מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ברינה יקצורו

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

ארץ ישראל נמצאת במרכז העולם, ונופים רבים לה, ים ומדבר, הר ועמק, רמה וים המלח. בנבואות הנחמה של יחזקאל מתואר כיצד החזרה מן הגלות לארץ ישראל תשפיע ממש גם על האדמה: “אַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא” (יחזקאל לו, ח). היישוב היהודי בארץ ישראל עסק רבות בחקלאות, והיא הלכה והתפתחה עם השנים וחיזקה את אחיזתנו באדמה שבה טמון הסיפור של עם ישראל.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבררו את משמעות תפקיד החקלאי היהודי בארץ ישראל.
  2. החניכים ייחשפו למגוון שיטות הגידול שקיימות בארץ.
  3. החניכים ייצרו מתוך הזדהות עם החקלאים בארץ.

ציוד נדרש: קשיות, ערוגות, אדמה, שתילים או זרעים, קישוטים, נייר רצף, בריסטולים, כלי כתיבה

מקורות להרחבה: קדושת החקלאות בארץ ישראל (הרב עזריאל אריאל): https://katzr.net/3212b9

מצוות יישוב הארץ: https://ph.yhb.org.il/category/%D7%94%D7%A2%D7%9D-%D7%95%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5/03-%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%95%D7%AA-%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%91-%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%A5/#_te01ftn3_1

 

גוף הפעולה:

פתיחה

אפשרות א

צפו עם החניכים בסרטון על החקלאות בארץ: https://www.youtube.com/watch?v=HaxLDp0NXIo

שאלו את החניכים: מה אתם מרגישים כשאתם צופים בסרטון?

אפשרות ב

הציגו לחניכים תמונות על החקלאות בארץ (נספח 1).

שאלו את החניכים: מה אתם מרגישים כשאתם צופים בתמונות?

סכמו את התגובות והסבירו לחניכים כי התמונות האלה אינן מובנות מאליהן, ומרגש מאוד לראות את החקלאות בארץ גדלה ופורחת. היום ננסה להכיר אותה קצת יותר.

 

שלב א: החקלאי היהודי

חלקו את החניכים לשתי קבוצות, ולכל קבוצה תנו קשיות. המטרה של כל קבוצה היא לבנות את מגדל הקשיות הגבוה והיציב ביותר.

הסבירו לחניכים כי כדי לבנות מגדל יציב יש לוודא שהבסיס יהיה חזק ויציב. גם כאשר רוצים לפתח מדינה צריכים בסיס יציב. שלא כאומות העולם, שמפתחות את האדמה כדי לגדל גידולים, החקלאי היהודי מפתח אותה כדי לקיים את מצוות יישוב הארץ, שכוללת גם את הפרחת השממה. כפי שאמר החקלאי והסופר משה סמילנסקי: “אם חקלאות כאן, מולדת כאן”.

 

שלב ב: תוצרת הארץ

פזרו על הרצפה תמונות של גידולים הגדלים בארץ, שמות של אזורים ושיטות גידול, ובקשו מהחניכים להתאים בין שלוש הקטגוריות (נספח 1–3).

 

שלב ג: אנחנו עם החקלאים

אפשרות א

הקימו עם החניכים גינה שבטית בחצר הסניף או בערוגות. החניכים יעצבו את הגינה או הערוגות, יכינו שלטים וישתלו או יזרעו בה.

אפשרות ב

הכינו עם החניכים שלטי תמיכה לחקלאים הישראליים. אפשר להתמקד בחקלאים מהאזור שבו אתם גרים.

סיכום

הבנו כי החקלאות בארץ ישראל היא חלק מבניית בסיס חזק ליישוב היהודי בארץ, שהקמתו מעוגנת במצווה לרשת את אדמת הארץ ולהפריח אותה. נחשפנו למגוון הגידולים הגדלים בארץ ויצרנו בעצמנו גינה שבטית (או הכנו שלטי תמיכה לחקלאים) מתוך הבנה כי הם דואגים להפרחת הארץ ובעבודתם מגשימים את החלום הגדול.

 

נספחים:

להורדת הנספחים לחצו כאן!

 

נספח 1: גידולים בארץ

הדרים

זיתים

ענבים

תמרים

אבוקדו

בננה

חיטה

 

נספח 2: אזורי גידול

  1. מישור החוף, הגליל המערבי, הגליל העליון, עמק הירדן, עמק חפר, צפון הנגב
  2. עמק הירדן, חוף הכרמל, הגליל המערבי
  3. מישור החוף, הגליל והגולן, הנגב, העמקים הפנימיים, לכיש
  4. הגליל, מטה בנימין, שפלת יהודה, רמת נגב
  5. הגליל העליון, מישור החוף, לכיש
  6. הגליל, בקעת הירדן, לכיש, נגב, הערבה
  7. הגולן, הגליל העליון, עמק הירדן, בקעת הירדן, גלבוע והעמקים, בקעת ים המלח והערבה

 

נספח 3: שיטות גידול

  1. מטע בטיפול מבוקר של השקיה, הזנה, תאורה והאבקה
  2. מטע בחממות ופתרונות השקיה מודרניים: טפטוף או מיקרו-המטרה שיוצרים מזג אוויר טרופי
  3. שתילת פרדסים
  4. נטיעת מטעים ושימוש בעצי בר
  5. זריעת שדות
  6. נטיעת מטעים

דעתך חשובה לנו