מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

פתיחת מערך- יום חול

ארץ ישראל

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

אומרת לנו הגמרא “אמר רב אדא ברבי חנינא: אלמלא חטאו ישראל – לא ניתן להם אלא חמשה חומשי תורה וספר יהושע בלבד, שערכה של ארץ ישראל הוא” [תלמוד בבלי מסכת נדרים דף כ”ב עמוד ב’]

מה פירוש ערכה של א”י הוא? א”י עומדת במרכזם של חמישה חומשי תורה. אפילו ספר בראשית, שלכאורה לא עוסק בה – מבאר רש”י הראשון שנכתב לצורך א”י. אברהם אבינו לפני הכול, לפני ברית המילה והולדת יצחק, נדרש קודם כל ללכת לא”י, זוהי המצווה הראשונה שיהודי נצטווה עליה, יוצאים ממצרים כדי להגיע לא”י, מתעכבים במדבר 40 שנה בגלל שמאסו בארץ חמדה. כל ספר דברים הוא ספר ההכנה לא”י. הכל מכוון לקראת המטרה הראשית של הכניסה לא”י!                                                                                        והנה, מסתיימת התורה, והעיקר חסר מהספר- לא נכנסנו לא”י! לכן ספר יהושע משלים לתורה מפני שהוא מספר על השלמת היעוד של התנחלות ישראל בארץ. כך ניתן להבין את דברי הספרי שמצוות ישוב הארץ שקולה כנגד כל המצוות.

מטרות הפעולה

  • פתיחה כללית למערך.
  • החניך יחל בברור פרטי לקראת המערך.

מהלך הפעולה:

 

שלב א’-

נתחיל את המערך בצורה חווייתית יותר ע”מ ליצור אצל החניכים שלנו ציפיה לקראת המערך. לכן, מומלץ מאוד להשקיע בפעולה זו יתר על המידה כדי ליצור התלהבות. 

      

נתחיל במשחק “לא נפסיק לשיר” – כמובן, שירי ארץ ישראל.

  • נוציא מראש מילים לשירי ארץ ישראל. נשתדל שהשירים יהיו מוכרים בקרב החניכים.
  • נכין מראש דיסק עם שירי ארץ ישראל מוכרים לחניכים.
  • נדפיס כמה שירי ארץ ישראל מוכרים, כאשר חלק מן המילים מחוקות.

 

נחלק את השבט לשתי קבוצות, כאשר אנחנו השופטים. [כחלק מיצירת ההתלהבות ניתן ליצור תפאורה מתאימה, לסדר את הסניף מוכן לתחרות בין  שתי קבוצות, להכין לכם שולחן שופטים, מוזיקה וכו’..]

 

למשחק זה מספר שלבים, ניתן כמובן להוסיף רעיונות נוספים משלכם:

 

  1. על כל קבוצה להתחיל לשיר שיר עם המילה ארץ ישראל [או אחת מהן] כך שאין לחזור על שיר שכבר שרנו [לא הקבוצה שלי ולא הקבוצה השניה]. המשחק נמשך עד שאחת הקבוצות נתקעת ללא שיר..
  2. כל קבוצה בתורה תקשיב לכמה צלילים ראשונים מהשיר ותצטרך לזהות את השיר. במידה והקבוצה לא מזהה את השיר ניתן להשמיע צלילים נוספים. במידה והקבוצה עדיין לא מזהה את השיר, המשימה עוברת לקבוצה השניה.
  3. ניתן לכל קבוצה מילים לאחד משירי ארץ ישראל, כאשר חלק מן המילים נמחקו. על החניכים להשלים את מילות השיר כפי ידיעתם. ניתן לחזור על משימה זו עם שירים נוספים.

 

 

שלב ב’-

ניתן לחניכים את הזמן לחשוב בעצמם מהי בשבילם ארץ ישראל.

 

  • נכין מראש מספרים, דבק רגיל, דפי A3, טושים וכו’..
  • נאסוף מספיק זמן מראש עיתונים לפעולה זו, כמה שיותר – יותר טוב! [מומלץ לעבור על העיתונים מראש כדי לסנן דברים פחות מתאימים לרוח הסניף.]

 

נבקש מהחניכים להתבונן בעיתונים השונים, ולאסוף מילים, תמונות, פרסומות, אותיות וכו’.. וליצור בדף תמונה כללית של ארץ ישראל בשבילי. נסו לכוון בשאלות מנחות – מה עולה לי בראש כשאומרים לי ארץ ישראל? מהי ארץ ישראל בשבילי וכו’? [ניתן לשים ברקע שירי ארץ ישראל,תוך כדי העבודה]

 

בסיום, נשתדל לעודד דיון משמעותי סביב השאלות שיהוו מפתח למערך כולו:

 

  • מהי ארץ ישראל בשבילי?
  • מה הקשר שלי אליה?
  • עד כמה אני מרגיש מחובר אליה? למה?
  • למה אנחנו כ”כ ‘נדבקים’ אליה?  וכו’ וכו’.

 

 ניתן לתלות את הדפים שהחניכים יצרו על קירות החדר / הסניף ולעשות סבב הסבר קצר בין החניכים, או לעבור בין החניכים המעוניינים לשתף את כולם.

 

 

שלב ג’-

ננסה להראות לחניכים כי כשמתחילים מערך, הפעולות תלויות אחת בשניה, ובנויות זו על גבי זו. לכן, יש חשיבות גדולה להתמדה שלנו בפעולות הקרובות. לרצינות שלי כחניך ביחס לפעולות. יש חשיבות גדולה לנוכחות של כל אחד מאיתנו בכל פעולה ופעולה ע”מ שנצליח לברר לעומק את הנושא כשבט וכפרטים.

 

נחלק לחניכים משימות שונות התלויות זו בזו [לדוג’ כשמישהו מוחא כפיים עליך לקפוץ על רגל אחת 3 פעמים].

 

רעיונות למשימות [תלוי במס’ החניכים, ניתן להוסיף ולשנות כרצונכם]:

 

  • כשאתה רואה שמישהו מתעטש שוב ושוב, תתחיל לרוץ מצד לצד.
  • כשאתה רואה מישהו שמתחיל לרוץ מצד לצד, לך אליו ותתחיל לרקוד איתו באמצע.
  • כשאתה רואה 2 שרוקדים באמצע, תתחיל לשיר שיר במזרחית.
  • כשאתה שומע מישהו שר במזרחית עמוד על רגל אחת וקפוץ מסביבו.
  • כשאתה רואה מישהו שמקפץ על רגל אחת, צעק “רק לא על רגל אחת, רק לא על רגל אחת! (תשקיע, בכי תמרורים!)
  • כשאתה שומע מישהו צועק “רק לא על רגל אחת”, תסתכל למעלה, אמור בקול: “אוי ואבוי, אני לא מרגיש טוב” ותשכב על הרצפה כאילו התעלפת.
  • כשאתה רואה מישהו מתעלף, רוץ אליו ותביא לו מים.
  • כשאתה רואה שמישהו מביא מים למישהו שהתעלף, תתמתח, תפהק, ושכב לישון
  • כשאתה רואה מישהו שמתמתח, מפהק ושוכב על הרצפה, תגרום למישהו לעלות לך על הגב בלי שתדבר.
  • כשאתה רואה שמישהו עולה למישהו על הגב, תתחיל לשיר מורל לשבט ניצנים.
  • כשאתה רואה שמישהו התחיל לשיר מורל לשבט ניצנים, תתחיל לעשות מתיחות ברגליים.
  • כשאתה רואה מישהו עושה מתיחות רגליים, תשב בישיבה מזרחית ועשה יוגה.
  • כשאתה רואה שמישהו מתיישב בישיבה מזרחית ועושה יוגה, מחא שלוש מחיאות כפיים, ושיר באופרה: “איזה משחק מגניב!” [אם תרצה הראה את הפתק לחבר ותעשו זאת ביחד]
  • כשאתה רואה מישהו שמוחא 3 מחיאות כפיים ושר באופרה “איזה משחק מגניב!” תתחיל לדלג ברחבי החדר.
  • כאתה רואה מישהו שמתחיל לדלג ברחבי החדר עלה על ספסל ורד ללא הפסקה.

 

 

סיכום

 

כדי להבין באמת מהי א”י ומה ערכה עלינו ללמוד, לשאול ולברר. הברור מתחיל בשאלה הפשוטה-                  מהי ארץ ישראל בשבילי? כיצד אני תופס אותה ואת הקשר שלי אליה? עד כמה אני מרגיש מחובר אליה? ולמה?

 

במהלך המערך נרצה לרדת לעומקן של שאלות אלו מתוך הבנה שארץ ישראל עומדת במרכז אמונתנו וקיומינו כעם וחובתנו לברר וללמוד, כבר מגיל צעיר, כדי לבסס ולהעמיק את הקשר הזה. 

 

כמו שראינו במשחק המשימות, כל אחד היה תלוי בשני כך גם במערך. היה חשוב לנו להדגיש כי הפעולות במערך הקרוב תלויות אחת בשניה, ובנויות זו על גבי זו, לכן ע”מ שנבין את נושאי הפעולות ואת הרצף שלהן, עלינו להתמיד, ולהשתדל להגיע לכל הפעולות. כדי שנתמיד בכך, בסוף כל פעולה נקבל חלק למחזיק מפתחות כך שבסופו של המערך מי שהגיע לכ-ל הפעולות יקבל את מחזיק המפתחות לארץ ישראל.

 

והחלק הראשון למחזיק מפתחות-

 

 מצוות ישוב הארץ שקולה כנגד כל המצוות

 

דעתך חשובה לנו