מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

משחק מחוז מרכז

סוג הפעולה
משחקים | עשייה
מתאים לגיל
הרא"ה | חבריא ב' | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
ערב שלם
מערך
1/3
  • מתאים ליום חול
  • פעילות בחוץ
0 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

נספחים:

נספח 1:

סיפור רקע:

 

התברר לראש הממשלה שיש חבורה סודית של אנשים, לא ברור מהיכן ומי, שמתכננים לעשות בשבועות הקרובים מעשה גדול ומשמעותי, בעל השפעה עצומה על העם כולו. כל הפרטים של האירוע לוטים בערפל, הוא חייב עזרה בחקירה, אך מסיבות שהוא ביקש לא לחשוף הוא רצה עזרה דווקא של אנשים צעירים.

קבלנו הרשאה מיוחדת מהמשטרה לעסוק בחקירה ונתנו לנו 8 שעות לגלות:

 

  • במה אותה חבורה מתעסקת
  • מה המטרה שלהם
  • למה הם פועלים בנושא הזה
  • מה האירוע שהם מתכננים
  • מתי
  • איפה
  • מי הם אותם אנשים??

 

הזמן קצר והמלאכה מרובה!

 

המשטרה הביאה לכם פנקס חקירת פשע, כדי לפענח את המקרה אתם חייבים להשתמש בפנקס, הוא יעזור לכם לדעת מה שלבי החקירה של אירוע מסוג זה ומה עליכם לעשות.
לצערנו, ההרשאה לעסוק בחקירה עצמה היא רק לחבורה מאוחדת עד גיל 15.
לכן, לא נוכל לעזור לכם בחקירה עצמה, אבל קבלנו מהמשטרה מספר דברים שיעזרו לכם, כל דבר יינתן לכם משליחי הלשכה ברגע שתבקשו אותו עפ”י תוכנית החקירה.

תוכלו למצוא את השליחים בסניף תנועת הנוער הקרוב, כל השליחים שלנו הם גם מדריכים בתנועות נוער.

 

סומכים עליכם,

בהערכה רבה

לשכת ראש הממשלה.

 

 

משימה ראשונה- תיק חקירות

בשלב הראשון של החקירה עליכם לבחון את כל הממצאים שחוקרי המשטרה הצליחו לאסוף עד עתה.
כל הממצאים מתוייקים בתיק החקירות.
בקשו משליחי הלשכה את התיק ונסו להבין מתוך כל הממצאים באיזה תחום מתעסקת החבורה הסודית.
לפי הממצאים האירוע המתוכנן שבו החבורה הסודית מתעסקת, יהיה קשור לתחום: _______________________.

 

משימה שנייה- משימות החוקרים

כדי להצליח לפענח את המקרה, אתם חייבים להיכנס לתוך הראש של המבצעים.
עליכם להבין מספר דברים:

 

  • למה הם בחרו להתעסק בתחום הזה
  • מה הם רוצים להשיג
  • איך הם רוצים להשפיע על המדינה.

 

בקשו משליחי הלשכה את משימות החוקרים, צאו בקבוצות לחקירות, כל קבוצה על משימה אחת. מומלץ לפתוח קבוצת וואצאפ חסויה לחקירת התיק- כל תוצאה ועדכון תעשו בקבוצה. קבעו יעד ומקום ותפגשו לישיבת סיכום צוותי חקירה.

מנהל/ת קבוצת הווצאפ:_________________

שעת מפגש:___________________

מקום המפגש:______________________

 

משימה שלישית- ישיבת סיכום צוותי חקירה

עברו יחד על הנתונים של כל צוותי החקירה.
אם השתמשתם בקבוצת וואצאפ, פתחו את הקבוצה ועברו על התשובות, התמונות, הסיכומים וכו.
אם עבדתם בלי וואצאפ, שתפו עכשיו בתכנים שאספתם.

לצורך המשך החקירה מלאו טופס דו”ח סיכום צוותי חקירה אשר נמצא אצל שליחי הלשכה.

 

משימה רביעית- מיקוד משימות

שימו לב! לשכת ראש הממשלה מצאה מספר רמזים נוספים במקביל לחקירה שלכם. הם שלחו לכם את החבילה עם הממצאים בדואר, אך קרתה תאונה וכל הממצאים התפזרו ברחבי השטח שסביבכם. צאו לחפש אותם, היעזרו בשליחי הלשכה הם יוכלו לספר לכם כמה ממצאים אתם צריכים למצוא.

 

כעת, לאחר שעשיתם עבודת שטח מעולה, הגיע הזמן להבין מה החבורה הסודית שאנחנו חוקרים מתכננת לעשות!
עליכם לרכז את כל הממצאים שמצאתם בשטח לרשימה אחת.
הרשימה תרכז עבורכם את כל המשימות שעלולים החבורה הסודית לעשות כדי להשיג את מטרתם.
נסו יחד ע”י הצבעה שבטית לבחור 2-4 משימות שבעינכם ישיגו בצורה הטובה ביותר את מטרת המבצעים.
לכו אחרי הלב שלכם, מה אתם הייתם עושים במקומם?

על מנת שההצבעה תתנהל באופן דמוקרטי ורציני, על שליחי הלשכה לנהל את אופן ההצבעה.

כתבו לעצמכם את המשימות שקבלו את מס’ הקולות הרב ביותר:

  1. _______________________________
  2. _______________________________
  3. _______________________________
  4. _______________________________

 

משימה חמישית- תאריך

אצל שליחי הלשכה נמצא קוד צופן. נסו לפענח אותו.

עפ”י החשד הראשוני, הצופן נשלח לכל המבצעים כדי להודיע על התאריך/טווח התאריכים בהם יתבצע האירוע הסודי.

 

פענוח הצופן:_________________________

 

משימה שישית- מסדר זיהוי

כעת, הגיע רגע האמת.
עליכם לגלות מי היא אותה החבורה שהולכת לבצע את האירוע.
ערכו מסדר חשודים, שליחי הלשכה יתדרכו אתכם לסדר המסדר עצמו.
לאחר שתגלו את פרט החקירה האחרון- תוכלו לערוך הודעת פיענוח רשמית.

 

 

 

נספח 2:

תיק רמזים/חקירות

תיק ממצאיםתיק ממצאיםתיק ממצאים

תיק ממצאים

תיק ממצאים  תיק ממצאים  תיק ממצאיםתיק ממצאיםתיק ממצאים תיק ממצאיםתיק ממצאים תיק ממצאים

 

 

נספח 3:

כרטיסיות למשימות החוקרים:

  1. “ממצאים- עליכם לצלם כמה שיותר דברים הקשורים לתחום בו יתעסקו המבצעים. ממצאים אלו יתנו לנו השראה לפתירת החקירה בסופה”.
  2. “עדים- עליכם להכין מספר שאלות הקשורים לחקירה ולגשת איתם לעוברים ברחוב. תשובותיהם יעזרו לנו להבין יותר לאיזה כיוון עלינו ללכת בחקירה”.
  3. “הבנה- עליכם לפגוש אדם שמתעסק בחייו בצורה ישירה או עקיפה בתחום החקירה. הוא יוכל לשפוך לנו אור גדול יותר על הנושא”.
  4. “מקום- עליכם למצוא מקום הקשור לחקירה, ללכת אליו ולהתרשם איך הוא יכול לעזור לנו בחקירה”.
  5. “תקשורת- עליכם לעשות סקירה במדיה סביב נושא החקירה, מצבו התקשורתי והחוקי. ברשת הוירטואלית ניתן למצוא דברים רבים שיוכלו לעזור לנו”.

 

נספח 4:

דו”ח צוותי חקירה:

חוקרים יקרים! אם תדעו לענות על כל השאלות, סימן שהצלחתם להיכנס לראש של החבורה הסודית, כך תוכלו להתחקות אחר תוכניותיהם. ענו על השאלות בכובד ראש.

לפי ממצאי החקירה עד כאן למה התכוונו החבורה הסודית כשהחליטו להתעסק בתחום “מאמינים שצריך לתקן”? מה זה אומר?

לפי הממצאים שצילמתם בסביבה אתם חושבים שיש דברים שחברי החבורה הסודית היו רוצים לבצע דווקא כאן? מה למשל?

לפי העדים ברחוב אתם חושבים שלתקן את העולם זה חשוב? או שאולי בכלל לא צריך לעשות כלום?

לפי העדים ברחוב למה אתם חושבים שהחבורה הסודית בחרו בתיקון? מה הם רוצים להשיג? בשביל מה הם פועלים? מה מניע אותם?

האם יש דבר שהאדם שפגשתם וראיינתם חידש לכם בנושא? מהו?

האם ההתרשמות מהמקום בו ביקרתם נתן לכם כיוון להבין מה החבורה הסודית מתכננת? מה למשל?

לפי מה שמצאתם עד עכשיו אתם חושבים שהחבורה הסודית שאנחנו חוקרים עושים מעשה טוב או רע? האם המעשה שלהם חשוב או לא? האם הייתם יושבים בבית ולא נותנים לזה יד או שצריך לקום ולגלות מה הם עושים?

נסחו 3 סיבות עיקריות שבגללה לדעתכם החבורה הסודית מפעילה את האירוע שאנו חוקרים:

1.

2.

3.

 

נספח 5:

כיווני חשיבה ל”מאמינים שצריכים לתקן”:

  1. לתקן מקומות לא נגישים- לחפש ברחבי בישוב/העיר מקומות שאינם נגישים לבעלי מוגבלויות (מדרכות שבורות/ גבוהות, בית כנסת שאי אפשר לעלות עם כסא גלגלים לבמה, שביל עפר שאי אפשר לנסוע עליו עם כסא גלגלים, מעבר צר לכסא גלגלים). להצליח לגרום לציבור ולעירייה/המועצה שאי אפשר להמשיך בסדר היום כל עוד האזור אינו נגיש לכולם. אפשר בעיתונות המקומית, בשלטים. אפשר לנסות להשיג תקציב מהתרמות או מהעירייה אם תצליחו לגייס אותם לרעיון. אם אפשרי תוכלו לנסות לשפץ בעצמכם.
  2. להפעיל קייצת- קיטנת קיץ לילדי שכונה/ אוכלוסיה מעוטת יכולת. שבוע של פעילויות ואטרקציות. כדאי לדבר עם שירותי הרווחה לבדוק שיש קבוצה כזו שניתן לארגן לה את השבוע, להתרים אנשים לטובת העניין, להשיג מקום, לפרסם לציבור.
  3. לשפץ מקום מוזנח- כמעט בכל מקום יש את האזור המוזנח, שמפחיד ללכת שם בלילה כי חשוך ולא נחמד. מצאו ברחבי הישוב/המושב/העיר מקום כזה, סלקו משם חפצים שמסכנים אנשים, לנקות, לנקש עשבים, כדאי לבקש מהעירייה לשים שם תאורת רחוב כדי שהמרחב של המקום יוכל לשמש את הכלל, תוכלו גם להקים שם פינת ישיבה נחמדה.
  4. לארגן בת/בר מצווה לילד מעוט יכולת- פנו לגורמי הרווחה ושאלו האם יש ילד כזה בנמצא. חלקו ביניכם את המשימות, צריך למצוא אולם, מוזיקה, כיבוד, קישוט, מתנה, תפילין (יש תורמים רבים שרוצים לתרום דווקא תפילין, חפשו אותם בפייסבוק או בפרסום בווצאפ), ללמוד עם הילד את הפרשה, להכין איתו/איתה את דרשת בר/ת המצווה. לא צריך הכל מתרומות כספים, ניתן לחלק ביניכם את הכנת הכיבוד וכן הלאה.
  5. להעביר פעילות לקשישים במועדון גיל הזהב/בית אבות- לתקן את הפער הבין דורי בין הצעירים לבין הקשישים. הכינו פעילות הכרות למועדון גיל הזהב שנמצא בקרבת מגוריכם, תאמו איתם מתי אתם מגיעים ושמחו את הקשישים. תמיד כיף להגיע לשם עם כלי נגינה, לשיר שירים ישנים (אם אתם לא מכירים לימדו אותם יחד מראש!), אפשר לשחק יחד בינגו עם שאלות על ההיסטוריה של המדינה או משחקים אחרים שניתן לשחק יחד עם הקשישים. כדאי לחשוב על התנדבות קבועה במועדון, ילדים תמיד משמחים קשישים!.
  6. לעזור בשיפוץ חנות יד שנייה באזור- בכל מקום יש היום חנות יד שנייה (ואם אין- זה הזמן שלכם לפתוח!), בדר”כ החנות נמצאת במחסן, יש המון בגדים שמגיעים כל הזמן ולמפעילי החנות אין זמן לסדר את כל הבגדים. כדאי לתאם מראש עם המקום, ללהגיע לשם ולראות מה צריך לעשות, אם צריך לשפץ את המחסן שיראה כחנות שמזמינה לקוחות ונעים לבוא לקנות בה ולשם כך עליכם להתרים לכך כספים, אם צריך לכבס את כל הבגדים שהגיעו ולראות שכולם כשירים למחירה (לזרוק בגדים שלא ראויים ללבישה, לתפור חורים פשוטים, לנקות כתמים), ולבסוף לסדר בצורה יפה ומקופלת את הבגדים בחנות. אם צריך אפשר לפרסם על קיומה של החנות ע”מ לקבל תרומות נוספות וכדי שאנשים שזקוקים יגיעו כדי לקנות.
  7. לשפץ דירה של קשישים- פנו לגורמי הרווחה ומצאו קשיש שזקוק לשיפוץ של הבית. נסו להתרים חומרי בניין (צבע, סיד, גלגלות, קרמיקה) דרך חנויות בסביבה או פרסום הודעת תפוצה, נסו להשיג רהיטים חדשים דרך תורמים, והגיעו במשך כמה ימים שצריך כדי לשפץ את הדירה. כדאי להשיג תרומה לשיכון הקשיש בזמן השיפוץ (בית הארחה וכד’).
  8. להקים גמ”ח יד שנייה של חומרים לבית ספר- אתם נמצאים בקיץ, המשפחות שמסוגלות מתחדשות לקראת שנת הלימודים הבאה, ויש משפחות שלא מסוגלות להרשות לעצמן. הקימו גמ”ח לבית ספר. עברו בבתי השכונה/ הישוב והתרימו חפצים (ילקוטים, קלמרים, חומרי כתיבה, ספרי לימוד וכו’). כדאי לפרסם מראש שאתם הולכים לעבור בין בתי השכונה כדי שהתושבים יתכוננו ויכינו חפצים מראש. אח”כ מצאו מקום בו ניתן לסדר את כל החפצים כמו שצריך ולראות שכל החפצים שנתרמו אכן במצב טוב. פנו לגורמי הרווחה וספרו להם מה יש לכם, הם ידעו להפנות אתכם לאנשים הנכונים שזקוקים לתרומות האלו.
  9. להנציח בן שנשכח- כמעט בכל קהילה יש אדם קרוב של אחת המשפחות שנפטר ולא הונצח בשום מקום. המשפחה מרגישה ששכחו ממנה ומהקרוב שלהם ושהקהילה עזבה אותם בשעת הצרה. פתחו עיניים ומצאו את המשפחה הזו, הציעו לה להנציח בצורה כלשהי את הקרוב. לשאול מה הם היו רוצים שיהיה, אולי להקים גינה לזכרו, להתנדב לעילוי נשמתו וכן הלאה.
  10. לארגן יום הוקרה לעובדי העיר/הישוב- בכל מקום יש עובדים רבים שעובדים קשה כדי שלנו יהיה יותר נעים וטוב. זה יכול להיות עובדי התחזוקה, גננים, מנקים, מזכירה, רכזת קהילה, רכזת חברתית וכן הלאה. יש לכם הזדמנות לארגן יום הוקרה לעובדי הישוב ולהוקיר להם תודה. חשבו על תאריך, תוכן שאתם רוצים שיהיה, איך תביעו תודה, וכמובן פרסום כדי שכולם יוכלו להגיע ולהביע גם הם את תודתם.
  11. להרים שבוע התנדבות- לארגן לעצמכם שבוע התנדבות בחופש. למצוא עמותות שיכולות לקבל אתכם, להשיג תקציב להסעה, לארגן לוגיסטיקה לכל השבוע (אוכל, מקום לישון אם רוצים), אפשר להפגש עם אנשים מעניינים ולדבר איתם. ככל שתשקיעו יותר בתוכן של השבוע כך יהיה לכם טוב ומשמעותי יותר.
  12. לפגוש אנשים שלא מסכימים איתם ולגשר על הפערים- לארגן מפגשים עם תנועת נוער אחרת בעיר/במושב, לנסוע לעיר/ מקום אחר, להרבות באהבת חינם (אפשר לקשר לשלושת השבועות שחלים בקיץ).
  13. להתרים מזון למשפחות נזקקות בסופרים- לשים יעד של ארגזי מזון שאתם רוצים להשיג ולהתפזר בסופרים ברחבי העיר/בשוק המקומי. להכין פתקי התרמה לציבור כדי שהאנשים יתרמו לכם, תאמו מראש עם מנהלי הסופרים כדי שהם לא יסלקו אתכם, צרו קשר עם גורמי הרווחה כדי לדעת להיכן לתרום את הארגזים. אם אתם מכירים בעצמכפ משפחות שזקוקות גם מצויין. ניתן לעשות את זה בכל שבוע, לדוגמא לקראת שבת.
  14. להתרים כספים לילד חולה- אם אתם מכירים ילד חולה שצריך להתרים לו כספים לטיפולים, אולי אפשר לבקש מגורמי הרווחה שיעזרו לכם למצוא, תוכלו לארגן התרמות גדולות במקום המגורים שלכם, לארגן פלאשמוב ברחוב כדי להתרים את העוברים והשבים, לגייס את הסבים והסבתות, הדודים וההורים ע”מ לתרום לילד, להכין פלייר ולפרסם במדיה, להכניס את זה כפרויקט להדסטארט, להסריט סרטון התרמה.
  15. שבוע הזדמנויות- להכריז על שבוע הזדמנויות בו אתם מתקנים את העולם. כל הזדמנות שנקראת בדרככם עליכם לעשות אותה. כל אדם ברחוב עליכם לדאוג לו, להיות מחוברים לקבוצת הפייסבוק “צריכים משהו” ולעזור שם לאנשים, לוודא שהמשפחה שלכם בסדר ולעזור ככל שניתן. ניתן לשתף כמה שיותר בקבוצת הווצאפ השבטית מה אפשר עוד לעשות, ולמה צריך יותר לשים לב.
  16. להרים יריד צדקה- להרים הפנינג למשפחות/ ילדים, להתרים דוכני מזון ומתנפחים, להכין דוכני יצירה, לפרסם פלייר, לקחת עלות סמלית מכל משתתף ולהכריז שכל ההכנסות הן לצדקה. מצאו מקום שאתם רוצים לתרום לו ותרמו לו את כל מה שהרווחתם.
  17. לפרוץ שביל- לתקן מקום בטבע/ מעין שמוזנח וניתן להפוך אותו למקום מטוייל, מקום טוב יותר בארץ שלנו. כדאי לפנות למועצה ולשאול האם יש מקום כזה, לקחת כלי עבודה מהבית (מקושים, מעדרים), ולפרוץ שביל למעין, לנקות מעשבים שוטים, אפשר להציב שלט מי שיפץ וניקה, להניח שם פח זבל ולדאוג שהמועצה תדאג לשמר את המקום.
  18. לשפץ בית עלמין- ישנם בתי עלמין ישנים. מצבות שאיש לא פקד הרבה מאד שנים. תקנו את המקום, נקו את המצבות, אם יש מצבה שבורה כדאי להתרים כסף על מנת שתוכלו לשפץ אותה.
  19. לשפץ מועדונית רווחה/מקלט- לברר עם גורמי רווחה האם יש מועדונית/ מקלט שכדאי לסייד מחדש, לצייר ציורים שישמחו את הילדים, ובאופן כללי איך ניתן להפוך את המקום לטוב יותר. התרימו מחנויות חומרי שיפוץ והחליטו על מספר ימים בהם אתם משפצים יחד.
  20. ללמוד תורה- להבין שכדי לתקן את העולם, צריך גם להשלים אותו בלימוד תורה. להחליט שכולם קמים יחד לתפילת שחרית בישוב ואח”כ נשארים ללמוד ביחד, אפשר לארגן שיעור קבוע עם רב הקהילה פעם בשבוע בסניף, להקים “מדרשוקו” בסניף, נפגשים פעם בשבוע ללמוד מדרש יחד עם שוקו וכיבוד טעים. (להתרים אדם שיתרום כיבוד, אפשר לעילוי נשמת מישהו). אם אין בית מדרש בסניף זו ההזדמנות לפתוח ולהתרים ספרים ומדפים למקום, ובחנוכת הבית מדרש להתחיל ללמוד יחד.
  21. להרבות אהבה ברחוב- לחלק נרות/ חלות לכבוד שבת, לחלק סוכריות ופתק “מגבירים אהבה” במרכז העיר/ בישוב, להכין שלטי אחדות ענקיים (“כוחנו באחדותנו” וכו) ולתלות ברחבי העיר, כשמחלקים את הפתקים והסוכריות לשאול אנשים לשלומם, לבקש מהם להעביר גם הם למישהו פתק אהבה במשך היום, להסביר לעוברים ברחוב כמה זה חשוב להרבות אהבה בעם, כי ככה מתקנים את המציאות.

 

נספח 6:

כתב הצופן:

בחרו תאריך או טווח תאריכים למשימה שלכם. הדגישו משבצות בסודוקו שמרכיבות את התאריך שלכם. כל משבצת בצבע אחר. למטה, השאירו מקום לחניכים לגלות את התאריך- סמנו קווים, כל אחד בצבע של המשבצת שצריכה למלא אותו. לדוגמה: אם התאריך הנבחר הוא8.7 , הדגישו משבצת שהמספר שישובץ בה הוא 8 באדום ומשבצת שישובץ בה 7 בירוק. למטה סמנו לחניכים קווים למלא: _____ (ירוק). ______ (אדום). 
וככה החניכים יגלו שהתאריך הוא ה8.7.

כתב הצופן

כתב הצופן

 

 

 נספח 7:

כרטיסיות למשחק ‘נחש מי’:

 

  • השבט שלנו
  • הסניף שלנו
  • משרד החינוך
  • הרב הראשי
  • כנופית סמים
  • ארגון המורים
  • מכבי תל אביב
  • עמותת אזרחים למען הסביבה
  • בנימין נתניהו
  • דני הירשברג
  • ארה”ב
  • תושבי ישראל
  • חברת “אלביט הדמיה”
  • צוות העובדים של מקדונלדס
  • הצופים
  • הנוער העובד והלומד
  • מועצת העיר
  • חברי הכנסת
  • גיבורי התנ”ך
  • עמותת קו לחיים

 

נספח 8:

 

פתרון והודעה לתקשורת

כל הכבוד! פתרתם את החקירה!

עליכם להסריט כעת סרטון בו אתם מודיעים לתקשורת על פענוח החקירה. שימו לב- אם הסרטון לא יצולם כראוי ויכלול בתוכו את כל תהליכי החקירה, התקשורת לא תהיה מוכנה לפרסם אותו.  בסוף הסרטון פרסמו הודעה כתובה בנוסח הרשמי הבא:

 

אנו חברי שבט: _________ מסניף:___________,

גאים להודיע לציבור שלאחר מאמצים רבים הצלחנו לפענח את המקרה שהדיר שינה מנציבי המשטרה.

עפ”י החקירה שנערכה וסיכום מסקנותיה-

בתאריך: ________________________ מתכננת קבוצה של _________________________

לפעול כדי לקדם את מטרותיהם בתחום מיוחד, שהם מכנים אותו ______________________.

עפ”י המידע שנמסר, החבורה מעוניינת לקדם את התחום כיוון ש:

  1. __________________________________
  2. __________________________________
  3. __________________________________

וכן נמצאו האפשרויות השונות שנבחרו ע”י חברי הקבוצה כדי ליישם את התחום:

  1. ____________________________
  2. ____________________________
  3. ____________________________
  4. ____________________________

כיום, בסיומה של החקירה, מודיעה המשטרה כי לקבוצה מניעים טהורים בלבד והיא כלל לא מסוכנת לציבור.

כל מי שיפגוש את החבורה במהלך ביצוע משימתה רשאי לעזור לה.

 

ה’ עמכם!

דעתך חשובה לנו