מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כלים למדריכים – למסע המושלם

סוג הפעולה
משחקים | פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד חצי שעה
מערך
1/3
7 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

מדריכים יקרים! צירפנו לכם כאן שלושה-ארבעה רעיונות לכל יום במסע. אנחנו סומכים עליכם שתיקחו את הכלים הללו, תתאימו אותם לשבט שלכם ותוסיפו מעצמכם, והעיקר – שיהיה מסע טוב ומשמעותי!

יום א

 

משחק דרך

חלקו לכל חניך פתק עם שם של חניך אחר בשבט ומילה שהוא צריך לגרום לו להגיד במהלך הדרך (כמובן, בלי שהוא ישים לב, אחרת הוא לא יאמר את המילה). אם הוא מצליח – הוא מקבל את הפתק שהחניך הזה קיבל, וכן הלאה… החניך המנצח הוא החניך שיאסוף הכי הרבה פתקים עד סוף המסלול של היום הראשון!

(מאגר מילים: יום הולדת לבני עקיבא, הוועידה הכ”ד, הנני, ועידה שבטית, מובילים, ערכים, מנהיגות, אידאולוגיה, הרב נריה, יחיאל אליאש, יד אחים לכם שלוחה, שבט יובל, עמישב, תוכנית השחר, יאיר שחל, התנדבות, פסח חג הגאולה ועוד).

 

היכרות עם 90 שנותיה של בני עקיבא

שחקו עם החניכים איקס-עיגול אנושי: בחרו תשעה חניכים: שלושה חניכים יעמדו בשורה, לפניהם ישבו על הברכיים שלושה חניכים נוספים ולפניהם ישבו ישיבה מזרחית שלושה חניכים אחרים. אם אין די חניכים הכינו מראש לוח משחק או הרכיבו אותו בשטח מעצים ואבנים. כעת חלקו את שאר השבט לשתי קבוצות והתחילו במשחק. תשעת החניכים שנבחרו הם לוח המשחק. כל קבוצה תבחר בתורה חניך מהלוח, והוא ישאל אותם שאלה (שתעבירו לו) על בני עקיבא. אם הקבוצה תענה נכון, החניך השואל יניף פתק עם סמל הקבוצה (איקס או עיגול), ואם לא – השאלה תעבור לקבוצה היריבה. הקבוצה המנצחת היא קבוצה שתיצור שורה, טור או אלכסון של הסמל שלה.

אפשרו לכל קבוצה להשתמש במהלך המשחק בחבר טלפוני (פעמיים), במישהו מהשטח (פעמיים) ופעם אחת במקור מידע אינטרנטי.

לשאלות למשחק סרקו את הברקוד או חפשו במרכז ההדרכה ‘חידון 90 שנה לבני עקיבא’.

 

ערב שבט

החלק הכי כיף במסע, ואולי גם החלק שהחניכים הכי זוכרים, הוא הערב. הצעה שלנו לכם: קחו את החניכים שלכם לשעה של פעילות שבטית. היא יכולה לגבש ולהוסיף חוויה משמעותית וכיף למסע!

  • ערב שירה
    בקשו מראש מהחניכים להביא כלי נגינה, בחרו כמה שירים שאתם אוהבים, הדפיסו אקורדים ושירו יחד. אפשר גם לסרוק את הברקוד לחוברת אקורדים לשירים או להיכנס למרכז ההדרכה של בני עקיבא ולחפש: ‘שירים עם אקורדים למסע’.
  • משחק השוקולד
    הביאו אתכם שלוש חפיסות שוקולד: שוקולד לבן, שוקולד מריר ושוקולד חום. שברו אותן לקוביות והעבירו צלחת שוקולד בין החניכים. כל חניך יבחר שתי קוביות לפי הטעם שהוא אוהב. עשו סבב בין החניכים: שוקולד חום – החניך ישתף חוויה משמעותית מהיום, שוקולד לבן – החניך יפרגן לחבר מהשבט, שוקולד מריר – החניך ישתף במשהו קשה שעבר היום.

 

 

 

יום ב

 

משחק סוף הדרך

פתחו את היום השני במשחק ‘סוף הדרך’ שיימשך כל היום. חלקו את השבט לקבוצות מאוזנות ותנו לכל קבוצה את המעטפה ובה המשימה הראשונה. הכלל: קבוצה שמצליחה במשימה תקבל מכם את המעטפה הבאה. הקבוצה הראשונה שתמלא את כל המשימות בהצלחה – תנצח! מומלץ להגדיר צבע או שם על המעטפות של כל קבוצה. ציידו כל קבוצה בשני עטים ובפנקס לביצוע המשימות. חשבו מראש על צ’ופר מפנק (ארוחת ערב אצל המדריכים, שהחניכים יוכלו להטיל עליכם משימה בסוף מסלול, אוכל קר וטעים וכו’).

סרקו את הברקודים כדי לראות את המשימות להדפסה או היכנסו למרכז ההדרכה באתר התנועה וחפשו: ‘משחק סוף הדרך מסע פסח תשע”ח’. אם יש משימה שאינה מתאימה לשבט שלכם היו יצירתיים וצרו אחרת בעצמכם.

 

תחנה טעימה

שבו עם החניכים במעגל ופזרו על הרצפה צלחות עם כל מיני דברים טעימים שאפשר לשפד: פירות, סוכריות גומי, מרשמלו, במבה וכל העולה בראשכם. הגדירו תכונה תנועתית לכל מאכל: משפחתית, מובילה, מגוונת, משימתית, תוססת, חוגגת, אידיאליסטית, תורנית וכו’.

חלקו לכל חניך וחניכה פתק שכתוב בו: “איך אני אוהב/ת את התנועה שלי?” הם יצטרכו למלא את הפתק במדויק. אספו אליכם את כל הפתקים המקופלים וערכו הגרלה: כל חניך יקבל פתק של חניך אחר ויצטרך להכין לו את השיפוד החלומי שלו. בהצלחה! בסוף הציעו לחניכים לשתף בבחירתם ולהסביר אותה.

 

מדברים ברוח האסיפה הישראלית

את המשחק הבא ניתן לעשות תוך כדי הליכה במסלול או בהפסקה.

הכינו מראש – בריסטול וטוש שיהיה לכם ללוח ניקוד.

מהלך המשחק – חלקו את הקבוצה לשתיים. בכל שלב במשחק המדריך יעלה משפט בנושא מעניין וקרוב לעולמם של החניכים ויבקש מכל קבוצה להביא לו 4 דעות/טיעונים שונים שניתן להעלות בנושא. הקבוצה הראשונה שתביא 4 דעות מעניינות תקבל נקודה והמדריך יעבור לנושא הבא. הבטיחו צ’ופר לקבוצה המנצחת כדי לעורר את התחרות. מומלץ להוסיף משפטים שאתם יודעים שרגישים ומעניינים דווקא את השבט שלכם.

בסוף המשחק ספרו לחניכים על יוזמת האסיפה הישראלית שבני עקיבא מובילה ולוקחת בה חלק.

למשפטים ולרקע על האסיפה הישראלית סרקו את הברקוד או כנסו למרכז הדרכה, חיפוש: ‘משחק האסיפה הישראלית’.

 

פעילות סיכום

חשוב להגדיר לה זמן מראש בלו”ז כדי שלא תתפספס.

במהלך הטיול כתבו לכם סיטואציות או חוויות מיוחדות שעברתם כשבט וכחלק מתנועה גדולה (לדוגמה: אירוע ועידה, נסיעה באוטובוס, ערב שבט, תחנה טעימה, הבדיחה של…, המורל של… וכו’)

חלקו לכל חניך וחניכה 10–15 פתקים עם משפטי תגובה זהים. בכל סבב פתחו פתק שעליו כתבתם את אחת הסיטואציות שאספתם לעיל והניחו אותו במרכז המעגל. כל חניך וחניכה יוציאו ממאגר התגובות שבידם את התגובה הכי מתאימה לדעתם, וכך תסכמו את חוויות המסע (משפטי תגובה לדוגמה: הכי משמעותי, הכי כיף, הכי מגבש, הכי מצחיק, הכי מעייף, הכי משעמם, הכי שמח, בלתי נשכח, לא הייתי חוזר/ת לשם, הכי יפה, הכי מעניין).

דעתך חשובה לנו