מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

העוני: באחריותי? באחריותו? באחריות מי?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
ערב שלם
מערך
1/3
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בפעולה הזו נתמודד עם השאלה מי אמור לדאוג לעוני בעולם בשני רבדים, בשמיים ובארץ: בשמיים – אם הקב”ה ברא מציאות קשה כל כך של עוני, למה הוא לא דואג לעניים? ומצוות הצדקה, שאנחנו מצווים עליה פעמים רבות כל כך, היא בשבילנו או למען העניים? בארץ – האם למדינה יש אחריות לאזרחיה העניים? האם העני הוא עול על החברה או שהוא הדרך של החברה להגיע למציאות של חברה מתוקנת, שלמה וטובה יותר?

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייחשפו להיקף העוני בארץ ובעולם.
  2. החניכים ידונו בצורך ובמטרה שבקיום עוני במציאות ויראו במציאות העוני הזדמנות להוסיף טוב בעולם.
  3. החניכים יגדירו מהם תחומי האחריות הנוגעים לעוני במציאות.

ציוד נדרש (בהתאם לבחירת המתודות)

שאלות ותשובות מודפסות, חבילת ביסקוויטים, פתקים עם המספרים 1,2,3, דפים חלקים וטושים, נתונים מודפסים, אמצעים למשימות מגבילות (בנספחים), מצבים מודפסים, מחשב ומקרן.

 

מהלך הפעולה

פתיחה (5 דקות)

לשבטים הצעירים: שחקו עם החניכים תופסת קרח – חניך שייתפס ייעמד במקומו ויחכה עד שיגיע חניך אחר וייתן לו ‘כיף’. בינתיים הוא ‘יימס’ (5–10 שניות מאז תפיסתו), ישקע מטה-מטה, ואם לא יקבל ‘כיף’ עד שהוא כבר ממש על הרצפה – הוא יהיה התופס הבא (הרעיון: ההזדקקות שלנו לחברה והשאלה אם היה עניין במשחק אילולא היינו זקוקים זה לעזרת זה כדי להישאר בו. מצד אחד הנתפסים הם ‘עול’ על חבריהם, ומצד אחר הם מכניסים עניין ואקשן למשחק).

לשבטים הבוגרים: אפשר להתחיל מאפשרות ב של השלב הראשון בפעולה.

 

שלב א: אני העוני, נעים להכיר (10–15 דקות)

אפשרות א: שחקו עם החניכים ‘אחד נגד מאה’ בשאלות שעניינן העוני בארץ ובעולם (דוגמאות בנספח 1). כל אחד מהחניכים יקבל שלושה פתקים, שבכל אחד מהם רשום מספר אחר (1,2,3). בתחילת המשחק בחרו חניך אחד והעמידו אותו בגבו לשאר החניכים. שאלו שאלה והקריאו את שלוש האפשרויות. כל החניכים ירימו את תשובתם, ולאחר מכן ירים החניך הנבחר את תשובתו. אם החניך יצדק הוא יקבל נקודה וימשיך לשאלה הבאה. אם החניך לא יצדק, הוא יחזור לשאר השבט, וייבחר חניך חדש. אפשר לשכלל את המשחק ולהתאים את אופיו לחברי השבט ולמספר החניכים.

אפשרות ב: משחק הביסקוויטים – חלקו את החניכים לכמה קבוצות, בהתאם למספר החניכים בשבט. כל קבוצה תקבל מספר פתקים זהה עם תשובות אפשריות (נספח 1). כל קבוצה תבחר נציג. שאלו את אחת השאלות (נספח 1), והנציג יצטרך לאכול בזריזות ביסקוויט אחד ולאחר מכן לקחת את הפתק שבו התשובה הנכונה ולתת לכם. הקבוצה שהנציג שלה הביא את התשובה הכי מהר, תנצח. בשאלה הבאה יתחלף הנציג.

אפשרות ג (לשבטים בוגרים): פזרו על הרצפה נתונים (נספח 2). תנו לחניכים להתבונן קצת בנתונים, ולאחר מכן שאלו: מאילו נתונים פה אתם מופתעים? מאילו אתם ממש לא מופתעים? האם אתם מכירים את אחד מהנתונים באופן אישי?

 

שלב ב: נרצה או לא, הוא כאן (15 דקות)

חלקו משימות לכמה חניכים (נספח 3) והפעילו עליהם מגבלה כזו או אחרת. הם אינם יכולים להשתחרר מהמגבלה, אך הם יכולים לבקש את עזרת חבריהם. הרעיון במשימה זו הוא לחוש את תחושת החוסר, את המוגבלות, וגם את העזרה שאנו יכולים לקבל מהסביבה.

שאלו את החניכים: מדוע יש עוני בעולם?

סביר להניח שיעלה מגוון תשובות. כל תשובה בקשו מהחניך המציע לכתוב על דף, והניחו על הרצפה את כל התשובות. הנקודה פה היא לעורר את החניכים לחשוב לעומק מדוע יש עוני בעולם.

הצעות לתשובות (למקרה שהחניכים אינם מצליחים להעלות בעצמם) – בנספח 4.

בשבטים הבוגרים מומלץ לפתח עוד את השאלה על קיומו של העוני בהיבט הדתי-אמוני: כתוב בתורה “כי לא יחדל אביון מקרב הארץ”. זו אמירה קשה! האם זה אומר שמציאות של עוני היא אידיאלית?! למה שהקב”ה ירצה שמציאות כזו תהיה אידיאלית?

הוסיפו שאלה לדיון: מה יכול להיות טוב בקיומו של העוני בעולם? (העוני יכול לעשות אותנו אנשים טובים יותר, גיוון כלכלי וחברתי במציאות, אפשרות לקיום מצוות, שיהיה על מה לעבוד ומה לתקן).

 

שלב ג: מי אחראי פה, בעצם? (15 דקות)

בשלב זה ננסה להבין על מי מוטלת האחריות לדאוג לעניים במציאות.

חלקו לכמה חניכים מצבים קצרים (נספח 5), ושאלו אותם אם לדעתם הדמויות פעלו בצורה הנכונה.

שימו לב: מהמצב החמישי תרצו לצאת לדיון כללי יותר, ולכן זה יהיה המצב האחרון שתקריאו.
שאלו את החניכים אם לדעתם המדינה חייבת משהו לעניים ולמובטלים. למה?

לאחר הדיון הקרינו לחניכים את הסרטון הזה: https://www.youtube.com/watch?v=HioNk9eCKNc – מדקה 5:40 עד דקה 7:00

 

שאלו את החניכים:

  • מה מקומה של המדינה בעניין העוני?
  • האם באחריות המדינה למזער את העוני בקרב אזרחיה?
  • אם כן, כיצד המדינה יכולה לעשות זאת?

 

ספרו לחניכים כי ביהדות יש חובה למנות גבאי צדקה בכל עיר וקהילה (אפשר להביא סיפורים ודוגמאות מבבא בתרא ט–י). כלומר, החברה רואה עצמה אחראית לעניים שבסביבתה. כמו כן יש ביהדות ערך של ‘עניי עירך קודמים’: לאדם יש מחויבות כלפי העניים הקרובים אליו מבחינה משפחתית, פיזית ונפשית, ורק לאחר שהוא דואג להם לכל מחסורם הוא רשאי לתרום ולתת גם לעניים במעגלים רחבים יותר. כלומר העוני יהיה קיים בעולם, “לא יחדל אביון מקרב הארץ”, אבל על האדם מוטלת החובה והאחריות להשתדל למזערו ולהפחית אותו ולסייע לזקוקים לכך.

 

סיכום (5 דקות)

בעיסוקנו בכלכלה לא נוכל להתעלם משאלת העוני בעולם. העוני, המחסור והמצוקה הם כואבים וקשים, ואנו נפגשים עימם לעיתים. בפעולה ניסינו לברר מהו העוני הזה ולהבין מדוע הוא קיים, וכן חשבנו מה יכול להיות טוב בקיומו. כמו כן ראינו כי יש ציפייה מהמדינה להעניק לעניים עזרה ותמיכה, וכי גם היהדות רואה בחברה הכללית כתובת לעניים שבה.

 

נספחים

נספח 1 – שאלות ‘אחד נגד מאה’ / משחק הביסקוויטים

 

  1. מה המקור למצוות הצדקה בתורה? [דברים טו, יא: “פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לְאָחִיךָ לַעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ בְּאַרְצֶךָ”]
  2. מהו קו העוני? [מדד חברתי-כלכלי הנוגע לרמות ההכנסה המינימליות הנדרשות לאדם או למשפחה]
  3. כמה עמותות וארגוני חסד פועלים בארץ? [כ-15 אלף]
  4. ארצות העולם השלישי הן [מדינות עניות ואף עניות מאוד, שההכנסות בהן נמוכות ורמת החיים ירודה לעומת מדינות אחרות בעולם]
  5. על פי הנתונים, מה אחוז העניים במדינת ישראל בשנת 2016? [29%, כלומר יותר משני מיליון נפש]
  6. מהי מדינת רווחה? [מדינה הפועלת להבטיח רמת חיים מינימלית לכל אחד מאזרחיה]

 

התשובות (כדאי לכתוב כל אחת בפתק נפרד)

  1. הכנסת האורחים של אברהם אבינו הפכה למצוות הצדקה של ימינו / דברים טו, יא: “פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לְאָחִיךָ לַעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ בְּאַרְצֶךָ” / אין מקור מדויק, לומדים אותה ממתנות העניים, לקט שכחה ופאה
  2. מדד חברתי-כלכלי הנוגע לרמות ההכנסה המינימליות הנדרשות לאדם או למשפחה / קו אדום שנמצא על הרצפה בביטוח הלאומי, והכינוי שלו הוא ‘קו העוני’ כי מגיעים אליו עניים בלבד / שם נרדף למושג ‘צדקה’
  3. כמיליון עמותות וארגונים / כ-15 אלף עמותות וארגונים / המספר אינו קבוע כי קשה להגדיר מהי עמותת חסד
  4. ארצות שהתגלו בשנים האחרונות, בסבב השלישי של גילוי ארצות חדשות / ארצות שמישהו חיצוני שולט בהן על המדינה / מדינות עניות ואף עניות מאוד, שההכנסות בהן נמוכות ורמת החיים ירודה לעומת מדינות אחרות בעולם
  5. 15% / 29% / 20%
  6. מדינה הפועלת להבטיח רמת חיים מינימלית לכל אחד מאזרחיה / מדינה שחרתה על דגלה את רווחתו של העני / מדינה הפועלת ליצירת שוויון זכויות מלא בעולם כולו

 

נספח 2 – נתונים על העוני

 

הנתונים לקוחים מאתר עמותת ‘לתת’

 

נספח 3 – משימות מגבילות

 

ציוד נצרך לשלב זה: במבה, חבל, כיסוי עיניים, דף חלק ועט

  • לאכול במבה בידיים קשורות
  • ללמד משהו בלי לדבר
  • לספר משהו שקרה היום בבית הספר בלי המילים ‘כאילו’, ‘אולי’, ‘ממש’, ‘כן’, ‘לא’
  • ללכת מרחק מסוים כאשר הרגליים קשורות זו לזו
  • לצייר ילד וילדה על נייר בעיניים מכוסות
  • לשיר שיר עם אוזניות בפול ווליום, ואם החניך מרשה – להקליט אותו
  • לכתוב הודעה בטלפון בכפפות עבות

 

נספח 4 – הצעות לתשובות על שאלת העוני

 

  • אנשים משתמשים בכסף בצורה לא נכונה
  • אנשים משקיעים את הכסף שלהם בדברים לא חשובים
  • אנשים מתנהגים בצורה לא הגונה וישרה ומקבלים כסף שלא שייך להם
  • אנשים לא מאמינים שירוויחו יותר ממה שיש להם
  • המדינה אינה דואגת שיהיה שוויון בין כולם ורווחה כלכלית לכולם
  • כתוב בפירוש בתורה: “כי לא יחדל אביון מקרב הארץ”
  • כך בנוי העולם, עם עניים ועשירים
  • עניין של מזל ושל המקום שבו נולדת. אין לאדם שליטה בזה

 

נספח 5 – מצבים

 

  • יוסי קיבל סכום כסף נכבד לבר המצווה והחליט לתרום שליש ממנו לצדקה. לאחר התלבטויות החליט לתרום אותו לארגון פעמונים, המסייע לעניים לצאת ממעגל העוני.
  • דבורה ראתה אישה מקבצת נדבות במרכז העיר. היו לה בכיס עשרה שקלים, והיא החליטה לקנות בהם מנת פלאפל ולתת לאישה.
  • דודי הוא בעל מפעל גדול ומעסיק אנשים רבים במצב סוציו-אקונומי לא פשוט. את מעשר הכספים שלו הוא שולח לאוכלוסיות חלשות ברחבי העולם.
  • מרים, שולה ורחלי נסעו להתפלל בכותל המערבי, ובדרך עצר אותן קבצן וביקש מהן כמה שקלים. מרים אמרה שהיא תיתן לו הכי הרבה, ונתנה לו מטבע של עשרה שקלים. רחלי הסתכלה בה ואמרה: “זה הרבה?! תראי כמה אני הולכת לתת”, והוציא מארנקה שטר של עשרים שקלים. שולה ראתה את מעשי שתי חברותיה ואמרה להן: “אתן כאלה קמצניות, תראו כמה הוא מסכן”, הוציאה מכיסה שטר של חמישים שקלים ונתנה לקבצן.
  • אבי פוטר מעבודתו לפני חודשים מספר, ומאז הוא רודף אחרי קצבת האבטלה שמגיעה לו. בכל פעם עושים לו בעיות עם זה, ולדעתו המדינה חצופה ואינה נותנת לאזרחיה את מה שמגיע להם.

 

‘תשובות’ למצבים:

  • יוסי פעל נכון. הארגון עוזר לעניים לצאת ממעגל העוני, ולא פועל למענם רק באופן נקודתי.
  • דבורה פעלה נכון. יכול להיות שהאישה אינה יודעת מה נכון לקנות בכסף שהיא מקבלת, ואדם הסובל מעוני לרוב יסבול גם מרעב.
  • דודי לא פעל נכון. עניי עירך קודמים לעניים הגרים במקומות אחרים בעולם.
  • החברות לא פעלו נכון כל כך. אומנם הן תרמו לקבצן כסף רב, אך הדרך שבה תרמו אינה מכבדת ואינה יפה.
  • מהמצב החמישי תרצו לצאת לדיון כללי יותר, ולכן זה יהיה המצב האחרון שתקריאו. שאלו את החניכים אם לדעתם המדינה חייבת משהו לעניים ולמובטלים. למה?

 

הרחבות למדריכים

 

  • בבא בתרא ט–י
  • פירוש הרש”ר הירש (1808–1888, גרמניה):

‘כי יהיה בך אביון’ יכול להיאמר רק לציבור שהרי אי אפשר לומר ליחיד: “כי יהיה בך אביון”. כנגד זה לא תאמץ את לבבך – וכן המאמרים שלאחריו – אמורים בראש ובראשונה אל היחיד, ודבר זה מוכח מן הביטויים שנבחרו במאמרים אלה. נמצא שמצווה זו פונה אל הציבור ואל היחיד כאחד, וחובת הדאגה לעניים חלה על הציבור ועל היחיד כאחד והיא תלויה בשניהם. אולם בכך כבר נתבאר קו יסוד מהותי של המצווה הזאת.

ספק אם יש עוד מצווה אחת הדורשת פעילות בו זמנית מתמדת של הציבור וגם של היחיד כמצוה זו של הדאגה לעניים. נראה בהמשך שהמעשה הנדרש במצוה זאת איננו יכול להיעשות לא על ידי היחיד לבדו ולא על ידי הצבור לבדו, אלא שניהם חייבים להתחרות זה בזה ולפעול זה בצד זה… שלטים הקבועים בבתים המפנים את העניים לקופת הצדקה הציבורית לא נכתבו ברוח ישראל הנאצלת מן המצווה הזאת.

  • עשה לך רב, רבי חיים דוד הלוי, כרך ז, רפח (1924-1998, ירושלים):

זאת ועוד, בעם ישראל נהגו תמיד לדאוג לעניים, וכמבואר בדברי רבינו הרמב”ם (פרק ט’ מהלכות מתנות עניים, והביאו מרן בשו”ע יו”ד סימן רנ”ו) וזו לשונו: כל עיר שיש בה ישראל חייבים להעמיד מהם גבאי צדקה אנשים ידועים… לגבות מכל אחד מה שהוא ראוי לתת… והם מחלקים המעות… ונותנים לכל עני… ומעולם לא ראינו ולא שמענו קהל מישראל שאין להם קופה של צדקה עד כאן לשונו.

 וכל זה ידוע ומפורסם כמצוות התורה, לדאוג לפרנסת הזקוקים. וכיום חובה זאת היא פשוטה בכל מדינה מתקדמת, וכל מחוסר עבודה זכאי לביטוח לאומי לקיום מינימלי. ובזה חטא שאול לגבעונים שגרם להם מיתת רעב והתעלם מחובתו הממלכתית, ולפחות מהשבועה שנשבעו להם נשיאי העדה “להחיותם”.

  • רמב”ם, הלכות צדקה, פרק י, הלכה ז–יד:

שמונה מעלות יש בצדקה זו למעלה מזו מעלה גדולה שאין למעלה ממנה זה המחזיק ביד ישראל שמך ונותן לו מתנה או הלואה או עושה עמו שותפות או ממציא לו מלאכה כדי לחזק את ידו עד שלא יצטרך לבריות לשאול ועל זה נאמר והחזקת בו גר ותושב וחי עמך כלומר החזק בו עד שלא יפול ויצטרך.

פחות מזה הנותן צדקה לעניים ולא ידע למי נתן ולא ידע העני ממי לקח שהרי זו מצוה לשמה כגון לשכת חשאים שהיתה במקדש שהיו הצדיקים נותנין בה בחשאי והעניים בני טובים מתפרנסין ממנה בחשאי וקרוב לזה הנותן לתוך קופה של צדקה ולא יתן אדם לתוך קופה של צדקה אא”כ יודע שהממונה נאמן וחכם ויודע להנהיג כשורה כר’ חנניה בן תרדיון.

פחות מזה שידע הנותן למי יתן ולא ידע העני ממי לקח כגון גדולי החכמים שהיו הולכין בסתר ומשליכין המעות בפתחי העניים וכזה ראוי לעשות ומעלה טובה היא אם אין הממונין בצדקה נוהגין כשורה.

פחות מזה שידע העני ממי נטל ולא ידע הנותן כגון גדולי החכמים שהיו צוררים המעות בסדיניהן ומפשילין לאחוריהן ובאין העניים ונוטלין כדי שלא יהיה להן בושה.

פחות מזה שיתן לו בידו קודם שישאל.

פחות מזה שיתן לו אחר שישאל.

פחות מזה שיתן לו פחות מן הראוי בסבר פנים יפות.

פחות מזה שיתן לו בעצב.

דעתך חשובה לנו