מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

נוהגים כבוד זה בזה

העמקה במידת הכבוד, משמעותה וצורותיה ביחס למשפחה ולחברים וכיצד היא משפיעה על רגשותינו

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
אופק | כללי
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

ימי ספירת העומר הם ביסודם ימי שמחה. ימים אלו הם הימים שבהם הפכו בני ישראל לעם מיציאת מצרים עד לנתינת התורה בהר סיני. ימי הספירה, ימים שאמורים להיות הכנה למתן תורה, הפכו בתקופת תלמידי רבי עקיבא לימי צער. אנו נוהגים מנהגי אבלות מאחרי חג הפסח ועד ל”ג בעומר הואיל ובפרק זמן זה מתו במגפה עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא. בל”ג בעומר רוב העם מפסיק את מנהגי האבלות. לפיכך ל”ג בעומר הוא יום שמחה על שפסקו התלמידים למות. תלמידי ר’ עקיבא מתו משום שלא נהגו כבוד זה בזה, ולכן בפעולה זו נעסוק בערך הכבוד, נבין את המשמעות של כבוד האחר ומה זה אומר לכבד אחרים.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו מגוון אופני ביטוי של כבוד לאחר.
  2. החניכים יבחינו ברגשות שונים וילמדו את האפשרות לשאול: “איך את/ה מרגיש/ה?”
  3. החניכים יכתבו פתק הערכה למישהו שהם מכבדים.

 

ציוד: בהתאם למתודה שתבחרו

  • דפים
  • צבעים
  • תמונות מודפסות
  • כדור

מהלך הפעולה

 

פתיחה – מידת הכבוד

ספרו לחניכים על תלמידי ר’ עקיבא, שנפטרו משום שלא נהגו כבוד זה בזה.

שאלו את החניכים: מה זה כבוד?

הגדרה מילונית: הכרה בערך של הזולת והתנהגות בהתאם.
תשובות שיכולות לעלות: התנהגות מכבדת, אני מכבד/ת את מי שמולי, אני מתנהג/ת אליו/ה בצורה נעימה, אני מקשיב/ה לו/ה, אני מתייחס/ת אליו/ה יפה, אני מדבר/ת איתו/ה, אני חבר/ה שלו/ה, כבוד פירושו שמירה על הסביבה שאני נמצא/ת בה.

(נספח 1 – תמונות של התשובות האפשריות, כדי שאם התשובות לא יעלו מהחניכים, אתם תעזרו להם)

 

שלב א – ככה מתנהגים?

אפשרות א: צפו בסרטון:

הסבירו לחניכים מה ראיתם בסרטון.
איך הדוב התנהג לאייל? האם אתם חושבים שזו התנהגות מכובדת? ראויה?
הדוב והאייל לא התנהגו יפה זה לזה. אף אחד לא ויתר לחברו ולא חשב על פתרון כדי שיוכלו לעבור את הגשר.
איך הדביבון התנהג לארנב? האם זו התנהגות מכבדת? יפה?
הדביבון התכופף כדי שהארנב יוכל לעבור לצד השני. זו התנהגות בתשומת לב ובכבוד לאחר.

הצעה: אפשר לתת לחניכים להמחיז בעצמם את הסרטון.

סיכום: כאשר אנו חושבים זה על זה, אנחנו מוצאים את הדרך להתנהג בחברות ובכבוד זה כלפי זה.

 

אפשרות ב: יש כל מיני אפשרויות לכבד אחרים.

דוגמאות:
לכבד את ההורים: לעזור בבית, לשמוע בקולם
לכבד את החברים: לעזור אחד לשני בשיעורי בית, להשאיל כלי כתיבה, לחייך זה לזה.
לכבד את המורה: לענות בהצבעה בכיתה, לומר שלום בבוקר, לעמוד כשהמורה נכנסת לכיתה.

בקשו מהחניכים לבחור תמונה ולתאר איך מתבטא בה כבוד (נספח 2).

סיכום: ראינו שיש כל מיני אפשרויות לכבד את האחר.

 

שלב ב – איך את/ה מרגיש/ה?

בחלק זה נדבר על רגשות. התנהגות מכבדת מעוררת רגשות חיוביים, ואילו התנהגות שאינה מכבדת עלולה לעורר לרגשות שליליים.

אפשרות א:
שחקו מסירות בכדור מיוחד שתכינו מראש (בתוך הכדור תהיה ביצה עטופה בניילון נצמד, ומעליה כמה עיתונים וסלוטייפ). החניכים צריכים למסור זה לזה את הכדור, וכל מי שמוסר את הכדור אומר: “ואהבת לרעך כמוך”. אפשר להחליט לשחק מסירות עד מספר מסוים (21, 15, 10).

סיכום: בסוף המשימה פותחים את הכדור, והחניכים יראו שהביצה שבורה. הסבירו: כאשר איננו נוהגים כבוד זה בזה, האדם האחר נפגע, חוסר הכבוד מעורר לו כל מיני רגשות בלב (אפשר לשאול את החניכים: איך מרגיש מישהו שפגעו בו? אולי הוא עצוב, כועס, פגוע. איך מרגיש מישהו שהתייחסו אליו בכבוד? שהתייחסו אליו יפה? אולי הוא שמח, מרוצה). לפעמים נוכל לשים לב לרגשות האלו, ולפעמים לא, כי יש רגשות שאי אפשר לראות אותם במבט חיצוני.
חשוב לציין כי מכיוון שלא תמיד נדע מה האדם שמולנו מרגיש, אם חשוב לנו שבסביבה שלנו תהיה אווירה טובה ושיהיה לנו נעים זה עם זה, כדאי לשאול אותו: “איך אתה מרגיש?”

  • הערה הלכתית בנוגע לשימוש בכדור זה בשבת: אם לפני שבת מקצים את הכדור למטרה זו, ניתן להשתמש בו בשבת.

 

אפשרות ב:
הציגו לחניכים פרצופים המבטאים רגשות (נספח 3).
החניכים צריכים לומר מה האיש מרגיש.
הוסיפו ושאלו: האם התנהגו אליו בכבוד? למה הוא מרגיש כך?

בסוף הציגו פרצוף שאי אפשר לדעת עליו מה הוא מרגיש.

שאלו את החניכים: איך נוכל לדעת מה האיש מרגיש?

התשובה: צריך לשאול אותו “איך אתה מרגיש?” כדי לדעת.

סיכום: הכרנו רגשות שונים ולמדנו שלא תמיד אפשר לדעת איך מישהו מרגיש. אם חשוב לנו שבסביבה שלנו תהיה אווירה טובה ושיהיה לנו נעים זה עם זה, כדאי לשאול אותו: “איך אתה מרגיש?”

 

שלב ג – את מי אני מכבד?

תלמידי ר’ עקיבא לא נהגו כבוד זה בזה.
כנגד זה נדבר עכשיו על אנשים שאנחנו מכבדים.
את מי אנחנו מכבדים?
אנו מכבדים הורים, חברים, אחים, סבא, סבתא, המדריך בחוג, המוכר בחנות ועוד ואנשים שנמצאים בסביבה שלנו.

אפשרות א: בקשו מהחניכים לכתוב פתק הערכה למישהו שהם מכבדים (אפשר להוסיף סבב שיתוף למי כתבת פתק).

אפשרות ב: החניכים ישתפו ויספרו בעל פה את מי הם מכבדים.

אפשרות ג: אפשר לחלק דפי צביעה, הכול לפי רמת החניכים (נספח 4)
דפי צביעה כיבוד הורים: https://mwaxb.co.il/media/blfa_files/303030-2.pdf.

 

סיכום

בעקבות סיפור מותם של תלמידי ר’ עקיבא, שלא נהגו כבוד זה בזה, עסקנו בפעולה בנושא הכבוד. הכרנו כמה אפשרויות להתנהגות בכבוד והבנו אילו רגשות עלולים להתעורר כשמתייחסים אלינו שלא בכבוד. נוסף על כך למדנו מהו כבוד ואת מי אנחנו מכבדים והעצמנו את החשיבות בכבוד האחר.

 

נספחים:

 

נספח 1: מהו כבוד?

הקשבה לחבר

התנהגות נעימה לחברים, שיתוף במשחק

התנהגות נעימה, כולם משתתפים

דיבור עם חבר

תשומת לב לחבר, עזרה לחבר

 

נספח 2: איך מתבטא כבוד?

 

נספח 3: רגשות

 

נספח 4: דף צביעה

 

דעתך חשובה לנו