מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אני חלק מעם ישראל

אני חלק מעם ישראל

השתלשלות שרשרת הדורות לאורך השנים עד לחוליה שלנו

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
ניצנים | מעלות
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ארץ ישראל | גלות וגאולה | חלוציות | גבורה | נושא שנתי | חודש ארגון | אהבת ישראל
  • מתאים לשבת
5 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

עם ישראל הוא סיפור של דורות, שרשרת ארוכה של אנשים שחלמו ועשו למען עם ישראל. הסיפור מתחיל מאברהם אבינו דרך התנ"ך, תקופת המשנה והגמרא, גלות ארוכה של אלפיים שנה, התחלת הציונות, פוגרומים ואנטישמיות, הקמת מדינת ישראל וביסוסה, ומגיע ממש עד ימינו אנו; אנחנו חלק מאותה שרשרת ארוכה. בפעולה זו נתמקד במילה 'דור', נתמקד בעבר ובהיסטוריה שלנו כעם: החניכים ילמדו על הדורות הקודמים, ירגישו שהם חלק ממשהו גדול ויבינו את משמעות התפקיד הגדול בלהיות חלק מעם ישראל.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייפגשו עם אירועים משמעותיים בהיסטוריית עם ישראל.
  2. החניכים יכירו את השתלשלות הדורות מהאבות ועד לימינו.
  3. החניכים ישתפו מה הם יכולים לעשות למען המשכת השרשרת.

 

הכנות וציוד נדרש:

  1. חוט צמר או חבל כביסה
  2. אטבים
  3. כדור
  4. חישוק
  5. פתקים עם שמות החניכים
  6. הדפסת הנספחים

מהלך הפעולה

 

פתיחה: ציר זמן

תלו בחדר חוט צמר ארוך או החזיקו חבל מתוח. על הרצפה פזרו כרטיסיות של אירועים חשובים ושל דמויות פורצות דרך מההיסטוריה של עם ישראל (נספח 1). חלקו לחניכים אטבים. על החניכים לסדר את האירועים ואת הדמויות על ציר הזמן.

  • השאירו את הציר תלוי לאורך כל הפעולה, במקום שהחניכים יראו אותו.
  • אפשר לחלק את השבט לשתי קבוצות שיתחרו ביניהן (בשביל זה צריך למתוח שני צירי זמן ולהכפיל את כל הכרטיסיות).
  • שימו לב: בשביל סוף הפעולה חשוב שיישאר מקום לשים עוד כרטיסיות בסוף של הציר, ולכן ודאו שיישאר להן מקום.

 

שלב א: אני חוליה בשרשרת

אפשרות א: שרשרת סיפורים
התחילו סיפור במשפט המתחיל באות אל"ף. החניך הבא בתור יצטרך להמשיך את הסיפור במשפט המתחיל באות בי"ת, וכן הלאה, צרו יחד, כל השבט, סיפור מאל"ף עד תי"ו.

ערכו דיון על המשחק:

  • שאלו את החניכים: האם הרגשתם אחריות מסוימת?
  • האם הרגשתם שאתם חלק ממשהו גדול יותר?
  • שאלו את החניך הראשון: איך הייתה ההרגשה להיות ראשון?

 

אפשרות ב: חוליה אנושית

  • חלקו את החניכים לשתי קבוצות.
  • כל קבוצה תעמוד בשורה, וכל אחד ייתן יד לשניים שלידו. יוצרים שרשרת אנושית.
  • קראו משימות (נספח 2). על הקבוצות לבצע אותן בלי לשבור את השרשרת.

 

ערכו דיון על המשחק:

  • שאלו את החניך הראשון: איך הייתה ההרגשה להוביל?
  • שאלו את החניכים: איך הייתה הרגשה להיות מחוברים לאנשים אחרים ולעשות את המשימות יחד?
  • האם הרגשתם שאתם חלק ממשהו גדול יותר?

 

סכמו: במשחק ראינו מהי ההשפעה של אדם אחד, של חוליה אחת בשרשרת. איך החניך הראשון עושה מעשה פשוט וכולם אחריו, כולנו היינו באותה משימה יחד, לכולנו הייתה אחריות לתוצאה, וכל אחד היה חשוב לביצוע המשימות.
כך גם בסיפור שלנו כעם, כל חוליה חשובה ביותר, ואנחנו צריכים להכיר את מה שהיה לפנינו וללמוד מכך גם להווה ולעתיד.

 

שלב ב: עם ישראל לדורותיו

קראו את סיפורו של עם ישראל (נספח 3).
שאלו את החניכים כמה שאלות לדיון.

  • עם איזו דמות בהיסטוריה של עם ישראל היית רוצה להיפגש? מה היית רוצה לשאול אותה?
  • האם יש סיפור היסטורי שנוגע בכם במיוחד?
  • מה זה אומר להיות חלק משרשרת ארוכה של דורות? מה זה אומר להיות חלק מעם ישראל?
  • מה המקום שלנו והתפקיד שלנו בשרשרת? מה אנחנו יכולים לעשות כדי להמשיך את השרשרת?

* שימו לב, השאלה האחרונה מובילה לשלב הבא, אל תוותרו עליה.
*בחלק זה של הפעולה תוכלו להרחיב על המשמעות של עם ישראל, העם שדרכו היא דרך התורה והמצוות, מעשים טובים והוספת אור לכל העולם.

סכמו: פתחנו את הפעולה בציר הזמן של העם היהודי, כעת העמקנו בהשתלשלות הדורות מאברהם אבינו ועד לימינו. אנחנו חלק מעם שעבר דרך ארוכה ומשמעותית לאורך הדורות. אנחנו החוליה הבאה בשרשרת, תורינו להמשיך את הדרך של העם המיוחד הזה!

 

שלב ג: אני חוליה בשרשרת

הכינו מראש אטבים ופתקים של שמות כל החניכים.
תנו לכל חניך וחניכה לכתוב בפתק מה הם יכולים לעשות למען המשכת השרשרת של עם ישראל, ולאחר מכן שייגשו לתלות אותו.
בשבת: כל חניך בתורו ייגש לציר זמן, יתלה את הפתק שלו ויגיד בעל פה מה הוא יכול לעשות למען המשכת השרשרת.
* דוגמאות: אהבת האחר, התנדבות, לימוד תורה, עשייה בשכונה, עזרה להורים, שמירה על יופייה של ארץ ישראל, להתקשר לסבא וסבתא, תפילה, שמירת מצוות, עזרה לזולת, קבלת האחר ועוד.

סיכום:
עברנו בפעולה הזו מסע בהיסטוריה של עם ישראל והגענו ממש עד הימים שלנו. הבנו שאנחנו חוליה בשרשרת ארוכה שנמשכת אלפי שנים. בזכות הדורות הקודמים, החוליות הקודמות בשרשרת, אנחנו יושבים כאן היום. עכשיו תורנו להמשיך את השרשרת, להיות החוליה הבאה בעם ישראל.
בחודש הקרוב נקבל עלינו לעשות את מה שאנחנו יכולים לעשות למען עם ישראל, וכך נוסיף עוד חוליה משמעותית וחשובה בעם ישראל.

 

רעיון לצ'ופר:

הבית האחרון של שיר השיירה (אריק איינשטיין), לחלופין ניתן גם להשמיע ולהראות
https://www.youtube.com/watch?v=qElqp7mNc8g

ומכל הגלויות
ועם כל הבעיות
מסביב ייהום הסער
רב הקושי והצער
אבל יש על מה לשמח
יש עוד אומץ, יש עוד כוח.
ונמשכת שיירה
מן המאה שעברה
רחוקים כבר היוצאים
איכרים וחלוצים
שעמלו עבדו בפרך
בלי לראות את סוף הדרך
ועכשיו עוברים אנחנו
לא שקטנו ולא נחנו
לא ימשיכו בלעדינו
זוהי הרפתקת חיינו.

 

נספחים:

נספח 1 –

כרטיסיות דמויות ואירועים היסטוריים
צריך להיות מעוצב ככרטיסיות:
הבולד הוא הכותרת, במקרים שבהם יש עוד מידע לשים מתחת לכותרת בקטן.

  1. אברהם אבינו
  2. שעבוד מצרים
  3. יציאת מצרים
  4. מתן תורה
  5. תחילת כיבוש הארץ על ידי יהושע ועם ישראל
  6. תקופת השופטים
  7. תקופת המלכים
  8. בניית בית המקדש הראשון
  9. בניית בית המקדש השני
  10. רש"י רבי שלמה יצחקי היה תלמיד חכם צרפתי ידוע, נחשב לגדול מפרשי התנ"ך והתלמוד.
  11. הרב קוק הרב אברהם יצחק הכהן קוק (הראי"ה) היה פוסק והוגה דעות, מגדולי הרבנים בארץ ישראל ומקים הרבנות הראשית. נחשב לאחד מאבות הציונות. נפטר בג' אלול תרצ"ה (1935)
  12. העלייה הראשונה תחילתה של החזרה לארץ ישראל, אחרי 2,000 שנות גלות, קיבלה את השם "העלייה הראשונה". כ30,000 צעירים עלו והחלו להפריח את השממה. בין היישובים הראשונים שהוקמו: ראשון לציון, זכרון יעקב, ראש פינה ופתח תקווה
  13. הצהרת בלפור הכרזה על החלטת ממשלת בריטניה בשנת 1917 לתמוך בהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. ההצהרה העלתה את מורל היהודים בתפוצות העולם שונות, הפיחה בהם תקווה להתחדשות עם ישראל בארצו לאחר הגלות הארוכה, וסייעה להגביר את העלייה ארצה. 
  14. השואה בין השנים 1939-1945
  15. הקמת מדינת ישראל ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948
  16. מלחמת ששת הימים מלחמת ששת הימים פרצה בשנת 1967, התשכ"ז, וישראל נלחמה בה בחזיתות רבות: מצרים, ירדן וסוריה שנעזרו במדינות ערב נוספות, ובהן עיראק, לבנון וערב הסעודית. המלחמה הסתיימה בניצחון מובהק של ישראל.
    במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל בחזרה את  ירושלים, יהודה ושומרון, רמת הגולן ועוד שטחים נוספים.
  17. קורונה
  18. מלחמת חרבות ברזל, עם כלביא

 

נספח 2 –

משימות

אפשרויות למשימות: להגיע כולם לקיר בצד השני של החדר, לעבור מעל ספסל, לעבור מתחת לשולחן, להוביל כדור גדול מההתחלה ועד הסוף ללא שימוש בידיים, כל הקבוצה קופצת ביחד קדימה בצעד אחד גדול, להגיע למקום מסוים בזמן מוקצב, להעביר חישוק מהראשון בשרשרת עד לאחרון בלי לשבור את השרשרת, ליצור צורות כמו מגן דוד, עיגול, נחש ועוד.

 

נספח 3 –

סיפורו של עם ישראל
אפשרות א

בספר בראשית אברהם אבינו
מארץ אור כשדים,
כולם סביבו עבדו פסלים,
אבל הוא האמין בא-לוהים.
צדיק מכניס אורחים

אברהם הוליד את יצחק,
יצחק הוליד את יעקב
ומיעקב-ישראל יצאו שנים עשר שבטים.

השבטים ירדו למצרים והיו שם עבדים
המלך פרעה גזר גזרה
אך נשות ישראל לא איבדו את התקווה
מתוך הקושי קמה ישועה גדולה וקם עם.

משה רבנו הוביל את העם לחירות,
יציאת מצרים – גאולה, ניסים והודיה גדולה
הר סיני, תורה ומצוות נעשה ונשמע!

לאחר ארבעים שנות נדודים במדבר
העם נכנס לארץ ישראל המובטחת
יהושע והעם במלאכת כיבוש הארץ החלו
ובהמשך השופטים לקחו את הדגל והובילו
אחרי השופטים, עלי הכוהן, שמואל ותקופת המלכים,
דוד המלך ובנו שלמה
את ממלכת ישראל החזקה בונים
ולקראת בניית בית המקדש הראשון מתקדמים.

בית המקדש הראשון נבנה – אור וקדושה,
אך הוא חרב לאחר 410 שנה והעם הוגלה – לשבעים שנה
בפרס אסתר הצילה את עמה באומץ ובחוכמה,
ובית המקדש השני נבנה – ושוב אור ותקווה.
הלל ושמאי לימדו את העם תורה
אך גם בית המקדש השני חרב אחרי 420 שנה

ועם ישראל יצא לגלות ארוכה של 2000 שנה

לימוד התורה לא פסק בגלות
המשנה, התלמוד הבבלי והירושלמי נכתבו
ואת לימוד תורה לדורות שמרו
רש"י ונכדיו, הרמב"ם, רבי יוסף קארו וחכמי הדורות
האירו את הדרך לשנים רבות.
הגאון מווילנה והבעש"ט, המהר"ל מפראג, המלבי"ם והחסידות
האירו קצת את חשכת הגלות

לאחר 2000 שנות גלות ארוכה
עם ישראל כבר רוצה גאולה!
כשבעים שנה לפני שהוקמה המדינה
ראשוני היהודים לארץ מגיעים בעלייה הראשונה
מקימים יישובים ומפריחים את השממה
בעלייה השנייה הרב קוק לארץ עלה
ונטע בעם ציונות, אמונה ותקווה

הצהרת בלפור בשנת 1917 על ידי בריטניה
לתמוך בהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ
העלתה את מורל היהודים בגלות
הפיחה בהם תקווה להתחדשות
וגרמה לעלייה לארץ להתגברות

השואה – חושך כבד, מיליונים שנרצחו.
מתוך האפר קמים יהודים לתקומה,
ומדינת ישראל התחילה בבנייה

מדינה שקיימת 77 שנה
מדינה קטנה בעוז איתנה
עם מלחמות ואתגרים התמודדה
מלחמת העצמאות, התשה, ששת הימים, יום כיפור
מלחמת לבנון הראשונה והשנייה
המערכה על הארץ עדיין לא נגמרה
מלחמת חרבות ברזל פרצה
אך למרות הקושי הדור, עם כלביא, נאזר בגבורה
אנחנו החוליה הבאה
את שרשרת הדורות ממשיכים כל ילד וילדה
בונים עתיד לעם ישראל לעוז ותפארה

לבניין בית המקדש ולגאולה שלמה.

 

אפשרות ב

אבות האומה אברהם ושרה הולידו את יצחק. יצחק ורבקה הולידו את יעקב. מיעקב, רחל ולאה, בלהה וזלפה יצאו שנים עשר שבטים. השבטים ירדו למצרים בגלל הרעב ובגזרת א-לוקים, ושם נהיו לעבדים.

במדבר הקב"ה התגלה בסנה למשה. קם מנהיג חדש – משה רבנו. היציאה ממצרים לא קלה, ולכן ה' מביא על המצרים את עשר המכות עד לגאולת ישראל ביד רמה. בני ישראל אל ים סוף הגיעו, ומאחוריהם המצרים, הקב"ה עשה נס גדול, קרע את הים, ובני ישראל עברו ביבשה בתוך הים, המצרים טבעו, ומרים הנביאה ומשה פצחו בשירה והודיה לה'. בדרך לארץ ישראל, במדבר, בהר סיני ניתנת התורה, והעם מתקדם בניסים: מן ובאר וענני כבוד. העם חוטא בחטא המרגלים, והדרך מתארכת לארבעים שנים.

בהובלת יהושע עם ישראל נכנס ומתחיל לכבוש את ארץ ישראל, לאחר מכן הגיעה תקופת השופטים, ובהם שמשון הגיבור ודבורה הנביאה, שהובילה בחוכמה. אחרי השופטים, תקופת המלכים: דוד המלך בנה ממלכה חזקה בירושלים, ובנו שלמה המשיך את הגאולה ואת בית המקדש הראשון בנה. הבית הראשון עמד 410 שנים, עד שהבבלים החריבוהו ועם ישראל גלה לשבעים שנה.

בחסדי ה' בית המקדש השני נבנה, היוונים ניסו להטריד, אך החשמונאים, המכבים, קמו להגן, ובית המקדש עמד 420 שנה, עד החורבן בידי הרומאים ויוציאה לגלות ארוכה.

אלפיים שנה העם היהודי המשיך לנדוד ממקום למקום – מספרד ועד בבל, מאירופה ועד מרוקו. במהלך הגלות חווינו גזרות, פוגרומים ורדיפות, אך בכל מקום שהגיעו אליו יהודים הם בנו קהילה, התפללו, למדו תורה ושמרו על הזהות שלהם. גדולי החכמים המשיכו את לימוד התורה בגלות: רש"י, הרמב"ם, רבי יוסף קארו, הבעל שם טוב, הגאון מווילנה, רבי יהודה הלוי מחבר ספר הכוזרי, ספרי הלכה ופרשנות לתורה, פירושים למשנה ולגמרא, ועוד היד נטויה.

לפני קצת יותר ממאה שנה סייע חלום התפילה "ותחזינה עינינו בשובך לציון", "קבץ נידחינו מארבע כנפות", "ובנה ירושלים", להעיר את הלבבות: הציונות. הרב אלקלעי, הרב קלישר הרב קוק ועוד חיזקו את בתי המדרש בארץ ישראל. הרצל דיבר על הזכות של העם לחזור לארצו ואמר: "אם תרצו – אין זו אגדה". כ-70 שנה לפני שהוקמה המדינה, אלפי צעירים עזבו בתים נוחים באירופה ועלו לארץ ישראל. הם עבדו קשה, בנו מפעלים, חרשו אדמות, נטעו פרדסים והקימו ערים מושבים כפרים וקיבוצים כדי להגשים את החלום ולהחזיר את העם לארצו.

הגיע חורבן הגלויות, השואה. באירופה נרצחו שישה מיליון יהודים רק משום שהיו יהודים. מתוך החורבן הניצולים העפילו לארץ להצמיח תקומה גדולה: בשנת תש"ח (1948) קמה מדינת ישראל. דוד בן-גוריון הכריז על עצמאות. בעקבות ההכרזה פרצה מלחמת העצמאות. צעירים רבים, לפעמים בגיל שלכם, אולי מעט יותר מבוגרים, אחזו בנשק והגנו על הארץ.

מאז ועד היום מדינת ישראל הלכה וגדלה. היא קלטה עולים מכל העולם – מרוסיה, מתימן, ממרוקו ומאפגניסטן, מאתיופיה ומבולגריה, מרומניה ומהונגריה, מתוניס ומדרום אפריקה, מארצות הברית וממקומות נוספים. כל אחד הצטרף לשרשרת המפוארת הזאת. המדינה התמודדה עם מלחמות: מלחמת העצמאות, מלחמת סיני, ששת הימים, ההתשה, יום כיפור, שלום הגליל, מלחמת לבנון הראשונה והשנייה, חרבות ברזל ומבצעים רבים, וגם עם אתגרים מודרניים כמו מגפת הקורונה. בכל פעם מתוך הקושי עם כלביא קם, וצמחה קומת ישועה חדשה.

החוליה הבאה בשרשרת הזאת היא אנחנו. כל ילד וילדה, כל אחד מאיתנו, הוא חלק מסיפור עצום של אלפי שנים. כמו שאברהם העז לחלום, כמו שהחלוצים לא ויתרו, גם לנו יש תפקיד: להמשיך את השרשרת, לשמור על הערכים, לחלום, לפעול ולבנות עתיד לעם ישראל, בניין המקדש, הבאת גאולה צבא חזק וכלכלה בריאה, עולם של תורה חסד וגמילות חסדים, דבר שכל אחד מאיתנו יכול לסייע להגשים.

אנחנו החוליה החדשה בשרשרת הדורות. נאחל שנזכה להיות החוליה החזקה שתזכה להביא את הגאולה השלמה.

דעתך חשובה לנו