מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

נתינה לעם ישראל

מפתחים עין לאומית- הבנת המושג נתינה ודחיית סיפוקים למען משהו גדול יותר.

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • פעולה ממערך
3 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בשבועיים הקרובים נעסוק במהות המושג ‘מובילים בדרך תורה ועבודה’. נדבר על כוחה של הנתינה, על תודעת השליחות ואיפה היא פוגשת אותנו בחיים שלנו. בפעולה הזו נברר את משמעות הנתינה דווקא לעם ישראל.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו את המשמעות של נתינה למשהו שגדול מהם.
  2. החניכים ילמדו על עם ישראל, על המקום שלהם בעם ישראל ועל משמעות הנתינה לעם ישראל.
  3. החניכים יתנסו בדחיית סיפוקים למען משהו גדול יותר.

מקורות להרחבה: על מבחן המרשמלו ותוצאותיו –

https://goo.gl/vjbmRQ

https://goo.gl/5p3DxZ

 

ציוד נדרש:

קערת ממתקים, נספחים.

 

מהלך הפעולה:

 

שלב א –

 

החניכים יתנסו במבחן המרשמלו לדחיית סיפוקים: הזמינו לחדר כל חניך בתורו ובקשו ממנו לבחור ממתק מהקערה. לאחר שהחניך יבחר ממתק הסבירו לו שאם יצליח להישאר לבדו בחדר במשך כמה דקות בלי לאכול את הממתק – הוא יקבל שני ממתקים כאשר המדריכים ישובו לחדר. בקשו מהילדים לצלצל בפעמון (לא חובה) אם יחליטו שלא להתאפק אלא לאכול את הממתק.

 

 

אם לדעתכם המבחן אינו מתאים לחניכים שלכם (כי הם לא יתקשו לעמוד במבחן), ספרו לחניכים על המבחן. אפשר להביא תמונות מתוך הסרטונים כדי שיוכלו לדמיין את זה קורה. שאלו אותם מה הם היו עושים ל עמדו במבחן כזה ולמה.

 

 

לאחר המבחן שאלו את החניכים: איך היה המבחן? האם התקשיתם להתאפק? הסבירו להם על המושג ‘דחיית סיפוקים’ ושאלו אותם: האם חשוב לדעת לדחות סיפוקים בשביל לקבל משהו גדול יותר? מתי בחיים אנחנו דוחים סיפוקים? למה? האם אנחנו דוחים סיפוקים רק בשביל עצמנו או גם בשביל אחרים? אם כן, בשביל מי? למה?

 

הבהירו שדחיית סיפוקים משמעותה גם ויתורים שאנחנו עושים כדי שנוכל לתת לאחרים.

 

 

שלב ב –

 

שאלו את החניכים: מה בני המשפחה (אבא, אימא, אחים) עושים בשבילנו ומה אנחנו עושים בשבילם? במה הם ואנחנו עוזרים זה לזה? (מצורפת תמונה של משפחה להמחשה – נספח 1).

 

אנחנו עוזרים למשפחה כי אנחנו אוהבים אותה וכי אנחנו מבינים שאנחנו תלויים במשפחה שלנו והיא תלויה בנו.

 

 

עם ישראל כולו הוא משפחה אחת גדולה. אפשר להסביר שכולנו הבנים של יעקב (ישראל), ואפשר גם לספר על שנים עשר השבטים ועל ההתפתחות של עם ישראל מהם.

 

פזרו על הרצפה כרטיסיות של דמויות שונות בעם ישראל (מצורפים ציורים של הדמויות בנספח 2. אפשר לחשוב על דמויות הקשורות יותר לעולמם של החניכים) או התחפשו אליהן ושאלו כיצד אפשר לעזור להן כחלק מהאחווה המשפחתית בעם ישראל:

 

  • כיצד אפשר לעזור לחייל?
  • כיצד אפשר לשמח מוכר בחנות?
  • כיצד אפשר לעזור לשומר בבית הספר?
  • כיצד אפשר לעזור לזקנה ברחוב?

 

 

סיכום:

 

למדנו היום דרך מבחן המרשמלו על החשיבות של דחיית סיפוקים כדי להשיג משהו גדול יותר. הבהרנו שדחיית הסיפוקים והוויתורים שאנו עושים מאפשרים לנו לתת לאחרים ולעזור להם. אחר כך למדנו על הנתינה במשפחה המצומצמת שלנו ומתוך כך על הנתינה שלנו לעם ישראל, שהוא המשפחה הגדולה שלנו, ואנחנו רוצים לתת לה מכיוון שאנחנו מבינים שאנחנו תלויים בעם ישראל והוא תלוי בנו.

 


 

נספחים

 

נספח 1 –

ציור של משפחה

תמונה2

 

נספח 2

ציורי דמויות

חייל

 תמונה1

 

מוכר בסופר

 

תמונה4

 

שומר בבית הספר

 

תמונה3

 

זקנה ברחוב

 

תמונה5

 

דעתך חשובה לנו