מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

פעולת ערב שבת חבריא א': קמעא קמעא שלי

חודש ארגון

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
כללי
משך הפעולה
עד שעה
מערך
2 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

  • דגשים לשליחים שרוצים לעשות משהו שונה ממה שמוצע כאן: זו פעולה עם הרבה חניכים, ומקסימום 3 שליחים. הפעולה צריכה להיות לא ארוכה (גג חצי שעה), אקטיבית, החניכים פעילים, ואמירת השורה התחתונה באופן ברור, אפשר ע”י סיפור או קטע. אין מקום לדיון או למשחקים עם נציגים בודדים בלבד.

 

בפעולה של פתיחת שבת ארגון נעסוק בתהליך האישי שכל אחד מאיתנו עובר, נחשוב על המטרות שאנו מציבים לעצמנו ובעיקר על איך אנחנו מגיעים אליהן. ומה קורה כאשר זה לא מצליח לנו? מתי מותר להתייאש? (רמז- אף פעם!!)

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו את העיקרון הכללי של תהליך “קמעא קמעא” ביחס לעצמם.
  2. חיזוק הרצון של החניכים להציב לעצמם מטרות גדולות.
  3. החניכים יחשבו על מטרות שלהם בתהליכים אישיים שלהם.

מהלך הפעולה

 

חלק א’:

שחקו את משחק התנועות. הוציאו חניך אחד החוצה. בחרו חניך אחד מהמעגל שהוא “מלך התנועות”, קראו חזרה לחניך שיצא שיעמוד במרכז המעגל. “מלך התנועות” קובע את התנועות שכולם יעשו, הוא מתחיל בתנועה מסויימת וכולם מחקים אותו, הוא מחליף את התנועה באיזשהו שלב וכולם מחליפים גם, וכן הלאה עד שהחניך שבמרכז המעגל מנחש מי הוא מלך התנועות.

בקשו מהחניכים לחשוב על חלומות/שאיפות שיש להם. עכשיו בקשו מהם לחשוב על חלום יותר גדול. עכשיו בקשו מהם לחשוב על חלום גדול יותר. שאלו את החניכים – כמה זמן אתם חושבים ייקח לכם להגשים את החלומות שחשבתם עליהם? האם תהליכים אישיים קורים בבת אחת?

המשחק מהווה המחשה יפה לכך ששינוי לא נעשה בבת אחת, לוקח זמן מאז ש”מלך התנועות” משנה את התנועה עד שכל שאר החניכים מחליפים גם את התנועה. ממש בדומה לתהליכים שאנחנו עוברים עם עצמנו, לוקח זמן מהרגע שיש בנו רצון לשינוי, להתקדמות, עד שאפשר לראות תוצאות כלשהן, זה תהליך שלא קורה בבת אחת.

(כמובן שכדאי לעשות זאת בצורה כמה שיותר תיאטרלית ומושכת את העין. המלצה- אפשר להעביר את הדו-שיח הזה רק בין השליחים, זה מעביר את המסר בצורה טובה ולא גורם להתפזרות של החניכים.)

חלק ב’: הסיפור על עמוס

 

אפשרות א’

חלקו לחניכים את הטבלה עם הסיפור על עמוס (נספח 1), כל חלק בסיפור מקריאים רק מי שההגדרה מצד שמאל רלוונטית אליו.

אפשרות ב’

להמחיז את הסיפור עם הצגה שבה משתתפים גם חלק מהחניכים.

סכמו את המסר המרכזי של הפעולה, אמרו לחניכים כי התפקיד שלנו הוא לחלום בגדול, להציב מטרות גדולות, לרצות להיות אנשים גדולים. אנחנו יודעים שיהיו לנו קשיים בדרך, יהיו מכשולים, לפעמים נחזור אחורה, לפעמים נקפוץ קדימה, אבל אנחנו נצליח להתגבר על הכל ולבסוף גם להגיע למטרה שלנו. ומצד שני, עלינו גם לשמוח בדרך שאנחנו עושים, הדרך משמעותית מאוד עבורנו, היא בונה בנו חוסן, היא גורמת לנו לחשוב לא רק לאן אנחנו רוצים להגיע, אלא בעיקר איך אנחנו רוצים להגיע למטרה שלנו, על מה אנחנו מוכנים לוותר בשביל זה ומה קו אדום מבחינתנו. סולם הערכים שלנו מתחדד בסיטואציות כאלה. שינויים והתקדמויות משמעותיים קורים רק לאחר תהליכים משמעותיים.

 

נספחים

נספח 1 –

היה היה ילד בשם עמוס, שרצה מאוד להפסיק לכעוס, כל מי שאוהב שוקולד
ולמה זאת אתם שואלים? כי קרה לעמוס די הרבה מקרים, כל מי שהשבט שלו נפגש השבוע מלא פעמים
שקפץ לו הפיוז והתחמם לו המוח והוא לא הצליח לשמור על אורך רוח. שבט זרעים
אז עמוס הכין טבלה עם רשימת יעדים וקבע שהחל מהיום הוא גמר עם הכעסים. כל מי שהיה לו לוחודש לחודש ארגון
הוא התחיל לעשות מדיטציה כל יום, והרגיש איך הוא נרגע כמו בחלום. כל מי שהיה בתפילת ערבית בסניף
אך שבוע אחר כך בלי שום הכנה, בחדר המדרגות נתקעה בו השכנה, כל מי שגר בבניין
עמוס נפל והתגלגל מכל המדרגות, והרגיש איך הכעס מתחיל לעלות, כל מי שפעם שבר יד/רגל/ כל דבר
עמוס התעצבן וכעס נורא, ומיד התחיל לצעוק על השכנה. כל מי שאוהב את השכנים שלו
אחר כך בלילה, כשכולם כבר ישנים, פתאום הוא נזכר בטבלה וברשימת היעדים, כל מי שישן פחות משלוש שעות הלילה
המצפון שלו הציק בלי הפסקה, והיאוש התגבר וגרם לו מועקה, כל מי שאוהב את הצפון
כי הרי איך זה בכלל יכול להיות, שהוא לא מצליח לעמוד במטרות?? שבט נבטים
עמוס ניסה להמשיך בחייו, להרגע ולנסות לשלוט בעצמו מעכשיו, ה-קומונרית!!
ובאמת שבועיים שהיו לו הרבה הצלחות, הוא התגבר על הכעס שהיה יכול לצוץ בכל מיני הזדמנויות. כל מי שמחכה לחנוכה
כמו למשל, כשיוסי בטעות שפך עליו מיץ, או כשבלי לשים לב הוא נתקע בעציץ, צוות נחשון
כשאמא שלו היתה קצת יותר מידי חופרת, וכשאבא שלו שוב העיר לו על זה שאתמול הוא ראה סרט. שבט ניצנים
עמוס היה גאה בעצמו מאוד, והרגיש שזה מאחוריו ואין לו מה לדאוג. כל מי שדואג לקראת ההופעות במוצש
אבל למחרת כאילו שכל זה לא קרה, הוא כעס על שיר, אחותו הקטנה, כל מי שהוא הכי קטן במשפחה
ואז הוא החליט לחדש את דרך הפעולה, והחליט להתעלם מכל מי שבסביבה, כל מי שהיה בכל הפעולות החודש
כך בוודאי הוא לא יכעס ויתעצבן, והמטרה תושג מהר, אמן! שבט מעלות
אבל לאט לאט הוא הרגיש שהוא מתחיל להתעצב,

כי הוא נהיה בודד ופגע בכל מי שאוהב אותו ורצה בחיים שלו להתערב,

כל מי ש
ושוב המצפון שלו התחיל לדבר, ובעיקר הוא הרגיש שזה לא פייר, כל מי שלא רוצה שחודש ארגון יסתיים
שהוא באמת באמת מנסה להשתנות, והקב”ה מזמן לו כל מיני נסיונות, כל מי שהתחיל השנה מסגרת חדשה (בי”ס, סניף..)
לפעמים הוא לא מצליח כלל לשמור על סבלנות,

אבל כשהוא מצליח זה בגלל שהוא שומר על בדידות,

השבט הכי גדול (מבחינת כמות) בסניף
אז ברגע אחד של ייאוש גדול, הוא הרים את ראשו למעלה והתחיל לשאול, שבט מעפילים
למה דווקא זה מה שקורה לי? בדיוק כשאני מרגיש כשכבר הכל מסתדר לי? צוות הדרכה
ותוך כדי שהוא מסתכל על השמיים, הוא מרגיש איך התשובה נמצאת לו מול העיניים, כל מי שהוא מעל 150 ס”מ
פתאום הוא מבין את התהליך העוצמתי שהוא עובר, ושהוא לא היה מחליף את זה בתהליך אחר, כל מי שאוהב את המדריכים שלו
כל הכשלונות שהוא חווה בדרך, בנו בו דברים עם המון ערך, כל מי שהיה בצביעות
ואז הוא הבין שהאתגר שלו מעכשיו משתנה, והופך להיות עדין ובונה, שבט הרא”ה
המטרה היא להחזיק בראש את הרצון להשתלט על הכעסים, אבל לחשוב טוב על הדרך ואיך ממנה נהנים ולומדים, כל מי שלמד משהו חדש החודש
היחס העדין בין הדרך למטרה, זה המפתח להצלחה! כולם 😊

דעתך חשובה לנו