מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אורות!

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב' | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
6 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

מטרות הפעולה

החניך ייחשף למהות ולמשמעות של השם אורות ולתפקיד הנלווה אליו

החניך יחשוב על האור שיש בו ויתוודע לתהליך שהולכים להתחיל בשבט “תוכנית דרור”

שנייה לפני: בכל חלק בפעולה יש כמה אופציות להעברה, המטרה היא שתבחרו את האופציה המתאימה ביותר לשבט שלכם, שהחניכים ישתפו איתה פעולה ויתחברו אליה

 

מהלך הפעולה 

 

שלב ראשון- פתיחה: מה מאפיין אור?

בשלב הזה נרצה לדבר על המושג “אור” ומה הוא מבטא

 

נבחר אחת מהאופציות הבאות:

  1. תמונות- נניח על הרצפה תמונות של דברים שקשורים באור (לדוג’: נר, מנורה, שמש, פנס, מגדלור, כוכבים, גחלילית, ירח, פלורסנט, סטיקלייט). נבקש מאחד החניכים למיין את התמונות לקבוצות ולאפיין אותם: במה הם דומים? במה הם שונים?נבקש מחניך נוסף להציע דרך נוספת לחלק את התמונות ונחזור על הפעילות עם מספר חניכים.
  2. חידון- ביטויים שקשורים לאור (נספח 1), נקרא את ההגדרות והחניכים יצטרכו לומר מה הביטוי. לחילופין, ניתן להכין חידות בציורים על הביטויים המופיעים בנספח
  3. מתודת החייזר- נאמר לחניכים שידמיינו שהגיע לכדור הארץ חייזר מכוכב אחר שלא מבין מה הולך כאן והם צריכים להסביר לו מה זה אומר “אור”? (מה זה? מה מפיץ אור? מה המאפיינים? כשמשתמשים במושג אור לתאר משהו למה מתכוונים? וכדומה)
  4. דמיון מודרך- נבקש מהחניכים לעצום עיניים, להרפות את הגוף ולנשום נשימות עמוקות. נבקש מהם לדמיין שהם עומדים במקום חשוך ולאט לאט יורד מעליהם כדור אור גדול, עד שהוא מגיע לקצה הראש שלהם. כשהאור נוגע בהם הוא מתחיל להתפשט בכל הגוף מהראש, לצוואר, לבטן, לידיים, עד לקצות האצבעות. האור ממלא אותם ומקרין החוצה ומגלה את הרקע שבו הם נמצאים נבקש מהם לדמיין מה הם רואים בעזרתו.
    בסוף, נבקש מהחניכים לפקוח עיניים ולשתף- איזה תחושה הייתה להם כשהאור התפשט בתוכם? מה הם הצליחו לגלות באמצעותו?

 

נשאל את החניכים:

  • מהם התכונות של האור? מה מאפיין אותו?
  • איזה תחושות ומחשבות מעלה לנו המילה “אור”?
  • למה האור חשוב? מה הוא תורם?

 

(בוער מבפנים- מתחיל מנקודה מרוכזת, מקרין החוצה, הולך וגדל, ככל שיש יותר יותר אור, עוזר למי שלידו, טוב, נותן החוצה)

 

למיטבי לכת:

נביא ונקריא לחניכים את הפסוקים הראשונים בספר בראשית:

“א בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹקים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ.  ב וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלקים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם.  גוַיֹּאמֶר אֱלֹקים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי-אוֹר.  ד וַיַּרְא אֱלֹקים אֶת-הָאוֹר, כִּי-טוֹב; וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ”

 

 

הדבר הראשון שהקב”ה יוצר הוא “אור”

  • מדוע אתם חושבים שזה הדבר הראשון?
  • מה הכוונה כשכתוב על האור “כי טוב”?

 

 

שלב שני- האור שלי- שיתוף

 

נבחר אחת מהאופציות הבאות:

 

  1. נבקש מהחניכים לחשוב על מקרה או סיפור מהשבוע האחרון שבו בא לידי ביטוי נקודת אור שיש בהם. נבקש מהם לתאר מה קרה ואיך נקודת האור באה לידי ביטוי.
  2. זוגות- נחלק את החניכים לזוגות ונבקש מכל אחד מהם לשתף את השני בנקודות אור שיש בו ולומר נקודת אור אחת שהוא רואה בחבר שלו.

 

 

שלב שלישי- המהות- להגדיל את אור ישראל- לימוד

בשלב זה נרצה שהחניכים יתחברו למהות ולמשמעות של האור שיש בנו כיחידים וכעם. עלינו להגדיל אותו, ולהוסיף אור בעולם כולו.

 

נבחר קטע אחד מתוך שלוש מנספח 2, על פי הרמה המתאימה לשבט שלנו

 

שאלות:

  •  על מה מדובר בקטע? מה הכוונה?
  • מה התפקיד של כל אחד ואחד בעקבות הקטע? מה התפקיד שלנו כעם?
  • תנו דוגמא איך התפקיד יכול לבוא לידי ביטוי ביום יום?

 

סיכום ביניים

כל העולם כולו מחכה לאור המיוחד שלנו כעם, האור שלנו מתבטא במגוון תחומים, בכל תחום יש לנו כעם אור מיוחד שצריך להאיר את המציאות ולתת את הייחודיות שלה ואת הייעוד שלה.  סיפור הל”ה הוא אחד מהסיפורים המכוננים בהיסטוריה של עם ישראל בארצו, סיפור על מסירות נפש ללא פשרות, חירוף נפש עבור המטרה הגדולה של הגשמת הציונות בשלמותה.  עלינו כחברי התנועה להמשיך לחנך את חברינו ללכת בדרכם, להעמיק את העקשנות עבור עם ישראל, להעמיק את הקשר לארצנו, להעמיק את המסירות נפש עבור כל אחד ואחת מעמנו.  רק כך נוכל להוציא לפועל על ידי הופעת האורות המיוחדים לכל אחד מחיינו. לכל אחד יש מקום שבו אורו צריך להתגלות, התגלות של מסירות נפשו בתחום המיוחד והמיועד לו.

 

שלב רביעי- הקריאה אלינו- חברי שבט אורות

 

נקריא לחניכים את קטע מתוך דבר ההנהלה הארצית בשבת ארגון כאשר הם קיבלו את השם (נספח 3)

 

 

צ’ופר

“כל אדם ששהה במחיצתו של דרור התרומם מעצם המפגש- קטנים כגדולים, פקודים ומפקדים, חברים ובני משפחה. אישיות שללא אמירות גדולות הקרינה שאיפה לגדלות ובאופן ממשי חיה חיי גדלות, ממילא מכוחה הוכרחנו לגדול כל אחד בתחומו, מי בעשייה הביטחונית ומי בשדה החינוך, מי בעשייה הציבורית ומי בעולם הרוח וכו’. עם כל עלייה בסולם התפקידים שנשא בהם דרור, הרגשנו שגם אנו נדרשים ונסחפים לתהליך של עלייה…”

 

(הרב מאיר כהן, על דרור ויינברג הי”ד)

 

נספחים

 

נספח 1

אור לגויים – מופת ודוגמה לעמים

ראה אור, יצא לאור – התפרסם (בעיקר ספר),נדפס

אור ירוק – אישור להתחיל

אור חדש – דרך הסתכלות חדשה.

אור הגנוז – הואר המיוחד של בריאת העולם.

אור אדום – איתות להפסיק.

אורו עיניו – שמח

אור יקרות – אור חזק מאוד

הולך לאורו  – פעל בעקבותיו ובהשראתו

לאור הדברים – בעקבות הדברים

שנת אור – מרחק גדול מאוד (המרחק שעוברת קרן אור בשנה שלמה)

האיר פנים – חייך

בני אור – הטובים, נלחמים ב”בני החושך”

עד אור הבוקר – במשך כל הלילה

עם אור ראשון – מוקדם, בעת זריחת השמש

ראה את אור השמש- יצא מהחושך, השתחרר ממקום שבו היה כלוא, יצא לעולם.

מאיר עיניים – מסביר ומבהיר דברים לא ברורים. ובשפת ימינו “עשה לו אור בעיניים”.

נרו יאיר – שיחיה לאורך ימים

פתח פיך ויאירו דבריך – דבר באופן ברור ואמור דברים חכמים.

אור בקצה המנהרה – פתח לתקווה

 

 

נספח 2

  1. “הפחד העמוק ביותר שלנו הוא לא שמא אנחנו חלשים מדי. הפחד העמוק ביותר שלנו הוא שאנחנו בעלי עוצמה שמעל לכל שיעור. זה האור שבנו לא האפלה שבתוכנו שמפחיד אותנו יותר מכל. אנחנו שואלים את עצמנו, איזה זכות יש לי להיות מבריק, יפהפה, מוכשר ואהוב? למען האמת, איזה זכות יש לכם לא להיות? אתם ילדיו של אלהים. כשאתם בוחרים לשחק בקטן אתם לא משרתים את העולם. אין שום דבר נאור בצמצום האישיות שלנו כדי שאחרים לא ירגישו חסרי ביטחון. נולדנו כדי לממש את הקסם האלוהי הגלום בנו. הוא לא גלום רק בחלק מאיתנו, כל אחד מאתנו נושא את הקסם הזה בתוכו. כאשר אנחנו נותנים לאור הפנימי שלנו לזרוח אנחנו מעניקים, בלי מודע, רשות לאחרים לעשות כמונו. כשאנחנו משתחררים מהפחדים שלנו, הנוכחות שלנו משחררת אחרים.”

נלסון מנדלה

  1. “לא יהיה ניצחון של האור על החושך כל עוד לא נעמוד על האמת הפשוטה, שבמקום להילחם בחושך, עלינו להגביר את האור.” א.ד גורדון
     הצדיקים הטהורים – אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק
    אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה
    אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חכמה
    וכל המניות המתווספות אצלם בחשאי- פועלות את פעולתם לטובה- במידה שכל ההתפעלויות המעשיות לא יוכלו להגיע
  1. “הננו נתבעים להעלות את עצמנו, להרבות את גדולתנו, להרחיב את חכמתנו, באור החיים שמתוסף בנו הננו מוסיפים חיים ואור בכל היש, והיש כולו דוחק אותנו להמציא לו עילויו, צינורות שוטפים חפץ רצון וחיים ממלא כל היקום באים עדינו, מתעלים בעילויינו, שבים כגלי ים בשפעת שטפם, כמשברי אור בשיא חוסן מרוצתם. ואנו כולנו בעלי החפץ וההכרה קרואים אנו לפתח את היש כולו, להרחיב את גבול הוייתו, קרואים אנו להאדיר חפצנו, להבהיק הכרתנו, לעזז את יכלתנו. בלי מצרים היא שאיפתנו, ובכל מצר וגבול הננו נותנים ברכות נצחים, עז לנו באלהים סלה את העולמים כולם אנו מנשאים, משגבים ומפארים, ונותנים פאר לאל חי העולמים. (שמונה קבצים קובץ ג’ שיג)”

הדרך לשנות את המציאות היא לפרוץ, להתקדם, להגדיל את התנועה הפנימית שבתוכנו; ומתוך הגדלת האור הפנימי, מתוך הוספת האור – החושך בורח, הרע נחלש; ככל שהטוב מתוסף במציאות חיינו ממילא החושך מסתלק ונעלם.

 

נספח 3

בימים אלו אנו מבקשים להגביר את האור בינינו. בחודש שבו התגלה שמעט מן האור דוחה הרבה מן החושך; בימים אשר מתברר יותר מכול שתפקידו של עם ישראל להיות אור לגויים, בימים אשר הבטחנו לעצמנו לפעול מתוך אמון באורות הטמונים בכל יהודי ויהודי; בימים שבהם אנו רוצים שיהיו בתנועה אורות מגוונים בזכות מגוון האנשים – אנו מחויבים להגדיל את האור. עת אויבנו מדליקים אש של שנאה, אנו מדליקים אור של אמונה ועשייה.

לנוכח דרך זו נבחר שמכם:

ואתם, שבט ‘הרא”ה’ – ‘אורות’ ייקרא לכם!

משימת הגדלת האור תיעשה מתוך האמונה בדור שגילה לנו הראי”ה זצ”ל בספרו ‘אורות’, והרב נריה תרגמהּ לנו לאורח חיים, שבו מוסיפים אורות כנגד צללים. יאיר לנו כוכב תורה ודרכנו תהיה סוגה בעבודה. בלב אמיץ ובעזרת ה’, עלה נעלה!

חברי שבט ‘אורות’ – התמלאו באור! המשיכו לפתח מטרות אישיות ולאומיות וישמו אותן בצניעות אישית וללא מורא. הגדילו את פועלה של התנועה בעצמכם, בשבט שלכם, בסניף ובמדינה. ברכתנו תלווה אתכם בהצטרפותכם לחבריא ב’, לפעילות מבורכת של עשייה ויצירה עם רבבות חברי התנועה ובוגריה, בקידוש שם שמים בכל תחומי החיים.

 

דעתך חשובה לנו