מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

עוצרים לאורו

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | יובל | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בפעולה זו נרצה לעשות עצירה מהמסע ולדבר על התכונות הנדרשות למנהיג, המוביל קודם כל את עצמו, מתוך דמותו של דוד המלך שראינו בפעולה הקודמת.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על התכונות הנדרשות למנהיג.
  2. החניכים יחוו את התכונות הללו לאור מאורעות בחיי דוד המלך.
  3. החניכים ישתפו איזו תכונה מבחינתם היא המרכזית ביותר בשביל מנהיג.

 

ציוד נדרש

נספחים, תנ”ך, אטב.

 

גוף הפעולה

שלב א – לימוד אודות תכונות המנהיג

פזרו על הרצפה את הכרטיסיות שבנספח 1 ובקשו מהחניכים לקחת את הדמות שמהווה בשבילם דמות לחיקוי (לשבטים צעירים אפשר לנסח זאת בצורה כזו שיקחו את הדמות שהם מעריצים וכד’) ובקשו מהם לומר תכונה אחת שהם מכירים בדמות שהם בחרו.

 

לאחר ששיתפו בתכונות, הוסיפו להם תכונות, אם הם לא אמרו: דוגמה אישית, ענוה, אומץ, כריזמה, כושר ארגון, בעל חזון, מוסרי, אמין, ערכי, שאפתן, בעל דמיון, וכו.. (שימו לב שהם מבינים מה הכוונה בתכונות שאתם מוסיפים)

 

סכמו ואמרו לחניכים שאלו רק חלק מתכונות המנהיג, ומצד שני לא חייב שלכל מנהיג יהיו את כל התכונות הללו.

 

שלב ב – חווית התכונות לאורו של דוד המלך

הזכירו לחניכים את המאורעות שדיברנו עליהם בפעולה הקודמת:

– מרד אבשלום.

– דוד ויהונתן.

– העלאת ארון ד’ לירושלים.

– אי הסכמתו של נתן הנביא לבניית דוד את ביהמ”ק.

– שמעי בן גרא.

– צוואתו של דוד לשלמה בנו.

 

כעת חלקו אותם לקבוצות ע”מ שיציגו את הסיטואציות הללו. (כדאי לקחת תנ”ך איתכם למסע או לכל הפחות לפתוח ויקיפדיה)

לשבטים צעירים: בחרו מספר אירועים כמספר המדריכים וחלקו את השבט למס’ שווה של קבוצות כך שלכל קבוצה יהיה מדריך שיסייע לה ויעבוד איתה.

לשבטים בוגרים: חלקו את השבט למס’ האירועים הנ”ל ועברו מדי פעם בקבוצות כדי לראות את העבודה שלהם ולעזור להם במידת הצורך.

 

לאחר שהקבוצות יציגו את ההצגות בקשו מהם לספר אילו תכונות מנהיגות שראינו בשלב הראשון של הפעולה הם הרגישו שבאות, או צריכות לבוא, לידי ביטוי באירועים הללו.

 

שלב ג – תכונת המנהיגות

לשבטים בוגרים: רשמו לעצמכם את התכונות שדובר עליהן כבאות לידי ביטוי אצל דוד המלך בשלב הקודם.

כעת, שחקו מעין “מכירה פומבית”:

לכל חניך יש 500 שקלים אותם הוא יכול להשקיע בקניית התכונות והמכירה תתבצע בכפולות של 50 (כלומר, אפשר לקנות רק ב50, 100, 150 וכו’, ולא ב20, 80 וכד’).

כל פעם תעלה תכונה מתוך הרשימה שרשמתם לעיל והחניכים יצטרכו לקנות את התכונה הזו, לפי דעתם על ‘שווי’ וחשיבות התכונה הזו. (שימו לב לכתוב לעצמכם את הסכומים שהחניכים השקיעו, כדי לדעת כמה נשאר להם וכן כדי לדון על זה בהמשך)

לאחר שהמכירה תסתיים בקשו מהחניכים להסביר למה הם קנו כל תכונה בסכום אותו הם השקיעו.

 

לשבטים צעירים: נמשיך במסלול תוך כדי “משחק האטב”: יש אטב אחד שבהתחלה המדריך שם על מישהו בלי שהוא שם לב ואחרי שהוא מגלה אותו אז הוא צריך לשים על מישהו אחר עד שהוא מגלה אותו וכן הלאה. לענייננו, ברגע שחניך מגלה את האטב עליו הוא צריך להגיד תכונת מנהיגות שהוא חושב אותה למשמעותית ולאחמ”כ ממשיכים במסלול ובמשחק.

לאחר שכמה חניכים (לבחירתכם) גילו את האטב ואמרו תכונה, תושיבו אותם ותסכמו.

 

סיכום:

דיברנו בפעולה על תכונות מנהיגות שונות ומגוונות אצל מנהיגים מפורסמים ואחרי זה גם חווינו אותם אצל דוד המלך, ולבסוף דיברנו על התכונות המרכזיות במנהיגות.

נוסיף ונאמר, כמו שאמרנו בפעולה הקודמת, שכל מנהיג וכל תכונת מנהיגות מתחילה קודם כל אצל האדם עצמו ורק אח”כ מתפתחת למעגלים רחבים יותר.

 

 

נספח

משה רבינו, שלמה המלך, יהושע, דוד המלך, הרצל, בן גוריון, שאול המלך, שמואל, כלב בן יפונה, בנימין נתניהו, נפתלי בנט, הגר”א, יהודה, יעקב, אברהם, יצחק, ראובן, יוסף, פרעה, שמשון, הרב קוק.

(אם יש לכם יותר חניכים אפשר להוסיף)

דעתך חשובה לנו