מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מובילים משפחה- פעולה לשבט הנני

מובילים משפחה- פעולה לשבט הנני

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ארץ ישראל | מדינת ישראל | עם ישראל | מידות | עין טובה | נושא שנתי | חודש ארגון | תשעים שנה של משפחה | ערכים | משפחה
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
3 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

לעיתים בשגרה העמוסה קשה לנו לזהות ולראות עד כמה הקשר המשפחתי חשוב ומשמעותי לנו. בפעולה זו נמצא את נקודות הטוב במשפחתנו, נלמד כי חשיבות חיזוק המשפחה וטיב הקשרים בה אינם קשורים רק לרובד הפרטי שלנו אלא משפיעים לא פחות על הרובד הלאומי ועל עם ישראל כולו, ונחשוב כיצד אנו יכולים להשפיע בסביבתנו על חיזוק המשפחה.

 

מטרות הפעולה

 

  1. החברים יכירו בנקודות הטוב בקשר עם בני משפחתם
  2. החברים ילמדו כי חיזוק התא המשפחתי הוא משימה לאומית שמשפיעה על חיזוק עם ישראל כולו
  3. החברים יתכננו יציאה לפעולה במרחב הציבורי למען חיזוק הקשר המשפחתי בסביבתם

 

הכנות לפעולה

  • אפשר לשלוח חידה נושאת פרסים כמה ימים לפני הפעולה ליצירת סקרנות (נספח 1)
  • בקשו מראש מכל החברים להביא תמונה משפחתית שלהם
  • קניות: מצרכים לפינת קפה קטנה ועוגיות

ציוד נדרש

כיסאות, הכנת הנספחים בהתאם לפעולה, נייר דבק, דפי הצעה פרטית וכלי כתיבה, פינת קפה (רשות), מספרי שולחנות.

מהלך פעולה

 

שלב א: גאים להיות חלק מהמשפחה (10 דקות)

בשלב זה נרצה להעצים את הראייה החיובית של המשפחה בעיני החברים.

אפשרות א: הכינו שני מעגלי כיסאות, פנימי וחיצוני, הפונים זה לזה (ספידייט).

הושיבו את החברים זה מול זה ועשו כמה סבבי שיח בין הזוגות על משפחתם דרך שאלות מנחות (נספח 2).

לכל שאלה תינתן דקה לשיח בין הזוגות, ובתום הזמן יזוזו כל יושבי המעגל החיצוני כיסא אחד ימינה (המעגל הפנימי יישאר לשבת במקום).

 

אפשרות ב: השמיעו מוזיקה ובקשו מהחברים להסתובב בחדר. בכל פעם שתעצרו את המוזיקה יצטוות כל חבר לחבר הקרוב אליו: אתם תציגו שאלה והם יענו זה לזה. הפעילו שוב את המוזיקה, הם יחזרו להסתובב, וכן הלאה.

  • אמרו לחברים שבשלב הזה אפשר להיעזר בתמונה המשפחתית שהביאו עימם כדי לענות על השאלות.

הערה למדריך: בשבטים קטנים אפשר להישאר בזוג קבוע לכל אורך המשחק.

 

שלב ב: לימוד קצר ושיח (10 דקות)

עתה נענה על החידה: מה משותף לדאלי לאמה, ליוונים ולכל תא בגוף?! כיצד חיזוק המשפחה משפיע על כלל האומה, על עם ישראל?

סדרו מעגל ולמדו לימוד קצר בעזרת מקורות נוספים (נספח 3).

בקטע הראשון נבין יחד שהזהות היהודית נשמרת בזכות קיום המשפחה בישראל.

בקטע השני נראה שמבנה המשפחה בעם ישראל הוא סוד קיומו של העם כולו.

נסיים את הלימוד בחשיבה משותפת:

  • כיצד משפחה חזקה משפיעה על החוזק של עם ישראל כולו?
  • במה לדעתכם צריכה המשפחה הישראלית בימינו להתחזק?

 

שלב ג: קפה סטארט-אפ (30 דקות)

לאחר שהבנו שחיזוק המשפחה הפרטית שלנו הוא משימה לאומית שמשפיעה על האומה הישראלית כולה, נחשוב על דרכי פעולה יצירתיות להשפיע על חיזוק המשפחות שסביבנו.

 

למדריכים: רעיונות גדולים נוצרים במרחב המאפשר שיתוף ומפגש בין מחשבות ורעיונות. נסו ליצור מרחב משותף של העלאת רעיונות וסיעור מוחות שיאפשר לחברים להעלות דרכי פעולה יצירתיות.

 

מהלך הפעילות:

  1. חלקו לכל חבר וחברה עט ודף הצעה פרטית (נספח 4).

על כל אחד מחברי הקבוצה לחשוב מה אפשר לעשות כדי לחזק את הקשרים במשפחה הישראלית. לאחר שתקדישו חמש עד עשר דקות למחשבה ולניסוח ההצעות, תלו את כל הדפים על הקיר.

 

הערה למדריכים:

אם לא כל החברים יעלו הצעות, אפשר להסתמך על הצעות החברים האחרים או לבחור מספר הצעות קטן יותר לתכנון ולעבודה.

 

  1. בקשו מכל חבר וחברה לעבור על הרעיונות שעל הקיר ולרשום את שמם בשניים מדפי ההצעות שהתחברו אליהן ביותר.

 

  1. קחו את שלוש ההצעות שנרשמו בהן הכי הרבה חברים והתפצלו לשלוש קבוצות (מי שלא רשם את עצמו באחת מהשלוש או שנרשם בשתיים מהן יצטרף לקבוצה על פי בחירתו).

כל קבוצה תתיישב במעגל סביב שולחן ותתחיל לרשום בפירוט כיצד להוציא את הרעיון לפועל (התכנון יכלול תוכנית, קהל יעד, מקום, ציוד, תאריך, שעה וכו’).

 

הערה למדריכים:

*אם אין שולחן עגול אפשר לסמן את מקום הישיבה בפתק עם מספר הקבוצה או בבלון הליום קשור לאבן עם מספר הקבוצה וכו’

*לאווירה טובה: זה הזמן להציב את פינת הקפה ולהניח בכל מעגל צלחת עוגיות

 

למשימה יוקצו 20 דקות לפחות.

← לאחר מכן התכנסו להצגת הרעיונות על ידי נציג מכל קבוצה וקבעו מפגש נוסף ליציאה לעשייה.

 

 

נספחים

 

נספח 1 – חידה

חידה נושאת פרסים (לשלוח לפני הפעולה. תשובה תינתן בחלק השני של הפעולה) –

מה הקשר בין הדלאי לאמה, היוונים וכל תא בגוף?!

 

נספח 2 – שאלות מנחות:

  1. הציגו את המשפחה שלכם דרך התמונה וספרו בקצרה על כל בן משפחה.
  2. הראו לבן הזוג שלכם בתמונה את אבא שלכם וספרו על משהו שאתם מעריכים בו.
  3. ספרו על חוויה משפחתית מיוחדת שזכורה לכם.
  4. ספרו על תקרית מצחיקה שהייתה לכם עם אחד האחים או עם ההורים שלכם.
  5. הראו לבן הזוג שלכם בתמונה את אימא שלכם וספרו על משהו שאתם מעריכים בה.
  6. ספרו על משהו מיוחד שיש במשפחה שלכם.
  7. ספרו בקצרה על תכונה טובה שיש בכל אחד מהאחים שלכם.
  8. ספרו על דבר אחד שהייתם רוצים לחזק אצלכם במשפחה.
  9. ספרו על משהו שבזכותו אתם שמחים להיות חלק מהמשפחה שלכם.
  10. דונו בשאלה: האם מה שקורה אצלנו במשפחה משפיע גם על מעגלים שמחוץ למשפחה האישית שלנו? (או שמא מה שקורה בתוך המשפחה נשאר בתוך המשפחה הקטנה, ולאחרים אין קשר למתרחש אצלנו?)

 

נספח 3 – לימוד

  • הדלאי לאמה, המנהיג הטיבטי הישיש, גלה בהודו מאז היה בן 25.

יום אחד נודע לו כי לא הרחק ממקום מושבו מתקיים מחנה של ארגון יהודי שומר מצוות. ביקש המנהיג הישיש להיפגש עם ראשי המחנה.

בפגישה אמר להם: “אני נמצא בגלות הרחק ממולדתי זה עשרות שנים, וכבר מרגיש עד כמה קשה לשמור על הזהות, על צורת החיים הייחודית, הרחק מהבית. אתם עם שנמצא בגלות אלפי שנים, ואף על פי כן הצלחתם לשמר את זהותכם העצמית בצורה כה מרשימה וייחודית. מה הסוד שלכם?”

ניסו הכול להעלות רעיונות, זה אומר בכה וזה אומר בכה, עד שבסוף אמרה אחת הנשים: “מקור עוצמתנו וסוד הישרדותנו היא המשפחה היהודית. בכל מקום בעולם שאליו הגיעו זוג יהודים הגיע הכול – כל משפחה היא גרעין של עם שלם, יש בה מלך ומלכה, כוהן גדול ושכינה, הכול מקופל בה”.

הקשיב הדלאי לאמה, לחש לעצמו ואמר: “זהו… זהו הסוד… כאן טמון המפתח”.

  • תארו את הקשר בין השמירה על הזהות היהודית ובין המשפחה.
  • “היוונים בימי החשמונאים הבינו שהצביון המשפחתי המיוחד של עם ישראל הוא סוד קיומו ולכן הטילו את כובד משקלם לבטלו, וכפי שמסופר במדרש חנוכה (הובא בילקוט ספורים) –

בין הגזירות החמורות שגזרו עלינו גזרו גם על ביטול הייחוד המשפחתי, וכלשון המדרש עמדו וגזרו, וכל בן ישראל שעושה לו בריח או מסגר לפתחו ידקר בחרב.

אבל עמנו הבין גם הוא שכמוה של גזירה זאת כהמתת נשמת האומה, ועמדו ולחמו, נגד גזירה זאת יחד עם נגד יתר הגזירות החמורות להשכחת התורה במסירות נפש יוצאת מן הכלל, כשבראשם החסידים החשמונאים מתתיהו ובניו, וכשגברו עליהם וניצחום, קבעו לזכר זה שבכל בית יהודי ידליקו נר חנוכה איש וביתו. לסמל בזה החזרת העטרה ליושנה של איחוי ואיחוד התא-המשפחתי הישראלי” (שו”ת ציץ אליעזר חלק יב סימן לג).

 

  • “בעם ישראל יש למבנה זה (המשפחתי) עניין מיוחד, בשל העובדה שזה מקור העוצמה וההמשכיות של האומה. המשפחה היהודית מהווה את גרעין הקיום […] יש קשר עמוק מאוד בין ההזדהות העמוקה עם האומה הישראלית ובין הקשר המשפחתי. מה שהוא נכון ביחס לעולם כולו מקבל חיזוק מיוחד באומה, ובשל כך ההקפדה הגדולה על הנאמנות המשפחתית, על ראיית הילדים כחלק בלתי נפרד מזוגיות ההורים, ועל המשקל הגדול שיש למבנה המשפחתי בחיים הציבוריים” (מתוך מאמר “המשפחה היהודית”, הרב יובל שרלו).

 

נספח 4 – דף הצעות פרטיות

[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2018/10/נסםח-לפעולה.docx”]

 

דעתך חשובה לנו