מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אות וסמל

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
16 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

לכל ארגון, צבא ומוסד יש סמל שמאפיין אותו, המסביר ללא מילים או במילים מספר מה מהות הארגון. גם לנו בתנועה יש סמלים ייחודים לנו – סמל התנועה, המנון התנועה, סיסמאת התנועה. בפעולה הזאת נבין מה החשיבות של הסמלים האלו ומה הם מייצגים.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו את חשיבותו של סמל התנועה ואת משמעותו.
  2. החניכים ילמדו את המנון התנועה ויתחברו אליו.
  3. החניכים ייצרו את סמל התנועה.

 

ציוד: בלונים, פאזל של סמל התנועה, פתקים למשימות, חומרים שונים ליצירת סמל, סמל התנועה גדול, בגדים וציוד למשחק השוקולד (נספחים). 

מהלך הפעולה

 

שלב א – משימות בבלונים

  • לפני הפעולה
    כשהחניכים יגיעו לפעולה החדר יהיה מלא בבלונים רבים ככל האפשר. אפשר לתלות אותם בסרט מסביב לחדר, זה עושה אווירה כיפית וטובה.
    בשבטים גדולים אפשר לבצע את המשימות בשתי קבוצות או יותר, אך מלכתחילה כדאי לשחק את המשחק יחד כשבט, כי זה הזמן שלכם לגבש את החניכים לקבוצה אחת.
  • משחק הבלונים
    הסבירו לחניכים את מהלך הפעולה –
    בתוך חלק מהבלונים שבחדר יש פתקים עם משימות, ועליהם למצוא בלון עם פתק, לפוצץ אותו ולמלא יחד משימה או לענות על שאלות. אחרי כל משימה יקבלו החניכים חלק מתמונת סמל התנועה (נספח 1).
    מצורפות שבע משימות לבלונים (נספח 2), כמובן שאתם יכולים להוסיף עוד משחקים, שאלות ומשימות שקשורות לנושא וחשובות בעיניכם. כשתיתנו לחניכים את חלק הסמל, הסבירו להם מה הוא מסמל והדגישו בפניהם שעליהם לשמור על החלקים ולזכור מה כל חלק מייצג.

 

למדריכים: תמיד אפשר להוסיף למשחק אלמנטים של אתגר, עניין, משימתיות וגיבוש. לדוגמה, אפשר להוסיף כלל שכל בלון עליהם לפוצץ בדרך אחרת או שבכל משימה יהיו שלושה חניכים אחרים אחראים למשימה וכל שאר השבט יפעל איתם, שכל משימה שהם מסיימים הם צריכים לצייר על אחד הבלונים הריקים מה למדו במשימה וכן הלאה.

 

שלב ב – סמל התנועה

  • הרכבת הסמל – לאחר שיסיימו את כל המשימות ירכיבו החניכים את סמל התנועה ויסבירו לכם מה כל חלק מסמל. התעקשו שהחניכים יסבירו את המשמעות של החלקים השונים בסמל.
  • יוצאים סמל – בקשו מהחניכים (אפשר בקבוצות) לחשוב על רעיון חדש לסמל התנועה ולנמק כל חלק בו כמו בסמל שהכרנו עכשיו. חשבו איך אפשר לסמל את ערכי התנועה.

 

סיכום:

שירו עם כל החניכים את המנון התנועה. אחר כך נסו לחבר להם בראש את ארבעת הסממנים העיקריים של התנועה – השם: בני עקיבא, הסיסמה: תורה ועבודה, הסמל וההמנון.

מצאו את הרעיונות שחוזרים על עצמם בסמלים השונים.

 

 

נספחים

להדפסת הנספחים – לחצו כאן!

נספח 1 –

 

נספח 2 – משימות

 

משימה 1: ההמנון

מילים: הרב משה צבי נריה; לחן: מ’ פרלמן

יד אחים לכם שלוחה, הנוער החביב

על דגלנו כולכם, חנו מסביב

יזהיר לכם כוכב תורה

דרככם סוגה בעבודה

בלב אמיץ ובעזרת ה’, עלה נעלה!

קדימה בני עקיבא, הידד במעלה!

 

מולדת זו, ארץ אבות, ארצנו הקדושה

מידי אביר יעקב לנו מורשה

ראשינו בעמקי תורתה

כפינו ברגבי אדמתה

בלב אמיץ ובעזרת ה’, עלה נעלה!

קדימה בני עקיבא, הידד במעלה!

 

שאלות על ההמנון:

  1. איזה כוכב יזהיר לנו?
  2. מי מאבות האומה מוזכר בהמנון?
  3. איפה כפינו?
  4. אילו אברי גוף מוזכרים בהמנון?

 

למדריכים –

תשובות לשאלות:

  1. תורה
  2. יעקב
  3. ברגבי אדמת ארץ ישראל (רגבי אדמתה)
  4. יד, לב, ראש, כפיים.

 

בסוף המשימה יקבלו החניכים את האות תי”ו, המייצגת את המילה ‘תורה’ מסיסמת ‘תורה ועבודה’.

 

משימה 2: כן זה אותו השבט

עליכם לסדר את שמות השבטים שלפניכם בסדר הנכון (יש שבטים חסרים באמצע):

נבטים, אביחי, ניצנים, הרא”ה, אורות, מעפילים, זרעים, ציון.

 

למדריכים:

בסוף המשימה יקבלו החניכים את לוחות הברית, המייצגים את מרכזיות התורה והמצוות.

 

משימה 3: בני עקיבא בארץ

 

לפניכם מפה של ארץ ישראל עם כמה מקומות מסומנים. עליכם להתאים כל מקום במפה לשמות המקומות שברשימה:

  • כפר הרא”ה – ישיבת בני עקיבא הראשונה ששילבה בין לימודי קודש ללימודי חול
  • קיבוץ סעד – הוקם על ידי חברי בני עקיבא, הקיבוץ הדתי הראשון שהקימו ילידי הארץ
  • ירושלים – שם הייתה הישיבה שבה הוחלט על הקמת תנועת בני עקיבא
  • יונתן – מושב שיתופי ע”ש יונתן רוזנמן ז”ל, שהוקם בין השאר על ידי חברי גרעין הנח”ל שלו בבני עקיבא
  • כפר עציון – הוקם על ידי אנשי ‘קבוצת אברהם’ של ‘הפועל המזרחי’, שהורכבה מוותיקי תנועת ‘השומר הדתי ובני עקיבא בפולין

 

למדריכים:

בסוף המשימה יקבלו החניכים קלשון וחרמש, המייצגים עבודה – בייחוד את עבודת האדמה ואת הקשר לאדמת ארץ ישראל ועבודת כפיים בכלל – וכן עשייה חברתית, ציבורית ומדינית.

 

משימה 4: שירי בני עקיבא

עליכם ללמוד לשיר בעל פה את השיר ‘קדש חייך’ , להתאמן ולהציג אותו לפני המדריכים. על כל חברי השבט לשיר את כל מילות השיר.

למדריכים:

אפשר לבקש מהם שישירו כל שיר אחר של בני עקיבא, וכדאי לתת שיר שאולי חלקם קצת מכירים אבל אינם יודעים לשיר.

בסוף המשימה יקבלו החניכים שיבולת, המייצגת את האחדות בין 12 שבטי ישראל, את הברכה מהקב”ה, את הכרת הטוב ואת הקשר שלנו לארץ כאחד משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל.

 

משימה 5: לבוש

שחקו משחק השוקולד – שבו במעגל והטילו קובייה בסבב. בכל פעם שלמישהו יצא 6 בקובייה הוא ייכנס למעגל, ילבש את חולצת התנועה, יענוב את העניבה ויחתוך את השוקולד בסכין ובמזלג עד שהחניך הבא יקבל 6 ויחליף אותו. תוכלו לקבל את החלק הבא בסמל רק כשחבילת השוקולד תיגמר וכל אחד מהחניכים יזכה לפחות ללבוש את הבגדים לפחות פעם אחת!

 

למדריכים:

בסוף המשימה יקבלו החניכים ענף זית – המייצג טוהרה, שלום ואת הקשר לארץ ישראל כאחד משבעת המינים. הזית הוא גם חלק מסמל המדינה, וחמשת עליו מייצגים את חמשת שבטי חבריא א’ בבני עקיבא.

 

משימה 6: תורה ועבודה

עליכם לצלם לפחות עשרה אנשים שאינם חברים בסניף אומרים “תורה ועבודה”. אחרי שתסיימו, הראו את הסרטונים למדריכים.

 

למדריכים:

בסוף המשימה יקבלו החניכים את האות עי”ן, המסמלת את המילה ‘עבודה’ בסיסמה ‘תורה ועבודה’.

 

משימה 7: השם – בני עקיבא

בהתאם למטרת התנועה ולרוח שבה הוקמה – איזה שם הייתם נותנים לתנועה?

הציעו שמות וערכו הצבעה כדי לבחור שם לתנועה החדשה. להצבעה צריכים לעלות לפחות שלושה שמות, וכל אחד מהם צריך להיות מנומק היטב על פי כל מה שלמדתם עד עכשיו על התנועה!

כאשר ייבחר שם, אמרו אותו למדריכים.

 

למדריכים:

לאחר שהחניכים ימציאו שם תנו להם את הקטע שלהלן על בחירת השם ‘בני עקיבא’:

“התאספנו כמה חברים וכל אחד זרק שם לחלל. מכל ההצעות שהועלו תפסה אותנו מיד הצעתו של אברהם קסטנבוים ז”ל. הוא הציע את השם בני עקיבא, וזה הדליק אותנו. ר’ עקיבא סימל בעינינו יותר מכל שם אחר את רעיון תורה ועבודה. הוא היה גם פועל, גם רועה צאן, גם לוחם לאומי וגם תלמיד חכם, והשקיע עצמו בדל”ת אמותיה של תורה והלכה. אנו תלמידיו של ר’ עקיבא – אנו בני עקיבא” (יחיאל אליאש, מייסד התנועה).

 

בקשו מהחניכים לספר סיפור אחד על רבי עקיבא שמתבטאת בו אחת מהתכונות הכתובות בקטע. בסוף המשימה הוציאו לחניכים את הסרט שעליו כתוב ‘בני עקיבא’ – המייצג את חיבור כל החלקים יחד, את שם התנועה ואת רבי עקיבא.

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו