מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ציונות בנשמה

גוש קטיף

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

מטרות הפעולה

  1. החניכים יצפו בתושבי הגוש המספרים על הקמתו ועל החיים בו.
  2. החניכים יבינו כי היו דרושים כוחות נפש גדולים על מנת להקים את מפעל ההתיישבות האדיר הזה.
  3. החניכים יפנימו כי כוחות נפש אלו נמצאים גם אצל האנשים הפשוטים, כמו כל אחד מאתנו. ככל שנבחר להוציא את כוחות נפשנו האדירים אל הפועל, כך נוכל להגשים יותר ולהתגבר על אתגרים.

 

מהלך הפעולה:

שלב א’-

שלב הפתיחה של הפעולה הזו יהיה למעשה מה שביקשנו מהחניכים בסופה של הפעולה הקודמת: נציג שוב את שמות הישובים בגוש קטיף בזה אחר זה, ונבקש מהקבוצות השונות לספר איזה מידע הם הצליחו לאסוף על כל אחד מהישובים (כדאי לשלוח לפני הפעולה תזכורת לחניכים על דבר המשימה הזו ולעודד שיהיו פרסים לזוכים שיביאו את מירב הפרטים…)

 

שלב ב’-

בשלב זה ננסה להציף מתוך החניכים: מה הם קווי האופי האופייניים לפי דעתם לתושבי גוש קטיף לאור הסיפורים וההתרחשות שלמדנו בפעולה הקודמת שהיתה מצויה תדיר שם.

נבקש מהחניכים לשבת בקבוצות וניתן לכל אחת מהקבוצות את הכרטיס הבא. הכרטיס מכיל מעין חזון של ההתיישבות בגוש קטיף. נבקש מכל קבוצת חניכים על סמך החזון שהם קוראים להציג את המשפחה שלפי דעתם תיענה לקריאה ותצטרף לחיים בגוש קטיף.

 

גוש קטיף: מעשה ציוני של ממש

אנחנו מבקשים להקים ישוב יהודי חדש בלב אזור ערבי עוין. אנחנו מודעים לכך שהחיים יהיו לא פשוטים אבל אנחנו מאמינים בזכותנו לגור בכל מקום בארץ ישראל ובחשיבות של הקמת ישוב יהודי דווקא שם. אנחנו רוצים להקים מקום ישוב שיהיה מלא בהרבה ישיבות, תלמודי תורה ולימוד. אנחנו רוצים להצליח להפריח את השממה ולהאמין שלמרות שהערבים באזור לא הצליחו לגדל כלום – אנחנו נתפלל לקב”ה ונעשה מאמצים ובע”ה גם נצליח להפריח את השממה.

עליכם לנסות ולהגדיר איזה סוג של אנשים יענו לבקשה שבמודעה וירצו להצטרף לחזון של גוש קטיף.

הציגו משפחה: אבא, אמא וילדים ותארו אותם בעזרת הצגה באופן מלא: שמות, תחביבים, סוג אופי, דתיות, מספר ילדים, סדר יום וכו’..

סביר להניח שרוב הקבוצות יציגו משפחות של אנשים מיוחדים במינם, אנשים עם אמונה חזקה מאד שהחזון והאידיאולוגיה ממלאים כל צעד בחיים שלהם..

 

לאחר שהחניכים מציגים את המשפחות השונות, נשאל אותם:

האם הייתם רואים את עצמכם או את המשפחה שלכם עוברת לגוש קטיף על סמך החזון הזה? סביר להניח שרוב החניכים יגידו שנראה להם מפחיד ומסוכן מידי ודורש הרבה כוחות של אמונה שאולי אין להם…

 

שלב ג’-

בשלב זה נתחיל להפגיש את החניכים עם סגנון התושבים שגרו בגוש קטיף.

תוכלו לבחור אחד משני הסרטונים הבאים, מתוך אתר ועד מתיישבי גוש קטיף-

סרטון 1

סרטון 2

 

הסרטונים מספרים בקצרה על החיים בגוש קטיף ועל הניסיונות שהם דרשו מהאנשים. חשוב לדעת שהסרט איננו עלילתי ועל כן צריך לחשוב איך לעזור לחניכים להיתפס לסרט בעניין וסקרנות, לדוגמא: לתת לחניכים משימה תוך כדי צפייה לרשום כמה שיותר משפטי אמונה או משפטי ציונות שהם שומעים מהאנשים בסרט, לחשוב איזה משפט הכי ‘תפס’ אותם ודיבר אליהם, לחשוב עם איזו דמות הם הכי מזדהים וכו’.

 

(כמובן שעליכם כמדריכים לצפות בעצמכם בסרטים לפני הפעולה, לבחור את הסרט  המתאים יותר לחניכים שלכם ולחשוב על שאלה שתעזור לחניכים שלכם לשמור על ערנות במהלך הצפייה בסרט)

 

לאחר הצפייה בסרט, נשאל את החניכים:

  • האם כל הדמויות שראינו בסרט היו דומות למשפחות שהצגתם בשלב הקודם של הפעולה כמשפחות שיענו לאתגר לחיות בגוש קטיף?
  • האם ראיתם דמויות שהופתעתם לשמוע את משפטי האמונה החזקה שיצאו מהם?
  • האם לאחר שראיתם את הסרט – אתם יכולים לחשוב שוב על השאלה האם הייתם יכולים בעצמכם להיות חלק מאנשי גוש קטיף?
  • מה ניתן ללמוד מהפער בין הסטיגמה שהיתה לנו על אנשי גוש קטיף לבין סגנון הדמויות שחיו שם בפועל?

 

חשוב שנצליח לנתב את הדיון למקומות טובים ונכונים. לעזור לחניכים לבנות מקום שמעריך ומכיר בפשטות העוצמתית והמיוחדת של תושבי גוש קטיף.

 

שלב ד’-

 לאחר הצפייה בסרט והדיון שהתקיים בשבט בעקבותיו אנחנו רוצים לתת עוד קצת הדגשה לשאלה- כיצד מצמיחים כוחות של אמונה שיכולים לעמוד בניסיונות קשים כמו אלו שעמדו בהם תושבי גוש קטיף והאם רק אנשים מיוחדים במינם יכולים לעמוד בניסיונות כאלו.

במידה ואתם שני מדריכים ערכו ביניכם וויכוח בשאלה- האם עוצמות של אמונה זה משהו שנולדים איתו או משהו שרוכשים במהלך החיים? אם אתה מדריך בודד נסה לגייס לשלב זה של הפעולה חבר נוסף שיכול לסייע לך במשימה.

אחד מהמדריכים יציג את העמדה האומרת שהכוחות של בן אדם נתונים לו מרגע שנולד, והשאלה האם הוא עומד בניסיון או לא היא שאלה של הכוחות איתם הוא מגיע אל הניסיון.

אחד מהמדריכים יציג את העמדה האומרת שהכוחות של בן אדם הם משהו שהוא בונה ורוכש במהלך החיים שלו, והשאלה האם הוא עומד בניסיון או לא זו שאלה עד כמה הוא בוחר להצמיח בתוכו כוחות של אמונה בשעת המשבר.

כל אחד מהמדריכים ינסה לשכנע את החניכים בצדקת דרכו ומכאן נגלגל דיון בקרב החניכים עצמם. חשוב מאד שהדיון לא יישאר תיאורטי אלא יגע בפועל בשני מרחבים מעשיים: הדוגמא המאלפת של תושבי גוש קטיף והחיים של החניכים שלנו עצמם.

חשוב שגם חניכים שמאד בטוחים ומאמינים שכוחות הם דבר מולד – יכירו בכך שיש לאדם את הבחירה במהלך החיים מה לעשות עם הכוחות שקיבל וכיצד לפתח ולהצמיח אותם או לחילופין להחריב ולהרוס אותם.

 

שלב ה’-

כסיכום לפעולה זו, נבקש לקחת את המסר שעלה בה למקום אישי בחיי החניכים.

כל חניך יקבל דף וכלי כתיבה. כדאי ליצור אווירה שקטה ואינטימית בחדר על ידי החשכת האורות, הדלקת נרות ברחבי החדר ושימת מוזיקה נעימה ושקטה ברקע.

נבקש מכל אחד מהחניכים לנסות ולהיזכר בקושי מסוים שנתקל בו בחיים שלו ולנסות לחשוב כיצד הוא יכול לחוות אותו ולהתגבר עליו כפי שלמדנו מהאנשים הפשוטים בגוש קטיף… נבקש מהחניכים לכתוב לעצמם מכתב שיוכל לעזור להם לזכור בשעת קושי ומשבר, שאפשר גם לגדול ולצמוח מתוך הקשיים ולצאת אנשים מאמינים ועוצמתיים אפילו יותר ממה שהיינו קודם למשבר.

במידה והמשימה הזו נראית לכם מורכבת ואישית מידי עבור החניכים שלכם, תוכלו להציע לחניכים לכתוב מעין מכתב לתושבים מגוש קטיף שהם פגשו במהלך הציפייה בסרט. במכתב הם יוכלו לכותב לו מה הוא למד ממנו, מהמשפטים שאמר בסרט ומהחיים שלו כפי שלמדנו עליהם בפעולה הקודמת.

 

סיכום:

בפעולה ראינו כיצד דווקא אנשים רגילים, מלאים באמונה ובפשטות, הם אלה שהצליחו בסייעתא דשמיא להצמיח מקום שכזה בגוש קטיף, על אף הקשיים. לעיתים נראה לנו כי למשימות גדולות דרושים אנשים עצומים, שאינם כלל דומים לנו. אולם נראה כי בכולנו טמונים הכוחות, והשאלה היא עד כמה אנו מאמינים בעצמנו ובכוחנו, ועד כמה אנו דבקים במטרה ובאמונה בריבונו של עולם שיסייע לנו במשימתנו.

דעתך חשובה לנו