מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אומץ

סוג הפעולה
דף לימוד | עשייה
מתאים לגיל
הרא"ה | חבריא ב' | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד חצי שעה
מערך
1/3
  • פעולה ממערך
2 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

להורדת הפעולה בפורמט PDF לחצו כאן

 

מהלך הלימוד:

האומץ הוא מידה הכרחית לביצוע שינויים ומעשים משמעותיים בחיים. אדם שעוזב את הכול, לעתים אף חיי נוחות ושפע, בשביל משהו שמביא עמו קשיים ואתגרים מתוך אמונה שלמה – הוא אדם בעל גבורה נפשית עילאית. מתוך המפגש עם מידה זו חשבו כיצד אתם יכולים לגלות אומץ ולצאת מאזורי הנוחות שלכם אל ארץ חדשה.

 

‘להוסיף אומץ’, מאמרי הראי”ה

כשבני אדם חופרים באר עמוקה, כדי להשיג מים חיים בארץ ציה וצחיחה, הכורים מתיגעים, בעמל רב עולה להם לבוא עד העומק המוכשר להנביע את המים. ולפעמים היאוש מתגנב בלב ואומר להם: הלא כבר יגעתם כל כך הרבה וחרס עלה בידכם ומים לא מצאתם, על כן טוב יותר שתחדלו מעבודתכם, לכו איש לאהלו, ובקשו לכם ענינים קרובים יותר לשכר. רבים מעיפי הגוף וחלושי הנפש ודאי פורשים מן העבודה והולכים להם באשר ילכו. אבל אלה הקשורים בקשרי נשמה עם החפץ של מגמת הבאר החיה שבעתיד, ביחוד אלה, שהאמונה חזקה היא בלבבם שהמים החיים מוכרחים סוף כל סוף להיות זורמים ממקום זה והארץ צחיחת הצמא תהפך על ידם לגן עדן, להחיות עם רב, אלה לא יסוגו אחור מפני תולעת היאוש ובחרף נפש ימשיכו את עבודתם.

 

  • מה לדעתכם גורם לייאושם של החופרים שאינם מוצאים מים?
  • האם אתם יכולים לחשוב על דברים בחייכם שמובילים אתכם לייאוש? מה גורם לכם לקום?
  • מה היה מקור ודאותם של הממשיכים לחפור? האם יש מקור כזה בחיים שלכם? מהו?

 

‘שבילי גבורה’ – יצחק שדה

הגבורה איננה פסגה. היא דרך העפלה שאין בה קפיצות. היסוד שבגבורה אינו האומץ, אלא הנכונות להקרבה עצמית. לאומץ שבגבורה יכול להגיע גם האיש המפחד אם חזקה בו נכונות ההקרבה. הפחד הוא מעצור והאיש הנכון יתגבר גם על המעצור הזה… הגבורה האמיתית מתגלה גם בחולין של יום יום. אנו רגילים לייחס את מושג הגבורה לצבאיות מסיבה מובנה – מהלוחם נדרשת הסכמה למפרע להקרבה מקסימלית, לקרבן חיים אך אין זו הדרך היחידה אפשר זו דרך המלך של הגבורה אולם למעלה מוליכים אלפי שבילים.

 

הגבורה, כמו כל כשרון, אינה רכוש פרטי היא סגולה המעשירה את כל הכלל לכן נפשנו סולדת כל כך מגנדרנות והתפארות של אנשים אמיצים. בכך הם מרחיקים את עצמם מהפסגה לא הפחדנות היא היפוכה של הגבורה אלא האנוכיות. האיש האנוכי יכול להיות אמיץ, אך גיבור לא יהיה.

 

הגבורה היא קודם כל מידה מוסרית, דרכה האנושית ביותר של הגבורה היא השליחות רוחב הבסיס קובע את גובה הפסגה. הגבורה היא תכונה אנושית חיובית אין גבורה בלי מטרה הומאנית ובלי הומאניות כי עיקרה חיוב החיים – החיים על כל גילוייהם הטובים…

 

ההקרבה איננה התבטלות. אין היא מבקשת את טשטוש עצמיותו של האיש רק אדם שיש לו הרבה יכול לתת הרבה ובאישיות הדלה אין בה כל טובה לכלל.

 

  • כיצד מגדיר יצחק שדה את האומץ? מה הוא כולל בתכונות נפש האדם?
  • האם אתם מסכימים עם אמירותיו? מדוע?
  • ” הגבורה האמיתית מתגלה גם ביום חולין של יום יום” – היכן תוכלו לזהות גבורה כזו אצלכם?
  • מדוע אדם שמחליט לעלות לארץ צריך אומץ?

 

משימה –

לאחר שמיפיתם את המצב בסביבתכם הגדירו לעצמכם מטרה לעשייה שתצא מבית המדרש שלכם. חשבו מהם הצרכים שעלו מהטבלה, אילו נקודות חשובות לכם כחבורה באשר לקליטת עלייה, כמה הדברים קרובים אליכם או רחוקים מכם, מה תוכלו אתם ללמוד מהעולים, מה יקל את קשיי העולים בצורה אמתית ועמוקה, מה יצמצם את הפערים השליליים בין התרבויות ויעצים את הייחודיות של התרבויות. כתבו את כל המחשבות על גיליון כדי ליצור תהליך חשיבה משמעותי. אפשר:

 

  • ליצור קשר עם מרכזי קליטה ברחבי המחוז.
  • לבקש מעולה ותיק או חדש לבוא לדבר עם החבורה בסניף, או ללכת אליו הביתה לשיחה.
  • לבקר במרכזי קליטה ולקיים מפגש אנושי עם עולים שונים.
  • ליצור קשר עם הסוכנות היהודית ולאסוף ממנה מידע.
  • לצאת במבצע שורשים – כל אחד פונה לקרוב המשפחה הקרוב ביותר שעלה לארץ ומראיין אותו על העלייה שלו, על הקשיים שנתקל בהם ומה הקל עליו.

 

לאחר שתיפגשו עם הדברים, בחרו מטרה אחת או שתיים והתמקדו בהן בעשייה שלכם.
את המטרה כתבו על דף גדול ותלו במקום מרכזי בסניף.

 

 

 

דעתך חשובה לנו