מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

פעילות שיא סניפית: מקיימים עולם

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
כללי
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • פעולה סניפית
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

תקציר הפעולה

הפעילות שלפניכם מורכבת מכמה תחנות הנותנות הצצה למגוון נושאים בתחום הקיימות. תחנות אלו מספקות עוד זוויות ליחס שלנו לסביבה מנקודת מבט יהודית מקיימת, בבחינת “לעובדה ולשומרה” (בראשית ב, טו).

 

מהלך הפעולה

השאלה שתוביל את הפעילות: כיצד בני האדם יכולים להיות שותפים בבריאה עם בורא עולם?

 

פירוט הפעולה לפי שלבים

הסבר על יום השיא:

מכינים מעיסת נייר כדור עגול או מצפים כדור בנייר לבן.

המטרה של כל קבוצה היא להדביק בכל תחנה כמה שיותר אביזרים מהסביבה שקשורים לתחנה  – כמו עלים, פרחים, אבנים, וכדו’ ויבטאו את השותפות שלהם בבריאה.

במהלך התחנות החניכים יתחברו אל הטבע, יבינו שצריך להעריך אותו וילמדו על הצורך לשמור עליו.

תחנה 1 –  הכנת שתילים

ציוד נדרש: בקבוקים כמספר החניכים המשתתפים, שתילים, אדמה.

הכנת שתילים מחצאי בקבוקים (לתלייה על קיר והפיכתו לקיר ירוק, להניח בסניף או לחלק לחניכים כדי שייקחו הביתה)

החניכים צריכים לגזור את הבקבוקים, למלא אותם באדמה ולשתול שתיל בכל בקבוק.

הסבר בסוף התחנה: שתילה של צמחים ועצים תורמת לניקיון האוויר שאנו נושמים.

 

  • אפשר להכין מהבקבוקים קיר ירוק (כמו בתמונה). זה תוצר נפלא שיישאר למזכרת מהפעילות, וצריך להחליט איך זה יתוחזק בשוטף ומי יהיה אחראי לתחזוקה.
  • אם מכינים קיר ירוק, משתמשים בחלק העליון של הבקבוק, שבו הפייה. אם מכינים עציצים, משתמשים בחלק התחתון של הבקבוק ומחוררים חורים לניקוז המים העודפים.

 

תחנה 2 – מרוץ מריצות

מתחלקים לשתי קבוצות ועורכים מרוץ מריצות. כל קבוצה מתחלקת לזוגות: אחד מחזיק את הקרסוליים של השני באוויר, וכך הם צריכים להגיע לקו הסיום.

הקפידו לשמור על בטיחות החניכים: כדאי שהתחנה הזאת תהיה על משטח רך, כמו דשא, ושלא ירוצו מהר מדי!

 

הסבר בסוף התחנה: אנחנו רוצים לעודד פעילות גופנית, כי היא  תורמת לבריאותנו. כדאי לעודד הגעה לפעילות סניפית ברגל, אם אפשר.

 

תחנה 3 – מצאו את הצמח

ציוד נדרש: כרטיסיות של תיאורי עצים או צמחים שנמצאים בסביבת הפעילות (מצורפות דוגמאות בנספחים, ואתם מזומנים להוסיף עוד).

הקבוצה תקבל בכל סבב כרטיסייה אחת ותצטרך לצאת ולחפש את הצמח המתאים לתיאור בה. כשתצליח, תקבל עוד כרטיסייה.

הסבר בסוף התחנה: מומלץ לשתול ולטפח כמה שיותר צמחים וגם לשמור על צמחי הבר. הדבר תורם למערכת האקולוגית.      

 

תחנה 4 – שימושים

ציוד נדרש: יש להכין מראש ערמה של חומרים שנאספו מהטבע: עלים, תרמילי זרעים, אבנים, אצטרובלים, בלוטים.

משחקים ‘שימושים’: בכל סבב שני נציגים מהקבוצה צריכים להציע שימושים לחומרים מהטבע. צריך למצוא שימושים רבבים ככל האפשר.

הסבר בסוף התחנה: ככל שנשתמש במוצרים העשויים מחומרים טבעיים (ופחות בפלסטיק וכדומה), זה ייטיב עם הסביבה.

 

תחנה 5 – כחול לבן

ציוד דרוש: מוצרי מזון או תמונות של מוצרי מזון (שחלק מהם מיוצרים בארץ וחלק במדינות אחרות. נספח 1), שני סלים (או שני לוחות) שדבוקות עליהם פיסות סקוץ’.

חברי הקבוצה צריכים למיין את המוצרים במהירות הגדולה ביותר: סל (או לוח) אחד יוגדר למוצרים שיוצרו בארץ, והשני למוצרים שיוצרו בחו”ל.

הסבר בסוף התחנה: כשאנחנו קונים תוצרת מקומית אנו מעודדים ייצור כחול-לבן, שמחזק את התעשייה הישראלית. ומפחית זיהום שנגרם בעקבות ייבוא המוצרים.

 

תחנה 6 – איסוף זבל

ציוד נדרש: שקיות זבל (שקית לכל קבוצה).

כל קבוצה צריכה לסייר בסביבה ולאסוף מהקרקע כמה שיותר זבל בחמש דקות.

הסבר בסוף התחנה: השלכת פסולת בטבע גם פוגעת באיכות האדמה וגם מסכנת את חיי בעלי החיים שבאזור.

 

תחנה 7 – קליעה למטרה ממחזרת

ציוד נדרש: פסולת למחזור: אריזות פלסטיק, פחיות שימורים, שקיות של מוצרי מזון, בקבוקים, עיתונים ועוד. שתי עמדות של קליעה לסל.

החניכים ינסו לקלוע לסל לפי תור. על כל קליעה תקבל הקבוצה נקודה.

הסבר בסוף התחנה: את הפסולת צריך לזרוק לפח, אך יש חומרים שאפשר להשתמש בהם שוב ולהכין מחומר הגלם מוצר חדש.

 

סיכום

נתבונן בכדור שיצרנו מדברים מהסביבה, ונבין שזה הכדור שקיבלנו מבורא עולם, ועלינו לשמור עליו בשבילנו ובשביל הבאים אחרינו.

 

נספחים

נספח 1

מיוצר בחו”ל

מיוצר בארץ

דעתך חשובה לנו