מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

עולם אדיש, עולם אוהב...

עולם אדיש, עולם אוהב...

אהבת ישראל

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
ניצנים
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
אהבת ישראל
10 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

הוא עמד בצד, הסתכל איך הזקנה שעל ידו קורסת מעומס השקיות שבידה. “הסתכל” אמרנו? אולי נכון יותר לומר “בהה”. להסתכל הוא יודע רק על עצמו. הזקנה המשיכה ללכת באיטיות ובקושי, והוא נשאר עסוק במחשבות שלו ובעניינים שלו: מתי יביא את הפלאפון החדש לתיקון? מה יאכל לארוחת הערב? כעבור כמה דקות, המשיך כל אחד בדרכו: הזקנה עלתה אל האוטובוס והוא נכנס לביתו.

עוד סיפור, מבין מאות  ואלפים שמתרחשים כמעט כל רגע ברחבי כדור הארץ: אנשים חיים זה ליד זה, רואים את האחר, אבל לא באמת רואים אותו..

ביחידה זו שפותחת את מערך הפעילות של שבט ניצנים, אנחנו מבקשים להציף את שני ציורי העולם האפשריים: זה שמכיל אנשים אדישים שחיים את עצמם ולא מתבוננים באמת מה קורה לאנשים שסביבם וזה שמכיל אנשים אוהבים עם אכפתיות וקשר למתרחש לזולת שמקיף אותם.

מטרות הפעולה

  1. החניך יבין כיצד נראה עולם בו אנשים אדישים זה לזה וחיים את עצמם.
  2. החניך יבין כיצד נראה עולם בו אנשים אכפתיים ומחוברים זה לזה.
  3. החניך ירצה להיות חלק מעולם בו יש אכפתיות בין אדם לרעהו.

מהלך הפעולה :

 

שלב א’:

 

בשלב הפתיחה של היחידה נשחק עם החניכים מספר משחקים קצרים שיתחילו להמחיש לחניכים את ההבדל בין חברה המושתת על אכפתיות וקשר בין אדם לחברו, לבין חברה המושתת על אדישות וניתוק בין אדם לרעהו. בשלב זה אל תעמיק במוסר השכל שעולה מהמשחקים, אלא תן לחניכים לשחק כאשר בהמשך היחידה נחזור למשחקים..

 

בהתאם לסוג החניכים שלך ובהתאם למצב הרוח איתו הם יגיעו לפעולה, כדאי להחליט איזה וכמה משחקים יהיה נכון לשחק כפתיח לפעולה.

 

 

משחק 1: פרה עיוורת

 

חלק את החניכים לזוגות ותן לאחד מכל זוג מטפחת/צעיף שבה יצטרך לכסות את העיניים. אמור לחניכים שעתה כל זוג יצטרך לעבור יד ביד, מסלול מכשולים על פי ההוראות שאתה תיתן. אמור לחניכים שהחניך שעיניו גלויות יצטרך להוביל את החניך שעיניו מכוסות אלא אם כן הוא יקבל הוראה אחרת. לאחר שהחניכים מתארגנים למשימה, אמור בזה אחר זה הוראות שונות כגון: לכו אל דלת החדר וגעו בה, עמדו על כסא, לכו לפינת החדר ושירו שם את המנון התנועה וכו’..

 

בשלב מסוים של המסלול, בקש מהזוגות להפסיק לתת ידיים ואמור להם שמעתה כל אחד יצטרך לבצע את המשימה בכוחות עצמו.. כמובן שהחניכים שעיניהם מכוסות לא יצליחו לעמוד במשימה ללא עזרה…

 

 

משחק 2: מעגל נפילות

 

חלק את החניכים לשתי קבוצות: קבוצת בנים וקבוצת בנות. בקש מכל אחת מהקבוצות לעמוד בעיגול כאשר הם צפופים וצמודים זה לזה. בחר מתנדב מכל אחת מהקבוצות, ובקש ממנו לעמוד במרכז המעגל ולהפיל את עצמו אל החניכים שבמעגל שיצטרכו להחזיק בו שלא יפול. בצעו משימה זו מספר פעמים, כאשר בכל פעם חניך אחר יעמוד במרכז המעגל ויתנסה בחוויה.

 

לאחר מספר ניסיונות, שאל את החניכים: איך הרגשתם להפקיר את עצמכם ביד החברים שבמעגל? האם פחדתם? כיצד הרגעתם את הפחד?

 

 

משחק 3: כדור באוויר

 

חלק את החניכים לשתי קבוצות ובחר בכל קבוצה את מנהיג הקבוצה. תן למנהיג כדור ואמור לו שהוא צריך לדאוג לכך שהכדור לא יגע אף פעם ברצפה. מהלך המשחק הוא זריקה של הכדור לאוויר ותפיסתו. האחריות לניצחון מוטלת על מנהיג הקבוצה, אך כמובן שכל חברי הקבוצה מוזמנים לעזור ולתפוס את הכדור כשהוא מתקרב אליהם. הקבוצה שהכדור שלה נופל לרצפה ראשונה: נפסלת.. על מנת שהמשחק יהיה מעניין עליך לוודאי שהכדור נזרק גבוה לשמיים ולא מסירות קטנות מיד ליד..

 

 

שלב ב’:

 

בשלב זה, אנחנו מבקשים לחדד לחניכים את שני סוגי התגובות שיכולים להיות לבני אדם לאנשים שנמצאים סביבם.

 

להלן מוצעות שתי אפשרויות דרכן תחדד לחניכים נקודה זו. שים לב שהאפשרות השנייה כבר מתקדמת שלב אחד קדימה ומבקשת מהחניכים לשאול את עצמם מה מידת האכפתיות שלהם כלפי הזולת. נסה לחשוב איזו משתי האפשרויות מתאימה יותר לחניכים שלך או לחילופין אתה יכול לעשות את שתי האפשרויות בזו אחר זו.

 

 

אפשרות א’: האיש הטוב והאיש הרע מגיבים.

 

להלן כרטיסיות ובהן סיטואציות קצרות. בחר חניכים שיודעים להציג ותן להם את הכרטיסיות (כמובן שעדיף שכל אחת מהסיטואציות תוצג ע”י חניך אחר, כך שכולם ירגישו שותפים, אך במידה ואין לך מספיק חניכים שמוכנים להציג בפני כולם, תן למי שמוכן ויכול..)

 

לאחר שחניכים יציגו את הסיטואציה שבכרטיסיה, הם יצטרכו להציג שתי אפשרויות של תגובה:

 

תגובת האיש הטוב והאכפתי ותגובת האיש הרע והאדיש. כמובן שכדאי שההצגות ייעשו בצורה מחויכת שתצליח גם לעניין ולרתק את החניכים וגם להעביר את הנקודה בה אנחנו מבקשים לגעת…

 

על מנת לחדד את ההבדלים לצופה מהצד, כדאי שתמיד תגובת האיש הטוב תיעשה כאשר החניך המציג לובש כובע/חולצה לבנה ותגובת האיש הרע תיעשה כאשר החניך המציג לובש כובע/חולצה שחורה. כמו כן כדאי להביא לכל סיטואציה מעט אביזרים נילווים על מנת שההצגה תהיה עשירה ומעניינת יותר.

 

  • אשה זקנה יוצאת מהסופר ובידה המון שקיות וסלים. כבד לה מאד והיא מנסה בכל זאת להחזיק מעמד ולהצליח להגיע הביתה.. אתה עומד בצד ומסתכל…

 

האיש הטוב: אילו מחשבות עוברות לך בראש כשאתה רואה את האשה? מה אתה מחליט לעשות?

האיש הרע: אילו מחשבות עוברות לך בראש כשאתה רואה את האשה? מה אתה מחליט לעשות?

 

  • ילד קטן עומד ברחוב ובוכה: “איבדתי את אמא שלי!! איפה היא??” אתה עומד בצד ומסתכל..

 

האיש הטוב: אילו מחשבות עוברות לך בראש כשאתה רואה את הילד? מה אתה מחליט לעשות?

האיש הרע: אילו מחשבות עוברות לך בראש כשאתה רואה את הילד? מה אתה מחליט לעשות?

 

  • עולה חדש מרוסיה מגיע לחנות ומנסה להסביר למוכר שהוא מחפש  בקבוק שמן. העולה החדש לא יודע איך אומרים שמן והוא מנסה להסביר למוכר בשפת הסימנים מה הוא מחפש. המוכר מתעצבן ומגלה חוסר סבלנות.. אתה עומד בצד ומסתכל..

 

האיש הטוב: אילו מחשבות עוברות לך בראש כשאתה רואה את העולה החדש? מה אתה מחליט לעשות?

האיש הרע: אילו מחשבות עוברות לך בראש כשאתה רואה את העולה החדש? מה אתה מחליט לעשות?

 

  • בחור חילוני מגיע לכותל המערבי ומבקש להתפלל, הוא מוצא מניין ולוקח סידור. הבחור שלא מכיר את התפילה מדפדף בסידור ולא מבין מה אומרים ומה אמורים לעשות. אתה עומד בצד ומסתכל…

 

האיש הטוב: אילו מחשבות עוברות לך בראש כשאתה רואה את הבחור? מה אתה מחליט לעשות?

האיש הרע: אילו מחשבות עוברות לך בראש כשאתה רואה את הבחור? מה אתה מחליט לעשות?

 

אפשרות ב’: האם אני אכפתי??

 

העמד את החניכים צמוד לקיר החדר ואמור להם שאתה עומד להקריא מספר סיטואציות ולתת שלוש אפשרויות של תגובה. כל חניך יצטרך להחליט כיצד הוא היה מגיב בסיטואציה אם הוא היה נמצא בה ולהתקדם מספר צעדים מהקיר בהתאם לתשובה שנתן. החניך שיגיע ראשון לקצה השני של החדר יהיה החניך המנצח.. כמובן שאתה מוזמן לחבר סיטואציות אחרות, במידה ויש לך רעיונות לסיפורים שיותר רלוונטיים לחניכים שלך.

 

  • אתה עובר ברחוב ורואה עני שעומד בצד ומבקש צדקה. יש לך בכיס שתי מטבעות של חמישה שקלים שקיבלת מאבא ואמא לדמי כיס. מה אתה עושה?
  1. אתה אומר לעצמך: יאללה העניים האלה, שיפסיקו לקבץ נדבות וילכו לעבוד..
  2. מהסס לרגע, מסתכל על העני, מרגיש את המטבעות בכיס ומחליט בכ”ז להמשיך הביתה..
  3. לא מהסס, לוקח אחד משתי המטבעות שבכיס ונותן אותו לעני..

 

  • הגעת לכיתה והמורה אמרה שיש תלמידה חדשה שהגיעה אליכן ישר מהמטוס מארצות הברית. המורה שואלת בכיתה מי מוכנה לשבת על יד התלמידה החדשה. מה את עושה?
  1. את מסתכלת על החברה הטובה שלך שעל ידה בחרת לשבת השנה ויודעת שאת נשארת במקום.
  2. מסתכלת ימינה ושמאלה ומחכה שמישהי אחרת תתנדב. אם אף אחת לא מתנדבת, את מרימה את היד בכל זאת..
  3. מצביעה ומתנדבת ישר, ואומרת לעצמך בשקט: “איזו זכות, לעזור לעולה חדש…”

 

  • אתה נמצא במחנה בני עקיבא ביער עין זיתים. יש לך בתיק כמה ממתקים שהבאת מהבית וממש בא לך לאכול אותם. מה אתה עושה?
  1. מחכה שהלילה ירד ורק אז כאשר השטח בטוח ואין מצב שמישהו יראה אותך, אתה פותח את החטיפים ואוכל אותם לבד..
  2. לוקח את החבר הטוב ביותר שלך הצידה ופותח את החטיפים איתו.
  3. פותח את החטיפים ומחלק לכל החבר’ה.

 

  • את משחקת עם חברות בגן המשחקים בשכונה ולפתע את שומעת קולות של בכי. מה את עושה?
  1. את בקושי שומעת את הבכי, מה זה קשור אלי?
  2. את מפסיקה לרגע את המשחק, מקשיבה לבכי ואומרת לעצמך: אל תדאגי בטח כבר מישהו ילך לעזור לילד שבוכה..
  3. מפסיקה את המשחק והולכת לבדוק מאיפה מגיע הבכי ואיך אפשר לעזור..

 

שלב ג’:

 

לאחר שבשלב הקודם חידדנו לחניכים את סוגי התגובות של האדם האכפתי ושל האדם האדיש, אנחנו מבקשים בשלב זה להתקדם עוד צעד קדימה ולבדוק מה חושבים החניכים שלנו על המושג: אדישות.

קרא לחניכים את המכתב הבא:

 

שלום קוראים לי משה. אני לא חושב שאני אדם רע. בחיים שלי לא גנבתי אגורה משום בן אדם, בחיים שלי לא קיללתי או הלכתי מכות עם אף אחד. אני לא מתחצף להורים ובכלל לא נכנס לצרות אף פעם.

 

אז מה הבעיה איתי אתם שואלים את עצמכם? אז ככה, לפני כמה שבועות באה אלי המדריכה שלי מבני עקיבא ועשתה לי שיחה על כך שאני לא אכפתי למי שסביבי. ניסיתי להבין מה היא רוצה מהחיים שלי ואמרתי לה: “תשמעי, אני בחיים לא עשיתי לאף אחד שום דבר רע…” המדריכה ניסתה לומר שהיא יודעת שאני לא אדם רע ושבחיים לא פגעתי באף אחד, אבל היא מדברת על משהו אחר. היא טענה שלא מספיק להיות “לא רע” אלא צריך להיות “טוב”. מה ההבדל, אתם שואלים? גם אני שאלתי, וקיבלתי את ההסבר הבא: “אתה חלק מחברה של בני אדם ואתה צריך להרגיש שותף ושייך אליהם. לא מספיק שתחיה את החיים שלך בלי לפגוע באף אחד, אתה צריך גם להסתכל ימינה ושמאלה ולראות איפה אתה יכול לעזור לאנשים שקשה להם סביבך” 

 

לאחר שהקראת את המכתב לחניכים, שאל את החניכים מה דעתם על הטענה של המדריכה של משה? מי צודק משה או המדריכה?

 

 

תוכל לחלק את החניכים לשתי קבוצות ולערוך מעין משפט מבוים למשה עם קטגוריה וסנגוריה.

 

חשוב לפתוח סוג של דיון קטן בשבט: מה אדם נדרש לעשות בחיים שלו: האם די שלא יזיק ולא יפריע לאף אחד או שהוא גם צריך להיות אכפתי ולתת מעצמו לסביבה. כמובן שהתפקיד שלך הוא לנהל ולעורר את הדיון, ועל כן במידה ולכל החניכים שלך ברור כיוון מסוים, אתה צריך לטעון את הטענות לכיוון השני ולעורר אותם לחשיבה…

 

 

שלב ד’:

 

לאחר שבשלב הקודם, בעזרת מכתבו של משה, ניסינו להבין מה יש בדרישה מהאדם להיות אכפתי והאם יש בכלל דרישה כזו, נעבור כעת לשלב הבא בו החניכים יבינו וירגישו כמה חשוב להיות אכפתי ושותף לנעשה סביבך.

 

 

להלן תקציר של שני סיפורים אמיתיים שאירעו בחודשים האחרונים במדינת ישראל. חלק את החניכים שלך לשתי קבוצות ותן לכל קבוצה את אחד מהסיפורים עם השאלות שאחריו. (במידה ויש לך שבט גדול, כדאי לצלם את הסיפורים יותר מפעם אחת ולחלק את השבט למספר קבוצות גדול יותר)

 

יסמין פיינגולד היא בחורה תל אביבית שהיתה אלופת ישראל בחתירה בשנים האחרונות. לפני מספר חודשים בזמן ששטה בקייק בנהר הירקון, איבד הקייק את שיווי המשקל ויסמין מצאה את עצמה טובעת במים כשהיא קשורה לקייק ולא מצליחה להשתחרר ממנו. אנשים רבים עברו במקום וראו את האירוע: חלקם בחרו להתעלם ולהמשיך בדרכם, חלקם הסתפקו בצעקה: תזעיקו משטרה, ורק אדם אחד בשם אבי טיובין בן 62 שנקלע למקום בטעות אחרי מספר דקות, החליט לעשות מעשה, לקפוץ למים ולעזור ליסמין להשתחרר. הדקות הארוכות ששהתה יסמין במים גרמו לפציעה קשה והיא כרגע בתהליכי שיקום בבית חולים.

 

  • מה דעתכם על תגובת האנשים שראו את יסמין טובעת?
  • מה דעתכם על מעשהו של אבי טיובין?
  • אתם אמנם לא מכירים את אבי באופן אישי, אבל בכ”ז: נסו לתאר איזה סוג אישיות יש לאבי?
  • כיצד הייתם מגיבים אתם אם הייתם אנשים מבוגרים שרואים את המחזה הקשה הזה?

 

רחלי סופר היתה ילדה קטנה ששיחקה בגן משחקים בשכונת רמת אשכול בירושלים. במהלך משחקה היא הגיעה בטעות לבור גדול שהיה באדמה סמוך לגן ונפלה לתוכו. בבור היו חומרים רעילים ומסוכנים שגורמים לקשיי נשימה חומרים. באותו זמן היה בגן המשחקים אדם בשם מנשה כליפא שהיה בגן המשחקים עם הילדים האישיים שלו. מנשה לא היסס לרגע וקפץ לבור שוב ושוב על מנת להוציא משם את רחלי הקטנה, אותה כלל לא הכיר… הגזים הרעילים גרמו למנשה לפציעה אנושה ובימים אלו הוא עדיין בבית חולים מנסה להתאושש מהפציעה.

 

  • מה דעתכם על מעשהו של מנשה כליפא?
  • מה גורם לאדם שאיננו מכיר את רחלי לסכן את חייו בעבורה?
  • אתם אמנם לא מכירים את מנשה באופן אישי, אבל בכ”ז: נסו לתאר איזה סוג אישיות יש למנשה?
  • כיצד הייתם מגיבים אתם אם הייתם אנשים מבוגרים שרואים את הילדה הקטנה טובעת בבור הרעיל?

 

לאחר שכל אחת מהקבוצות דנה בסיפור שקיבלה בתוכה, בקש מנציג מכל קבוצה לקרוא ולספר לחניכים מה המקרה בו דנו ומה היו הנקודות שעליהן דיברו.

 

 

כיוון שהחניכים שלך עדיין צעירים, סביר להניח שרוב הדיון יתנהל כבר ברמת השבט כולו, כאשר אתה מנחה אותו. אל תחשוב שזה בלתי אפשרי: אפשר לערוך דיון קצר ואיכותי גם בשבט ניצנים. שאל את החניכים שאלות מכוונות ברורות וקצרות שיחדדו את ההבדל בין שני הסיפורים ואת ההכרח להיות אדם שאכפת לו ממי שסביבו. 

 

 

שלב ה’:

 

כסיכום ליחידה זו, נפגיש את החניכים עם הציווי בתורה שמכריח את האדם להיות אכפתי לחברה שסביבו ולא להסתפק באדישות, גם אם איננה רעה.

 

כתוב על שלט גדול את המילים הבאות:

 

ואהבת לרעך כמוך..

 

בקש מהחניכים לעצום עיניים ולדמיין עולם שמתנהל על פי הפסוק הזה.

במידה ונראה לך שהחניכים יהיו ציניים לבקשתך לעצום עיניים ולדמיין, מספקי לשאול אותם:

 

  • כיצד נראה עולם שמתנהל על פי הציווי שבפסוק?
  • האם משה שפגשנו בפעולה מקיים את הציווי שבפסוק?
  • האם מנשה ואבי מהסיפורים שפגשנו בפעולה מקיימים את הציווי שפסוק?
  • האם אנחנו בשבט מקיימים את הציווי שבפסוק?

 

סיכום

 

כסיום לפעולה חוזר למשחקים בהם פתחנו את הפעולה ואמור לחניכים שכמו שראינו במשחקים כאשר יש אכפתיות ועזרה הדדית: נותנים יד למי שלא רואה, מחזיקים את מי שנופל, תופסים את הכדור זה עבור זה…. יותר נעים ונחמד לחיות בעולם.. 

דעתך חשובה לנו