איתור סניפים וכפרי בוגרים
בפעולות הקודמות עסקנו בקשר שבין האדם לאדמה ובקשר שבין עם ישראל לארץ ישראל. בפעולה הקרובה נבקש לעסוק בשנת השמיטה, ללמוד עליה מעט ולראות בה זמן המזמן חיבור מחדש אל האדמה ואל ארץ ישראל.
1. החניכים ילמדו מושגים הקשורים לשנת השמיטה.
2. החניכים יבינו ששנת השמיטה היא הזדמנות להתחבר מחדש לאדמה ולארץ.
3. החניכים ידונו בשאלה כיצד אפשר להעמיק בציבור הרחב את נקודת החיבור לארץ
פתיחה: חיבור לאדמה
פתחו את הפעולה במכירה פומבית: הציגו חפצים (ממתקים, משחקים של הכול בשקל וכדומה) ושאלו את החניכים מה הם מוכנים לעשות בשביל לזכות בהם. אפשר רק ברמה התאורטית, ואפשר שהחניכים יצטרכו ממש לעשות דברים בשביל לזכות בחפצים. חניך אחד למשל יהיה מוכן לעשות עשרים שכיבות שמיכה, חניכה אחרת תסכים לעשות מורלים מול כל הסניף וכו’. החפץ האחרון שתציגו יהיה קופסה מלאת אדמה. סביר להניח שהחניכים לא יתאמצו מאוד להשיג אותה.
שאלו אותם מדוע לא היו מוכנים לעשות הרבה בשביל האדמה. האם אין ערך לאדמה? נבין יחד שלאדמה, ובמיוחד לזו של ארץ ישראל, יש ערך רב, אלא שאנחנו לא תמיד מחוברים לקדושה של האדמה.
זמן: 10 דקות. עזרים: חפצים (ממתקים, הכול בשקל).
קראו את המקור שלהלן (כדאי לחלק לחניכים את הקטע מודפס):
“עזיבת השדה מאפשרת לאדם ראייה מחודשת של האדמה. ההימנעות מפעילות במשך חודשי החורף, מנקה את האדם מכל תנועת הבעלות האנוכית והמנצלת, החוסמת אותו מלפגוש את האדמה כפי שהיא. התנקות זו, פותחת בפני האדם ראייה חדשה של עוצמת הטבע והצמיחה מחדש. דווקא ריחוקו מעבודה הופך להיות מנוף לחיבור מחדש, דרך שדהו שלו, אל תנועת הארץ הגדולה […] אך בהקשבה עדינה, בתוך אי העשייה ניתן לשמוע קולות נוספים. חלקם מכוונים כלפי האדם עצמו, וחלקם מכוונים כלפי האדמה והמפגש המחודש של האדם עימה” (אדם מן האדמה, שער שביעית, ו:יא, ישיבת עתניאל)
ß בפעולה הקרובה נבקש לאמץ ראייה חדשה על האדמה והארץ אגב קבלת אחריות למרחב הציבורי מתוך הבנה שבכוחה של שנת השמיטה ליצור חיבור מחודש.
יש שתי אפשרויות כיצד להמשיך את הפעולה: להתמקד בחיבור לארץ ישראל, לקדושתה ולהתיישבות בה או להתמקד בחיבור לאדמה, לטבע.
חיבור לארץ ישראל
הקרינו סרטון שעוסק בחיבור לארץ ישראל. כמה דוגמאות:
– היישוב אביתר החדש: https://youtu.be/Fud7EtyndXM
– ממשיכים בבניין ארץ ישראל, תנועת נחלה: תנועת נחלה – ממשיכים בבניין ארץ ישראל YouTube
שאלות אלו והמפגש עם חוסר השייכות לארץ ישראל שלפעמים יש בציבור הרחב יוביל אתכם לדון בשאלה זו: איך אנחנו יכולים להעמיק בציבור הרחב את תחושת השייכות והחיבור לארץ ישראל?
חיבור לאדמה
השמיעו שיר על החיבור הטבעי של האדם לאדמה וחלקו את מילותיו (נספח 1): אדמה (אהוד מנור); לחזור (מיכאל בן משה).
שאלות אלו וההבנה כמה כחברה אנחנו מרוחקים מהאדמה ומטבעיות החיים יובילו אתכם לדון בשאלה זו: איך אנחנו יכולים להעמיק בציבור הרחב את תחושת השייכות והחיבור לטבע ולאדמה?
זמן: 20 דקות. נספחים: 1.
לסיכום הפעולה ומערך ‘אדם ואדמה’, ואחרי שדנתם בשאלה כיצד אנחנו יכולים בציבור הרחב להעמיק את נקודת החיבור לאדמה ולארץ, בקשו לבחור ולהרים לזמן הקרוב או לשנה כולה פרויקט שבטי שיעצים את החיבור שלנו לאדמה ולארץ.
זמן: 15 דקות. עזרים: נייר רצף וטושים.
נספח 1 –
אדמה (אהוד מנור)
אדמה, אני קשובה לקולך.
אדמה, תמיד ולאן שאלך.
אדמה, השביל בו אפסע הוא שבילך,
אימא אדמה.
אדמה, רגליי מהלכות יחפות.
אדמה, פנייך חמות ועוטפות.
אדמה, עיניים חומות בי צופות,
אימא אדמה.
הן באתי ממך, מחיקך, אדמה,
ואת עתידה לשכך – אדמה
את כל כאבי, את לילותיי, את ימיי,
עולם ומלואו לך מודה – אדמה
ואנו עצי השדה – אדמה
ממך ואלייך אם כל חי, אמציני.
אדמה – נותנת פריה לכולם.
אדמה – טובה ותמימה לעולם.
אדמה – למדי נא את בנך האדם.
אימא אדמה.
לחזור (מיכאל בן שמעון)
אל תשכח לעצור
ובין המחשבות לשבת ולנוח
ורק לנשום ורק להיות
ולהקשיב לרוח
אל תשכח לחזור
ובין החלומות לראות גם אדמה
ואת נדירות הרגע
ואת שמי הנחמה
ותאמין בטבע
הוא יודע בלי עזרה
כשהוא לוקח ונותן
ומכוון את התנועה
כמו ינשוף בחושך
מחכה על המשמר
בסבלנות אין קץ
לקרן אור ראשונה