מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ויש לנו בית בארץ ישראל!

האפשרויות שניתנו לנו בקבלת עצמאותנו והיכולת של כל אחד להיות שותף בבניין המדינה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל | הרא"ה
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

ברוך ה’ אנחנו זוכים לחגוג שבעים ושש שנות עצמאות למדינת ישראל. ארץ ישראל נחלת אבותינו הייתה שנים רבות בית לאומי לעם ישראל, אבל הדרך להקמת מדינה הייתה ארוכה ועברה הרבה שלבים. ממבשרי הציונות דרך הרצל והחלוצים ועד דור תש”ח וימינו – כל עם ישראל זוכה להיות שותף בבניית המדינה במגוון תחומים שתורמים לחיזוקה ולהמשכה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו מה קרה ביום העצמאות.
  2. החניכים יבינו שגם הם יכולים לתרום למדינת ישראל.
  3. החניכים יבחרו תחום שבו ירצו לתרום למדינה.

 

ציוד נדרש:

  • רמקול
  • חפצים: פרח או ענף, כלי עבודה או מכונית, גשר מלגו וכו’

מהלך הפעולה

 

פתיחה – אני עצמאי

אפשרות א: שחקו משחק בשני שלבים: בשלב הראשון הורו לחניכים לעשות כמה פעולות: להסתובב במקום, לשיר מורל לשבט ולתת כיף לחבר.
בשלב השני יורה כל חניך הוראה שבחר בעצמו, כלומר יבחר פעולה ויבקש מכולם לבצע אותה (אם יש צורך בעזרים, תוכלו לפזר כרטיסיות תמונות של פעולות, וכל חניך יבחר בעצמו כרטיסייה [נספח 1]).

אמרו לחניכים: בהתחלה אנחנו אמרנו לכם מה לעשות. אחר כך אתם בחרתם בעצמכם. כשאני בוחר/ת משהו בעצמי, זה נקרא שאני עצמאי/ת. כשמדינת ישראל קמה עם ישראל חגג את העצמאות שלו, את זה שאנחנו במדינה משל עצמנו. אנחנו רואים את העצמאות של מדינת ישראל בכל מיני דברים. למשל, אנחנו עצמאים כי ראש הממשלה והנשיא שלנו הם ישראלים, וכולם מדברים בעברית. לצבא שלנו קוראים צה”ל, קיצור של המילים ‘צבא הגנה לישראל’. אנחנו עצמאים כי יש לנו צבא משלנו שמגן עלינו!

להיות עצמאי זה דבר מיוחד, ועד היום אנחנו חוגגים בכל שנה את יום העצמאות, את העצמאות של מדינת ישראל.

 

אפשרות ב: המלך אמר
שחקו המלך אמר: בחרו חניך שיהיה המלך. המלך נותן פקודה ואומר: המלך אמר להרים ידיים, המלך אמר להסתובב במעגל וכו’. מי שאינו מספיק לעשות את הפקודה שהמלך אמר או עושה תנועה אחרת, נפסל.

לאחר כל אחת מהאפשרויות שאלו את החניכים: איך הרגשתם כשאמרו לכם מה לעשות? איך הרגשתם כשעשיתם מה שרציתם? מה הרגשתם כשהמלך או אחד החניכים אמר לכם מה לעשות, ולא רציתם לעשות את זה?

 

שלב א – מדינה עצמאית

פזרו חלקי פאזל. כל שני חלקים מתחברים ומספרים סיפור של עצמאות (נספח 2).

אפשרות א: סטייל משחק הזיכרון. הפכו את חלקי הפאזלים. כל חניך ירים בתורו שני חלקים. אם הם מתאימים, הוא יחבר ביניהם לפאזל וישתף בפרט מידע שהוא יודע על המופיע בפאזל. אם החלקים אינם מתאימים, החניך יהפוך אותם בחזרה, והתור יעבור לחניך הבא.

אפשרות ב: בהתאם לאופי וליכולות של החניכים: קראו או תנו לאחד החניכים לקרוא את הכתוב והסבירו או תנו לאחד החניכים להסביר את התמונות. חברו עם החניכים לפאזל את החלקים. הסבירו את חלקו את של פאזל בעצמאות.

 

אמרו לחניכים: כשמדינת ישראל הוקמה וקיבלנו עצמאות, קיבלנו גם דברים שיש בכל מדינה, אבל אנחנו בחרנו איך הם ייראו ואיך הם יסמלו את מדינת ישראל. לדוגמה, הסמל של המדינה, או הקמת צה”ל, צבא הגנה לישראל, צבא עצמאי שהוקם כדי להגן ולשמור על המדינה. אפילו הכסף שלנו נהיה רק שלנו, כסף ישראלי שבו סמלים ודמויות ישראליות. השפה העברית הפכה לשפה המרכזית בארץ. כנסת ישראל היא המקום במדינת ישראל שבו מחליטים אילו חוקים יהיו במדינה.

 

שלב ב – כולנו ביחד

השמיעו את השיר ‘ארץ ישראל שלי’ (נספח 3).

אפשרות א: הביאו חפצים לפי הכתוב בבתים בשיר (פרח או ענף, כלי עבודה או מכונית, גשר מלגו וכו’). חלקו לכל חניך או לכל כמה חניכים את אחד החפצים, והורו לחניכים להשתמש בחפץ כשהם שומעים אותו בשיר.

אפשרות ב: הביאו חלקי משחק – לגו, קוביות, מכוניות, פליימוביל. בנו יחד מדינה לפי כל חלק בשיר. תחילה תחמו את שטח המדינה ובנו בתים, ולאחר מכן טעו עצים (פרחים וכו’) וכן הלאה.

שאלו את החניכים: איך היה לכם? את החניכה שבאפשרות א’ החזיקה כלי עבודה שאלו: איך היה להיות חלק מהשיר על מדינת ישראל? את החניך שבאפשרות ב’ בנה את המדינה שאלו: איזה חלק היה המהנה ביותר?

 

שלב ג – ארץ ישראל שלי

פזרו על הרצפה כרטיסיות של אפשרויות לפעולות שהחניכים יכולים לעשות כדי לתרום למדינה (נספח 4).

בקשו מכל חניך לבחור בפעולה אחת שהוא רוצה לעשות בשביל מדינת ישראל ולשתף את השבט בפעולה שבחר.

 

סיכום

ביום העצמאות אנחנו חוגגים את העצמאות של מדינת ישראל, שמתבטאת בכל מיני תחומים, כמו הצבא, השפה ומוסדות השלטון, שכולם מסמנים שמדינת ישראל היא בית בטוח של העם היהודי. מהדורות הקודמים ועד היום כל העם שותף לבנייה ולחיזוק של המדינה במגוון דרכים, ולכל מעשה קטן שנבחר בעצמנו יש השפעה על החלק שלנו במדינת ישראל.

 

נספחים:

נספח 1: 

נספח 2:

 

צילום: מאיר אזולאי

שקל חדש – המטבע הרשמי של מדינת ישראל. עד הקמת המדינה השתמשו בלירה ארץ ישראלית, שהיא המטבע של המנדט הבריטי

עברית היא השפה הרשמית והעיקרית של מדינת ישראל. יש בישראל גם גוף רשמי המכתיב תקנים של השפה: האקדמיה ללשון העברית

הכנסת היא בית הנבחרים של מדינת ישראל. הכנסת נמצאת בירושלים, בירת המדינה, ובה עובדים חברי הכנסת, הנבחרים שהעם בוחר בבחירות

 

נספח 3:

ארץ ישראל שלי

נירה רבינוביץ’
מילים ולחן: דתיה בן דור

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני בניתי בית בארץ ישראל
אז יש לנו ארץ
ויש לנו בית בארץ ישראל.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני נטעתי עץ בארץ ישראל –
אז יש לנו ארץ,
ויש לנו בית,
ויש לנו עץ בארץ ישראל.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני סללתי כביש בארץ ישראל –
אז יש לנו ארץ,
ויש לנו בית,
ויש לנו עץ,
ויש לנו כביש בארץ ישראל.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני בניתי גשר בארץ ישראל –
אז יש לנו ארץ,
ויש לנו בית,
ויש לנו עץ,
ויש לנו כביש,
ויש לנו גשר בארץ ישראל.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני חיברתי שיר בארץ ישראל –
אז יש לנו ארץ,
ויש לנו בית,
ויש לנו עץ,
ויש לנו כביש,
ויש לנו גשר,
ויש לנו שיר על ארץ ישראל.

נספח 4:

לנקות את הארץ

לנטוע עץ

לקנות פירות וירקות מתוצרת הארץ

לטייל בארץ

דעתך חשובה לנו