איתור סניפים וכפרי בוגרים
“השמים שמיים לה’, והארץ נתן לבני אדם”. אנו חיים בעולמו של הקב”ה, ועם הזכות הזו מגיעה גם חובה לפתח ולשכלל את העולם. העולם אינו מגיע אלינו ‘מוכן לשימוש’ אלא עלינו לעמול כדי שנוכל ליהנות ממנו. שנת השמיטה, שבה שמיטת הקרקע מגבילה את מעורבותנו בעולם, מדגישה דווקא את האחריות שניתנת לנו מראש על מה שקורה בעולם – כל אחד לפי כוחו ויכולתו.
שלב א
חלקו לכל חניך פתק שכתובה בו משימה שהוא צריך לבצע אחרי חניך אחר (נספח 1). לדוגמה, “לאחר שמישהו קופץ על רגל אחת, הסתובב סביב המעגל”, ולחניך אחר תנו פתק ובו כתוב: ”לאחר שמישהו מסתובב סביב המעגל, מחא כפיים חמש פעמים”, וכן הלאה. המשימה האחרונה צריכה להיות “צעק ‘זהו, סיימנו!’”
את המשימה הראשונה עשו אתם, וכך תתחיל להתגלגל שרשרת של משימות. אפשר לשחק כמה פעמים ולנסות בכל פעם לבצע את המשימות בפחות זמן.
לאחר מכן חלקו לחלק מהחניכים פתק נוסף ובו משימות חדשות. המשימות החדשות יהיו משימות קשות שלא כל אחד יכול לבצע (נספח 1). את המשימה החדשה יעשה כל חניך נוסף על המשימה שכבר יש לו אך לפניה, כדי שלא ייקטע רצף המשימות.
על אחד הפתקים החדשים כתבו לאחד החניכים שלא לבצע את המשימה שהייתה כתובה לו. כך תיקטע שרשרת המשימות.
שחקו את המשחק שוב. הפעם ככל הנראה, יהיה המשחק קטוע ולא רציף, וחלק מהחניכים לא יבצעו את הפעולות שיחולקו להם. בשלב זה החניכים כבר מילאו את המשימות כמה פעמים, והם יזכרו מי אמור לעשות את המשימה ויצפו ממנו לבצע אותה.
שלב ב
פזרו על הרצפה כרטיסיות עם שמות של אנשים ששינו דברים גדולים בעולם (נספח 2). שאלו את החניכים על כל דמות: “איזו תכונה מיוחדת יש לאדם הזה שבזכותה עשה את מה שעשה?”
חלק מהדמויות יהיו דמויות בעלות כישרון ברור (חכם, רץ מהר, שר יפה), וחלק יהיו בעלות כישרון נחבא יותר (מנהיג טוב, אכפתי, נחוש). ננסה להבחין בכל פעם איך הכישרון שקיבלה הדמות בא לידי ביטוי בדברים שפעלה בהם בעולם.
שלב ג
סכמו את שני השלבים הראשונים:
שאלו את החניכים: מדוע העולם נברא באופן שבו אנחנו חייבים לפעול כדי להשלים אותו? אולי היה עדיף שהקב”ה יברא עולם מושלם שבו אנחנו לא צריכים לעשות שום דבר והכול מוכן בצורה מושלמת?
סכמו את הדיון: כשהאדם פועל בעולם הוא נעשה שותף של הקב”ה בעולם, וכך הוא שייך יותר לעולם ולקב”ה.
למדו יחד את הסיפור על ר’ עקיבא וטורנוסרופוס הרשע (נספח 3).
סכמו: לעיתים אנחנו מסתכלים על הישגים של אנשים אחרים ובעקבותיהם אנחנו מציבים לעצמנו מטרות שאינן מתאימות לנו ולכוחות שקיבלנו כדי לפעול בעולם.
בפעולה למדנו שהקב”ה ברא את העולם בציפייה שנהיה שותפים לבריאה ולמהלכים שקורים בעולם. כל אדם נברא בעל יכולות מיוחדות שבהן הוא יכול למלא את השליחות שהוא צריך למלא בעולם. הכוחות שיש לנו מדויקים לנו, ואנחנו צריכים לזהות אותם ואת מה שהעולם צריך, וכך להיות שותפים עם הקב”ה בעולם.
נספח 1 – משימות למשחק השרשרת
משימות לחלק השני:
נספח 2
אנשים שעשו דברים משמעותיים בעולם:
תכונה מרכזית: חוכמה, שקדנות, חריצות
תכונה מרכזית: מצחיקים
תכונה מרכזית: מנהיגות, ענווה, הקשבה
תכונה מרכזית: שר יפה, מוזיקאי, פורץ דרך
תכונה מרכזית: מנהיגות, דבקות במטרה, עמוד שדרה
תכונה מרכזית: רהוטה, כריזמטית
תכונה מרכזית: גבוה, טוב בכדורסל, מתמיד
תכונה מרכזית: למדנות, אהבה
נספח 3
מדרש תנחומא על פרשת תזריע:
שָׁאַל טוֹרְנוֹסְרוּפוֹס הָרָשָׁע אֶת רַ’ עֲקִיבָא:
אֵיזֶה מַעֲשִׂים נָאִים – שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹ שֶׁל בָּשָׂר וָדָם?
אָמַר לוֹ: שֶׁל בָּשָׂר וָדָם נָאִים.
אָמַר לוֹ טוֹרְנוֹסְרוּפוֹס: הֲרֵי הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ – יָכוֹל אָדָם לַעֲשׂוֹת כַּיּוֹצֵא בָּהֶם?
אָמַר לוֹ רַ’ עֲקִיבָא: לֹא תֹּאמַר לִי בִּדְבָרִים שֶׁהֵם לְמַעְלָה מִן הַבְּרִיּוֹת, שֶׁאֵין שׁוֹלְטִין בָּהֶם, אֶלָּא בִּדְבָרִים שֶׁהֵם מְצוּיִים בִּבְנֵי אָדָם.
אָמַר לוֹ: לָמָּה אַתֶּם נִמּוֹלִים?
אָמַר לוֹ: אַף אֲנִי הָיִיתִי יוֹדֵעַ שֶׁאַתָּה עָתִיד לוֹמַר לִי כֵּן, לְכָךְ הִקְדַמְתִּי וְאָמַרְתִּי לְךָ:
מַעֲשֵׂי בָּשָׂר וָדָם הֵם נָאִים מִשֶּׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
הֵבִיא לוֹ רַ’ עֲקִיבָא שִׁבּוֹלִים וּגְלוּסְקָאוֹת,
אָמַר לוֹ: אֵלּוּ מַעֲשֵׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאֵלּוּ מַעֲשֵׂה בָּשָׂר וָדָם – אֵין אֵלּוּ נָאִים?
הֵבִיא לוֹ אֲנִיצֵי פִּשְׁתָּן וְכֵלִים מִבֵּית שְׁאָן,
אָמַר לוֹ: אֵלּוּ מַעֲשֵׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאֵלּוּ מַעֲשֵׂה בָּשָׂר וָדָם – אֵין אֵלּוּ נָאִים?
אָמַר לוֹ טוֹרְנוֹסְרוּפוֹס: הוֹאִיל וְהוּא חָפֵץ בְּמִילָה, לָמָּה אֵין הַוָּלָד יוֹצֵא מָהוּל מִמְּעֵי אִמּוֹ?
אָמַר לוֹ רַ’ עֲקִיבָא: וְלָמָּה שָׁרְרוֹ יוֹצֵא עִמּוֹ וְאִמּוֹ חוֹתַכְתּוֹ?
וְלָמָּה אֵינוֹ יוֹצֵא מָהוּל?
לְפִי שֶׁלֹּא נָתַן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל אֶת הַמִּצְווֹת אֶלָּא כְּדֵי לְצָרֵף אוֹתָם בָּהֶן.