מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כוחנו באחדותנו

עין טובה ופרגון בין החברים בקבוצה מחזקים אותה ומאפשרים ליצור בשיתוף פעולה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
אופק | כללי
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

יום האחדות יצוין השנה בג’ בסיוון (9 ביוני). יום האחדות נולד מתוך הרצון לשמר ולבסס את תחושת האחדות הגדולה, חיבור הלבבות והסולידריות ששררה בחברה הישראלית לאחר חטיפת הנערים ומבצע צוק איתן (החטיפה והרצח היו ביוני 2014, ט”ו בסיוון ה’תשע”ד). אחדות היא מצב שבו גורמים שונים משתלבים יחד למען מטרה או פעולה משותפת. כוחה של אחדות היא יצירת גשר המחבר בין אנשים שונים למרות המחלוקות שביניהם. האחדות מביאה לידי עשייה משותפת, שיח מכבד וכבוד הדדי. בפעולה על יום האחדות נדבר על הייחודיות של כל אחד מחברי השבט שלנו. נבין שכל אחד תורם משהו מיוחד לחבורה, וזה מה שיוצר את היופי של הקבוצה שלנו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייחשפו לכוחה של קבוצה.
  2. החניכים ילמדו לראות בעין טובה כל אחד מהקבוצה.
  3. החניכים ייצרו תוצר המבטא שיתוף פעולה קבוצתי של כל חברי השבט.
 

ציוד נדרש:

  • חבילת שיפודים
  • צבעים
  • מדבקות
  • דפים
  • מעטפות
  • אמוג’ים מהנספח.

מהלך הפעולה

 

פתיחה – יחד לב אל לב

פתחו בשיר ‘יחד לב אל לב’, ולמדו אותו בשפת הסימנים:

יחד לב אל לב
נפתח ונראה ת’אור שבשמיים
יחד לב אל לב
נפתח בתקווה לאהבה

איך שהלב נפתח
חובק את העולם
ובקריאה גדולה
נשיר לאהבה

 

שלב א – כוחה של קבוצה
בחלק זה של הפעולה נדבר על הכוח שיש לקבוצה

 

אפשרות א: צפו בסרטון הפינגווינים והכריש

 

אפשרות ב: הדגימו באמצעות חבילת שיפודים את הכוח של הקבוצה.

החזיקו שיפוד אחד ביד ושאלו את החניכים: האם לדעתכם אצליח לשבור את זה?
מובן שהשיפוד יישבר בקלות.

החזיקו קבוצת שיפודים ביד ושאלו את החניכים: האם לדעתכם אצליח לשבור את זה?
לא תצליחו. אפשר לתת גם לחניכים לנסות.

 

אפשרות ג: סיפור שלושת פרפרים – לוין קיפניס (נספח 1 – תמונות מלוות סיפור)

היו בגינה אחת קבוצה של שלושה פרפרים: פרפר לבן, פרפר צהוב ופרפר אדום.
שיחקו הפרפרים אחד עם השני ועפו יחד כל היום.
יום אחד ירד גשם, ירד וירד, הפרפרים חיפשו מקום להסתתר.

קבוצת הפרפרים פנתה לפרח נרקיס הלבן ואמרה לו: פתח לנו בבקשה את הפרח ונסתתר אצלך מפני הגשם. אמר הנרקיס: “אני לבן אכניס רק את הפרפר הלבן”. אמר הפרפר הלבן: לא אעזוב את חבריי לקבוצת הפרפרים. אני נשאר איתם בחוץ.
הגשם המשיך לרדת ולרדת ולרדת, הפרפרים המשיכו לחפש מקום להסתתר.
עפו הפרפרים לפרח צבעוני ואמרו לו: פתח לנו את הפרח נסתתר אצלך מפני הגשם. אמר צבעוני: “אכניס רק את הפרפר הצהוב והאדום. שהפרפר הלבן יחפש לו פרח אחר”. אמרו הפרפרים: לא נעזוב את חברנו, נשאר יחד כקבוצה בחוץ.
המשיכו הפרפרים לעוף ולהתרטב והיו עצובים מאוד.
ראתה השמש את אהבת הפרפרים. ראתה השמש שהפרפרים דואגים אחד לשני. יצאה השמש וגירשה את הגשם. יצאה השמש וחיממה את הפרפרים.
ושוב היה אור ושוב היה חם ושוב הפרפרים רקדו ושמחו.

 

סיכום: כשאנו בקבוצה יש לנו כוח.

 

שלב ב – משקפיים ורודים

אפשרות א: מעגל עין טובה בשיח קבוצתי: כל חניך צריך להגיד משהו טוב על חניך אחר (עזרו לחניכים וכוונו אותם. למשל: שמח/ה, אחראי/ת, תמיד מחייכ/ת, אוהב/ת לעזור, יצירתי/ת, חבר/ה טוב/ה, משתפ/ת פעולה. נספח 1 – אמוג’ים בשביל השיח).

אפשרות ב: מעגל עין טובה בתנועה: תלו לכל חניך מעטפה על הגב. כל חניך יקבל גם עשרה אמוג’ים ויצטרך לשים במעטפה של חניכים אחרים לפי מה שמתאים להם (נספח 1).

כשאנחנו מסתכלים בעין טובה על חברינו אנחנו מסתכלים על הטוב שבהם, וככה אנחנו יכולים להיות יחד. כל חניך מביא את הטוב שלו לשבט שלנו, וכך נוצר משהו קבוצתי משותף ומיוחד.

הציגו לחניכים את המשפט: בכל אחד יש משהו טוב

הסבירו: אנו צריכים להסתכל בעין טובה על הסביבה, לשים לב לדברים הטובים ולמעשים הטובים שהחברים והסביבה שלנו עושים. אם נעשה את זה, נוכל לחיות יחד בקבוצה ולהתרומם מעל המחלוקות והמריבות.

 

שלב ג – פאזל שבטי

הכינו פאזל שבטי:

אפשרות א: כל חניך יצייר את מתאר כף ידו על דף ואז יצבע ויקשט את הדף.
 מזה תיצרו תמונה משותפת (פאזל שבטי) ותתלו אותה בסניף.

אפשרות ב: צבעו בגואש את כף ידו של כל חניך, ואז הטביעו אותה בדף.
מזה תיצרו תמונה משותפת (פאזל שבטי) ותתלו אותה בסניף.

אפשרות ג: קחו תמונה גזורה לחלקים שצריך לחבר את חלקיה (נספח 3).

אפשר להוסיף משפט: “אדרבה תן בליבנו” או “שבט אחים ואחיות” או “יום האחדות”
(אפשר לגזור מראש מדף חלקים של פאזל ולתת לחניכים לקשט אותם כדי שזה יהיה מיוחד יותר.
נספח 4 – חלקי פאזל מוכנים להדפסה).

 

נספחים:

נספח 1

צילום: Zachi Evenor and MathKnight צילום: iany

נספח 2

נספח 3

נספח 4

 

דעתך חשובה לנו