איתור סניפים וכפרי בוגרים
בימי ספירת העומר נהרגו 24 אלף תלמידיו של רבי עקיבא עד היום אנו נוהגים מקצת מנהגי אבלות על כך מכיוון שזה משפיע עלנו עד היום חשוב לנו ללמוד ולברר מה העניין.
“מפני שלא נהגו כבוד זה בזה” – תלמדי רבי עקיבא היו צדיקים גדולים ולמרות זאת חכמים אומרים לנו שנכשלו בנושא שבין אדם לחברו, לא כיבדו אחד את השני. ננסה לברר יותר מה זה אומר ואיך זה משליך אלינו – האם אנחנו מכבדים מספיק אחד את השני, בזמן הקורונה, גם בטכנולוגיה גם מול המשפחה בבית ואיך אפשר להשתפר ולהוסיף טוב. נרצה שהפעולה תוביל גם לדברים מעשיים לכן נבקש מהחניכים לחשוב איך מוסיפים בתקופה זו אהבת חינם, במשפחה, בשבט ובכלל בעם ישראל. וניתן משימה לכתוב אחד על השני נקודות טובות ומשימה נוספת להמשך.
שימו לב הפעולה מחולקת לשבטים צעירים ושבטים בוגרים. תעקבו אחרי מה שמתאים לשבט שלכם.
צעירים: סבב מה נשמע + תנועה למשחק טמפה טמפה
בוגרים: סבב מה נשמע + מה זה אומר לי “ואהבת לרעך כמוך”?
צעירים-
1.נשחק טמפה טמפ (כל חבר בוחר תנועה שונה משל חברים שלו ועל ידי מקצב אפשר להעביר את התנועה לחבר השני מי שתועה בתנועה או במקצב- נפסל ,הנפסלים ישמשו כשופטים).
מַעֲשֶׂה בְּתַלְמִיד אֶחָד מִתַּלְמִידֵי רַ’ עֲקִיבָא שֶׁחָלָה,
וְלֹא נִכְנְסוּ חֲכָמִים לְבַקְּרוֹ.
וְנִכְנַס רַ’ עֲקִיבָא לְבַקְּרוֹ.
וּבִשְׁבִיל שֶׁכִּבֵּד וְרִבֵּץ לְפָנָיו – חָיָה.
אמַר לוֹ: רַבִּי, הֶחֱיִיתָנִי!
יָצָא רַ’ עֲקִיבָא וְדָרַשׁ יצא מבית החולה ולימד (נשא דרשה לתלמידיו):
כָּל מִי שֶׁאֵינוֹ מְבַקֵּר אֶת הַחוֹלֶה, כְּאִלּוּ שׁוֹפֵךְ דָּמִים.
ר’ עקיבא הולך לבקר את התלמיד החולה אך, אף אחד מחבריו של החולה אינו בא לבקר אותו. מלמד שלתלמידים לא היה מספיק חשוב אחד מהשני ומה שר’ עקיבא בא ללמד אותנו, גם להיום, זה שיהיה לנו אכפת אחד מהשני.
תלמידי רבי עקיבא למרות שהיו גדולים בתורה נהרגו, מדוע? מפני שלא נהגו כבוד זה בזה, לא כבדו אחד את השני. לכן בימים אלה נדאג לכבד יותר אחד את השני
נשאל : את מי הכי חשוב לכבד לדעתם בתקופת הקורונה? ולמה?
(אבא, אמא, אחים, חברים, מורים, כל אדם) כאשר נרבה אהבת חינם וכבוד ובכך נתקן את העולם ע”י הוספת טוב בעולם. גם במלך התנועות ראינו שאנחנו תלויים אחד בשני ושאם נצליח לעבוד אחד עם השני יצא לנו משחק מעולה כ”כ גם בחיים
ככה גם במשחק הטמפה וטמפה ראינו שכל אחד צריך להוסיף את התנועה שלו ולהיות קשוב לתנועה של האחר ולמקצב- אם כל אחד יוסיף מהטוב שבו ויסתכל טוב על השני נוכל ליצור עולם נפלא.
בוגרים–
נמשיך את הדיון שבתחילת הפעולה ונסביר את המילים בפשטות “ואהבת לרעך כמוך” – לאהוב את חברך כמו שאת אוהב את עצמך
נדגיש שכדי לאהוב את החבר צריך קודם לאהוב את עצמך ונשאל – האם היום אנחנו באמת מצליחים לקיים את הציווי? אם כן למה? ואיך?
נביא קטעי עיתון שונים (במצגת) שמספרים על אלימות מילולית בווטסאפ, במדיה וכ’ו ונבקש מהחניכים לומר מה דעתם על הכתבות ומה הם היו עושים במצב כזה?
נסביר אחר כך שמקרים כאלו כל הזמן קורים מסביבנו וגם אם זה לא חמור כמו הכתבות כל פגיעה היא חמורה וקשה ויש לנו אחריות על המרחב שלנו.
נדבר על כך שבימים אלו ימי ספירת העומר 24,000 תלמידי רבי עקיבא מתו בגלל שלא נהגו כבוד זה בזה – לא התנהגו בצורה הוגנת אחד לשני ולכן אנו נוהגים עד היום במנהגי אבלות ומנסים בימים אלו להרבות אהבת חינם.
נקרין את המשפט הבא:
“כל המתכבד בקלון חברו אין לו חלק לעולם הבא”. על פי מה שראינו ועל פי התלמוד הירושלמי העלבון של החבר חמור מאוד , מדוע לדעתכם המעשה כל כך חמור?
– תלמוד ירושלמי, סדר מועד, מסכת חגיגה
צעירים –אפשר לסכם בשיר או באמירה : הריני מקבל על עצמי מצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך .. https://www.youtube.com/watch?v=zCa0KTNJCH0
אופציה נוספת להכין עם החניכים שלט (כל אחד כותב על דף אות/ מילה וביחד יוצרים את המשפט “הריני מקבל עלי..”
אופציה נוספת, המדריך אומר והחניכים חוזרים אחריו.
בוגרים – נסכם בכך שלא מספיק למנוע את השנאה אלא גם להרבות אהבה- נשים את השיר נקודה טובה של שולי ראד נחלק את השבט לזוגות/שלשות (חדרים) ונכתוב שאלות מנחות שהם יצטרכו לענות עליהם . במקרה שאתם לא רוצים לחלק לחדרים אפשר לעשות סבב ואתם קובעים את הסדר או כל אחד שולח שאלה לחבר בסבב. (כמובן שלא צריך לפרט מי האנשים)
כמובן שאתם מוזמנים להוסיף / לעשות את השאלות כשאלון אישי ואחר כך לשתף את אחד מהדברים.