מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

פעולה מעפילים-רפאל- יום בחיי חבר בני עקיבא

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא א
משך הפעולה
עד שעה
מערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

מטרות הפעולה

  1. החניכים יחשפו לנושא של שבת תנועה – יום בחיי חבר בני עקיבא.
  2. החניכים יתחברו לתנועה ולערכיה
  3. החניכים יצרו תוצר אשר יתפרסם בערב הוקרה

מהלך הפעולה

 

  • פתיחה – בינגו חתימות

כל חניך ממלא את הבינגו, וצריך לחפש לכל קטגוריה אדם נוסף שכתב כמותו – והם חותמים אחד לשני. מי שמסיים ראשון או מגיע ראשון לשורה/ טור/ אלכסון מלאים – מנצח!

 

ערך שהתחדד לי בפעולה האחרונה איחול ליום הולדת התנועה במילה שם של אחד השבטים בתנועה
חוויה טובה שהיתה לי בסניף מי הקים את התנועה? נושא שנתי מהשנים האחרונות
לפני כמה שנים הוקמה התנועה? הסניף הראשון שהוקם בתנועה עד כמה אני חג’דומט מ1-5?

 

  • שלב ב’ – מה הקשר של ערכי התנועה אליי?

 

החניכים יתחלקו לקבוצות של 3-4 , וכל קבוצה תדון בסיטואציה שונה, בערכים שמופיעים בה, ואיזו החלטה צריכה להיעשות

 

דיון- סיטואציות:

מקרה 1:
משה הוא הגנן של משפחת לוי. תחילת העסקתו של משה הייתה לפני שנה, כאשר הגנן הקודם מצא עבודה בעירייה, ומשפחת לוי חיפשה נואשות אחרי גנן. כבר במפגש הראשוני עם משה ראתה אם המשפחה שמשהו אצלו לא לגמרי בסדר, ועם הזמן התברר שמשה סובל מהפרעה נפשית שאינה מאפשרת לו להיקלט במעגל העבודה הרגיל. משפחת לוי שמחה על האפשרות לעזור למשה ולהעסיקו באופן פרטי בגינת ביתם. עברו חודשיים והגינה של משפחת לוי נראתה מוזנחת מתמיד: משה אומנם הגיע לגינה פעם בשבוע, כפי שסיכמו איתו, ואת הזמן בגינה הוא ניסה לנצל היטב: גזם ושתל והשקה את הגינה, ובכל זאת מומחה גדול הוא לא היה והגינה כנראה הרגישה זאת.

האם לפטר את משה?

 

מקרה 2:
דוד הוא בחור בכיתה י”ב הלומד במקיף אשדוד. בשנה האחרונה דוד התחזק מאוד והחליט ללכת בשנה הבאה לישיבה, ללמוד תורה. חשיבותה של שנה זו בעולמו של דוד גדולה: הוא רוצה ללמוד איך לומדים גמרא, רוצה ללמוד אמונה ולבנות את עולמו הדתי. לפני שבועיים ההורים של דוד שאלו אותו מהן תוכניותיו אחרי התיכון, ודוד החליט לשתף אותם ברצונו ללכת ללמוד. התגובה לא איחרה לבוא: ההורים של דוד כעסו מאוד ואמרו לו שעליו להזדרז בחיים כדי שיוכל לפרנס בכבוד את המשפחה שיקים, ועם כל החשיבות שיש ללימוד תורה, יש סדרי עדיפויות בחיים. אבא של דוד ממש נפגע וטען שהוא כל חייו משקיע את זמנו כדי לגדל את דוד ולפרנס אותו, ושמבחינתו ההחלטה של דוד היא ממש סטירת לחי על כל השנים וכל המאמץ.

מה על דוד לעשות?

 

מקרה 3:
שלומי הוא חייל מצטיין בגולני. מאז ששלומי זוכר את עצמו הוא חולם להיות חייל בצבא ההגנה בישראל. החלום הזה מלווה אצל שלומי בהמון אמונה שמדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי ושצריך להגן עליה מפני כל האויבים הערבים שמנסים להשמיד אותם יום-יום. המנון המדינה ממש גורם לשלומי לבכות: “להיות עם חופשי בארצנו ארץ ציון וירושלים”. איזה יופי של מילים! הן מבטאות ממש את כל מה שהוא מאמין בו. ובכל זאת החודשים האחרונים של שלומי בצבא היו החודשים הכי לא קלים שעברו עליו אי פעם. תוכנית ההתנתקות עומדת בפתח והצוות של שלומי צריך לעמוד במעגל שמגרש את יהודי גוש קטיף מהבית שלהם. שלומי קרוע בתוכו: כיצד יוכל לסרב פקודה למפקד שלו שאותו הוא מעריץ כל כך? ומצד שני, כיצד יוכל לבצע את הפקודה שנוגדת את השקפת עולמו?

מה על שלומי לעשות?

 

מקרה 4:

גילי היא תלמידה בכיתה ט2′, היא ראתה שאחת התלמידות ביצעה מעשה לא ראוי בבית הספר שפגע בבנות אחרות. כשהתגלה המעשה המורה ביקשה מהכיתה שמי שראתה את זה תיגש אליה וגם מי שיודעת מי זאת שתספר לה. גילי יודעת שהמעשה לא יכול לחזור על עצמו שוב וחשוב להפיק לקחים לפעם הבאה, ומהצד השני אותה תלמידה היא חברה טובה שלה, הבת של השכנים שלהם והיא לא רוצה להלשין ולבייש אותה.

מה על גילי לעשות?

 

הסבר

אנחנו נמצאים לפני שבת תנועה. בשבת תנועה אנחנו חוגגים יומולדת 92 לתנועה שלנו.

השבת אנחנו נתמקד בערכי התנועה שלנו, שהם רבים וחשובים. כמו בסיטואציות, גם בחיי היום יום שלנו אנחנו נתקלים בהתנגשויות בין ערכים חשובים ונאלצים לקבל החלטות – כשלא תמיד אנחנו יודעים מה ההחלטה הנכונה.

בני עקיבא זה לא רק כיף עם החבר’ה, כתנועה שיש לה את הערכים שמובילים אותה – אז החניכים בה עוברים בירור סביב הערכים, מתחברים לערכים ולומדים מכך גם על מה נכון לעשות בסיטואציות יומיומיות. זה קורה דרך הפעולות, ההתנדבויות, המסעות וכו’.

 

  • שלב ג’ – תוצר

מהתנועה אנחנו מקבלים ערכים שאיתם אנחנו פועלים ביום יום שלנו, למישהו יש דוגמא לסיטואציה במהלך היום שנובעת מערך מסוים? (תפילה מתוך אמונה, התנדבות מתוך עזרה לזולת וכדומה).

המדריך יסביר על התוצר שהשבט הולך לעשות ביחד לקראת השבת תנועה. כל שבט בסניף מקבל זמן ביום, ועליו לצלם סרטון המתאר מה הדבר האידיאלי לעשות בזמן זה בתור חבר בנ”ע שהולך בדרך תורה ועבודה. כל הסרטונים יוקרנו בזמן שהקומונרית תקבע – במהלך השבוע או במוצאי שבת התנועה. כל שבט מקבל זמן ביום שעליו צריך לעשות סרטון ולתאר בו מהו הדבר האידיאלי שאיש תורה ועבודה צריך לעשות באותו זמן ביום.

מעפילים- לילה (לפני שהולכים לישון)

הרא”ה- אחה”צ

רפאל- ערב

 

  • סיכום –

ראינו דוגמאות לערכי התנועה, איך הם משפיעים עלינו ואיך הם באים לידי ביטוי ביום יום – אז עכשיו הגיע הזמן לחשוב על העוגה!

בשבת בבוקר ייערך קידוש עם עוגה שכל שבט מכין. כל עוגה צריכה להציג ערך שהשבט יבחר.

זה הזמן לחשוב על ערך, איך מראים אותו בעוגה, מתי ואיפה מכינים את העוגה ומי מביא מה.

 

בהצלחה!

 

דעתך חשובה לנו