איתור סניפים וכפרי בוגרים
פעולה זו היא הראשונה במהלך “שבים אל החלום”, ובה נתמקד בשאלה מהו חלום. נכיר כמה סוגים של חלומות, נבין מהי ההגדרה של חלום, נלמד על חלום שחולמים בלילה, על שאיפות שיש לנו שאנו רוצים להגשים ועל פנטזיה, ונבין מה ההבדל בין חלום של פנטזיה לחלום במציאות. לסיום נדון בשאלה כיצד החלום יכול לקדם אותנו במציאות.
מהלך הפעולה:
פתיחה
שחקו עם החניכים ‘התחברתי’: חניך אחד ישתף בחלומות שיש לו. ברגע שחניך אחר יזדהה עם אחד החלומות הוא יאמר “התחברתי”, ויחליף אותו. אפשר שעל כל חלום החניך הדובר יקבל חטיף קטן, וכשהתור יעבור לחניך אחר, הוא יעביר אליו את החבילה.
שלב א:
חלקו לחניכים דפים או פרסו גיליון גדול שבמרכזו כתובה המילה “חלום”. בקשו מהם לצייר ולכתוב את מה שהם מרגישים כלפי המילה ומה שהם חושבים עליה.
ערכו סבב שיתוף קצר, ובו כל חניך וחניכה ישתפו מה הדבר שכתבו או ציירו ומדוע זה מסמל בעיניהם חלום.
שלב ב:
הציגו לחניכים ציר חלומות. בצד אחד יהיה “חלום גדול”, ובצד השני יהיה “חלום קטן”.
הקריאו לחניכים רשימת משפטים ובקשו מהם בכל פעם לשים את המשפט על הציר במקום המתאים לו (נספח 1). שאלו את החניכים: מה ההבדל בין החלומות? בקשו מהם לנסות לחלק את החלומות לקבוצות.
סכמו: יש כמה סוגי חלומות, ונלמד עכשיו על הסוגים למיניהם.
שלב ג:
חלקו את החניכים לשלוש קבוצות; כל קבוצה תקבל סוג אחר של חלום, תקרא עליו ותציג אותו לשבט (בהצגה, בציור או בהסבר מילולי פשוט. נספח 2).
לאחר שכל קבוצה הציגה את החלום שקיבלה שאלו את החניכים מה החלום החשוב ביותר לדעתם.
שלב ד:
בקשו מהחניכים לשתף בחלום שהוא שאיפה שיש להם. אפשר לפזר על הרצפה מגוון נושאים (נספח 3). אפשר לבקש מכל אחד לכתוב בפתק את החולם שלו, ולפתוח את הפתקים בפעולה האחרונה בחודש.
סיכום
חלומות מתחלקים לכמה סוגים: יש חלומות שחולמים בלילה, יש חלומות שהם פנטזיות, שהם חלומות שאנחנו רוצים והם לא תמיד מציאותיים או שאנחנו לא מתכוונים אליהם ברצינות, ויש חלומות שהם שאיפות שלנו ואנחנו רוצים להגשים אותם.
חלום יכול להיות קטן, כמו להצליח במבחן, ויכול להיות גדול, כמו לזכות בפרס חשוב, אבל כולנו חולמים חלומות שחשובים לנו, ואנחנו יכולים להגשים אותם אם רק נרצה מאוד ונתאמץ.
נספחים:
נספח 1
נספח 2
הגשמת חלום, שאיפה:
יש הרבה תארים שאפשר להצמיד לחנן פורת. ח”כ, ממחדשי ההתיישבות בגוש עציון, מייסד גוש אמונים, עורך וסופר, איש חינוך, מקים ישיבות, אדם של חסד, ועוד. לפני כשנתיים נפגש הרב חגי לונדין עם חנן פורת לשיחה עמוקה על אחד התארים שפורת השקיע בו מריבת מחייו – ההתיישבות.
תחילת מפעל ההתיישבות של פורת נפתח בהתלבטות קשה: פורת, שהיה אז תלמיד בישיבת מרכז הרב, חכך בדעתו אם להמשיך בלימוד תורה בישיבה, או לעזוב לטובת הקמת יישוב חדש. בעידודו של רבו, הרב צבי יהודה הכהן קוק הוא יצא לדרך, שהתבררה כדרך ארוכה.
“בדרכנו לגוש עציון עצרנו בקבר רחל”, מתאר פורת את תחילת הדרך. “אחד החברים קרא את הנבואה ‘מנעי קולך מבכי ועינייך מדמעה… ושבו בנים לגבולם’. בשעה שקראנו, אחזה בנו צמרמורת, הרגשנו שהנבואה מתקיימת בנו ואנחנו השבים הביתה מנגבים דמעה מעיניה של רחל”.
(החלומות שהגשים חנן פורת, ynet, 15.10.2011)
חלום שהוא פנטזיה:
אני רוצה לעוף, לעוף הרחק מפה למקומות מדהימים, שמלאים ביצורים קסומים, בקוסמים, בטירות, בבתי ספר קסומים, בנערים ונערות עם כוחות על ולעוד כל מיני”.
(קוראים, כותבים סיפורים. סיפורי פנטזיה)
חלום לילה:
“וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר. וְהִנֵּה מִן הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ. וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן הַיְאֹר רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל שְׂפַת הַיְאֹר. וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת וַיִּיקַץ פַּרְעֹה. וַיִּישָׁן וַיַּחֲלֹם שֵׁנִית וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים עֹלוֹת בְּקָנֶה אֶחָד בְּרִיאוֹת וְטֹבוֹת. וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים דַּקּוֹת וּשְׁדוּפֹת קָדִים צֹמְחוֹת אַחֲרֵיהֶן. וַתִּבְלַעְנָה הַשִּׁבֳּלִים הַדַּקּוֹת אֵת שֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַבְּרִיאוֹת וְהַמְּלֵאוֹת וַיִּיקַץ פַּרְעֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם” (בראשית מא, א–ז).
נספח 3
נושאים לחלומות:
משפחה, מקצוע, חברים, בית ספר, שינוי בעולם, טכנולוגיה, חינוך, מדע, אני, מדינת ישראל