מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

נאמין שיש בנו כוח לשנות!

דרך ההליכה – הגיע הזמן לפעול ולחוות את העשייה.

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | מעפילים
משך הפעולה
עד שעה
מערך
1/3
  • פעולה ממערך
8 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

בפעולות האחרונות דיברנו על תהליך, על דרך, על סבלנות – כל הדברים האלו נכונים מאוד בתנאי שהם מתלווים לאש של עשייה. רק אדם שעמל ועובד קשה יכול לקחת שאיפה עמוקה ולדעת שיש דברים שיקרו קמעא-קמעא. בפעולה הקרובה נשוב להדליק את אש העשייה ונחזק בתוכנו את ההתלהבות להיות נכונים למילוי משימות לאומיות וליצירת שינוי אמיתי בציבוריות הישראלית, כי יש בנו כוח לשנות!

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שחברי התנועה צריכים לפעול בצורה אקטיבית כדי להגשים את תפיסת עולמם.
  2. החניכים יחוו את היכולת שלהם ושל השבט לשנות את המציאות ברמה הלאומית.
  3. חברי השבט ידונו בדרך ליצור שינוי בציבוריות הישראלית.

ציוד נדרש:

קופסה אטומה (למשל קופסת נעליים), פתקי משימות (נספח 1), סיכות שבט (נספח 2), כדור, פתקי פירטוקים (נספח 3).

 

מהלך הפעולה:

 

לפני תחילת הפעולה חלקו לחניכים פתקי פירטוקים (נספח 3). אנחנו נשתמש במתודה הזו בהמשך: כל חניך וחניכה יקבלו משימה – עליהם לגרום בצורה עדינה ולא מורגשת לאחד מחברי השבט לעשות או לומר משהו. חניך שהצליח לבצע את מה שרשום לו בפתק לוקח מהחניך ש’פורטק’ (עשה או אמר את מה שהיה כתוב בפתק) את הפתקים שאצלו, ומנצח מי שיש לו הכי הרבה פתקי ‘פירטוק’.
את המשימות החניכים יבצעו תוך כדי הפעולה עד לסיום שלב ב בפעולה.
מטרת המתודה היא להבהיר שיש לנו כוח לשנות דברים, ואם רק נרצה ונבחר – נוכל לחולל שינויים כבירים, נוכל לגרום לדברים לקרות!

 

שלב א –

קופסת הפתעות:

מטרת המתודה היא להעמיק את ההבנה שאנחנו חייבים לפעול כדי להגשים את מטרתנו.

הניחו על הרצפה לפי סדר פתקי משימות קבוצתיות (נספח 1). לכל משימה שווי נקודות מסוים, והמטרה היא לצבור 50 נקודות עד למשימה האחרונה. רק אחרי שחברי השבט צברו 50 נקודות הם יכולים למלא את המשימה האחרונה, ואם הם מצליחים למלא אותה הם רשאים לפתוח את הקופסה ולקבל את אות הכבוד – סיכת שבט (נספח 2).

  • דיון: מה תפקידנו בעולם?

 

הקריאו והסבירו לחניכים את המדרש הזה: “‘רְאֵה את מעשה האלקים כי מי יוכל לתקֵן את אשר עִותוֹ’ [=עיוות אותו]: בשעה שברא הקב”ה את אדם הראשון, נטלוֹ והחזירוֹ על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי בשבילך בראתי; תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך” (קהלת רבה פרשה ז) [הקב”ה אומר לאדם הראשון שתפקידו הוא לדאוג שהבריאה אינה מתקלקלת].

 

ערכו עם החניכים דיון קצר על המדרש, שאלו אותם:

 

  • איך אפשר לוודא שהבריאה לא תתקלקל?
  • מה כוללת האחריות הזאת?
  • האם כל תפקידנו הוא רק לשמור על הקיים?

 

הקריאו לחניכים מדרש נוסף: “כל מה שנברא בששת ימי בראשית צריכין עשייה, כגון החרדל צריך למתוק, התורמוסים צריך למתוק, החיטין צריכין להיטחן, אפילו אדם צריך תיקון” (בראשית רבה פרשה יא) [הקב”ה ברא עולם שצריך תיקון, הטבע צריך לצמוח, החיטים צריכות שבני אדם יפעלו כדי שיוכלו לאכול אותן, ואנחנו, בני האדם, צריכים לפתח ולשכלל את עצמנו כדי שנהיה מתוקנים].

 

לפני המדרש הזה, מה תפקידנו בעולם? מה המשימה שעלינו למלא?

 

הניחו במרכז המעגל גיליון שעליו רשומות מטרות התנועה (מתוך חוקת התנועה שאושרה בוועידה הכ”ג):

 

  1. חינוך דור נאמן ומסור לתורתו, לעמו ולארצו, החי על עבודתו ברוח התורה.
  2. חינוך להגשמה אישית של רעיון ‘תורה ועבודה’ וחתירה להקמת חברה של ‘תורה ועבודה’ בארץ.

 

שאלו את החניכים:

מה תפקידה של התנועה לפי הבנתכם את תפיסת העולם של התנועה?

 

סיכום ביניים:

תפקידנו הוא לפעול ולעשות בעולם לאור תפיסת עולם של ‘תורה ועבודה’; עלינו לא רק לדבר את הדברים ולדון בתוך כותלי הסניף אלא בעיקר לצאת ולממש את האידיאלים שאנו מאמינים בהם.

 

 

שלב ב הכוח להשפיע

 

העמידו את החניכים על כיסאות המסודרים במעגל ובקשו מהם לעבור מכיסא לכיסא בלי ליפול. מדי פעם הוציאו כיסא מתוך המעגל עד שלבסוף יישאר כיסא אחד בלבד ועליו כמה חניכים. שחקו את המשחק שוב והפעם הגדירו מספר חניכים (רצוי לפחות שליש מחברי השבט אם לא יותר) שצריכים להישאר עד הסוף ולא ליפול.
אף שבהתחלה זה ייראה בלתי אפשרי, לאחר כמה ניסיונות ותרגולים החניכים יצליחו לעשות זאת.
מטרת המתודה היא להבין שיחד אפשר להצליח במשימות גם אם הן נראות בלתי אפשריות בהתחלה.

 

חלקו לחניכים את השיר ‘תאמין’ של סינרגיה (נספח 4) ושאלו אותם:

מה יכול לחזק בנו את האמונה שיש לנו עוצמה לשנות?

 

סיכום ביניים:

הזכירו לחניכים את משחק הפירטוקים שבו גרמנו לחבר לעשות משהו. אנו רואים שהכוח להשפיע נמצא בידיים שלנו. לפעמים נדמה לנו שאנחנו לא מסוגלים, אבל יחד, כחבורה אידיאליסטית, אנחנו יכולים לחולל שינויים משמעותיים ברגע שנפעל למען העם.

 

שלב ג הדרך להשפיע

 

הניחו על הרצפה מד שמחולק לארבעה חלקים שבתחילתו רשום ‘תשע”ח’ ובסופו רשום ‘גאולה’. על תחילת המד הניחו ‘שחקן’ (דף שמקופל כך שיעמוד על המד בצורה אנכית), ועל השחקן כתבו “שבט ____ בוחר” (רצוי לדייק דווקא עם המילה בוחר, מכיוון שבבחירה יש תנועת נפש של חיבור שהיא חזקה יותר מאשר ‘החלטה’ או ‘רצון’).

 

שאלו את החניכים שאלות לדיון (נספח 5), ובכל פעם שתושג הכרעה בעניין הדרך להשפיע על הציבוריות הישראלית, קדמו את השחקן לחלק הבא של המד.

 

המטרה של המתודה היא לעורר דיון מצד אחד, ומצד אחר לתת לחניכים לחוות שדברים קורים בזכות פועלם והודות לעשייתם.

 

השאלות עוסקות בשאלה מהי הדרך להשפיע על הציבוריות הישראלית; אין תשובה לא נכונה כל עוד המטרה היא עשייה. נתבו את הדיון של החניכים לשאלה איך אנחנו פועלים ולא האם אנחנו פועלים, ועודדו אותם לחלום ולחזות הרחק בדבר השפעתם על המרחב הציבורי בעם ישראל. המטרה היא שהשבט יבחר כיצד הוא מתנהל בסוגיה הנידונה, וברגע שנבחרה החלטה קדמו את השחקן צעד אחד בדרך אל הגאולה.

 

 

למדריכים המשקיעים: בחרו מראש חניכים, הציגו להם את השאלות ובקשו מהם לבחור צד שהם ייצגו בויכוח וינסו למשוך לכיוון טענתם.

 

 

סיכום:

חווינו בפעולה הזאת כמה כוח יש לנו להשפיע ולפעול וחידדנו את ההבנה שיש לנו חובה לפעול במציאות כדי לתקן אותה. האחריות היא עלינו – וזה מתחיל כבר מהיום!

 

הצעה לצ’ופר:

איור של בוב הבנאי וכיתוב “נצליח לתקן?! כן, כן, כן! שבט ____, התחלנו לתקן את העולם


 

נספחים

 

נספח 1 – 

משימות קבוצתיות

 

בנו פירמידה אנושית (5 נקודות)

 

שחקו יחד ’21’ (21 מסירות כדור בלי להפיל את הכדור לרצפה) בלי להיפסל; המשחק צריך להסתיים בתוך חמש דק’ (6 נק’)

 

עליכם להתיישב יחד בבת אחת, כל השבט, כאשר אתם מחזיקים ידיים (7 נק’)

 

עשו מורל לכל הסניף (7 נק’)

 

עברו בין השבטים ואמרו פרק תהילים לשלום חיילי צה”ל (10 נק’)

 

על השבט לספר למדריכים או לקומונרית על הנושא השנתי של התנועה. כל חניך יכול לומר רק מילה אחת בכל פעם, ועל כל החניכים להשתתף ולהשלים זה את זה (15 נק’)

 

המשימה האחרונה: על השבט לבחור יחד מהי המטרה השבטית שאתם רוצים להשיג בשבוע האחרון של חודש ארגון.

 

 

נספח 2 –

סיכת שבט

 

  1. שבט הרא”ה – שבט מוביל!
  2. שבט מעפילים – שבט מוביל!
  3. השבט החדש – שבט מוביל!

 

למדריכים: צלמו את העיגול (בחרו את הכיתוב המתאים לשבט שלכם; אפשר לבחור לפי השבט הנוכחי או לפי השבט שתעלו אליו במפקד האש) כמספר החניכים בשבט, ניילנו אותם וגזרו. הדביקו מאחור בדבק חם סיכת ביטחון והצמידו לדשי החולצות. זה דורש קצת השקעה אבל מעלה את גאוות היחידה לשמיים!

 

אם אין לכם האמצעים הדרושים להכנת סיכה אפשר לצלם את העיגולים, לגזור אותם ולחורר אותם בקצה העליון, להשחיל על חוט ולחלק לחניכים בתור מדליות.

 

 

נספח 3 –

פירטוקים

 

עליך לגרום ל______ לומר “שבט נבטים”

עליך לגרום ל______ לעמוד דום, נוח, חופשי, הקשב

עליך לגרום ל______ לעשות פנטומימה של פיל

עליך לגרום ל______ לספר על סבא וסבתא שלו

עליך לגרום ל______ לספר מעשה בחמישה בלונים

עליך לגרום ל______ לומר פרק תהילים

עליך לגרום ל______ לעשות מורל

עליך לגרום ל______ לומר שבת שלום לאדם ברחוב

עליך לגרום ל______ לחבק עץ

עליך לגרום ל______ לשיר “היום יום הולדת” למדריך

עליך לגרום ל______ להביא לך טישו

עליך לגרום ל______ לומר שהוא צמחוני

עליך לגרום ל______ לסדר סידורים בבית הכנסת

עליך לגרום ל______ לשתות שלוש כוסות מים ברצף

עליך לגרום ל______ לבנות פירמידה אנושית

 

 

נספח 4 –

 

תאמין (סינרגיה)

אם תיקח, תיקח את עצמך ברצינות

תאמין שיש בך עוצמה לשנות.

 

 

אם תשאל מדוע זה קשה –

כשתגדל ותנסה תיזכר.

כשתיקח דברים קשים ללב –

זה הזמן שמרפא מכאב.

אז תמצא את השביל

לצעוד בו.

את הדרך שלך

תזכור טוב.

 

 

אם תקשיב לכל אשר אומר,

אם תדע גם להקשיב לעבר.

טעויות שאז מצאו דרכן אליי,

יכוונו אותך היום אל האור.

כשתמצא את השביל לצעוד בו,

את הדרך שלך תזכור טוב.

 

 

זה אתה, אתה שעוד תגשים חלומות.

וגם אם תיפול אתה לא לבד,

תמיד אהיה פה.

אל תפחד אדאג במקומך

אם רק תבקש עוד.

אם תישבר לרגע קשה, בסוף תתגבר.

אם תנסה, אם רק תנסה.

 

 

אם תיקח, תיקח את עצמך ברצינות

תאמין שיש בך עוצמה לשנות.

 

 

נספח 5 –

 

שאלות לדיון

  • האם לתת תרומה כספית לארגון שדואג לבית חם בעבור ילדים שנפלטו לרחוב ובכך גם לסייע כלכלית לארגון וגם להביע תמיכה והזדהות, או להתנדב במשך חודש בארגון?
  • האם להפגין ולערוך מחאות נגד הדתה (הכנסת תכנים דתיים) בצה”ל או לשבת לשיח משותף עם צבורים שונים לבירור עמדות?
  • האם כדי לרומם את העם מבחינה רוחנית יש להעמיק בלימוד תורה ולהתגדר בתורה או שצריך להנגיש את התורה והמצוות לכל הציבור?
  • האם מפלגות בממשלה צריכות לייצג ולקדם אינטרסים של הציבור הבוחר בהם (שר החינוך ידאג לציבור הדתי-לאומי, שר הבריאות לציבור החרדי ושר האוצר לציבור החילוני), או שעל כל מפלגה לדאוג לכלל הציבור ולא להתחשב בציבור שלה?
  • האם תנועת נוער אידאולוגית צריכה לכלול חלקים נרחבים מעם ישראל ולקדם את כל חבריה למכנה משותף גבוה, או שתנועת נוער צריכה לכלול רק חברים שמזדהים עם האידאולוגיה של התנועה מתוך מטרה לגדל ולהעצים אותם בלבד?

דעתך חשובה לנו