מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

התרבות היא חיינו

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
ערב שלם
מערך
1/3
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

אנו מוקפים בתרבות מכל הכיוונים, החל באורח החיים שבחרנו, עבור בתופעות שאנו נתקלים בהן סביבנו וכלה בפרסומות שעל צג המכשיר הסלולרי שלנו. תרבות הפנאי שלנו היא מרכיב שאינו מנותק משגרת היום-יום, ובדומה לאוויר – אנחנו נושמים תרבות. אם כך, חשוב לבחון: ממה מורכבת התרבות שלי?

מטרות הפעולה

  • החניכים יבחינו בין תרבות עם משמעות לתרבות ללא משמעות.
  • החניכים יפתחו מודעות למעשיהם וליתרונות ולחסרונות בתרבות שלהם.
  • החניכים יגדירו מהן ההשפעות של התרבות שהם צורכים עליהם ועל סביבתם.

ציוד נדרש

בלונים, דפים ועטים, לוח משחק, פתקים בשתי צבעים, נספחים להדפסה.

 

גוף הפעולה

 

שלב 1

בשלב זה נרצה שהחניכים יזהו מרכיבי תרבות בחייהם, והקבוצה תבחין ותכריע יחד אם המרכיבים הללו משמעותיים או לא.

כל חניך וחניכה יקבלו בלון, דף ועט, ויתיישבו במעגל. על כל אחד לכתוב את שגרת היום-יום שלו (כוונו את החניכים לכתוב דברים שקשורים לתרבות וממלאים את שגרת יומם). לאחר שכל אחד יכתוב לפחות עשרה מהרגלי התרבות שלו במהלך היום-יום, הוא יצעד למרכז המעגל, ינפח את הבלון לגודל שנקבע מראש בלי לקשור אותו ויכריז מהם הרגלי התרבות שלו. על הקבוצה להחליט אם הרגל התרבות הזה משמעותי או לא, ואם לחניך יש לפחות שישה הרגלי תרבות הוא ישאיר את הבלון מנופח. אם יהיו לו פחות, הוא יצטרך לשחרר מהבלון את כל האוויר.

 

שלב 2

לכו למקום שיש בו 25 מרצפות (אם אין כזה מקום בקרבת הסניף, הכינו לוח משחק גדול עם 25 משבצות) והתחלקו לשתי קבוצות שלכל אחת דפים בצבע משלה. שחקו על המשבצות ארבע בריבוע: שאלו כל קבוצה בתורה שאלה בנושא תרבות מהשאלון (נספח 1), וכל קבוצה שתענה תשובה נכונה תקבל הזדמנות לשים את הריבוע במשבצת שהיא תבחר כדי ליצור רביעיית משבצות סמוכות באותו הצבע. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה הראשונה שתצליח ליצור רביעייה באותו צבע.

לאחר המשחק דונו במרכיבי השאלות שעליהן עניתם במהלך המשחק. השאלות מורכבות מנושאים שונים ומגוונים המרכיבים את חיינו.

חלקו לכל כל חניך וחניכה שטרות בסך 3,000 שקלים והטילו עליהם ‘להרכיב’ את התרבות שלהם במכירה פומבית, בקניית ‘מרכיב תרבותי’ שמעניין אותם ומוסיף להם משמעות לחיים (מהמרכיבים התרבותיים של השאלות ששאלתם). כל חניך שינסה לרכוש מרכיב מסוים יהיה מחויב לנמק זאת בסיבה אחת טובה לפחות. אם שניים מתווכחים על אותו ערך ומוכנים לשלם בעבורו סכום זהה, המוצר יימכר למי שייתן יותר סיבות מדוע המוצר משמעותי לו יותר.

 

שלב 3

קראו את הפסוק מקהלת א, טו (נספח 2), ושאלו את החניכים:

  • מה פירוש הביטוי “הבל ורעות רוח”?
  • מה הכוונה “תחת השמש”?

 

קראו את המדרש שבהמשך הנספח ושאלו:

  • מה הכוונה “תחת השמש”? האם כפשוטו?
  • מה צריך להיות סדר היום שלנו על פי דברי קהלת?

 

(למדריכים: הכוונה ב”תחת השמש” היא החומריות שאנחנו חיים בה. העולם גם גשמי, פיזי, אבל באמצעות תוכן וערכים אנחנו מצליחים להעניק לו משמעות, והיא שנותנת לדברים שאנחנו עושים את מהותם. היהדות מחדשת שעל כל החפצים והחומרים שאנחנו פוגשים בחיי היום-יום נוספת משמעות עמוקה, והיא מה שנקרא “מעל לשמש”, כי אלו דברים “לא מהעולם הזה”. מה שחשוב הוא לא רק מה שרואים בעיניים אלא התפקיד של הדברים. זה החידוש של הפסוק: כל מה שמתחת לשמש הוא הבל ורעות רוח, אבל אם נכניס את המשמעות של “מעל לשמש”, הוא יקבל את תפקידו ואת ערכו.)

 

סיכום והסברים למדרש –  במסכת שבת דנו חכמים אם לגנוז את ספר קהלת או לא מפני שדבריו סותרים זה את זה. ההפך מבניית בית היא סתירה, הרס. מאחר שהמסרים שלו סותרים זה את זה ואינם מצליחים לבנות משהו בקומת האדם, חז”ל רצו לגנוז אותו ולא לתת לציבור הרחב גישה אליו.

אך בסופו של דבר חז”ל לא גנזו אותו, כי תחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה; דברי תורה שבכוחם לבנות את העולם ולהוות לו יסוד ובניין.

התורה היא דרך החיים שלנו, כדברי המדרש: “כי לווית חן היא לראשך” – לכל מקום שתלך המצוות מלוות אותך, יש לנו מצוות כמעט בכל צעד שאנחנו עושים, בבגד – ציצית ושעטנז, בבית – מעקה לגג, מזוזה והכנסת אורחים, ברחוב – שילוח הקן, צדקה. התורה היא התרבות שלנו והיא שבונה לאדם קומה משמעותית, הן במובן המעשי – המצוות, הן במובן השכלי והמחשבתי – איך להתייחס לכל מיני דברים כמו מצוקת הנזקק, אמונה בקב”ה, קירוב רחוקים, אחווה הדדית ועוד. לכן ספר קהלת לא נגנז, מפני שתחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה, דברים המרוממים את האדם ובונים אותו. במילים אחרות: תרבות שטובה לחיים שלנו.

 

דונו:

  • מה הדבר שנותן לי הכי הרבה משמעות בתרבות שלי?
  • מה מוסיפה התרבות לחיים שלי?
  • האם יש חלקים בתרבות שלי שמוטב שאוותר עליהם?

 

סיכום

יש חלקים טובים יותר בתרבות שלי, והם שנותנים לי משמעות וממלאים אותי בכל מיני היבטים – חברתית/גופנית שכלית/רוחנית – ויש מנגד גם חלקים בתרבות שמוטב שאוותר עליהם, כי הם גוזלים ממני זמן, הם גורמים לי לעשות דברים למרות חוסר אמונתי בהם ועוד.

למדנו שתרבות לחיים בוחרים מסיבה ברורה: היא מעניקה לנו תוכן לחיים, ובלי הסיבה הזאת לא היינו בוחרים בה.

 

 נספחים

 

נספח 1 – מרכיבי תרבות

מרכיב תרבות – בני עקיבא

  • מיהו מייסד בני עקיבא? (יחיאל אליאש)
  • מה היה שם השבט החדש בשנת תש”ע? (להבה)

 

מרכיב תרבות – עולם הדוגמנות והפרסומות

  • מהו מספר המותגים שאנחנו נחשפים אליו ביום-יום? (2,500 מותגים)
  • מה אומרים בעברית “סלב”? (ידוען)

 

מרכיב תרבות – טלוויזיה

  • באיזו שנה הומצאה הטלוויזיה? (1925)
  • כינוי לתכנית טלוויזיה משעשעת (שעשועון)

 

מרכיב תרבות – טלפון

  • חברת טלפונים מצליחה מאוד שכיום כמעט נעלמה (נוקיה)
  • ספקית חברות הסלולר הראשונה שפעלה בישראל (חברת ‘פלאפון’)

 

מרכיב תרבות – בית כנסת

  • אחראי לסדר וארגון בבית הכנסת נקרא (גבאי)
  • מה הכינוי של תפילה בפי חז”ל? (עבודה שבלב)

 

מרכיב תרבות – בנק

  • מהו תפקידו של פקיד בנק המשרת לקוחות? (כספר)
  • מה מותר לבנק לעשות שלאדם פרטי יש מצווה שלא לעשות? (ריבית)

 

מרכיב תרבות – תורה

  • אילו שני תחומים מרכזיים יש בתורה? (תורה שבכתב ותורה שבעל פה)
  • מהי הישיבה הקדומה בעולם? (בית המדרש של שם ועבר)

 

מרכיב תרבות – עבודת ה’

  • מהו ספר תיקון המידות המפורסם ביותר? (מסילת ישרים)
  • מי עמד בראש תנועת המוסר? (רבי ישראל סלנטר)

 

מרכיב תרבות – בגדים ואופנה

  • מלשון מה נקרא בגד “בגד”? (מלשון בגידה – הבגדים לפעמים משדרים מסר הפוך מהאדם שלובש אותם, מתוך המדרש על יעקב שלבש את בגדי עשיו)
  • ממה היה עשוי הבגד הראשון בעולם? (עלי תאנה)

 

מרכיב תרבות – מכוניות

  • מהם ראשי התיבות סל”ד? (סיבובים לדקה – מבטאים את עוצמת פעילות המנוע)
  • איפה נערכת תצוגת המכוניות העולמית בכל שנה? (ז’נבה)

 

מרכיב תרבות – סרטים

  • סרט מפורסם על ספינה טובעת בים (טיטניק)
  • במאי סרטים יהודים-אמריקנים מפורסמים (האחים כהן)

 

מרכיב תרבות – בתי קפה

  • מהי המדינה שבה יש הכי הרבה בתי קפה ביחס לאוכלוסייה? (ישראל)
  •  איך אומרים ‘טיפ’ בעברית? (תשר)

 

מרכיב תרבות – אידיאלים

  • מהם ערכי התנועה? (לחנך דור נאמן ומסור לעמו, לתורתו ולארצו)
  • איך קוראים לקובץ אנשים בעלי אידיאלים משותפים (קשור גם אלינו)? (תנועה)

 

מרכיב תרבות – תיקון עולם

  • מהיכן לקוח המונח ‘תיקון עולם’? (מתפילת עלינו לשבח: “לתקן עולם במלכות ש-די”)
  • מהי תנועת הנפש כלפי המציאות כשבאים לתקן? משמשת גם שם נרדף להפגנה (מחאה)

 

מרכיב תרבות – ספרים

  • סופרת ישראלית שכתבה את הסדרה ‘ג’ינג’י’ (גלילה רון פדר עמית)
  • איך קוראים לסופרת שכתבה על ממחטות בבית קפה וכיום היא מהסופרות העשירות בעולם? (ג’יי קיי רולינג, הסופרת שכתבה את ‘הארי פוטר’)

 

מרכיב תרבות – כסף

  • מהיכן לקוחים הציורים מהשטר המוכר של מאה שקלים? (בית הכנסת העתיק בכפר פקיעין)
  • מה כתוב על בקטן על שטר של מאתיים שקלים? (שלום כיתה א’)

 

נספח 2 – תחת השמש

“רָאִיתִי אֶת כָּל הַמַּעֲשִׂים שֶׁנַּעֲשׂוּ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ וְהִנֵּה הַכֹּל הֶבֶל וּרְעוּת רוּחַ: מְעֻוָּת לֹא יוּכַל לִתְקֹן וְחֶסְרוֹן לֹא יוּכַל לְהִמָּנוֹת” (קהלת א טו).

אמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב: בקשו חכמים לגנוז ספר קהלת מפני שדבריו סותרין זה את זה .ומפני מה לא גנזוהו? – מפני שתחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה, תחילתו דברי תורה – דכתיב: “מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש”, ואמרי דבי רבי ינאי: תחת השמש הוא דאין לו, קודם שמש – יש לו. סופו דברי תורה – דכתיב: “סוף דבר הכל נשמע את האלהים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם” )שבת ל ע”ב(.

 

הרחבה למדריכים

הלוחות של משה היו כבדים מאוד, משקלם היה כמה מאות קילו, אבל מכיוון שהן היו ‘מכתב אלוקים’ החרות על הלוחות מצד לצד נעשו הלוחות קלים יותר.

במובן הרעיוני לתורה יש שני חלקים: צד פיזי מעשי, שבו נכללים החוקים והמצוות וכל מה שאנחנו צריכים לעשות, שמשקלו רב, והוא נעשה קל עלינו בזכות התוכן שלו, התוכן האלוקי.

המדרש אומר “אל תקרי חרות אלא חירות” התוכן הופך את הלוחות לטבעיים לנו. כשהתוכן מרומם המצוות אינן רק עול. שמירת שבת וקיום מצוות ולימוד תורה תמידיים עלולים להכביד, אבל הם אינם מכבידים כי בתוך כל זה גנוז מכתב אלוקים, ציווי אלוקי.

ואולם כשחטאנו בעגל מסופר שהכתובים פרחו באוויר ונשאר רק החלק המכביד והמעיק, בלי שאר הרוח שבהם, ומאז האדם לא היה מסוגל לסבול את עצמו והחיים נהיו כבדים, הדת נהייתה כבדה; לכן שבר משה את הלוחות. הוא לא הרס כלום, הלוחות כבר נהרסו כשהכתב הסתלק מהם עוד קודם, להפך, הוא הציל אותנו ואילץ שיהיו לוחות שניים עם כתב אלוקי. מוטב שתהיה תורה קלה שמתחברת לחיים מתורה שהיא סתם עוד קובץ של מצוות שלא יהיו קלות עלינו כי לא יהיה להן חיבור לקב”ה.

דברי תורה הם המחיים אותנו, “ואתם הדבקים בה’ אלוקיכם חיים כולכם היום”. בכל יום אנחנו אומרים ב’יוצר אור’: “ישתבח שמך לעד מלכנו יוצר משרתים… ומשמיעים ביראה יחד בקול דברי אלוקים חיים“. בכל יום המלאכים משמיעים את דברי ה’ שחיים וקיימים ורלוונטיים בכל יום מחדש. את ברכת התורה אנחנו מברכים בכל יום מחדש, “בכל יום יהיו בעיניך כחדשים”, בכל יום התורה ניתנת לנו מחדש והיא חיה, קיימת ומתחדשת בכל יום תמיד.

בהקפות בשמחת תורה היו נותנים לרב צבי יהודה הכהן קוק ספר תורה קטן כדי שלא להכביד עליו, אבל הוא הסתכל על התורה כעל דבר חי, והרי למדנו במסכת שבת צד “החי נושא את עצמו”, ואנחנו יודעים לעומת זאת שהמת הוא המכביד, ולכן הרב צבי יהודה השיב תמיד שהתורה היא דבר חי שנושא את עצמו ושהוא יכול לשאת ספר תורה כבד…

התורה, אם היא מחיה אותנו, לא תהיה כבדה לנו. אבל אם מבחינתנו היא ‘מתה’, ברור שהיא לא תישא את עצמה אלא תוטל עלינו בכבדות. אם נחיה אותה באמת והיא תחיה בנו, היא תהיה קלה לנו, ואם לא, היא תהיה כבדה עשרות מונים…

אם נראה אותה בגדולתה, בחיותה ובכוחותיה ונכיר בכך שהיא נותנת לחיים שלנו את כל העומק ואת כל המשמעות שבהם, נאמץ בעוז את ראיית עול התורה כחי הנושא את עצמו ונתחזק בלימוד התורה בעז”ה עד שנראה בעזרת ה’ “עין בעין בשוב ה’ ציון”.

דעתך חשובה לנו