איתור סניפים וכפרי בוגרים
מתאים לשבתבפעולה זו נעסוק במילים "יקום וחי", ונתרכז בעתיד שלנו ובתקומה כיחידים, כשבט, כסניף וכעם. כבר אז, בבלגן ובבלבול בשמחת תורה תשפ"ד, החל עם ישראל את תהליך התקומה מהשבר. אנשים בשיא המלחמה יצאו מהבתים שלהם להתנדבויות ולעשייה מגוונת. בחרו שלא להישאב לאובדן, לכאב ולחושך אלא להיצמד לתקווה, לחלומות ואור. בפעולה זו ניפגש עם סיפורים של חקלאים המבטאים תקומה. מסיפורים אלו ננסה להבין מה המשימה שלנו: איפה אנחנו בכל הסיפור הזה? מה אנחנו יכולים לעשות למען עם ישראל ומדינת ישראל כדי להמשיך את התקווה ואת האור?
הכנות וציוד נדרש:
פתיחה: ועכשיו כולם קמים
מתודה: לשבת לקום.
כל חניך וחניכה יקבלו פתק ובו מצב ישיבה אחד: סיכול רגליים, ישיבה על רגל אחת, ישיבה על כיסא, ישיבה מזרחית, ישיבה על הרצפה, ישיבה ברגליים ישרות. בהוראת המדריכים כולם צריכים לקום.
* אפשר גם לתת את כל המשימות לכל הקבוצה יחד.
* אפשר לעשות את המשימה כמה פעמים.
* אפשר להעלות את רמת הקושי: לקום בלי עזרת ידיים, לקום רק בעזרת חבר.
שלב א: מהי תקומה?
מהי תקומה? איזו מילה מסתתרת במילה הזו?
הגדרה מילונית: בנייה מחדש; התחדשות; תחייה; שיקום.
תקומה היא שינוי מצב. תקומה יכולה לציין שהייתה נפילה כלשהי, אבל מישהו או הרבה אנשים בחרו לקום ולשנות את מצב הנפילה הזו. תקומה גם מתארת מצב של התחדשות לא בהכרח בגלל נפילה, אדם שבחר לעשות שינוי לטובה בחיים שלו.
שאלו את החניכים: האם אתם מכירים מקרים של נפילה שאנשים חוו, והם קמו ממנה? אולי מקרים שאנשים בחרו לקום ולעשות שינוי?
(למדריכים: שאלות לעידוד תשובות: למי יש סבא שעלה לארץ? האם אתם מכירים מישהו שנפצע בתאונת דרכים ובחר לקום, להתמודד ולהמשיך קדימה? האם יש כאן למישהו סבא או סבתא ששרדו בשואה והקימו משפחה? האם מישהו כאן קיבל ציון לא טוב אבל המשיך ללמוד כדי להשתפר? האם קרה לכם שהתנסיתם בתחום חדש ולא הצלחתם בהתחלה, ובכל זאת המשכתם, כמו נגינה, ספורט, בישול ואפייה? האם יש כאן מישהו שהפסיד במשחק, ולא ויתר וניצח בפעמים הבאות? האם יש לכם חברים שעברו תקופה קשה ובחרו למנף את זה לטובה?)
סכמו: במשחק הפתיחה עברנו ממצב של ישיבה למצב של קימה, ממש כמו שהמילה תקומה מתארת. פגשנו בסבב השיתוף סיפורים שלכם על אנשים וסיטואציות שאתם מכירים על תקומה. בשיח היום-יומי הרבה פעמים אנחנו מדברים על אנשים יחידים שנפצעו או שקרה להם משהו ולמרות הכול בוחרים לקום מחדש. הרבה פעמים אפשר לשמוע את הביטוי תקומה המתכוון לתקומת העם היהודי בארץ ישראל אחרי השואה. כלומר לאחר השואה הקשה התחיל עם ישראל להתקבץ והקים מדינה, ובחר להשתקם, לקום מהשבר. בחלק הבא נרחיב עוד על תקומה של יחידים ושל העם באמצעות סיפורים מתחום החקלאות.
שלב ב: "החיטה צומחת שוב"
חלקו את החניכים לכמה קבוצות, וכל קבוצה תקבל סיפור על חקלאי אחר. לאחר מכן בקשו מהחניכים להציג את סיפורו של האדם שקיבלו ולהתייחס לשאלות המצורפות (נספח 1).
סכמו: פתחנו את הפעולה בהבנה מהי תקומה, כעת עסקנו בסיפורי חקלאים המבטאים תקומה. כשעם ישראל לא היה פה, לפני הקמת המדינה (הצעה להרחבה נספח 2), החקלאות ומצב הצמחים פה לא היה מוצלח.
החקלאות בפני עצמה היא תחום שמבטא את תקומת ארץ ישראל. גם הנביאים מתארים את זה בנבואות הגאולה שלהם, ונרחיב על זה עוד בחלק הבא.
שלב ג: ישראל וחקלאות
בנספח 3 מופיעים משפטים בנושא החקלאות.
בחרו שתי נקודות בחדר, אחת למסכים/מזדהה ואחת ללא מסכים/לא מזדהה. לאחר הקראת כל משפט החניכים יצטרכו לעמוד על הציר שבין נקודה א לנקודה ב כדי לדרג עד כמה הם מסכימים ומזדהים עם המשפט שנאמר.
סכמו: בתחילת הפעולה הבנו מהי תקומה, פגשנו סיפורי חקלאים הנאחזים באדמת הארץ ולמדנו עובדות על עוצמתה של החקלאות בארץ.
מה תאחלו למדינת ישראל לעתיד?
מה אתם יכולים לעשות כדי לסייע לעתיד מדינת ישראל בתחום הזה?
סיכום
נושא החודש הוא "ודור יקום וחי". בפעולה זו פגשנו את ה'חי' של ימינו, תחום החקלאות, המשגשג בזכות חקלאים יקרים אשר בוחרים בכל יום לקום לעבודה החקלאית הקשה למען עם ישראל.
תוכלו לסיים את הפעולה בקריאת פסוקים מנבואות הנחמה על הפריחה בארץ (נספח 4).
יש לנו זכות לחיות בדור שמתגשמות בו נבואות הגאולה! עכשיו תורנו להמשיך את הגאולה הזו ולהשתתף בתקומת העם.
נספחים:
נספח 1 – סיפורים של חקלאים
שאלות מצורפת:
נספח 2 –
ציטוט מספרו של מארק טוויין, 'מסע תענוגות לארץ הקודש', שנכתב לפני 158 שנה. הסופר האמריקאי המפורסם ביקר בארץ ב-1867, עבר בה בחברת צליינים נוספים לאורכה ולרחבה, ואת התרשמותו חקק בספרו. הנה קטעים מדבריו:
"…ארץ שממה שאדמתה עשירה למדי, אלא שכולה עולה שמיר ושית – מרחב דומם ואבל. יש כאן עזובה שאפילו הדמיון אינו יכול להעניק לה תפארת חיים ומעש. הגענו בשלום להר תבור… כל הדרך לא ראינו נפש חיה… בשום מקום כמעט לא היה עץ ולא שיח. אפילו הזית והצבר, אותם ידידים נאמנים של אדמת זיבורית כמעט אין בארץ.
…ארץ ישראל יושבת בשק ואפר, מרחף עליה כישופה של קללה, ששדפה את שדותיה ואסרה את תעצומות כוחה באזיקים, ארץ ישראל שוממה וחשוכת חמדה; ארץ ישראל שוב אינה שייכת לעולם המעשה הזה…
נדמה לי שמכל הארצות בעלות הנוף המדכא, ארץ ישראל מחזיקה בכתר. הגבעות קירחות, צבען דהוי… העמקים הם מדבריות מכוערים, ורק שוליהם מעוטרים בצמחייה דלה, המביעה יגון וייאוש… התצפית למרחוק אינה מלהיבה. זוהי ארץ משמימה, חסרת תקווה, שבורת לב… לא היה מקום מוצל למנוחה גם לאחר רכיבה של שעתיים שלוש מהמחנה שלנו. וזאת על אף שנחל זרם לצדנו… אמנם ראינו מים, אבל בכל מרחב השממה סביבנו לא היה אפילו קמצוץ צל, ונצלינו קשות בחום בשמש היוקדת… השעה שבע בבוקר, ומאחר שאנו נמצאים בחיק הטבע היה צריך העשב לנצנץ בטל פרחים, להפיץ ריחם והציפורים לזמר בעצים. אך למרבה הצער אין כאן לא טל, לא פרחים, לא ציפורים ולא עצים. ישנם רק בקעה ואגם ללא צל ומעבר להם הרים חשופים".
נספח 3 – משפטים
נספח 4 – פסוקי גאולה
וְהָאָ֥רֶץ הַנְּשַׁמָּ֖ה תֵּעָבֵ֑ד תַּ֚חַת אֲשֶׁ֣ר הָיְתָ֣ה שְׁמָמָ֔ה לְעֵינֵ֖י כׇּל־עוֹבֵֽר" (יחזקאל לו, לג–לד).