שוב על החומר בחצי שעה. בדיוק כשהסתיימו הלימודים תפס אותך חבר וביקש ממך ללמד אותו למבחן כי הוא לא מבין כלום. מה תעשה?
דילמה 2:
קיבלת מאימא 20 ₪ לפיצה שכל השבט מזמין היום בסניף. בדרך לסניף פגשת חברה, והיא סיפרה לך שבעוד חמש דקות האוטובוס שלה מגיע, והיא שכחה את הכסף שלה בבית. היא מבקשת שתלווי לה 20 ₪. מה תעשי?
דילמה 3:
הבטחת לחבר שלך להגיע אליו בחמש. השעה כבר חמישה לחמש, ואתה עדיין תקוע בתחנה. האוטובוס מפוצץ, והנהג מסכים להעלות רק נוסע אחד. איתך בתחנה מחכה אישה מבוגרת, ונראה שהיא אינה ממהרת אך היא עייפה. מה תעשה?
דילמה 4:
יש לך הערב ערב כיתה שממש חיכית לו. ההורים שלך צריכים לצאת הערב לחתונה, והם לא מצאו בייביסיטר לאחותך הקטנה. הם אינם יכולים לקחת אותה איתם, ואם לא תישארי לשמור עליה, ייאלץ אחד מהורייך להישאר בבית. מה תעשי?
דיון: האם תמיד פשוט כל כך לאהוב את החבר כמוני? ולמה זה כל כך חשוב? מה אנחנו יכולים לעשות כדי להעצים בנו את מצוות ‘ואהבת לרעך כמוך’?
פעילות כיפית: כוחו של היחד
ציוד:
שבו במעגל וחלקו לכל חניך וחניכה שני פתקים בשני צבעים. מטרת המשחק היא שכולם יזכו יחד.
אסור לחניכים לדבר ביניהם.
כללי המשחק:
הרעיון הוא לברר אם אנחנו חושבים רק על עצמנו, ורוב הסיכויים שאף אחד לא יקבל כלום, או שבכל סבב כולם ירימו אותו דבר וכולם ירוויחו.
סיפור –
“אמר רבי עקיבא ואהבת לרעך כמוך”, כך היה שר ראובן מדי יום בדרכו מבית הספר לביתו.
יום אחד פגש ראובן בדרך ילד בוכה בצידי הכביש.
הוא פנה אליו ושאל: “מה יש לך? אפשר לעזור לך?” אבל הילד פשוט צעק על ראובן: “לך מפה! אני לא צריך אף אחד”.
ראובן היה מופתע מאוד. הוא בסך הכול רצה לעזור. הוא התבונן בילד כמה דקות, וכשהילד שוב התעצבן ברח ראובן מהמקום והלך הביתה.
למוחרת שוב פגש ראובן את הילד בצידי הכביש. הוא נזכר במה שאירע ביום הקודם ורצה להתעלם ממנו, אבל פתאום התנגן לו שיר בראש: “אמר רבי עקיבא ואהבת לרעך כמוך”. ראובן הבין שעליו לעזור לילד. הפעם לא דיבר איתו אלא רק התיישב לידו ושתק. הילד העיף בראובן כמה מבטים עצבניים, אבל אחרי כמה דקות פנה אליו:
– “למה אתה יושב כאן? אין לך מה לעשות?”
– “יש לי המון מה לעשות!” ענה ראובן.
– “אז למה שלא תלך לעשות את מה שאתה צריך לעשות?”
– “זה בדיוק מה שאני עושה ברגע זה! אני עוזר לאחי, לחבר שלי. אני מחויב לאהוב אותך כפי שאני אוהב את עצמי!”
– “מה הקשקושים האלו?” שאל הילד.
– “‘ואהבת לרעך כמוך’. לא אני המצאתי אלא רבי עקיבא הגדול. וכעת אין לי כל כוונה לעזוב אותך עד שתגיד לי איך אוכל לעזור לך”.
הילד התבונן בראובן מופתע, ועיניו התמלאו דמעות.
– “אף פעם לא התייחסו אליי ככה. בדרך כלל בורחים ממני! בבית הספר מוציאים אותי מהכיתה בגלל שאני מפריע, ואז אני מתבייש לחזור הביתה. ואין לי לאן ללכת”.
ראובן חייך וטפח לו על הכתף:
– “אולי תבוא אליי הביתה, תאכל משהו ואז נכין ביחד את שיעורי הבית? אני אפילו אוכל לעזור לך במקצועות שאתה מתקשה בהם”.
– “באמת? זה פשוט יהיה נפלא!”
– “אז בוא כבר! רגע, לא אמרת לי איך קוראים לך”.
– “קוראים לי…” הילד עצר לרגע.
– “כן?” המתין ראובן.
– “עקיבא!”
ראובן צחק בקול רם:
– “אתה רואה?! אין צירוף מקרים! הייתי פשוט חייב לפגוש אותך. בוא איתי ואספר לך הכול על גדולתו של רבי עקיבא”.
מאותו יום היו ראובן ועקיבא לחברים טובים. ראובן היה עוזר לעקיבא בלימודים, והוא השתפר מאוד, התקדם בלימודים והפך לתלמיד מצטיין.
איזו מצווה גדולה ויפה היא לעזור לזולת. (http://www.shaulicohen.022.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=66342)
סיפור מסיפורי חז”ל (אפשר גם להציג אותו) – מעשה בנוכרי שבא להלל הזקן.
בקשו מכמה חניכים להציג את הסיפור הזה:
מעשה בנוכרי שבא לפני שמאי הזקן וביקש להתגייר על מנת שילמד את כל התורה על רגל אחת. דחפו שמאי באמת הבניין שבידו, שהיאך ייתכן ללמד את כל התורה על רגל אחת?! בא אותו הגוי לפני הלל הזקן, גיירו ואמר לו: “מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. זהו הרעיון המרכזי בתורה, וכל השאר פירוש לזה, וכדי להבינו – המשך ללמוד”.
שאלות לדיון
מילה טובה
יהודית רביץ
מילים: יעקב גלעד
לחן: יהודית רביץ
אפילו בשרב הכי כבד
ידעתי שהגשם עוד ירד
ראיתי בחלון שלי ציפור
אפילו במשב סופה וקור.
לא פעם זה קשה
אבל לרוב מילה טובה
מייד עושה לי טוב
רק מילה טובה
או שתיים, לא יותר מזה.
אפילו ברחוב ראשי סואן
ראיתי איש יושב ומנגן
פגשתי אנשים מאושרים
אפילו בין שבילי עפר צרים.
תמיד השארתי פתח לתקווה
אפילו כשכבתה האהבה
חלמתי על ימים יותר יפים
אפילו בלילות שינה טרופים.
שווים
רן דנקר ועילי בוטנר
מילים ולחן: עילי בוטנר
אתה לבן, אני שחור,
אני חשוך, אתה באור
שמחמם כמו אימא,
ושדואג לך.
אתה קטן, אני גדול
אני רוצה, אתה יכול
לרקוד, לצעוד קדימה.
להיות שלם בין אנשים.
ואולי יבוא יום ונהפוך שווים
אתה תהיה לי נחל ואני לך ימים
ונזרום ביחד עד אין סוף
שנייה לפני שקו החוף מגיע
שנייה לפני שקו החוף מגיע
אני בוכה, אתה צועק
אני טועה, אתה צודק
זאת הצגה שלנו,
ואין קהל ואין במה.
אולי נשב ננוח,
אתה, אתה.
אני, אני.
וגם תחלוף הרוח,
ויעברו כל השנים.
ואולי יבוא יום…
מי האיש
חוה אלברשטיין
מילים: תהלים לד, יג–טו
מי האיש החפץ חיים,
אוהב ימים
אוהב ימים לראות טוב.
נצור לשונך מרע
ושפתיך מדבר מרמה
סור מרע ועשה טוב
בקש שלום ורודפהו
רקמה אנושית אחת
חוה אלברשטיין
מילים ולחן: מוטי המר
כשאמות
משהו ממני, משהו ממני
ימות בך, ימות בך.
כשתמות משהו ממך בי, משהו ממך בי
ימות איתך, ימות איתך.
כי כולנו, כן כולנו
כולנו רקמה אנושית אחת חיה
ואם אחד מאיתנו
הולך מעמנו
משהו מת בנו
ומשהו נשאר איתו
אם נדע
איך להרגיע, איך להרגיע
את האיבה, אם רק נדע.
אם נדע
אם נדע להשקיט את זעמנו (אם נדע להשקיט)
על אף עלבוננו, לומר סליחה.
אם נדע להתחיל מהתחלה.